Paard schudt gigantisch met zijn hoofd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Paard schudt gigantisch met zijn hoofd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 17:03

Nou....
.....Zoals de titel al zegt, schudt mijn paard heel erg met zijn hoofd tijdens het rijden.
Eerst gaat het een tijdje goed, en dan ineens begint het.....

Hoe komt dit, en wat kan ik er aan doen?

Lovers Charles, siamo le Principesse!! Lovers


Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 19:14

Heb je wel eens een tandarts naar het gebit van je paard laten kijken?

Zoja misschien kom jij wel te hard in met je hand tijdens het rijden of misschien zit het hoofdstel wel niet goed...neusriem te strak, hangt het bit te laag, te hoog etc...

Het kan van alles zijn.

Wees eens specifieker wanneer het gebeurt en waar? In de bak, buiten etc...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48197
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:32

Ik ga er vanuit dat je de tandarts het gebit hebt laten controleren, en dat alles verder goed is.. dus dat het geen medische oorzaak is.

Banjer schudt ook met haar hoofd tijdens het rijden... bij haar is het een vorm van verzet/protest. Banjer doet het vooral als we een meningsverschil hebben over het tempo... Haha!

Het beste kan je het negeren... straffen heeft 9 van de 10x geen nut.. dan wordt het alleen maar erger...

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:33

Ik heb mijn eerste lessen op een pony gereden die dat heel erg deed, ik was toen nog erg jong dus pakte de teugels lekker stevig beet, of te veel ik zat haar de hele tijd in haar mond. Paarden die geveolig zijn in de mond gaan ook wel met hun hoofd schudden.

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:02

ik heb ook zn pony gereden...
paarden hebben verschillende redenen om te gaan schudden met hun hoofd.
zelf moet je uitzoeken wat de reden is bij jouwn paardje.
de mijne deed het omdat ze gewoon vreselijk protesteerde tegen het rijden.
(was jong paardje, die niet goed gereden was nadat ze door mensen was ingereden die er verstand van hadden)
na een paar week goed gereden te hebben onder begeleiding van mn instructeur was het schudden zo goed als over

De vogeltjes doen het......... de bijtjes doen het...... zullen wij het ook doen?!
nee joh gekkie, wij kunnen toch niet vliegen!! Bloos

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:05

Laat zoals gezegt tanden na kijken en verder de nek en rug wervels.

Doe het vrondriempje iets meer naar beneden als hij bijna tegen de oren aan zit. Als dit alles goed is, dan is het waarschijnlijk een uiting van stress, spanning. Dat betekent dus dat je meer op ontspanning moet gaan rijden en kleine stapjes verder moet vragen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:06

Kunnen idd de tanden zijn, een onrustige hand oid.

Probeer de ontspanning op te zoeken en hem daarbij zo min mogelijk in de mond te storen.


Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:31

vraag eens aan je instructrice of ze het zadel en hoofdstel even wil bekijken, of misschien weet zij een rijtechnische oorzaak, wij weten niet hoe jij rijdt.
en anders een zadelpasser het zadel laten bekijken, en een tandarts naar het gebit.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 22:25

Hé, bedankt voor alle reacties!
Gebit is voor zover als ik weer nog steeds in orde...
Stress of verzet zou goed kunnen Schijnheilig
Het hoofdstel of zadel maakt niet, heb al een aantal verschillende geprobeerd...

Lovers Charles, siamo le Principesse!! Lovers

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:27

trekt ie aan het bit zeg maar, doet ie zn hals lang en laag in een ruk, of gooit ie steeds zn hoofd omhoog en dan weer normaal?
1e kun je rijtechnisch oplossen, 2e heeft meestal met pijn/verzet te maken.

BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:27

Eerst kijken naar een medsiche oorzaak, is dat het niet, dan is het uiteraard rijtechnisch. Een paard die schud met zijn hoofd wordt vaak te veel met de hand gereden en veel te weinig met het been. Blijf los van voren, maak hem achter actief, zorg voor een stille onafhankelijke zit, vanuit je zit een stille hand. Je paard zoekt het contact op met je hand en er ontstaat een stille aanleuning. Sorry voor mijn korte uitleg Haha! ik ben beetje moe maar wou toch even reageren Knipoog

Toon respect en je zult respect terug krijgen...
Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden...
Paardrijden is pure logica, verplaats je in de positie van je paard voor je handelt...

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 01:21

tja ik denk dat het protest is als het paard echt op en neer met zn hoofd gaat!
mijn pony die die zwaaid altijd met dr hoofd asl we naar buiten gaan *LOL* heel typies doet ze dat, maar dat doet mijn paardje allen als we buiten gaan rijden , dan is ze namelijk helemal blij Haha!

maar als het bij jou protest is zou ik het eigenlijk oplossen met me been!! iedere ker als ze dat doet eens een flinke been gewenen, maar dan moet je het wel iedere keer doen ,, adners heeft het geen nut(dan denkt ze ook van de ene keer mag het en de andere keer niet)

«·´`·.(*·.¸(`·.¸ ¸.·´)«·´¨*·.¸.(Snoocky).¸.·*¨`·»(¸.·* *·.¸)`·.¸).·´`·»

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 11:44

Buiten doet ie het inderdaad vaker dan binnen, het is ook een echte "Ja-Knikker" Helemaal van boven naar helemaal beneden...

Lovers Charles, siamo le Principesse!! Lovers

Bellamafia
Berichten: 370
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Somewhere over the rainbow...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 19:47

Ik denk dat jou paard last heeft van het headshaking syndroom of last van de polletjes ....

Ik zou even navraag doen bij jouw DA!!!

Groetjes van MIj ....

Het zijn niet de problemen die ons het leven zo moeilijk maken .... maar de manier waarop wij tegen ze aankijken
!!!!

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:50

Paard wat ik ken doet dat ook. Mijn zwager heeft hem bijgereden en toen ging het beter. Hij is heel rustig met zijn handen en dat hielp. Maar zodra iemand erop stapte met een onrustige of dwingende hand begon het schudden weer. Dat paard drukte ook de rug weg.
Als dat bij jou paard hetzelfde is, probeer dan goed voorwaarts neerwaarts te rijden met een rustige hand met weinig druk. En veel geduld.

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 12:58

gebit laten controleren en misschien iets tegen de vliegen
Doet ze het alleen in de zomer of ook in de winter?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers