Geen stille benen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Geen stille benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 17:44

Ik heb 5 jaar op een manege gereden en nooit commentaar gehad. Nu heb ik sinds augustus 2003 een ijslander, Röskur, en sinds eind April dit jaar rijden we bij een ponyclub. De instructeur die wij hebben vind echter dat ik mijn benen niet stil genoeg / niet genoeg 'aan m'n pony' houdt. Hij zegt het wel 20 keer per les en ik probeer het echt, maar ik weet echt niet hoe ik het nou kan verbeteren. Verder heb ik het eigenlijk nooit gehoord, op de manege iig niet, en toen we een les een invaller hadden geloof ik één keer, maar meer niet. Misschien komt het ook omdat mijn benen ietsje onder de buik van m'n pony uitkomen (ik heb ook de neiging om m'n voeten iets naar achter te leggen als ik aanspoor zodat ik zijn buik raak). Verward Ik wil dus graag iets stillere benen maar ik weet echt niet hoe.


Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 18:24

Beugels met strotouwtjes aan de singel binden heeft bij mij goed geholpen. Bind de touwtjes niet te strak natuurlijk en maak ze zo vast dat je ze als het nodig mocht zijn direct los kan trekken. Doordat je beugels niet kunnen bewegen moet je wel je been stil houden. Spierpijn krijg je er wel van!

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:24

als je je rug ontspant dan liggen je benen echt stiller..zo wordt je namelijk door je gehele lichaam meer ontspannen..
succes..
die stro touwtjes gaat wel..maar je kunt beter bij jezelf ook de ontspanning opzoeken..(ook in het voordeel van het paard) en als dat niet werkt (lijkt me sterk) dan moet je andere oplossingen zien te vinden zoals die stro touwtjes..die houden niet je benen stil maar je beugels..dus het lijkt me niet dat je gehele beenligging stil wordt hiervan
gr esther

NIET DOOR GEWELD EN KRACHT MAAR MET GEDULD EN ZACHT WORD RESULTAAT VERKREGEN......!!!!

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 22:35

Ik heb af en toe wel eens last van m'n schouders tijdens het rijden. Trouwens niet alleen tijdens het rijden, nog veel meer als ik bijvoorbeeld lang stil moet staan of lopen of dit afwisselend, dan kan het erg pijn gaan doen. Het rare is dat ik me eigenlijk helemaal niet gespannen voel, vooral tijdens het paardrijden zeer ontspannen. Verward Daarom is het ook moeilijk om te kijken hoe ik dan kan ontspannen, als ik me al mega-ontspannen voel... Verward

Strotouwtjes heb ik idd ook al eerder gehoord...

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:39

zorg dat je continue lichte druk hebt tussen je kuit en de ponybuik. en anders idd vastzetten, kun je beter met paardenelastiekjes doen, geeft toch steun, maar als er iets misgaat knappen deze.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

cinvaro

Berichten: 422
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: groningen/ drenthe/ Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:46

bierfiltjes tussen je knieën en je zadel
hierdoor moet je je benen stil houden anders valt je bierfiltje op de grond


Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 23:03

Ik heb al eens geprobeerd om zegmaar mijn onderbeen 'vast te zetten', maar dit leek mij geen oplossing. Drijven lukte mij op deze manier namelijk niet meer goed omdat ik mijn benen dan weer ging bewegen en moeilijk meteen weer 'vast' kon zetten... Verward En je kan moeilijk als je bijvoorbeeld een paar uur rijd constant druk op je kuit zetten, het lijkt me dat je dat niet volhoudt en het niet bepaald ontspannend is.....

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:21

Übung macht der Meister!

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 23:52

Haha... Tja. Ik probeer het... Maar ik heb altijd het idee dat als ik het te vaak hoor en er te vaak op let het alleen erger wordt!! Maarja, iig bedankt voor jullie reacties mensen! OK dan! Ik zal het Rogier (m'n instructeur) ook nog eens navragen, wat ik nou precíes eraan kan doen... Hopelijk gaat het over een tijdje beter. Tong uitsteken

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:55

Probeer gewoon eens helemaal ontspannen te gaan zitten en je er niet helemaal op gaan focussen, dat werkt soms ave-rechts. Heb geduld. Rome is ook niet in een dag gebouwd Knipoog

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 02:16

ja ik heb ook een pony daar ko ik ook een stukje onderuit!
maar met mijn oude zadel had ik dr ook problemen mee, maar nou ik een zadel heb met knie stukken heb ik er helemal niet meer last van.
dus bij mij is het opgelost toen ik me nieuwe zadel kreeg(met vrij dikke kniestukken Haha! )

«·´`·.(*·.¸(`·.¸ ¸.·´)«·´¨*·.¸.(Snoocky).¸.·*¨`·»(¸.·* *·.¸)`·.¸).·´`·»

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 13:39

Ja, ik heb ook het idee dat als ik erop ga letten het juist verkeerd om werkt. Ik heb ook al een keer tegen Roger gezegd dat ik echt wel aan denk hoor, en dat als ik er te veel op ga letten het alleen maar nog slechter gaat voor m'n gevoel - en dan heb ik het nog niet eens over de rest van het paardrijden, tenslotte moet ik ook nog m'n knollie in de gaten houden. En hij zegt ook dat het ook niet in 1 keer hoeft... Maarja... Ik blijf het maar 'proberen', zogezegd.

Ik heb een speciaal tölt-zadel, omdat ik een ijslander heb, bovendien heb ik zelf niet zoveel geld en m'n vader gaat voor zoiets echt geen nieuw zadel aanschaffen. Ik heb ook niet het idee dat Röskur er last van heeft, anders had dat eigenwijze beestje het me al lang laten weten hoor! Nagelbijten / Gniffelen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:50

Als je er namelijk extra op gaat letten ga je je (on)bewust spannen om die rustige benen te krijgen. Wanneer je je helemaal ontspant gaat het naar mijn idee juist beter.

ponyjongen
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:14

Misschien kun je eens een paar keer zonder zadel rijden.
Hierdoor verbetert je evenwicht. Om zonder zadel goed te kunnen rijden moet je haast wel ontspannen.
Ook een stukje zonder beugels rijden wil wel eens helpen. Niet zolang dat je gaat verkrampen, maar gewoon 10 minuutjes of zo.
Succes!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:46

Okkie1 schreef:
Probeer gewoon eens helemaal ontspannen te gaan zitten en je er niet helemaal op gaan focussen, dat werkt soms ave-rechts. Heb geduld. Rome is ook niet in een dag gebouwd Knipoog


Nou nou, jij bent wel van de spreekwoorden en gezegden vandaag Knipoog .
Maar idd, als je er op gaat letten, wordt het alleen maar erger. Ik ben ook niet helemaal tevreden met mijn houding, en hoe meer ik erop let, hoe vreemder ik ga zitten. Je kunt beter advies vragen aan iemand op de grond.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:46

Ik zou zeker geen zadel kopen die meer steun bied, jou ijsco zadel is juist goed om je zit beter te krijgen.

Ik denk dat je gewoon eens wat longe lessen moet nemen.
Dan kun je je geheel wijden aan je zit zonder dat je op je paard hoeft te letten.

Raar dat jij daar met je ijslander zo'n last van hebt, als ik op ijsco's rijd zit ik altijd veel stiller als op ieder ander paard Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 17:56

patos schreef:
Nou nou, jij bent wel van de spreekwoorden en gezegden vandaag Knipoog .
Maar idd, als je er op gaat letten, wordt het alleen maar erger. Ik ben ook niet helemaal tevreden met mijn houding, en hoe meer ik erop let, hoe vreemder ik ga zitten. Je kunt beter advies vragen aan iemand op de grond.


Gister Tong uitsteken Achja, soms heb je van die dagen Bloos

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 00:01

Ik denk niet dat het aan mijn evenwicht ligt. Ik rijd best veel (bijvoorbeeld als ik nog een half uurtje over heb en niet zo'n lange rit wil maken maar gewoon effe, met de hond erbij soms, lekker een kort ritje.) zonder zadel, in tölt, draf, galop door het bos... Dat gaat altijd prima. Schijnheilig (hoef ik ook niet op m'n benen te letten, bwahaha. Tong uitsteken)

Als ik me meer ontspan heb ik niet echt het idee dat het beter gaat , als ik te veel ontspan gaan m'n voeten misschien te los hangen, hihi (in stap in ieder geval), maarja dat kan ook komen doordat ik er dan nog steeds op let. Nagelbijten / Gniffelen Ik heb er zelf net als mijn pony niet zo heel veel problemen mee maar het is natuurlijk wel fijn als ik er iets aan kan doen...

Ik denk niet dat ik het aller-stevigste ijscozadel heb trouwens. De fokker van Röskur zei tenminste dat zij zelf liever een nog stevigere-zit variant had, haha, maar omdat ik er prima in zat en het ook zo'n onzin is dan een duurdere erbij te kopen hebben we het altijd bij deze gelaten. Knipoog Wel een ijslander zadel dus, maar niet de aller-stevigste-zit (klinkt knullig, hm).

In de linker galop vlieg ik ook alle kanten op, de rechter galop gaat wel goed en daar krijg ik vaak positief commentaar op. Schijnheilig (zeker omdat veel paarden linksom beter lopen en bij Rös is dat andersom, haha!) Hij is linksom nogal stijfjes maar voor onze eerste wedstrijd samen ga ik natuurlijk nog veel linksom oefenen in de bak (ik krijg de sleutels morgen). Ik hoop dat het ooit nog eens beter lukt. Ook al heb ik er zelf niet té veel problemen mee. Liever plezier in het rijden bij mij en m'n pony dan dat ik elke keer er te veel op let en minder plezier heb én minder op m'n pony let.

(oei, volgens mij is dit lang. Schijnheilig)

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 08:30

Goed op je kont blijven zitten, hakken uitdrukken en misschien je benen iets meer naar achter plaatsen dat ze dan beter tegen/langs de buik van je pony komen en dat je ze dan stilller houdt. Ik heb ook zoiets gehad, na 5 jaar lessen op een manege verder met mijn verzorgpony blijkt dat mijn benen te ver naar voren zitten. Dus iedere keer goed erom denken en doordat ze meer naar achter zitten reageert hij dus ook beter (ze zitten nu dus wel op de goede plek) Misschien wil een lesje aan de longe ook wel helpen. Jij hoeft dan alleen maar op je zit te letten en je pony kan niet veel kanten op...

Let love shine so bright

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:26

Ik had gelezen als je benen niet stil blijven hangen, dat er dan iets fout zit in de houding boven je zitvlak. Waar precies heb ik ook geen idee.
Maar zoals Cracker zegt; goed op je kont gaan zitten.
Dat je duidelijk je zitbeenknobbels voelt. Van een jury kreeg ik de tip voor stillere beenhouding om aan de binnenkant van je onderbeen, het bovenste gedeelte aan te "klemmen". Niet verstrakken, maar daar je druk aan te houden. Ook je knieen goed aan blijven sluiten en als je drijft probeer alleen met je kuiten te drukken, niet je hak op te trekken.

Weet niet of je er wat aan hebt, maar zo heb ik het geleerd.

irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:26

cinvaro schreef:
bierfiltjes tussen je knieën en je zadel
hierdoor moet je je benen stil houden anders valt je bierfiltje op de grond

Ja en dan maar lekker knijpen zeker!! Nee, dat gaat niet werken hoor! Ik sluit me aan bij de andere opmerkingen.

PureLovely
Berichten: 26
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:01

Kaat18 schreef:
Beugels met strotouwtjes aan de singel binden heeft bij mij goed geholpen. Bind de touwtjes niet te strak natuurlijk en maak ze zo vast dat je ze als het nodig mocht zijn direct los kan trekken. Doordat je beugels niet kunnen bewegen moet je wel je been stil houden. Spierpijn krijg je er wel van!



Ik heb dit inderdaad ook jaren geleden gedaan bij mijn pony...
Ik deed het met sporenriempjes, maar effect is hetzelfde...stille benen...maar enorm veel spierpijn! Knipoog

Maar het heeft bij mij wel geholpen!
Ik hoor nu zelfs af en toe dat ik zo'n supermooie stille beenligging heb Haha!
Ze moesten eens weten... Verward

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:14

Ten eerste, téveel ontspannen kan niet! Je moet vanuit uiterste ontspanning het paard beginnen te rijden Knipoog

Ten tweede, die galop is een ander probleem. Hoe je dat kunt oplossen is al tot in den treure hier op bokt beschreven. Knipoog Succes!

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:18

Hoe heb je je beugels aan je zadel zitten? Ik heb ze als het ware onder het zweetblad zitten, dat kan bij jouw ijslanderzadel vast ook wel. Dat helpt, samen met alle andere tips hier, ook een beetje mee om je been stabiel te houden.

Look. A petrol station, the natural home territory of the Ford GT. And there it is, at the watering hole, drinking its fill. For the forty-seventh time today.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-04 23:50

Jaja, met de galop was ook niet echt een commentaar op dit onderwerp, meer dat ik het dan iig heb, dus ook geen stille benen. Maar ik ga hem linksom meer berijden zo gauw ik de sleutels van de bak heb, nu gaan we nog iedere dag het bos in namelijk dus dan oefen je niet een bepaalde kant. Bloos

Uh, ik heb geen idee. Ik heb ze 'gewoon' zitten, zoals bij andere zadels. Maar ik spring er ook mee, dus ik denk dat het onhandig is om dan de beugels onder het zadel te hebben of niet? Als ik me het inbeeld lijkt het me iig niet zo fijn.

Ik heb ook wel eens geprobeerd om mijn onderbeen meer aan te sluiten ofzo zeg maar, maar

Ik hoor ook elke keer 'aan je pony' voorbij vliegen. Vandaag trouwens niet zo vaak als anders, misschien dat het al ietsje beter gaat...? Schijnheilig (wat een optimisme weer!) Ik moet m'n tenen denk ik ook iets meer naar binnen wijzen, ik heb ook het idee dat ze te veel naar buiten wijzen maar als ik druk op de beugels zet door mijn tegen meer naar binnen krijg ik alleen maar last van mijn voeten na een lange rit / les en ik ben dan natuurlijk ook niet ontspannen genoeg lijkt me. Scheve mond

Heb wel altijd het idee dat ik heel ontspannen rijd, ik vind het namelijk heerlijk en kan dan lekker tot rust komen (raar eigenlijk, hoe erg je je kan ontspannen als jij en je pony toch hard aan het werk zijn.) Lachen Maarja, blijkbaar niet genoeg? Verward


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 42 bezoekers