Hollyday at Heurticilla

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Hollyday at Heurticilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 16:57

Ik ga eerst de foto´s plaatsen met kleine uitleg, daarna komen de verslagen zoals ik ze daar gemaakt heb

Het is hier heel mooi, Je ziet dat de lente aan zn eind komt, en tegelijkertijd zie je hoe mooi de lente dan geweest zou moeten zijn, zelfs in de droogte van nu zijn de opgedroogde kleuren ontzettend diep. Ik zit hier midden in de bergen, met een geweldig uitzicht, vanochtend kwam de zon over de berg, zo half mistig. Ondertussen was Richelle met Sancha aan het werk in de paddoc........ geweldig die zonnestralen die over de bergrug dringen en de aarde hier wil bewarmen.

Het eerste wat je opvalt is de rust in de kudde, hier staan 3 volwassen merries, een jaarling en een 3 jarige hengst keurig netjes als een fijne familie op het land. De dames laten zich meenemen van het land, de hengst staat het ook toe....... de paarden laten zich gewillig bewerken en op het moment dat ze weer terug gaan naar de kudde, is de hele kudde blij ze weer te zien. Dit zijn wel de schoolvoorbeeld Andas, Heet maar koel, gevoellig maar robuust, sterk, heel werkwillend maar toch een tikkeltje koppig . De harmonie in de kudde is echt verbazingwekkend.

Het leven bestaat hier uit eten, lekker eten dan wel goed te verstaan. Gisteren middag volgens mij de lekkerste sardines van de wereld gegeten, gewoon in de kroeg Gisteren avond weer lekker gegeten op een kook wedstrijd waar Richelle aan mee deed, Helaas zijn de spanjaarden nogal op eigen cultureel eten en vinden ze Sate Babi niet echt iets waar ze graag aan willen Wat de boer niet kent ..........

Peter en Richelle zorgen heel goed voor me. Gelukkig maar want anders had ik in de picadero moeten gaan slapen Deze mensen zijn echt heel gelukkig met hun leven zoals het nu is, en dat stralen ze ook uit. Borretje is ook een kindje die gewoon lekker in zn vel zit, lief menneke die wel heel duidelijk kan maken wat hij wil en verder ontzettend zelfstandig en op een leuke manier duidelijk maken dat hij wat aandacht van je wel ziet zitten.

Nou volgend verslag volgt

HIer weer een bericht uit het warme zonnige Spanje....

Gisteren voor het eerst een buitenrit gemaakt, we hebben acte de presance te paard gegeven op een spaans dorpsfeest op ongeveer 3 kwartier-uur rijafstand van La Heurticilla. Je kan je het verschil niet voorstellen.... de paarden moeten hier constant overschakelen van zowel bodemgesteldheid als hoogteverschillen. Het ene moment rijd je over een geasfalteerde weg, om over te schakelen naar een grasveld, om over te schakelen naar een rotsige rivierbedding, om over te schakelen naar een slecht onderhouden grindpad, om over te schakelen naar een omgeploegd boeren land. Dit allemaal in stijgende of dalende tred, er is hier namelijk heel weinig horizontaal

Ik had het voorrecht op Luna te mogen stappen, Lunatje is net 4 wil nog wel eens een beetje stout zijn maar verder heel goed te rijden, Rijden hier wil eigenlijk zo veel zeggen als meeliften met het paard, jij stuurt het paard bijvoorbeeld een rivierbedding in, het paard moet luisteren en daar de rivierbedding ingaan. Eenmaal in die rivierbedding is het de bedoeling dat het paard zelf uitzoekt waar hij zn voeten neerzet en dat jij m als ruiter niet hinderd. Lichtrijden kan dus niet. Je moet mee zitten in de beweging, want soms maakt een paard een extra stap, of een grotere, of een kleinere.... het ritme is ver te zoeken..... doorzitten is dus een betere optie.

Lunatje was al een tijd niet onder het zadel geweest en besloot bij de eerste galopssessie maar eens flink te bokken, mijn beugels zaten op het kortste gaatje en dat waren ongeveer 3 gaatjes te lang maargoed zat het uit, de twee keer erop begon ze weer te bokken maar naarmate ze warmer draaide ging het bokken over en had ze werkelijk waar een geweldige galop.

We kwamen op het feest aan, en om aan te geven hoe makkelijk deze paarden zijn, neem twee huizen in de straat, span een blauw plastic zeil tussen de twee huizen over een lengte van een meter of 15 op een hoogte van 3,5 meter. Zet een springluchtkussen neer aan het eind van het zeil. De muziek op kermissterkte, rennende spelende kinderen en mannen aan het bier . Paarden keken even, schatte de situatie in om gewoon keileuk die overdekking door te lopen....... super!!!

Daar hebben we nog even wat gedronken, ik mn beugels een slag in gemaakt. Ondertussen staan ze dus in het feestgedruis, aan luna zat een dronken meneer vlechtjes te maken in de slierten van haar zadel. Zodra ik thuis ben zal ik de fotos erbij zetten.

Het rijden hier is niet te vergelijken met het rijden in Nederland, dat moge
duidelijk zijn , Zonder een hele stevige zit ga je echt met je kop in de keien. Paard bepaald zelf waar en hoe hij zn voeten neerzet, wij liften alleen maar mee..... maar op het moment dat wij de teugels aannemen of het been aanleggen wordt er gelijk gereageerd...... best fijn rijden

Tot van de week

Foto,s volgen. Gisteren hadden we een feest in een dorp aan de andere kant van de snelweg over de berg rechtaf Dat betekende hier de berg af, onder de snelweg door en daar de berg weer op en over de berg het eerste dorp aan de rechterhand..... 400 meter dalen, 800 meter stijgen, 200 meter dalen, maar dan niet rechttoe rechtaan weggetjes maar tijdens het stijgen en dalen ook veel kleine stijgjes en daaltjes op onverharde paden. Peter zei op een gegeven moment toen wij zo een uur of anderhalf aan onderweg waren "kijk nou eens achterom" deed ik en toen zag ik de snelweg (het laagste punt) verder beneden me liggen als het dal toen ik in oostenrijk uit de gondel stapte om te gaan skieen kreeg met de minuut meer bewondering voor deze sterke, stoere meiden. Zweten deden we alle zes, in sommige bergpannetjes steeg de temperatuur echt ver boven de 40 graden, maar een troost bij de volgende boch wist je weer dat je wat wind kon vangen. Richelle was zo lief om mij een blouse met lange mouwen te lenen, ik had geroosterd geweest

Op het feestterrein aangekomen is het eerst zaak om een mooie plek te vinden voor de paarden, Arabella en Luna zijn nog wat jong en hebben dit nog niet zoveel meegemakkt. Sancha is een "ouwe rot" in het vak, die voelt zich overal thuis. Mooi stekkie gevonden, alledrie konden ze keurig in de schaduw onder een boom staan. Singels losser gemaakt en naar het feestterrein....... Denk wel 20 paarden ........... aan de bar (hier heb ik hele leuke foto's van) De rest liep een beetje kunstjes te vertonen en te praten en wedstrijden te racen,..... alles in afwachting van het ringsteken. Het is werkelijk waar ongelooflijk. Paarden staan hutje op mutje LOS (hengsten, ruinen, merries en veulens) bij het baasje, die erg zn best doet om nog voor het ringsteken helemaal apelazerus te zijn. Schreeuwende, zingende mensen..... langsracende paarden, paarden die hogeschool dressuur eruit flappen alsof het niks is, en de rest staat daar gewoon lekker op zn gemakkie te staan. Geen van de paarden werd een Sereta gereden, wel veel met iets soortgelijks maar dat was dan inplaats van een scherpe kartelrand van leer. Er was slechts een meneer die wel zn paard met sereta reed, het dier had het bloed over de neus lopen en lag langs beide zijkanten open van de sporen....... Meneer werd eigelijk door iedereen met de neus aangekeken, werd door de spanjaarden niet goedgekeurd...... met ringsteken was hij er ook niet bij. Het valt me op dat hoe dronken de mannen ook zijn, ze altijd goed voor het paard blijven zorgen, (nog een beetje water tut/knul???). Okee er moet natuurlijk wel gemachot worden he........ keikus ik ben stoer, ik sta op mn paard...... ach allemaal leuke spielerijtjes....

Toen begon het ringsteken, wij de merries opgehaald die helemaal lekker bijgekomen waren en zich vermaakt hadden met het eten van de boompljes. Op naar het wedstrijd terrein, eerst nog de dames laten drinken uit een trog die ze eigenlijk wel erg eng vonden, maarja water was ook wel erg welkom.

Groot grasveld met twee palen in het midden, touwtje gespannen en linten eraan. De bedoeling is in volle galop onder het touw door te rijden en een ring aan een stokje te vangen, Je vangt dan een handeschilderd lint, met de naam van een plaatstelijke schone en je hebt dan eigenlijk een dans met deze dame verdient. Eigenlijk is het heden ten dage niets meer dan een stel stoere mannen die linten verzamelen.

