Hebben dazen een voorkeur voor bepaald paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Hebben dazen een voorkeur voor bepaald paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 19:38

Mijn paard staat samen met z'n vriend in een bos- en duinrijke omgeving.
Op het moment zijn de dazen behoorlijk vervelend, ze zijn er weer in overvloed Knipoog

Het is mij opgevallen dat er op/om mijn paard veel meer dazen zitten dan op z'n weidemaatje.
Eerst twijfelde ik, het zou gezichtsbedrog kunnen zijn omdat mijn paard bijna wit is en z'n vriend is een vosje, en op een bijna witte valt het gespuis nu eenmaal meer op.
Maar na het diverse keren bekeken te hebben, ben ik er toch echt van overtuigd dat mijn paard blijkbaar aantrekkelijker is.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn ?
Heeft het (alleen ?) met de kleur te maken, of zijn er andere oorzaken bekend ?

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***


Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 19:41

Ik dacht eigenlijk direct aan de kleur..
Wit trekt sowieso insecten aan, dat merk je wel als je buiten bent in een wit t-shirt ofzo, dan heb je veel meer insecten op je zitten dan op een zwart of ander gekleurd t-shirt.
Zal er wel mee te maken hebben in wat voor kleuren die dazen zien.. denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 19:54

Ow jazeker, heb eens een buitenrit gemaakt met een vriendin. Ik op haar bruinbonte Tinker, in een kort shirtje, bijna geen last. Zij op een Fjord met lange trui etc. en zij werden allebei helemaal lekgestoken. Ik en "mijn" Tinker hadden nergens last van.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:00

Bij ons heeft alleen Umaline erg last van bulten enz. Terwijl ze dezelfde kleur heeft als haar zus, die gelukkig nergens last van heeft. Ik heb in totaal nog maar 2 dazen neergeslagen, dus het valt hier nog ontzettend mee. Ik denk dat Uma een beetje een allergie heeft voor steken van dazen of andere kriebelbeesten.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:01

Hmmm jij hebt dus een schimmel die veel last van dazen heeft.
Wij waren tot nu toe in de veronderstelling dat donker meer dazen aantrekt. *LOL* De schimmel van mijn zus heeft er nauwelijks last van, om de Fries en Paula (donkerbruin) zwermen ze wel flink rond.
Ik kan me nog een ritje herinneren met Aldira, een Haf, en Sarah, een zwarte Tinker. De Haf had nergens last van, de Tinker zat daarentegen ook helemaal onder.
Dan hadden we nog een 'dazenboktrit', daar werden ook de Friezen flink belaagd, maar ook de Fjord en een palomino die mee waren kregen het flink te verduren, terwijl andere paarden minder dazen op zich hadden zitten.
Zal dan toch iets met zweetgeurtjes oid te maken hebben misschien, of lekker bloed Knipoog

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:08

ja dazen vallen op donkere paarden, heel simpel , een daas is blind

een donker paard is vaak warmer als een licht paard,dus die straalt veel meer warmte uit,hier gaan de dazen dus op af!!
ip is het bloed van het donkere paard door de warmte dus ook "dunner"en dus "lekkerder"

Alocasia

Berichten: 1568
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:10

Hmm... wij gingen laatst buitenrijden en ik zat op het donkerste paard. Elk paard allemaal trappen naar die dazen enzo, en op de mijne heb ik er geen een hoeven weg te slaan Verward

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 20:15

Wat vreemd dat de ervaringen zo verschillend zijn *LOL*
Als de "donkere paarden-theorie" klopt, dan zou Karst (de vos) meer last moeten hebben dan Helion (schimmel, bijna wit).
Maar in de praktijk is het precies andersom Verward
Ik zat zelf ook al te denken aan geur oid., bij mensen vs. muggen heeft het toch ook iets met geur (bloed ?) te maken ?

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:27

jup..
Want ik wordt altijd helemaal lekgeprikt Tong uitsteken
En m'n broer ofso heeft dr bijna geen last van..Verward
Ligt dus volgens mij gewoon aan het bloed..

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:29

Ja, de geur of ''lekker bloed''-theorieen Haha!
Dan is geur toch wel de meest logische...
Biergistzalf helpt trouwens goed tegen muggen (weet ik uit ervaring Haha! ).

En dat het ene mens of dier warmer zou zijn dan het ander? Verward
Bij zwarte paarden vs. witte paarden kan ik me dat voorstellen, maar bij mensen.....
Interessant onderwerp...


Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:31

Mij werd altijd gezegd dat lichtere paarden meer dazen aantrekken, maar of dit waar is?
Muggen gaan af op de 'zoetheid' van het bloed: drink veel frisdrank en snoep ed en je zult een grote favoriet zijn bij de muggen...dus kans is idd groot dat dazen ook gewoon op de geur van het bloed afgaan.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:34

kimmie261 schreef:
ja dazen vallen op donkere paarden, heel simpel , een daas is blind

een donker paard is vaak warmer als een licht paard,dus die straalt veel meer warmte uit,hier gaan de dazen dus op af!!
ip is het bloed van het donkere paard door de warmte dus ook "dunner"en dus "lekkerder"


Ik vermoed dat jij helemaal gelijk hebt, mijn grote bruine wordt levend opgevreten, terwijl mijn schimmel bijna geen last heeft ! en toevallig is het zo dat mijn schimmel altijd "ondertemperatuur"heeft, haar normale temp is 36.5 (pas geleden zelfs 35.8 voor het rijden- dat weet ik omdat de bruine een virusje had opgepikt, en ik wilde controleren of de schimmel het ook had, niet dus Cool ) De bruine heeft daarintegen altijd minimaal 37.8 als normale temp.

