Paard supersnel afgeleid bij nageeflijkheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Paard supersnel afgeleid bij nageeflijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 12:51

Gisteren was ik aan het rijden en toen had ik dr eindelijk na al die tijd "aan de teugel" . Ik reed goed voorwaarts en het bekende "op het bit kauwen " kwam te voorschijn Lachen Het was helaas maar voor 1 rondje want toen ze een paard hoorde aankomen ging dat koppie in 1 ruk weer omhoog Scheve mond

Weg aandacht en daarna lukte het niet meer...

Wie heeft tips? Alles is welkom *LOL*

Ray --» M`n Tinker


Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:25

hahaha, dat ken ik. Frustrerend is dat hè.

ulisse is ook snel afgeleid, maar het gaat de laatste tijd steeds beter.
Flink aan het werk zetten, en als je bij het minste of geringste merkt dat ze afgeleid raakt zachtjes "euh" roepen samen met een klein tikje met de zweep, dat werkt bij ulisse wel redelijk.

Maar soms, vooral op concours als het druk is met veel vlaggen en kleuren en dergelijke dat is het heel moeilijk. Dan is zaak zelf vooral rustig en geconcentreerd te blijven, anders wordt het alleen maar erger.

ulisse staat bij ons op stal al bekend als een "kiekerd". *LOL*

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:43

Probeer je paard voor te zijn. Dan bedoel ik niet dat je gespannen bij alles moet denken, o sh*t ze doet het niet meer, maar als je denkt dat ze ergens afgeleid door gaat worden bijvoorbeeld een volte of een andere oefening inzetten.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:23

aan het werk zetten, voltes, verkleinen, openen. Gebrokenlijnen, wat verruimen, bij je laten komen. Dat ze de aandacht bij jou heeft... In ieder geval geen 'rondjes' blijven rijden.

:){

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 17:05

Kijk, dat zijn nou eens goede tips
Ontzettend bedankt OK dan!
Ik ga het maandag gelijk proberen ( ik lease dr alleen op maandag)

Ray --» M`n Tinker

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:33

Par heeft dat ook, mijn instructrice gaf dezelfde tips als hierboven, die dus ook echt werken, alleen mocht ik er mijn stem ook bij gebruiken, om haar aandacht ngo eens extra bij mij te betrekken.

Dus dan zat ik op mijn paard, hallo aandacht hier graag Haha!
Zijzelf zegt altijd als ze op Par zit en het gebeurt alleen simpel: ikke ikke ikke Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:36

Sily schreef:
Zijzelf zegt altijd als ze op Par zit en het gebeurt alleen simpel: ikke ikke ikke Haha!

en de rest kan stikken Tong uitsteken Haha!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:40

jaa daar heb ik ook vaker last van..

maar wat de andere ook zeggen.. flink aan het werk zetten, zorg dat ie zn aandacht wel bij jou moet houden.. Knipoog

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:49

goh hier zat ik ook mee... nu heb ik haar nageeflijk en dan komt er een fiets langs of onze hond komt even kieken en dan is de aandacht weer weg.... Dit ga ik ook eens proberen.... miss werkt het bij haar ook alhoewel we al heel veel aan verschillende oefeningen doen.... maar wie weet....

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:01

Mn verzorgpaard steeds ook bij het minste of geringste zijn kokkerd in de lucht...
Gewoon doorrijden!! (wat kun je anders??)
Mn verzorgpaard mag wel kijken, maar hij kan zn kop wel enigzins omlaag houden!!! Ik zou er niet te moeilijk over gaan doen, ieder paard kijkt wel eens. Gewoon doorrijden dus en het gevoel opnieuw proberen te krijgen. Als dat goede gevoel steeds vaker komt, kun je haar ook weer steeds sneller voor elkaar krijgen als ze weer eens sterren gaat kijken.

Ik zou haar geen tikje met de zweep geven, je geeft aan dat 'ze eindelijk aan de teugel gaat'. Dan is het voor haar anders als ze wél aan de teugel loopt, en haar hoofd omhoog is voor haar normaal (dat maak ik in ieder geval uit jouw verhaal op). Ik denk niet dat ze dan begrijpt dat ze een tik met de zweep krijgt omdat ze haar kop weer opsteekt (zo heeft ze immers een hele tijd gelopen, naar ik lees).

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 09:24

Citaat:
Ik zou haar geen tikje met de zweep geven, je geeft aan dat 'ze eindelijk aan de teugel gaat'. Dan is het voor haar anders als ze wél aan de teugel loopt, en haar hoofd omhoog is voor haar normaal (dat maak ik in ieder geval uit jouw verhaal op). Ik denk niet dat ze dan begrijpt dat ze een tik met de zweep krijgt omdat ze haar kop weer opsteekt (zo heeft ze immers een hele tijd gelopen, naar ik lees).


