TQ 28 juni: hulpen voor de lope

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

TQ 28 juni: hulpen voor de lope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 20:04

Wij hadden tijdens de laatste training een leuke discussie over hoe aan te springen in de lope.

De een zei buitenbeen naar achteren, binnenhand wat optillen en buitenbeen zet in de lope.
Daardoor vraag je het buitenbeen eerst naar voren en grijpt het binnenbeen daar overheen, binnenhand voorkomt naar binnenvallen. Met een wissel hoef je alleen een nieuw buitenbeen aan te leggen en je paard springt om.

Een ander zei gewicht op de binnenkant en binnenbeen zet in de lope.
Daardoor kan je makkelijker een galopwissel maken en springt je paard van voor naar achter aan en om.

twee totaal verschillende manieren.

Mijn vraag: hoe geven jullie hulpen voor de lope en als het kan ook waarom erbij.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!


DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:11

Binnenbeen en buitenbeen zijn leuke kreten, maar het gaat om het achterbeen wat als eerste moet aanspringen Cool

Persoonlijk hoef ik alleen maar de teugels naar voren te bewegen, even klikken en weg is madam. Op welk been interesseert me niet zoveel Clown

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:30

linker galop - rechter been aanleggen
rechter galop - linkerbeen aanleggen

evt. het naar binnenvallen iets tegen houden met je binnenbeen bij de singel of je lichaam iets naar buiten draaien en je binnenteugel tegen de hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:33

Met m'n teugels doe ik niets, behalve evt. even een korte ophouding maken of even wat extra verzameling vrage indien nodig. Gewicht blijft ALTIJD recht boven het paard. Binnenbeen laat ik gewoon hangen, buitenbeen leg ik aan voor galop.

Waarom ik NIET het gewicht op m'n binnenbeen zet: dan blokkeer je de binnenschouder van het paard en maak je het dus moeilijker om goed aan te springen. Paard zal dan sneller overkruisd of zelfs buitengalop nemen.

Waarom ik NIET het gewicht op het buitenbeen zet: Heeft helemaal nergens nut voor, brengt het paard ook alleen maar in onbalans.

Als ik aanspring wil ik een recht paard (ook in een wending kan je paard "recht" zijn) en dus moet ik als ruiter ook zorgen dat ik recht boven m'n paard zit.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:40

Ik 'spring' zelf in de galop aan die ik ook van mijn paard wil.
( toevallig kwam ik later deze opvatting ook tegen in het boek verlichte rijkunst van heather moffett. )
Dus als ik bv in de linkergalop wil: linkerbeen op de singel, heup naar rechts draaien, hierdoor komt automatisch mijn rechterbeen wat naar achteren en wordt mijn linkerzitbeenknobbel iets sterker belast, bij een nog niet zo doorgetraind paard doen ook mijn armen mee om duidelijk te zijn. Ik druk wel mijn beide kuiten aan, 2 benen is gas en 1 been is zijwaarts.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:15

Cornelie, zo doe ik het ook. Ik draai mijn heup een klein beetje in maar leg maar 1 been aan en geen twee. Het buitenbeen dus.
Ik blijf wel recht boven mijn paard en maak bij een jong paard een ophouding om de galop enigzins verzameld in te zetten.
Bij een getraind paard laat ik dat achterwege.
Door je buitenbeen aan te leggen plaats je je paard enigzins scheef, de achterhand gaat naar binnen. Hierdoor maak je het je paard makkelijker om ook in de juiste galop aan te springen.

Vergeet trouwens de kusjes niet, die spelen bij mij een belangrijke rol.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:23

ik maak haar recht en kleine ophouding als ik verzameld weg wil en buitenbeen drukt aan (blijft wel gewoon op de plek liggen). Of binnenbeen drukt aan als ik in buitengalop weg wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:32

Overigens laat ik mijn paard NOOIT kiezen in welke galop ze wil. Ook op buitenritten niet, ook niet in rengalop. Spontane changementen zet ik ook terug. IK kies de galop, niet het paard.

