paard blijkt 2 te zijn

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

paard blijkt 2 te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 21:00

zoals sommigen wel weten, verzorg ik verschillende paarden. ik ging vanavond op de fiets naar Amo, die ik rij. ik eerst lekker gelongeerd, toen gereden. ging hartstikke goed, meneer was hartstikke lief en deed alles goed voor zijn doen Lovers
daarna lekker even losgegooid in de bak samen met Amica, een shetlander, en nadat ik de spullen had opgeruimd wilde ik ze weer in de wei zetten.
toen kwam ook de eigenaar van Amo en Amica eraan. even staan praten, over dat hij Amica over een jaartje voor de kar gaat beleren en toen kwam het gesprek op mijn andere verzorgpony's, die ergens anders staan. hij kent de eigenaar van die paarden ook, en vroeg of ik deze zomer verder ging met beleren. ik ben nl. met een ander meisje daar 2 pony's aan het beleren, maar we zijn er tijdelijk mee gestopt omdat er veulens zijn. vertelt die man dat hij de ene pony wel wat jong vind. ik dacht er verder niet bij na, de pony is net drie. ging hij doorvertellen, dat het heel slecht is om een paard in te rijden als hij pas 2 is >;) dus ik: nee hoor hij is al drie. nu blijkt dus dat hij erbij was toen de paarden gekocht waren, en dat die pony inderdaad pas 2 jaar oud is! terwijl iedereen tegen mij heeft vertelt dat hij echt al drie jaar is Frusty ik had altijd al zo mn twijfels, de pony was best klein en dun voor haar ras, en ze heeft nog 'kleine' tanden. maar als ik daarover begon zeiden ze gelijk: nee hoor, die pony is 3!
en ik geloofde dat nog ook ik ga morgen maar eens langs bij de eigenaren van die 2-jarige pony, om verhaal te halen! want ik ga echt geen tweejarige mét veulen inrijden! dan zijn ze zowiezo veel te jong begonnen, want ik verzorg die pony nu een half jaar, en ze is allang gewend aan zadel en hoofdstel!

ik vind dit heel raar en ben boos dat ze me dit nooit hebben vertelt! Scheve mond Boos!


tijger
Berichten: 1429
Geregistreerd: 30-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:03

jee wat raar.
opzich best sneu voor die pony want die krijgt zo niet de kans om lekker jong te zijn en uit te groeien.
(dit is iet naar jou bedoeld maar naar de eigenaar Knipoog )
veel succes ermee

meloentje

Berichten: 208
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:07

ja inderdaad heel raar! lijkt me ook niet echt bepaald goed voor je verzorgpaardje dan, ookal kan jij er natuurlijk niets aan doen.
bij de koop van het paard van m'n vriendin zeiden de eigenaren ook dat het paardje bijna 4 was...bleek hij bijna toen nog 2,5 te zijn! laat dus altijd je eigen veearts kijken Knipoog

jeej, in mei naar tsjechie!!

isabelleke

Berichten: 443
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:08

ja waarom vertelde hij dat niet
wil hij dat die pony zo snel kan rijden dat is niet slim want ze krijgen daar een uitgezakte rug van!
nog veel suc6

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:55

2 jaar en een veulen al erbij en aan het beleren....zielig paardje!
Ingereden is ze natuurlijk veel meer waard, misschien wil ie haar in de toekomst (beleerd) verkopen ofzo?!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 22:00

de eigenaar is nogal vergeetachtig, daar ligt het denk ik aan. hij vraagt bijv. elke keer als ik kom of ik een eigen paard heb, en ik vertel elke keer dat dat niet zo is Haha! maar ik vind het idd heel erg sneu voor mn verzorgpony, en ga voorlopig niet zoveel met haar doen, lekker jong laten zijn! en ook al zo jong een veulen...

nielsforever
Berichten: 719
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:01

sommige mensen ook.jeetje.ik hoop dat jullie eruit komen morgen!!suc 6.

Bart..we zullen je missen r.i.p

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:02

Zadelmak met twee jaar is geen probleem, maar doe het nu verder nog maar rustig aan, helemaal als ze er nog een veulen bijheeft.

Je suis Charlie.

Drew

Berichten: 8
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:06

Renpaarden worden ook beleerd op hun 2e jaar, dus in principe geen ramp. Maar doe inderdaad lekker rustig aan en laat haar eerst genieten van haar veulen (ook vroeg trouwens) en van haar eigen jeugd. Blijf wel lekker met haar bezig (poetsen, vertroetelen, wandelingetjes maken? Misschien al beetje laten wennen aan 'enge' dingen). En vooral laat haar plezier blijven hebben in dingen die je bedenkt. Succes... over jaartje kan je dan wel verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:13

Ik vind het wel een ramp eigenlijk, en mensen die hun paard op hun 2e beleren.. nee.
Psygisch is het paard daar veel te jong voor dan..
Maargoed, veel succes ermee Lachen

kainda

Berichten: 2734
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 07:34

Als jouw verzorgpony ook al een veulentje heeft is ze waarschijnlijk wel 3 jaar hoor. Anders zou ze als enter al gedekt zijn, en dat lijkt me sterk.
Misschien is ze wel een hele jonge drie jarige, dat ze bv. in augustus drie wordt. En een beetje longeren met zadel en hoofdstel vinden ze vaak best wel leuk hoor.
Maar als ze wat dun is en niet zo heel sterk, dan zou ik haar maar lekker rust geven. Ze moet nog heel veel jaren mee he?


Succes en groetjes Juliette

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 08:13

Een paard van 2 ga je helemaal niet opzitten, laat die dieren lekker in de weide staan. Daar ben ik het niet mee eens. Maar dat in het algemeen, niet om jou bedoeld. Zou toch even met de eigenaar gaan praten, want dit kan niet vind ik! Hopelijk kun je achter de juiste leeftijd van de pony komen.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Mellow

Berichten: 6455
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:25

issie net 2 jaar?
of al wat langer.

vanaf wanneer is een paard vruchtbaar?
want de dracht duurt 11 maanden dus dan zou die al op z'n eerste bevrucht moeten zijn.

als dit wel kan vind ik het echt niet kunnen.


Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:07

Ik heb ook een pony gekend die als 2-jarige een veulen heeft gekregen. Die was inderdaad gedekt als enter, dus onmogelijk is het niet.
Deze pony was gedekt door een uitgebroken hengst, maar omdat de eigenaren ervan uitgingen dat ze als enter niet drachtig kon zijn is er niets aan gedaan.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:53

dat is wel sneu ja.
maar sommige mensen doen dat expre, die hebben gewoon geen geduld met inrijden...

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:31

tamaraatjuh schreef:
de eigenaar is nogal vergeetachtig, daar ligt het denk ik aan.

het lijkt mij niet dat je ' vergeet' dat een paard 3 is ipv 2. volgens mij wilde hij gewoon dat,dat beestje zo snel mogelijk word ingereden of zo

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:29

arm beest dan, erg dat die eigenaar je heeft voorgelogen, dna is de pony als het ware, nog maar 12 met een kind..

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:32

Vreemd dat de eigenaar dat vergeet of gewoon niet heeft verteld.
Vind het wel sneu voor dat paardje. Ik zou er voorlopig niets meer mee doen.
En dan is ze idd erg vroeg gedekt Verward

Rona, Linanda en Oackly

Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:31

Drew schreef:
Renpaarden worden ook beleerd op hun 2e jaar, dus in principe geen ramp.


Een renpaard is met 5 jaar dan ook al afgeschreven

Cuando menos piensas .... sale el sol

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:45

tamaraatjuh schreef:
de eigenaar is nogal vergeetachtig, daar ligt het denk ik aan. hij vraagt bijv. elke keer als ik kom of ik een eigen paard heb, en ik vertel elke keer dat dat niet zo is Haha!



Tjee die man is wel heel vergeetachtig... jij verzorgd zijn paarden toch?!
Weet hij toch wel of je zelf een paard heb ja of nee Verward
Ach laat die pony's idd nog even lekker genieten van hun vrij zijn... je over een poos altijd weer opnieuw beginnen met inrijden Knipoog

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:59

ik ken een aantal paarden die met 2.5 jaar beleerd werden. Het ware grove en grote paarden. Maar volgens jou verhaal is die van jou nie tgroot en grove.

Bij ons op stal doen ze met 3 jarige als ze nog klein en iel zijn, gooien ze nog een extra jaartje het land op om echt paard te worden. Ik zal als ik jouw was nu rustig aan doen en geen intensieve arbeid met het paard verrichten.

Toch blijf ik het raar vinden van die eigenaar... Scheve mond

:){

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:04

Zowiezo een domme kerel, een 2 jarige moet al z'n energie in haar groei steken, niet in een veulen. Nu zit hij waarschijnlijk met een iele merrie en een zwak veulen.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:08

lekker is zoiets zeg maar je moet idd die eigenaar maar even goed duidelijk maken dat je haar niet wilt inrijden.

GeaH

Berichten: 235
Geregistreerd: 05-02-04
Woonplaats: onderin Friesland :D (vlakbij Wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:42

hmm wat raar dat die eigenaar je dat nooit verteld heeft.
hij kan dan wel 'vergeetachtig' zijn, maar tegen jou zeggen dat hij 3 is ipv 2 is gewoon maf..... beetje zonde als hij het bijvoorbeeld voor het geld zou doen...
ik zou rustig aan doen met haar, beetje wandelen en aan dingen laten wennen etc
is toch ook btje raar dat het op haar 2e al een veulen heeft?

vemrulz

Berichten: 3536
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 13:53

ja idd raar dat die eigenaar tegen je gelogen heeft.
Njah.. laat die pony idd maar even 3 worden..
egt zielig voor die pony!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BranwenGC, Elegance_ en 9 bezoekers