Ja je heb gelijk Annemiekie
Ze loopt nooit aan de teugel altijd met haar hoofd omhoog dus dat is heel normaal voor haar ja... Ik denk dat als ik dr ook een tik zal geven ze zoiets heb van : huh Verward heb ik wat verkeerd gedaan?? Maar dar doorrijden zal ik zeker gaan proberen Lachen
Bedankt voor je tip! OK dan!

Ray --» M`n Tinker

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:38

"tik" wordt wel weer uit z'n verband getrokken vind ik hoor! Dat is het nadeel van via de pc, denk ik maar.

Als je stemhulp niet genoeg doet, dan met een lange dressuurzweep rijdt, dan even het puntje over de bips laten kriebelen, samen met een stemhulp, bij mij werkt dat prima. Op een gegeven moment is de stem weer voldoende, en hoeft dat ook helemaal niet meer. Naar mijn idee begrijpt ze best wat ik bedoel.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:35

Nee, je hoeft je zweep niet doormidden te slaan, dat snap ik ook wel, Odessa!!!
Als een paard gewend is aan de teugel te lopen en hij loopt steeds te klieren door op te kijken, dan kun je een keer zijn aandacht trekken met je stem of zweeppuntje. Maar dit paard loopt normaal nooit aan de teugel, dus die vind het hartstikke normaal om sterren te lopen kijken.
Die begrijpt dan niet dan je stem of zweep betekent dat hij weer op moet letten / zijn kop naar beneden moet doen.
Ik denk dat je bij zo'n paard gewoon door moet rijden totdat het voor hem gewoner is om aan de teugel te lopen.

Gelukkig begrijpt Chade wat ik bedoel, en daar gaat het om.
Chade: probeer gewoon steeds dat aan-de-teugel-momentje weer op te zoeken en beloon je paard uitgebreid als hij aan de teugel loopt. Jij wordt daar steeds handiger in en je paard ook. Als hij het eenmaal gewend is kun je, als hij een keer opkijkt, zijn aandacht erbij brengen door je stem / zweeppuntje te gebruiken.

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 18:48

Okee Annemiekie *LOL*
Ja das waar misschien als ze over een tijd het " aan de teugel " normaal gaat vinden en ze gaat dan sterren lopen kijken dat dan een klein tikje met de zweep + stemhulp voldoende is
Odessa ook bedankt voor je uitleg OK dan!
Hoe meer hoe beter... Knipoog

Maar nou hoorde ik gisteren dat haar andere verzorgster haar heel makkelijk aan de teugel kan krijgen, door haar handen heel laag te houden en dan met samenspel van kneepjes, benen en zit haar dan naar beneden kan houden, maar bij mij lukt dat niet
Maar ik zal alle tips gaan proberen Haha!

Ray --» M`n Tinker

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 21:20

met je handen heel laag houden gaat je paard wel aan de teugel omdat je hem zijn hoofd naar beneden dwingt te houden..dit wil niet zeggen dat je paard zich ontspant en nageeflijk is Haha! Dus negeer dat mkaar want dat is nog veel slechter rijden dan ietsje minder "aan de teugel"en meer vanuit ontspanning..Want de lengte van de teugels heeft ook nl helemaal niks te maken met de nageeflijkheid van het paard..je kunt zelfs nageeflijk rijden als je de teugels bij de gesp vasthebt....

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 21:30

Citaat:
met je handen heel laag houden gaat je paard wel aan de teugel omdat je hem zijn hoofd naar beneden dwingt te houden..dit wil niet zeggen dat je paard zich ontspant en nageeflijk is Dus negeer dat mkaar want dat is nog veel slechter rijden dan ietsje minder "aan de teugel"en meer vanuit ontspanning..Want de lengte van de teugels heeft ook nl helemaal niks te maken met de nageeflijkheid van het paard..je kunt zelfs nageeflijk rijden als je de teugels bij de gesp vasthebt....


Okee bedankt Olevalover Haha!
Begreep nou niet echt waarom je nou persé je handen heel laag moet houden dat leek mij ook weer als echt dwingen... Verward
Maar bij mij deed ze dat niet want ik deed het gewoon met teugels op normale lengte en toen ging ze naar beneden *LOL*
Maar bij dat meisje doet ze het alleen als ze dr handen heel laag houd... ( + zit en benen )
Dus dat blijkt dan wel dat ik een andere rijstijl heb...
Maar ik denk wel de goede met nageeflijkheid

Chadé

Ray --» M`n Tinker

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 21:32

in ieder geval beter als zij moet je maar denken..geef het wat tijd en jou paard wordt van zelf naggeeflijk op de juiste manier Knipoog

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 08:29

Chade: ik denk dat jij je paard beter aan de teugel had dan die andere verzorgster...
Handen heel laag en kneepjes geven is imo niet goed: om aan de teugel te rijden moet je de voorwaartse drang opvangen met een zachte stille hand.
Het gevoel krijgen voor aan de teugel duurt lang, maar als je dat gevoel eenmaal hebt, dan is het echt een eitje!!! Je moet gewoon zo blijven rijden als je nu doet, jij houdt jezelf niet voor de gek door met je handen heel raar te gaan doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers