Hoesten en snotjes... ---> kruiden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Hoesten en snotjes... ---> kruiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 18:30

Het is nu al wat minder, maar mijn pony hoest echt veel te veel.
Meestal onder het rijden, vooral na de galop, omdat het dan loskomt. De dierenarts is al diversen keren geweest, en we hebben ook een soort poeder, maar het helpt niet veel. Dan is het weer een week heel erg, en dan valt het reuze mee. Ze heeft ook vaak wit snot dat uit 'r neus vloeit. Ze is zowieso over-stofgevoelig.

Iemand nog DE GOUDEN TIP?
Misschien kruiden? Ik heb er een boek over, maar hebben jullie daar ervaring mee? Ik las dat je een bak met kruiden in de hoek van de stal kan zetten, ofzo?

Hoor het graag!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:42

Wat is de reden/oorzaak dat jou pony hoest? is ie allergisch/verkouden/bronchitus/ enz.

Je kunt natuurlijk wel allerlei middeltjes inzetten tegen het hoesten, maar balangrijker is om te weten waardoor je pony hoest zodat er misschien dmv een aanpassing in zn stal of leefomgeving iets verandert kan worden.

Ik weet dat bij vele de exacte oorzaak nooit gevonden wordt, maar het kan een hoop schelen voor de behandeling.

Als je meer info wilt over evt middelen op kruidenbasis kun je een kijkje nemen op deze site's daar wordt je zeker wijzer van www.paardendrogist.nl
of www.edera.nl

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 18:48

Bedankt! M'n pony is denk ik gewoon overstofgevoelig, want het is nu al zo'n driekwart jaar aan de gang, dus een verkoudheidje kan het niet zijn. We maken het stro al nat met water. Maar de precieze oorzaak weet ik niet...

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 19:04

Een paard wat gevoelig is voor stof of een stofg-allergie heeft, kan erg hoesten, maar snot heeft daar niks mee te maken, hoogstens een waterige neusuitvloeiing.

Brok en hooi laten weken in water wil ook helpen en een frisse stal natuurlijk, voldoende frisse lucht en veel buiten laten lopen.

Dat poedertje dat je van de da hebt gekregen heet dat ventipulmin?

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 20:22

Nee, ik weet niet hoe het heet, zal 's kijken. Ze heeft foenegriek, én daarnaast nog dat poedertje van de da.
Wat is ventipulmin? En waar is dat goed voor?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 20:31

YellyBelly schreef:
Nee, ik weet niet hoe het heet, zal 's kijken. Ze heeft foenegriek, én daarnaast nog dat poedertje van de da.
Wat is ventipulmin? En waar is dat goed voor?


Dat is een middel voor paarden met chronische hoest en bronchitus/dampigheid. is oa slijmoplossend.
Het is een slecht middel als je dit voor langere periode wilt gaan gebruiken, ik vroeg dit omdat er mensen zijn die het langer gebruiken en niet alleen als kuur (waarvoor het eigenlijk bedoeld is) veel paarden worden er bij veelvuldig gebruik alleen maar zieker van omdat de voorste luchtwegen "open" gaan staan kan er vocht/snot in de longen terrecht komen.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 22:04

echina druppels bijd e drogist kopen en over het voer doen, wil in zulke gevallen ook nog wel es helpen

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 22:08

ik geef altijd fenegriek, dit lost het slijm op.
maar staat ze misschien niet een beetje te stoffig? omdat het klinkt alsof ze last heeft van stof, of overtollig slijm dat in de weg zit.

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:52

Als ie op stro staat ,zou ik hem daar van af halen en op zaagsel zetten ,geen hooi (of hooi wat minstens 4 uur geweekt is in water) maar kuil , veel frisse lucht ,het liefst dag en nacht buiten . Niet zijn box opstrooien met hem in de buurt ,en ook niet vegen.Laat desnoods een bronchoscopie maken . Daar kan je een hoop wijzer van worden ,werd ik iig wel .

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 21:49

We hebben idd ook al aan zaagsel gedacht. Maar het stro is absoluut niet abnormaal stoffig, juist erg goed. Fenegriek krijgt ze al, maar dat werkt niet echt. Ik zal 's stro gebruiken dat in water geweekt is. En vegen en opstrooien doe ik ook nooit in bijzijn van Kwieny. De paarden die naast haar staan hebben ook helemaal geen last van stof of hoesten ed. En waar zijn Echina druppels goed voor?
Bedankt voor alle reacties alvast!!!!!