* edit, daar komt natuurlijk bij dat een paard met een hoge temp. eerder zal zweten toch ?

Alocasia

Berichten: 1568
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:36

Mist schreef:
Ik vermoed dat jij helemaal gelijk hebt, mijn grote bruine wordt levend opgevreten, terwijl mijn schimmel bijna geen last heeft ! en toevallig is het zo dat mijn schimmel altijd "ondertemperatuur"heeft, haar normale temp is 36.5 (pas geleden zelfs 35.8 voor het rijden- dat weet ik omdat de bruine een virusje had opgepikt, en ik wilde controleren of de schimmel het ook had, niet dus Cool ) De bruine heeft daarintegen altijd minimaal 37.8 als normale temp.

* edit, daar komt natuurlijk bij dat een paard met een hoge temp. eerder zal zweten toch ?


Maar ik wordt ook altijd redelijk lekgeprikt (wel door muggen dan, maar ik weet niet of dat verschil maakt?) terwijl mijn temperatuur ruim onder de 37 zit als ik gezond ben.

aiksasbeau
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:40

Hallow iedereen, in de Hoefslag staat een perfecte uitleg over dazen en vliegen. Het is inderdaad waar dat donkere paarden er meer last van hebben. Dus als iedereen dat nou even leest zijn alle problemen de wereld uitgeholpen

The worst mistake you can make is to be afraid to make a mistake...

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:51

Inderdaad heb ik ook opgemerkt dat donkere paarden er meer last van hebben, vooral zwart en donkerbruine. Maar de geur kan ook een deel verklaren, het ene paard zweet misschien iets meer, en dat dazen op zweet afkomen weten we allemaal wel. Dus Oscar misschien heb je een zweterig paard. Knipoog

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:51

Just_Me schreef:
Maar ik wordt ook altijd redelijk lekgeprikt (wel door muggen dan, maar ik weet niet of dat verschil maakt?) terwijl mijn temperatuur ruim onder de 37 zit als ik gezond ben.


Clown ik weet eigenlijk niet wat de normale temp van een mens is Haha!

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:56

Citaat:
Hallow iedereen, in de Hoefslag staat een perfecte uitleg over dazen en vliegen. Het is inderdaad waar dat donkere paarden er meer last van hebben. Dus als iedereen dat nou even leest zijn alle problemen de wereld uitgeholpen


Die is leuk ... Heb me weken geleden aangemeld als lid, bij zo'n telefonische wervingsactie. Nog steeds geen Hoefslag gezien! Dusse ... scan je 'm ff voor me?

Webshop - digital art: MoTekent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:58

Helaas denk ik niet dat het kleur gebonden is.

kawa heeft er weinig last van
iedereen zegt dus ook tegen mij, tuurlijk, het is een schimmel.
Maar als 3 jarige en donkerbruin van kleur had hij er ook geen last van.

Ik denk dat het net zoiets is als bij muggen.
Mij moeten ze altijd hebben, mijn vriend niet.
waar ligt dat aan?
Denk dat ik lekkerder bloed heb Haha!

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:07

Volgens mij ligt het ook een beetje aan het soort paard.
Bij ons zitten namelijk op de haflinger en shetlander een stuk minder dazen dan op de arabier.
Misschien hebben ze een dikkere vetlaag *LOL*

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:10

ik heb een bruin arabiertje en die heeft meer last als m'n wittige appaloosa !

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:17

Jurga wordt ook lekgeprikt, die krijgt grote bulten van die krengen. Harald en Nimondro pakken ze ook. Wencke en Voice zie ik ze niet erg veel op, pony geloof ik ook niet. Ik geloof ook niet in kleur die aantrekt.

Bovendien: als schimmel/wit dazen aan zou trekken zouden Bucas en HH wel gek zijn om een witte vliegendeken te maken Tong uitsteken.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:20

Mabel zit helemaal onder de bulten, die wordt helemaal belaagt. Terwijl ze als enige met een bucas buzz off, helemaal staat ingepakt, tussen 15 andere zonder deken. Ze meurt een uur in de wind naar knoflook, wat ik al 3 maanden voer, iedere dag een azijndouche, en toch kiezen ze voor Mabel.
Die moet nu dus maar binnen blijven vanwege die ellendige beesten

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:39

aiksasbeau schreef:
Het is inderdaad waar dat donkere paarden er meer last van hebben.


blijkbaar weer een voorbeeld van "regels moeten gebroken worden". Mijn paard is toch echt wit en heeft het meeste last van bulten en dat soort dingen dan de andere paarden op stal. Op mijn oude stal was ze er ook altijd het ergste aan toe. Mijn paard reageert er gewoon allergies op of zo. Meteen grote schijven en bulten onder haar huid, als ze gestoken wordt.

Alleen op kleur is denk ik te simpel gedacht. lichaamsgeur, bloeddikte etc. zal er ook wel toe doen. Zoals Runningkawa ook al zegt, mij pakken de muggen ook constant en mijn vriend heeft nooit ergens last van. We slapen toch op dezelfde kamer, kleur is ook redelijk hetzelfde (enig verschil is dat hij wel bruin wordt en ik niet ) Bij paarden za het wel ongeveer hetzelfde zijn...


janna

Berichten: 4536
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:51

x
Laatst bijgewerkt door janna op 21-03-22 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 21:53

Ik twijfel aan de conclusie dat donkere paarden meer worden lekgeprikt.
Marilyn is een palomino en die wordt helemaal lekgeprikt, niet een klein beetje maar echt erg

22 Januari verwachten we ons kleintje


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, judithM en 33 bezoekers