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 00:20

ik hoef m'n buitenbeen maar een stukje naar achter te leggen en ik zit in galop

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 06:41

vera schreef:
Vergeet trouwens de kusjes niet, die spelen bij mij een belangrijke rol.

Dat is dus iets dat je om de 1 of andere reden bij pride beter niet kan doen. Al van jongsaf aan wordt hij helemaal gek van dat geluid. Zodra hij dat hoort, gaan de oren plat, zuur bekkie en flink schudden met dat hoofd. Dus bij hem is het niet bepaald bevorderlijk voor een rustig beeld. Ik vind het ook heel apart en snap er niks van.
En ik vraag mij weleens af hoe dat later zit als je galop met 1 kuit vraagt? Stel je wilt later wat traversachtigs rijden enzo werkt zoiets dan niet verwarrend? Of als je een keer een volte wilt verkleinen ofzo, gaat je paard dan niet automatisch harder bij eenzijdige kuitdruk? Dat is eigenlijk de reden dat ik standaard 2 kuiten gebruik voor gas en 1 voor zijwaarts. Ik ben heel benieuwd hoe e.e.a. dan bij jullie gaat werken.

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 06:44

Ik vraag iets stelling naar binnen, waardoor dus automatisch mijn binnenbeen iets "aan" ligt en mijn binnenhand iets hoger is. Op het moment van aanspringen komt mijn buitenbeen erbij (gewoon op dezelfde plek) en een "zoentje".
Op deze manier kan ik ook op een rechte lijn aangeven welke galop ik wil.

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 08:17

@ Cornelie; eigenlijk geef je zelf al antwoord op je vraag; bij travers, circel sluiten etc, leg je alleen je kuit aan en vraag je een stelling die niet past bij een lope hulp.
Je draait dan ook je heup niet in. Kleine verschillen die voor je paard meer dan duidelijk zijn
Bij mij is het nooit een probleem geweest in iedergeval.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 08:18

@ Banish; als jij stelling naar binnen vraagt blokkeer je zijn schouder toch meer en maak je zijn buitenschouder juist vrij?
Dat lijkt me veel moeilijker voor een paard om dan in de juiste lope aan te springen Verward

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 08:22

ik moet eerlijk zeggen dat ik allang blij ben ALS we uberhaupt galoperen. Haha!
Maar heb het wel als volgt geleert...

zitten gaan , binnenhand iets naar voren en buitenbeen aandrukken. Tong uitsteken

scrolt nu teug om alle methodes hierboven nog eens te lezen

Mister B

* it takes wings to make miracles happen*

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 08:25

Ik start ook altijd vanuit de stelling naar binnen. En in de proeven komt het ook vaak zo uit. Bv een cirkel naar links in draf gevolgd door aanspringen in de linkergalop. En als hulp voor het rechtrichten wil ik ook nogal eens verder rijden met diezelfde stelling. Ik ondersteun dat dan wel weer door mijn heup ook naar binnen te draaien, dan komt er automatisch een ietsiepietsie meer gewicht op de buitenkant. Maar bij een jonger/onervarener paard wil ik nog wel eens iets buitenstelling vragen om het aanspringen te bevorderen. HEt is denk ik maar net in welke africhtingsfase je paard zit en wat je zelf hebt geleerd.

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:57

vera schreef:
@ Banish; als jij stelling naar binnen vraagt blokkeer je zijn schouder toch meer en maak je zijn buitenschouder juist vrij?
Dat lijkt me veel moeilijker voor een paard om dan in de juiste lope aan te springen Verward


Door je binnenhand iets op te tillen, maak je die schouder vrij. Dat is mij verteld en de practijk wijst uit, dat het inderdaad werkt.
En het is natuurlijk niet zo dat ik het helemaal naar binnen "vouw" ik vraag alleen in zijn lijf een klein beetje stelling naar de goede kant.

Als je bedenkt hoe een paard uit een roll-back komt en als je bedenkt dat een paard dan (normaal gesproken) zonder moeite goed aanspringt, kun je je het misschien beter voorstellen.

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 12:16

cornelie schreef:
Dat is dus iets dat je om de 1 of andere reden bij pride beter niet kan doen. Al van jongsaf aan wordt hij helemaal gek van dat geluid. Zodra hij dat hoort, gaan de oren plat, zuur bekkie en flink schudden met dat hoofd. Dus bij hem is het niet bepaald bevorderlijk voor een rustig beeld. Ik vind het ook heel apart en snap er niks van.
En ik vraag mij weleens af hoe dat later zit als je galop met 1 kuit vraagt? Stel je wilt later wat traversachtigs rijden enzo werkt zoiets dan niet verwarrend? Of als je een keer een volte wilt verkleinen ofzo, gaat je paard dan niet automatisch harder bij eenzijdige kuitdruk? Dat is eigenlijk de reden dat ik standaard 2 kuiten gebruik voor gas en 1 voor zijwaarts. Ik ben heel benieuwd hoe e.e.a. dan bij jullie gaat werken.


..en ik bij Jive al helemaal niet! (is het soms een familie afwijking?) Ik heb het haar een beetje afgeleerd door dat niet meer te doen ,maar toen ik haar net had stond dat geluid gelijk aan een startschot! en gingen we bijna als een ongeleid projectiel door de bak!
Ik heb het als volgt geleerd: (en probeer) mijn buitenbeen iets naar achteren, gewicht op m'n buitenste zitbeenknobbel, soms eventueel binnenhand iets omhoog, maar is meestal niet nodig, en op het moment dat mijn binnenbeen erbij komt gaan we. Moest er ,vooral in het begin, wel op letten zelf niet voorover te gaan zitten.


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 12:42

banish schreef:
Door je binnenhand iets op te tillen, maak je die schouder vrij. Dat is mij verteld en de practijk wijst uit, dat het inderdaad werkt.
En het is natuurlijk niet zo dat ik het helemaal naar binnen "vouw" ik vraag alleen in zijn lijf een klein beetje stelling naar de goede kant.

Als je bedenkt hoe een paard uit een roll-back komt en als je bedenkt dat een paard dan (normaal gesproken) zonder moeite goed aanspringt, kun je je het misschien beter voorstellen.


kan maar binnenhand optillen, zonder buitenteugel erbij te houden, levert het risico dat het paard net even de buitenschouder eruit kan drukken en in de 'verkeerde' galop weg kan gaan.
Laatst bijgewerkt door Anya op 29-06-04 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:14

De manier die sflj gebruikt komt aardig overeen met wat ik gebruik.
Mij is aangeleerd om binnenhand hoog buitenbeen achter de singel en een "hupje" met je heupen + een kus geluidje is galop.
Hiermee stuitte ik op verschillende problemen.
1. Binnenhand die omhoog moet.. moest ook zonder kunnen en hierdoor lijkt het alsof je veel moet helpen voor de galop.
2. Alleen buitenbeen. Door alleen mijn buitenbeen aan te drukken wijkt mijn paard voor die druk. Het gevolg is hij valt naar binnen en laat daarmee zijn binnenschouder vallen. Hierdoor is het verkeerd aanspringen snel gedaan. Daarom houd ik tegenwoordig mijn binnenbeen ligt aan en pas met het "hupje" mag hij vertrekken.
3. Het kus geluidje gebruiken kan ook in je nadeel werken als je bijvoorbeeld in een pleasure proef zit. Iemand naast je maakt een kusgeluidje en jou paard springt in galop. Zelf gebruik ik het kusgeluidje nog wel met longeren en als laatste hulp om in galop te komen, maar inprincipe is dat kusje bij mij overbodig. En geeft het "hupje" de doorslag om te gaan galoperen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 2 bezoekers