Informatie over EAS of NRPS stamboek gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Informatie over EAS of NRPS stamboek gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 20:07

Momenteel staat mijn pony geregistreerd bij het Welsh stamboek.

Ik ben nu een paar keer naar een keuring geweest, maar krijg vaak het idee dat het een onderonsje is.

Aangezien mijn pony voor 50% arbier is zou ik haar dus ook kunnen aanmelden bij EAS of NRPS. Ik hoorde dat de sfeer daar iets gemoedelijker is dus zit er over te denken om haar hier naar over te schrijven.

Heeft iemand hier ervaringen mee, ook met keuringen e.d.???

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 20:12


Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:05

Laatst bijgewerkt door Kabouterdans op 16-06-04 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 08:14

Als je pony voor 50% arabier kan je haar aanbieden bij het NRPS.

illy
Berichten: 161
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:52

Het maakt niets uit je kunt haar bij beide inschrijven.
Onze merrie is ook NRPS en EASP, maar wordt ingezet bij de welsh.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 17:03

ik zou bij het nrps laten registreren vind het een goed stamboek.

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:21

Het easp is voor jou dus het stamboek kijk voor meer info maar eens op de site.
Het is nog een heel leuk stamboek ook!!!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:38

Malibu schreef:
Momenteel staat mijn pony geregistreerd bij het Welsh stamboek.

Ik ben nu een paar keer naar een keuring geweest, maar krijg vaak het idee dat het een onderonsje is.

Heb je ooit commentaar van de jury gevraagd? Op zich werkt dat heel verhelderend. Het kan namelijk om meerdere redenen zijn dat je merrie niet goed geplaatst is. Als het komt door een gebrek aan ras of uitstraling, dan kan je waarschijnlijk heel goed bij een ander stamboek terecht. De vraag is dus eigenlijk wat je wilt fokken, niet zozeer wat je in je hand hebt.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 15:10

Citaat:
Heb je ooit commentaar van de jury gevraagd? Op zich werkt dat heel verhelderend. Het kan namelijk om meerdere redenen zijn dat je merrie niet goed geplaatst is. Als het komt door een gebrek aan ras of uitstraling, dan kan je waarschijnlijk heel goed bij een ander stamboek terecht. De vraag is dus eigenlijk wat je wilt fokken, niet zozeer wat je in je hand hebt.


ik ben afgelopen zaterdag naar Breukelen geweest voor de 3de keer en dit is de 1ste keer geweest dat ik goed commentaar heb gehad.

1ste en 2de keer kreeg ik te horen dat ze een mooie welsh uitstraling had maar of te kort liep of niet voldoende bespierd (vet) was (liep goed in de sport dus bespiering miste ze echt niet) Ook zei de fokker waar ik haar heb laten dekken dat ze gewoon liever volle merries ipv sportconditie.

Al met al waren dat dus punten waar ik aan kon werken.

Zaterdag (2de premie) kreeg ik dus het commentaar waar ik nou op zat te wachten, "ze heeft niet genoeg maat en lengte".
Ze is 1.40 en ze zien toch liever de maat tussen 1.45 en 1.50. de lengte kan ook wel kloppen want ik dressuur nog steeds met haar en het kan zijn dat ze daardoor wat compacter blijft. Wel had ze dus een mooie welsh uitstraling. (waarschijnlijk dat ik deze week nog wel een foto'tje kan plaatsen)

Kijk, hier heb ik wat aan. Nu weet ik dus ook dat volgend jaar niet meer hoef voor te brengen want aan die maat/lengte verander je gewoon niks.

Met bestgaand was ik derde, maar hierbij kreeg ik ook leuk commentaar. Die man vond haar erg mooi in balans en zelf dragend, ze miste alleen wat ruimte in de gangen (nu weet ik niet of dat nu komt omdat die andere paarden groter waren en dus ruimere bewegingen hadden, maar dat maakte mij verder eigenlijk ook niet uit).
En dat vind ik toch wel prettig om te horen, het is de eerste keer dat ik echt met een tevreden gevoel wegging bij de keuring hoewel de resultaten niet denderend waren.

En ik heb natuurlijk gewoon een hele leuk dag gehad, dat niet te vergeten Haha!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:19

Europees Arabisch Stamboek voor Shagya-Paarden, Sportpaarden en Sportpony’s

Aan: De jeugdleden van het EASP
Betreft: Bijeenkomst paarden / pony’s beoordelen

Donkerbroek, 29 juni 2004.


