Paardje wilt in het zand duiken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Paardje wilt in het zand duiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 09:31

Hallo allemaal,

Ik rijd sinds kort een paardje dat fijn loopt, maar zich af en toe voor het been verzet, dan gaat hij om zijn voorhand draaien, en krijg je hem moeilijk vooruit, Nu laat ik hem altijd even op zichzelf lopen, dus zonder contact, en ga ik daarna wat voltetjes rijden, maarop de ene hand doet hij het nog steeds??

Wat kan ik hieraan doen?

Nu hebben er al heel veel mensen op hem gezeten en de eigenaaresse zegt dat hij bij mij nog het beste loopt, maar ze zegt dat hij af en toe zijn hoofdje naar beneden doet en dan echt zijn bit vastpakt zodat je hem niet meer omhoog krijgt, bij mij heeft ie dit nog niet gedaan, omdat ik er ook nog nooit mee heb gesprongen, maar nu heeft ze een scherper bitje aan gedaan en nu doet hij het niet meer,

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? En hoe is het nog oplosbaar?

Alvast Bedankt,
Nathalie


Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 11:44

*Schopje*

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 11:49

Beste Nathalie, kan je je probleem iets duidelijker formuleren? Ik snap er geen sjaak van. Wat in je titel staat wordt niet in je topic beschreven en hoe draait je paard op de voorhand? Complete rondjes, soort waven?

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 11:51

ik denk dat hij het nog heel moeilijk vind als je op die hand stelling vraagd. Ik zou de voltes zo ruim mogelijk maken en ook gaan longeren, om hem meer los te krijgen. Verder goed voorwaarts houden als ie als protest om zn as wil draaien

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 12:04

Beste Kaat18 Tong uitsteken

Met het bit vastpakken bedoelde ik dus, het in het zand duiken,
En het paardje draait komplete rondjes om zijn voorhand, meer een westernspinning om zijn voorhand

Missnynke, als ik hem been geef om voorwaarts te gaan, gaat hij als verzet en protest rondjes draaien!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 12:12

en als je daarna een flinke zwieper met de zweep uitdeelt? of eventueel iemand met de longeerlijn erachter om hem voorwaarts te houden?
verder je gewicht naar buiten verplaatsen, naar buiten kijken, buitensteteugel korter houden en binnenbeen er flink aanhouden

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 12:13

Ah ok, wij Rotterdams zijn niet zo snugger Knipoog Ik denk dat het het beste is als je goede instructie zoekt. Die kan zien of misschien jij iets verkeerd doet en hoe je paard reageert.

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 12:58

MissNynke k zal het eenz doen / proberen

Kaat18: Het licht niet aan echt aan mij, bij anderen is hij veel erger, er hebben zelfs hele goeie springruiters opgezeten, en die kregen er nog minder mee gedaan? :S Nou, rijd ik mss ook niet zo super, maar het ligt in dit geval nog niet zo erg aan de ruiter,

Ik denk eigenlijk meer dat het paard de beenhulpen niet echt snapt?
Hij is nl. nog maar 4 ..

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:13

Kijk, had dat eerder vermeld Knipoog Dan zou ik zo goed en zo kwaad als het kan met instructie opnieuw beginnen. Op een lichte kuitdruk voorwaarts = belonen. ZOdat je paard goed doorheeft wat je bedoelt. Reageert ie niet op een lichte kuitdruk, dan een zweepje erbij. Toch zou ik instructie nemen, dit kan je denk ik niet zelf oplossen.

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 13:30

Maar zo doet hij eigenlijk alles goed, het is eigenlijk als je hem op een volte zet dat het een beetje mis gaat? :S

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:34

Dan heeft ie denk ik moeite met stelling, bijgezet longeren wil dan wel eens helpen.

