okee de eerste schatjes zijn geboren!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

okee de eerste schatjes zijn geboren!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-02 21:04

hoi hoi, zo leuk, ik werk als woonbegeiedster bij verstandelijk gehandicapten van heel hoog 'nivo'zeg maar, op een geitenboerderij, en de eerste geiten hebben jonkies gekregen
ZOOOOOO lief!!
het gaat daar zo dat de bokjes bij moeders blijven en de geitjes moeten gelijk en meteen weg.
ze mogen niet eens de grond raken in verband met ziektegevaar!
ergens is het best sneu.
ik maak ze dan schoon en geef ze de eerste keer biest.
dat is dan mijn taak
cool he??
morgen ga ik wat footootjes maken
ze zijn zo cute, net zo groot als mijn kat gewoon!!!!!!!!!!1

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

okee de eerste schatjes zijn geboren!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 00:40

Toeties schreef:
het gaat daar zo dat de bokjes bij moeders blijven en de geitjes moeten gelijk en meteen weg.
ze mogen niet eens de grond raken in verband met ziektegevaar!
ergens is het best sneu.



Gefeliciteerd, maarre, ik als geiten-leek....waarom moeten die geitjes gelijk van de moeder weg??????

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 00:56

Ja, dat snap ik ook niet. En waar gaan ze dan heen?

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 01:32

Daar snap ik ook helemaal niets van. Waarom geeft een geit een groter ziektegevaar dan een bokje?
Ik ben wel heel benieuwd hoe dat in elkaar zit.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 10:07

Ja, dat vraag ik me ook af, bovendien lijkt het mij logischer als de bokjes wegmoeten en niet de geitjes? Verward

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 12:22

Wat leuk! Vanaf zondag ga ik op stage bij een melkgeitenhouderij, ook om te helpen bij de geboortes.
Waarschijnlijk worden die geitjes gelijk weggehaald, omdat die dan verkocht worden aan een melkgeitenhouderij. Omdat daar de melk gebruikt gaat worden voor menselijke consumptie etc. zijn er (soms, om bedrijven ziektevrij te krijgen, of houden) van die regels dat de geitjes de grond in het kraamhok niet mogen raken. Ze krijgen dan meestal ook geen biest van de eigen moeder.
Hoe dat om mijn stage bedrijf gaat, weet ik nog niet, ik ga vanmidag bellen. Ennuh, jullie horen over twee weken dan nog wel hoe het geweest is.
Vorig jaar ben ik twee weken bij een schapenhouder geweest en heb daar geholpen met lammeren. Dat was toen heel leuk, alleen jammer dat ik eerder naar huis werd gestuurd toen door de MKZ.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 12:51

Wat lief! O+

Ik heb zelf 2 geitjes gehad, ze zijn echt heel lief Lachen

Maarre dat van die regel snap ik ook niet helemaal Verward
Ik heb zelf dan schapenstage gelopen, dat waren melkschapen, maar de lammeren bleven er bij lopen, en ook op een adere boerderij waar ook geiten werden gemolken bleven de lammeren er ook bij...
Maarjah dat is al wat jaartjes geleden, zal wel vanwege de MKz zijn oid Verward
Overigens is lammetjes ter wereld brengen ook heel mooi Lachen Alleen bleek ik allergisch voor het vruchtwater Verward Geen idee, maar ik kreeg enorme allergische reakties zodra ik alleen al een nat lam vast hield...

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-02 18:29

ja als het geitje op de grond komt, is ie nog maar 2,50 waard, en als dat niet zo is 250,-
nederlandse florijnen hoor...
ze krijgen ook geen biest van moeders, maar van een poeder...
ja zo is daar de regel, de bokjes hebben ze zowiezo niks aan dus die mogen er wel bij blijven lopen, niemand wil een bokje hebben, daar valt geen geld aan te verdienen.
het is in verban met para tbc dat is een sluimerende ziekte bij lammetjes die dan je hele veestapel aantast, maar ik snap zelf ook niet helemaal waarom de jonge bokjes er dan wel tussen lopen... Verward