Slecht hooi! Schimmel, helpt weken dan nog wel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Slecht hooi! Schimmel, helpt weken dan nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-04 22:36

Gadverdamme er zit schimmel in ons nieuwe hooi, het is pas gemaaid en heeft door het weer niet goed kunnen drogen. Als je nu een baal opentrekt komt er gelijk een stofwolk uit en dat zijn denk ik schimmelsporen. Want het hooi ziet helemaal wittig aan de binnenkant. Ik heb het er zelf nu ook benauwd van. Mijn paard kan er ook niet tegen.
Helpt weken in water nu nog wel, nu er zoveel schimmel inzit???


Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 00:18

Je bent niet de enige, bij ons hetzelfde verhaal, 165 pakken, warm en schimmelig.
Ik gooi ze in de verkoop, voor koeien.
Paarden kunnen echt ziek worden van schimmel in het hooi, schapen ook trouwens.
Wij hooien straks nog een keer, maar alleen als het mistens een week boven de 20 graden blijft!

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 07:42

schimmel is gevaarlijk voor het paard. Misschien kun je het slimste eruit halen. Anders zou verkoop (of ruilen met een boer die koeien heeft) de beste optie zijn.
Dierenartsen kosten veel meer (koliek en andere ziektes) Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 07:55

Beschimmeld hooi hoor je niet aan paarden te voeren. Heel jammer maar ik zou op zoek gaan naar nieuw hooi.

Je suis Charlie.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 08:41

Ja het is echt waardeloos hooi zeg. Jakkie bah. Ze gaat straks het land op en dan voer ik haar niet meer bij met hooi. Na de zomer gaat ze op kuil, want dit is toch ook wat. Ik lag gisteravond in mijn bed, ik had het zelf gewoon benauwd van die f*king schimmel en ik moest er ook van hoesten. Kan me nu wel voorstellen hoe paardje lief zich voelt. Gelukkig heeft ze maar een paar plakken van die troep gehad. Ik hoop dat het niet al te veel schade heeft aangericht.

Ik voer haar wel kruiden tegen het hoesten, maar zo is het dweilen met de kraan open.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 11:11

Wij zijn echt niet de enige die een inschatting fout hebben gemaakt met het hooien dit jaar, ik zie om me heen ook slecht hooi wat te vroeg is gemaaid en gepakt.
Ik had al mijn twijfels toen ik hoorde dat het er af zou gaan, het was maar rond de 20 graden buiten.
Toch heeft het bij ons 5 dagen gelegen en een paar keer per dag werd het geschud, en 1 klein buitje erin gehad.
Ik ga van de week kijken of het allemaal beschimmeld is, ik vrees van wel, en dan verkoop ik het.
Jammer maar ja, ik wil dat mijn paarden goed hooi eten.
Over een paar weken hooien we weer, ik hoop dat het dan beter wordt.
Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt, wij hebben altijd hartstikke mooi hooi.
Maar ik ruik het al als ik mijn neus in zo'n plak stop, dan hangt er zo'n appart luchtje aan Scheve mond

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 11:59

Jongens dit hoeft geen schimmel te zijn hoor. Nieuw hooi moet eerst ca. 4 maanden liggen, om zgn te besterven. Waarschijnlijk als je over 2maanden een baaltje los trekt, dat er niets meer aan de hand is.
Als je nu een complete bult los gaat halen, gaat het hele verhaal overstuur. Wel opletten dat de temperatuur in een bult niet te hoog oploopt. Maar als je nu je arm tussen de balen schuift en de temperatuur voelt goed handwarm, is er niets aan de hand en ben je gewoon te vroeg. Hooi in de nabroei is alleen te gebruiken als je een baal goed uitschut en hem daarna nog 24 uur laat liggen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 12:06

Bij ons is het nieuwe hooi nu ook al aangebroken (blijkbaar dus veel te vroeg) het ziet er wel groen uit maar ruikt heel muf (net oud) en stoft. En nu hoest mijn paard dus meteen. Nat hooi lust meneer niet en kuil mag hij niet. Dus ook ik heb een probleem.

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 12:34

Als nu al wittig ziet en er komt stof uit ,is het over 4 maanden ook niet te eten . Hooi moet direct goed zijn . En het is ook nog geen ideaal hooibouw weer geweest .


