chippen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_MijnTrots

Berichten: 356
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: heerhugowaard

chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 09:11

Hallo,

ik wil mijn draver laten chippen.
heb gebeld naar de da, maar zij mogen er geen paspoort bij
geven, dat moet ik weer ergens anders bij regelen.
maar ik weet niet waar en hoe enz... en die da deed daar nogal vaag
over.
kan iemand mij hier bij helpen.

ik laat haar morgen chippen, dat kon zei ze, maar dan heb je nog
geen paspoort, is dat slim om dan wel al te chippen?

marijke


Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 09:23

Ik kreeg toen ik liet chippen er automatisch een paspoort bij, misschien moet je het even vragen aan de chipper.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 09:30

Volgens mij krijg je als je paard gechipt is automatisch een paspoort hoor....Tenminste bij ons op stal allemaal

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:03

Waarom zou je laten chippen? Zolang hier geen wettelijke verplichting voor is, en je geen wedstrijden rijdt, dan zou ik er geen chip in jagen.
Laat je niks voorliegen, een chip is NIET verplicht, het paspoort wel, maar je kunt dit onafhankelijk van elkaar krijgen, hier MOET het stamboek en de NHS aan meewerken. Dreigen met advokaten en publiciteit wil nog wel eens zoden aan de dijk zetten Extreme duivel
Als ik het goed heb begrepen krijg je van de dierenarts alle gegevens mee, waarmee je dan een paspoort aan kunt vragen bij het stamboek of de NHS. (correct me, if I'm wrong)

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

_MijnTrots

Berichten: 356
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 10:34

maar moet je geen paspoort krijgen van waar je paard staat ingeschreven het draver stamboek?
ik laat het door de da doen, en die zij dat zij dat niet konden regelen, omdat zij geen connecties hebben met de draver stamboeken.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:45

JaimieD schreef:
maar moet je geen paspoort krijgen van waar je paard staat ingeschreven het draver stamboek?
ik laat het door de da doen, en die zij dat zij dat niet konden regelen, omdat zij geen connecties hebben met de draver stamboeken.

Nope, er zijn een aantal stamboeken die een paspoort mogen uitgeven en die mogen een paspoort uitgeven voor elk paard. De ervaring heeft ondertussen geleerd dat een aantal stamboeken hier niet aan mee wil werken. Mijn vriendin heeft een rasloos (HTK) paard en drie stamboeken hebben geweigerd een paspoort af te geven, er zouden afspraken zijn gemaakt. Wij gaan hier dus stampei over maken en desnoods gaat dit groots de media in, ik heb mijn connecties aldaar
Blijft open waarom jij zonodig wil chippen............

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:47

Je moet even een mailtje sturen naar de NDR (via www.ndr.nl lukt dat wel). Zij kunnen je een formulier toesturen waarop je paard ook geschetst kan worden, voor het stamboek. Als Jaimie wel koersen heeft gelopen of in ieder geval in het stamboek is opgenomen, hoef je alleen maar te chippen en een paspoort op te vragen bij het stamboek. De gegevens zijn dan al bekend. Zo had ik die van ofir binnen drie dagen thuis Haha!

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:48

Heb mn fjord vrijdag laten chippen&enten.. De Veearts scheert een klein stukje kaal op zn nek en doet de chip erin. Dan vult hij een formulier in met hoogte/naam/kleur etc. en die moet je opsturen naar het stamboek.. Als jij een draver hebt stuur je het dus op naar het draver stamboek, adres staat wel ergens op INternet. Je hoeft hiervoor helemaal geen lid te zijn of te worden van het stamboek, en je paard hoeft geen stamboekpapieren te hebben..
Nu een beetje duidelijker? Lachen

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:53

Niet alle DA's mogen chippen....
Uit kosten overweging kan het handig zijn om paspoort en chip in 1 keer te doen...
Er is een site waar je kunt aangeven dat je een paspoort en chip wilt..Zij kunnen je dan ook vertellen of er in de buurt een chip/schets bijeenkomst is.
Er zijn stamboeken die hebben besloten om geen paspoorten meer uit tegeven zonder chip... dus kan het voorkomen dat een stamboek weigerd om alleen een paspoort uit te geven...
Laatst bijgewerkt door Alane op 29-06-04 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:54

Als je een paspoort van de NDR wil, moet je paard wel bij het stamboek geregistreerd staan hoor. Er worden geen paardenm zonder afstamming toegelaten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:55

als je met je paard in de trailer weg moet is een chip wel verplicht, ookal rijd je geen wedstrijden , je zal maar naar de dierenklini moeten ofzo.. als ze je aanhouden ben je de ***

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:58

Debo schreef:
als je met je paard in de trailer weg moet is een chip wel verplicht, ookal rijd je geen wedstrijden , je zal maar naar de dierenklini moeten ofzo.. als ze je aanhouden ben je de ***

Nee Debo...als je met de trailer de weg op moet is een paspoort verplicht. Een chip nog steeds niet...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:05

Je kan je draver ook bij het knhs laten inschrijven met de chip..Mijn DA geeft ze allemaal bij de knhs op tenzij je zelf wat anders wilt.
Maar heeft jou draver papieren of staat ie al bij het draver stamboek in geschreven?

keep calm, I'm engaged!!! <3

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:07

Weet trouwens iemand hoe dat zit met DNA-profiel ipv chippen?

_MijnTrots

Berichten: 356
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 11:09

zo staat jaimie op de site van dravers.com :Jaimie D m NL920568 Rapid Royalty Dancer Boshoeve Mw J A Dremmen


ik heb geen stamboom van haar mee gekregen.

even samen gevat:
de da chipt jaimie, en vult papieren in, die ik op moet sturen naar ndr??
en deze sturen je een paspoort terug...
correct? of mis ik nog iets

ik heb geen ervaring met chippen, maar omdat het met de trailer tegenwoordig verplicht is... moet ik toch maar aan de slag.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:11

Ja klopt Dan krijg je een paspoort terug..
En als de ndr niet mee werkt kan je m altijd nog naar het knhs sturen Knipoog

keep calm, I'm engaged!!! <3

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:13

JaimieD schreef:
ik heb geen ervaring met chippen, maar omdat het met de trailer tegenwoordig verplicht is... moet ik toch maar aan de slag.


CHIPPEN IS NIET VERPLICHT!

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:13

Als ze gewoon ingeschreven staat, moet je anders even bellen naar de NDR. Ik heb toen via mail contact gehad met Iris Oorschot, het telefoonnummer is 070-3047132. Zij is van de stamboekzaken. Bel een sop en vraag of het mogelijk is om nogeen paspoort voor Jaimie aan te vragen

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:14

Alane"]
Niet alle DA's mogen chippen....
Uit kosten overweging kan het handig zijn om paspoort en chip in 1 keer te doen...
[/quote]
Hollander........
[quote="Alane"]
Er zijn stamboeken die hebben besloten om geen paspoorten meer uit tegeven zonder chip... dus kan het voorkomen dat een stamboek weigerd om alleen een paspoort uit te geven...
[/quote]
Dan zijn deze stamboeken in overtreding. Zij MOETEN meewerken aan de uitgifte van een paspoort, dit is wettelijk vastgelegd, niet alle stamboeken mogen namelijk paspoorten uitgeven.
Bovendien mag een stamboek het paspoort niet koppelen aan een chip. De chip is niet verplicht en als een stamboek het wel wil verplichten, dan MOETEN ze ook een alternatief bieden!!!!
[quote="wkoekoek schreef:
Als je een paspoort van de NDR wil, moet je paard wel bij het stamboek geregistreerd staan hoor. Er worden geen paardenm zonder afstamming toegelaten.

Uitgifte van het paspoort staat los van stamboekregistratie. Zij MOETEN dus een paspoort itgeven, als daarom wordt gevraagd, dit s de betreffende stamboeken bij wet OPGELEGD!

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:49

Ik zou wachten met de chips tot volgend jaar, dan komen er andere chips binnen, ik had mijn pony namelijk laten chippen, en als je er een keer met een magneetje langs gaat zijn alle gegevens gewist, dus vandaar dat mijn paardje ook nog moet wachten
En een paspoort horen ze erbij te geven!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 12:02

Tessebes schreef:
CHIPPEN IS NIET VERPLICHT!


maar op de site van de knhs staat dat als je gaat wandelen, of je paard in de trailer / vw vervoert, je wel een paspoort moet kunnen voorleggen.
Als je paard geen (stamboek)papier heeft, dan kun je toch al weinig anders dan laten chippen??
oja, en als de afstamming niet bekend is, naar waar moet je dan het papier opsturen om een paspoort te krijgen?
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:17

Grrrr,,,,, mensen, wat laten we ons toch snel overtuigen door halve waarheden van de KNHS.

CHIPPEN IS NOG NIET VERPLICHT!!!!!!! Sterker nog, er komt een alternatief, DNA.

Er is een overgangsregel ingevoerd voor chippen van paarden. Momenteel mag je gerust over de weg, je paard vervoeren in de trailer zonder dat hij/zij gechipt is. Paspoort is trouwens al paar jaar wettelijk verplicht, dus als je dat nu nog niet hebt ben je wel in overtreden. Dit geld dus NIET voor chippen.

zie www.antichip.nl

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:00

Staat je paard ingeschreven in een stamboek? Dan moet je die even bellen. Waarschijnlijk kunnen zij voor een paspoort zorgen. Dan zul je hun een briefje moeten sturen met de gegevens van je paard, wanneer die is gechipt, en wat het chipnummer is.

Chippen is nog niet verplicht. Je mag ook via DNA-onderzoek je paard laten indentificeren. Nadeel is dat je je paard dan ierdere keer als ze erom vragen bloed moet laten prikken, en je zelf iedere keer voor de kosten moet opdraaien.
Chippen is wat dat aangaat een eenvoudiger, voordeliger en makkelijker alternatief.
Je hoort het al: ik ben anti antichip.... ga ook niet verder meer in discussie, overigens.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:01

Cowgirltjuh schreef:
Ik zou wachten met de chips tot volgend jaar, dan komen er andere chips binnen, ik had mijn pony namelijk laten chippen, en als je er een keer met een magneetje langs gaat zijn alle gegevens gewist, dus vandaar dat mijn paardje ook nog moet wachten
En een paspoort horen ze erbij te geven!


Wat een vaag verhaal. Wij chippen al jaren honden en katten, en kunnen zonder problemen de chips af blijven lezen. Ik neem aan dat die dieren ook wel eens in de buurt van magneten komen... Vaag.....


ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:24

Riëtte schreef:
Wat een vaag verhaal. Wij chippen al jaren honden en katten, en kunnen zonder problemen de chips af blijven lezen. Ik neem aan dat die dieren ook wel eens in de buurt van magneten komen... Vaag.....

Ik wil het wel een keer komen demonstreren hoor, zo moeilijk is het niet om een chip onklaar te maken. Van een keer langs/door een magnetisch veld lopen lijden de chips niets, maar als techneut weet ik iets te goed hoe de chips werken.............

Overigens is het ook zo dat als je je paard laat chippen, ze tevens haren meenemen, voor DNA-materiaal. Als dit unieke DNA materiaal al verzameld wordt, kan iemand mij er dan van overtuigen wat de toegevoegde waarde is van de chip?
Dat registratie-gezanik hoe maar voor je, een DNA-tje trekken kost vrijwel niks en readers heeft ook vrijwel niemand liggen.
Diefstal is ook onzin, zolang niet elk paard wordt gecontroleerd dat de grens overgaat. Bovendien is een chip binnen twee minuten onklaar.....
Chips zijn (nog) niet in staat om gegevens op te slaan, bovendien is iets wat is op te slaan, ook te wijzigen/vernietigen.
Nou??? Kom.................................

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eske_B, fokfanaat, GGFJ, Liaan, M_arjolein, Rainer, xHaithi, Yentaah en 144 bezoekers