“EASP –Jongelui”,


Bij deze willen wij jullie informeren over het feit dat de activiteitencommissie heeft besloten om op zondag 18 juli a.s. op de locatie van het Stamboekbureau te Donkerbroek een voorlichtingsbijeenkomst te houden met als thema:


“HET LEREN BEOORDELEN VAN EEN PAARD / PONY VOLGENS HET EASP FOKDOEL”.


Op deze wijze wil het stamboekbestuur mede haar jeugdleden bij het fokken betrekken en mogelijk, blijkend uit jullie enthousiasme; betrokkenheid en deskundigheid, in de toekomst uit haar eigen gelederen over haar eigen juryleden beschikken.

Wij zouden het zeer op prijs stellen als jullie positief op deze oproep zouden reageren door op deze datum naar het stamboekbureau te komen.
Voor deze ochtend zullen wij beschikken over pony’s en paarden in verschillende leeftijden welke zullen worden voorgebracht.
Denk niet dat je wellicht niet genoeg weet over het beoordelen; een ieder heeft het door ervaring moeten leren en niemand vormt daarop een uitzondering !!!! Je mogelijke nieuwsgierigheid is voldoende om te komen.

Wellicht rijst bij jullie de vraag wanneer je nu jeugdlid bent; een minimum leeftijd lijkt ons niet zozeer aan de orde en de maximum leeftijd vinden wij eerlijk gezegd ook niet zo belangrijk.
Laten we zeggen dat iedereen die “jong van geest is” in feite van harte welkom is, zeker wanneer men geïnteresseerd is in het leren beoordelen van paarden en pony’s.

Waar het ons om gaat is dat wij willen benadrukken dat wij in ieder geval de jeugd bij ons jonge stamboek willen betrekken en hen voor de toekomst een duidelijk beeld willen schetsen van wat het EASP binnen haar fokdoel voor ogen staat zodat men zich in de toekomst gesteund voelt door een stamboek dat haar leden willen helpen in het volgen van het juiste fokbeleid.

Zouden jullie het opgavenformulier willen retourneren naar het Stamboekbureau, of, om een postzegel te besparen, jullie op willen geven via de mail info@easpstamboek.nl . Een telefoontje om je komst te melden volstaat ook.

Met vriendelijke groet en hopelijk tot ziens op 18 juli a.s., namens het EASP bestuur,


Wietske Koppert – Lantinga
EASP Stamboekbureau.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 12:15

En dit is nou nog eens duidelijkheid creeren!

OK dan! thanks Anna!

bobomelo

Berichten: 1712
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Zevenhuizen (Gr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:41

Ben zelf ong half jaar lid van het easp, heb een merrie van 3 jaar en een pony welsh achtig iets zonder papieren. Heb altijd recreatief op mijn pony gereden met af en toe een wedstrijd, maar als jij 26 bent en opeen pony van 1.44 rijd dan kun je het hoe dan ook gewoon wel schudden. Nu mijn merrie van jaja al 1.65 3 jaar is moet ik echt van alles gewoon opnieuw leren. Ik hield mij nooit bezig met stamboeken enzo, vriendinnen van mij hebben ook bv kwpn'ers maar als je hun vraagt wat het fokdoel is en waar je bv op moet letten met bepaalde functies en eigenschappen van paarden die je bv moet behouden en waar dit voor dient en dat voor dient, dan wisten ze er eigenlijk ook niks van, en omdat bep stamboeken al zo groot zijn kun je daar inderdaad ook niet echt met je vragen terecht.
Ben een een half jaar lid van easp en in deze tijd heb ik al heel veel geleerd over bv de bouw van een paard en bepaalde functies die een paard van nature heeft meegekregen en waar alles voor dient. Je kunt gewoon met je vragen bij het easp terecht!!!!!! en dat is iets wat ik heel tof vind, je bent niet gewoon een lidnr. Ik ga zelf ook 18 juli heen, zou zo zeggen kom ook gezellig langs!!

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 22:44

Ik moet zeggen dat het nrps een stamboek is met op zich in de basis een goed bedoelde visie maar in praktijk komt er vrij weinig van.
Op pony gebied moeten ze echt aan de bak want met een handjevol goedgekeurde ponyhengsten redden ze het in de toekomst echt niet en dat zou jammer zijn. Scheve mond

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:51

Omdat men bij het NRPS de visie van de oprichter(s) heeft losgelaten en vervolgens vertaalt in een gecopieerd systeem van een ander stamboek (en).
Visie zonder een op die visie gebaseerd systeem leidt altijd tot spreiding.
Spreiding leidt altijd tot verlies aan homogeniteit.
Verlies aan homogeniteit leidt altijd tot verlies aan kwaliteit.
Verlies aan kwaliteit leidt altijd tot verlies aan prestaties.