erfelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 00:32

is hoefbevangheid erfelijk?
want mijn shetje nikita heeft dit jaar een merrie veulentje gehad.
en zij heeft een aantal keren hoefbevangheid gehad.
en nou wil ik haar houden maar zou dus willen weten of het erfelijk is.
zodat ik er bv rekening mee kan houden.

ook adviseerd de va om haar weer te laten dekken zodat ze de winter beter door komt, want hij zegt dat als ze zwanger is een andere stof aanmaakt tegen hoefbevangheid en het dan een stuk beter metr haar gaat.
kijk ik wil haar best wel laten dekken, want dat is geen probleem want heb een eigen hengstje , maar ze is al 26 jaar oud dus ik laat haar niet meer dekken.

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 12:44

neej hoefbevangenheid is opzich niet erfelijk! maar het veulen erft wel van de moeder/vader dat ze dus sneller hoefbevangen kan worden! maar dat is neit altijd zo hoor! Marco is ook heel snel hoefbevangen maar zijn moeder helemaal niet! en zn vader weet k verder nix van!

Groetjes ellen

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:49

ik heb mijn pony ook laten dekken nu, ik heb eerst overal uitgezohct of bevangenheid erfelijk is, maar mijn da beweert van niet...

een zelfde soort pony kan er wel gevoelig voor zijn, het feit blijft dat dikke eetgrage ponys sneller bevangen worden...

Troy is nu ook gdekt, dus even afwachten wat er gebeurd met de bevangenheid!!

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:15

linlovesyou schreef:
ik heb mijn pony ook laten dekken nu, ik heb eerst overal uitgezohct of bevangenheid erfelijk is, maar mijn da beweert van niet...

een zelfde soort pony kan er wel gevoelig voor zijn, het feit blijft dat dikke eetgrage ponys sneller bevangen worden...

zoals ik dus al zei! het ene paard heeft het nou een maal heel snel en het andere paard bijna niet! je moet geluk hebben en je paardjes vooral in de gaten houden en niet op te vers gras zetten!