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:27

Het ene paard is gevoeliger voor stof dan het andere . Je zegt zelf dat ie over gevoelig is voor stof ,dus heeft ie er eerder last van he...
Stro is echt uit den boze voor zo,n paard ,maakt niet uit of het nat is of niet ,ik zou het er direct uithalen . Als je je paard echt wilt helpen ,is het toch een kleine moeite om hem op zaagsel te zetten ?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:41

echinaforce krikt de weerstand op, ik had vroeger een paard die snel verkouden werd, op aanraden van een vriendin van me heb ik een flesje gekocht bij de drogist en elke dag 15 druppels op een broodje aan hem gegeven, na een paar dagen was de verkoudheid weg.

als het weer omsloeg gaf ik dit aan hem uit voorzorg, en hij werd niet meer verkouden!:D

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 16:26

Misschien dat ik dat 's ga proberen... Maar kan het ook als ze drachtig is? Want dat is ze namelijk...
En ze is niet van mij, maar ik verzorg en rijd 'r iedere dag, maar ik ga zeker navragen of ze niet op zaagsel gezet kan worden..
Bedankt hoor!!!!!!

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:39

misschien een second opinion van een andere VA/DA?
misschien kan deze wel beter achter de oorzaak komen en je een gericht middel geven tegen de kwaal

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 16:46

Ja, dat is wel een idee, alleen helaas ga ik daar niet over, maar ik zal het aan de eigenaar vragen...
Bedankt!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:51

Mijn merrie hoest niet, maar heeft ook witte neusuitvloeiing na het werk, al sinds 6 jaar Lips are sealed (en is kerngezond)

Dat witte poeder van de DA, is dat soms ventipulmin?

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 16:52

Moet nog op de verpakking kijken... Kwieny heeft dat ook vaak na het werk...

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:17

Cassidy schreef:
Mijn merrie hoest niet, maar heeft ook witte neusuitvloeiing na het werk, al sinds 6 jaar Lips are sealed (en is kerngezond)


dat heeft mijn pony ook (nog nooit horen hoesten, alleen witte snot na het rijden) en die bleek na een bronchoscopie toch wel een (lichte) chron. bronchitis te hebben.
Nu haar conditie erg slecht is geworden door beenproblemen merk ik wel dat ze ook wat meer moeite heeft met ademhalen als het heel warm weer is bijvoorbeeld.

een bronchoscopie wordt je inderdaad veel wijzer van, bij Evita was te zien op het beeld dat er meer slijm zat dan normaal en een verdikking van de scheiding in de luchtpijp zeg maar, wat dus op een irritatie duidt.

Je veearts kan ventipulmin geven, maar dat mag je niet langer dan 10 dagen gebruiken.
Verder geef ik ook foenegriek en in periodes dat ze veel verkouden is echinaforce voor d'r weerstand.

Is er iemand hier die het product Easy Breathing kent van de paardendrogist?? ik heb het zelf nog nooit geprobeert maar vraag me af of anderen er ervaring mee hebben.

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 20:01

Citaat:
Is er iemand hier die het product Easy Breathing kent van de paardendrogist?? ik heb het zelf nog nooit geprobeert maar vraag me af of anderen er ervaring mee hebben.


Jaaaa Ikke !! OK dan! haha
Mijn shet heeft ook last van lichte cronische bronchitis.
Ik gebruik sinds 1.5 jaar easy breathing van de paardendrogist.
Het helpt echt heel goed!
Je moet het wel een beetje vochtig maken anders helpt het niet goed. Ik doe het gewoon over het voer en dan eet ze het zo op.

Als ik het een week niet geef dan merk ik dat het minder met haar gaat.
Maar zolang je het iedere dag geeft werkt het heel erg goed OK dan!
En echte aanrader!!! OK dan! *LOL*

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 17:54

ik denk niet dat je zomaar van alles uit moet gaan proberen... ok een kruidenmixje kan natuurlijk geen kwaad.
Maar het verhelpen van een kwaal gaat veel beter als je echt de oorzaak weet dan maar vanalles te gaan proberen Lachen