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 18:28

Hooi moet 6 weken liggen voor je het mag voeren.
Als het schimmelsporen zijn zou ik iig op zoek gaan naar ander hooi. Paardenlongen zijn heel gevoelig voor schimmel en er treedt dan gauw beschadiging op.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 22:40

huh ja dat heb ik vaker gehoord dat het een tijd moet liggen. Waarom is dat eigenlijk?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 09:13

mijn paard laat het nieuwe (en muffe) hooi voor meer dan de helft liggen nu. Zal hij door hebben dat het hem niet goed doet?

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:17

Jantine2 schreef:
huh ja dat heb ik vaker gehoord dat het een tijd moet liggen. Waarom is dat eigenlijk?



Omdat het dan nog aan het broeien is, dus het vocht eruit gebroeid word, dat proces is dus slecht voor je paard.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:34

dat is dus de reden ook dat je gesneden gras dezelfde dag nog moet geven (gaat een lampje branden hier )

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 12:32

Sorry hoor ,maar wij hebben absoluut geen broei in ons hooi (vorig jaar) gehad ,Als het gaat broeien ,is het gewoon niet droog genoeg , gras wat lang genoeg gedroogd heeft ,gaat echt niet broeien

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 12:33

Door beschimmeld hooi hebben wij ook geen veulens gekregen dit jaar, en nu zitten we weer met schimmel balen. Boos!

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 12:36

gouda schreef:
Bij ons is het nieuwe hooi nu ook al aangebroken (blijkbaar dus veel te vroeg) het ziet er wel groen uit maar ruikt heel muf (net oud) en stoft. En nu hoest mijn paard dus meteen. Nat hooi lust meneer niet en kuil mag hij niet. Dus ook ik heb een probleem.


dit hebben wij ook gehad!

maar nu merk ik dat nu de pakken er langer liggen(de hooi opslag stal heeft ook doorzichtige gedeelten in het dak) door de zon wat geler zijn ipv groen en er stukken beter uitzien en ook niet meer muf ruiken!

wat langer laten drogen, is het dan nog nix, dan weggooien of verkopen aan een boer met koeien.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 13:19

Dus er is nog hoop fieuww want ik weet eigenlijk wel zeker dat er geen nieuw hooi gekocht word anders. Van de winter hadden we ook een periode hooi met schimmel erin en gewoon super vies en oud maar er kwam geen nieuw hoor terwijl er als je hooi wilt bijbetaald moet worden. De 'kieskeurige paarden" (waaronder de mijne) eten het gewoon niet of nauwelijks.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:18

Quentin laat zn hooi wel vaker liggen, maar als de alles-eters Des&Dee het laten liggen weet ik dat er echt iets mis is!

maar inmiddels eet zelfs Q zn hooi bijna helemaal op Lachen

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 07:48

De kans dat je het gras kurkdroog het pak in krijgt, lukt je alleen met een gort droge zomer, zoals vorig jaar. Alleen is er door die droge zomer ook erg weinig gras binnen gekomen en zit (bijna) iedereen nu met een tekort.
Normaal gesproken valt die nabroei niemand op, omdat er nog genoeg "oud" hooi is. Het witte poeder wat je nu ziet is een onderdeel van het fermentatie proces, ofwel nabroei en ook het luchtje wat er aanhangt, een beetje roggebrood -achtig is volkomen normaal en over 1.5 a 2 maanden vindt je hier niets meer van terug. De echt slechte pakken, zijn om te beginnen loodzwaar en als je ze losmaakt, van binnen grijsgrauw en geven een (bijna) schroeilucht af, deze zijn dus echt te nat geweest.
Dus nogmaals, als je nu toch nieuw hooi moet voeren, schudt de baal, helemaal, goed uit en laat hem nog 24 uur op een droge luchtige plaats uitwasemen, dan kun je hem probleemloos voeren.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 18:37

stekelroosje schreef:
Sorry hoor ,maar wij hebben absoluut geen broei in ons hooi (vorig jaar) gehad ,Als het gaat broeien ,is het gewoon niet droog genoeg , gras wat lang genoeg gedroogd heeft ,gaat echt niet broeien


Je krijgt nooit ál het vocht eruit, broeien is doodnormaal.
Dat is de reden dat hooi 6 weken moet liggen voor je het kunt voeren, het stoomt zich zelf zegmaar voor de laatste % vocht droog.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:30

Maar als het warm is buiten, en dus ook warmer in de stal, gaat het toch ook broeien? Wij hebben het hooi altijd in het stalpad staan (open met alleen het gaas eromheen)

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Iloveiswan, Iris_Casper en 19 bezoekers