Peter heeft ook een lint gescoord, en ja ook daar heb ik fotos van

De terugweg was qua temperatuur aangenamer dan de heenweg, alleen de lichamen van ons toch wat oudere wrakken gingen een beetje protesteren....... ben nu weer even uitgetijpt hoor

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:06

Geweldig verhaal, ga zo eerst de foto's bekijken. Volgens mij heb je echt een moordvakantie...

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:11

wauw dat ziet er gaaf uit zeg, ben echt best jaloers
vooral dat buine paardje is erg leuk, alleen wat ligt dat zadel ver naar achteren....
hopleijk heeft de vakantie jou zelf ook goed gedaan Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:12

Het uitzicht is iig niet te versmaden.

Wat anders dan dat hutje-mutje in Nederland....

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:14

Geweldig mooie foto's GK!! Ziet er echt super uit daar *jaloers*!! Krijg helemaal de vakantie-kriebels van je verhaal Haha! Fijn dat het zo leuk was!!

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:14

Hele leuke foto's!!! OK dan!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:20

Leuke foto's Kim, welkom thuis!
Mooie paarden ook. In het bijzonder die bruine hengst waar die man op zit met zijn hoed op zijn rug. En de foto waar jullie op een terrasje zitten, jij zo te zien met een lekker koud pilsje Lachen.
En de paarden zo ontspannen met Pedro en Bor ertussen, leuk!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:31

ZO een omgeving heb ik hier ook!
Als je de kassen ombouwd tot bomen en de vrachtwagens voor bergen Tong uitsteken

Echt super daar Kim!! Morgen weer terug zeker ??;)

Ineke2

Berichten: 33107
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:31

Wow...wat een omgeving...en prachtige paarden Cool
Super gewoon

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:35

Wauw klinkt erg als een zalige vakantie Lachen

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:43

Prachtig daar zeg! En leuk verslag ook Lachen Je hebt vast een leuke vakantie (gehad?)!!

Talsha

Berichten: 2573
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:51

Echt stoere paarden!!
Wat moet dat een top vakantie zijn geweest zeg

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:59

Heel mooi daar en met mooi weer. Ben jaloers.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 18:40

WOWWW ik wil ook Haha!

Geweldig als je ziet hoe het daar aan toe gaat, ergens toch wel relaxter en fijner als hier he.

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 18:43

Whow dat klinkt leuk allemaal *LOL*
In iedergeval veel beter dan die verjaardag waar je het laatst over had Haha!

Belker

Berichten: 15301
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:02

Foto's uit topic verwijdert. Foto's horen bij ITP thuis.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 19:05

Belker schreef:
Foto's uit topic verwijdert. Foto's horen bij ITP thuis.


en bedahankt ben er maar twee uur mee bezig geweest. Had dan het hele topic naar ITP verplaatst............

Ann

Berichten: 13243
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:26

Leuk verslag, gijsenkim, jammer dat de foto's verwijderd zijn door een overactieve moderator Boos!
Verplaatsen was ook een optie geweest...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 19:27

Nueh, denk te lastig ofzo

Belker

Berichten: 15301
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:27

Wij zijn er niet om voor jullie gemak alles op de juiste plek neer te zetten. Foto's horen in principe niet bij VvdD thuis. Een aantal foto's die een topic ondersteunen worden getolereerd. Zodra de foto's de overhand nemen hoort het topic meer bij HAW of bij ITP thuis.
zodra je zo veel foto's plaatst kun je zelf ook bedenken dat dit neit de juiste plek is. Je had ze zelf ook gelijk op eht juiste forum kunnen plaatsen met een link bij VvdD.

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:28

ik vroeg me al helemaal af of ik gek was, kon nergens foto's vinden Knipoog
het klinkt wel heel gaaf allemaal!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 19:28

Het was een FOTOVERSLAG VAN EEN WEEK, leek mij te passen bij VERSLAG VAN DE DAG

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:34

Belker schreef:
Je had ze zelf ook gelijk op eht juiste forum kunnen plaatsen met een link bij VvdD.

Dat mag ook niet .

Ann

Berichten: 13243
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:35

Wederom een kinderachtige reactie, Belker
Is het dan zo moeilijk om een topic te verplaatsen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:37

... of even overleg te plegen met de topic starter...