Duhelo

Berichten: 28492
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:46

nog maar 4 en een scherper bit?
tsjuw, bit eruti, en een simpel trens in
sporen (als je die aanhebt af)
dressuurzweep mee (makkelijker om bij te tikken)
je moet het kunnen voorkomen, ik veronderstl dtaj e beetje voelt wanneer die voorover duikt
dus als je voelt dat die gat doen, geef je een tikje bij, en wend je meteen af, rij je een volte, figuur, whatever,
laat hem niet gewoon draven, blijf figuren rijden
als je stelling vraagt, 2 passen en niet meer
als jij het moeilijk vind om handenstand te doen, je gaat het dan ook geen 5 minuten aan en stuk kunnen uithouden hé
opbouwen!

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 20:38

Maar kijk, hij heeft het nog nooit bij mij gedaan, wil gewoon op voorhand weten wat ik moet doen, omdat hij het tot nu toe bij iedereen deed :S

Mij gaat het meer, om het verzet tegen de benen probleem

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:41

als ze niet op je binnenbeen reageert, mag je haar best een tik tegen de binnenbuik(nieuwe uitdrukking ?!) of schouder geven.
Is er niet de mogelijkheid om les te nemen?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:48

Eerst beter voor de hulpen maken. Door bijvoorbeeld halt - draf (geen reactie op minimale hulp = tik met de zweep in combinatie met kuitdruk) overgangen regelmatig te maken en heel consequent zijn met de hulpen!

Wanneer hij goed voor het been is meteen naar voren rijden op het moment dat je aanvoelt dat hij in verzet wilt gaan of een beetje twijfelt. Daarna weer oppakken en ontspanning zoeken.

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 20:50

T is niet mijn paard, en kijk ik heb les op mijn eigen paard,
er heeft een internationale ruiter op gezeten en dat klikte niet dus dat zag nog erger uit :S Ik heb hem maar gewoon doorgedreven maar volgens mijn snapt hij gewoon de beenhulpen niet,

Zou het mss geen goede oplossing zijn, als ik hem eerst begon met hem te longeren en doen, gewoon behandelen alsof ik een pony ga inrijden en hem eerst alle stemhulpen aan de longe leer en hem zo later als hij iets met rijden niet snapt ik hem met de stem kan corrigeren?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:55

Stemhulpen zijn altijd verstandig om te leren, maar dat gaat ook terwijl je op het paard zit, daar hoef je hem niet voor "opnieuw in te rijden" Knipoog Longeren is wel heel goed om je paard los te maken en zeker ook om hem de stemhulpen aan te leren! Maar train ook zeker onder het zadel!

Niet snappen van je hulpen lijkt me onwaarschijnlijk. Denk eerder dat hij niet goed genoeg voor de hulpen is.

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 21:16

Nou kijk, ik rijd op een kleine volte op de rechterhand (gloof ik)
En ik wil verkleinen, ik leg dus miujn buitenbeen naar achter, houd mijn binnenkuit aan zodat hij naar voren blijft en dan ineens gaat hij om zijn voorhand draaien als ik mijn binnenkuit aanleg en dan krijg ik hem niet meer vooruit :S maar als ik mijn binnenkuit niet aanhoud gaat hij ook niet vooruit, hij is zo al wel redelijk sloom :S Maar wat moet ik dan doen


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:13

ik zou eerst oefenen op de gangen, het tempo, de achterhand er goed onder krijgen, en grote voltes (e-b-e ed.) rijden. laat die kleinere voltes eerst liever achterwege, en longeer regelmatig op beide kanten

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:18

Rij je met een zweep? Want dan zou ik hem eens flink op zijn sodemieter geven. Hij heeft geen respect voor de ruiter en dat zal er toch een keer uitmoeten.

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 10:31

Okkie, hij reageert niet op zweepjes, het enige dat daarmee gebeurt is dat zijn staart als een gek zwaait

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 07:31

dan heb je dus wel reactie! gebruik ook je stem eens, heel laag, kort en boos, als ie het weer doet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers