Selektie door hogere kosten?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Selektie door hogere kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 16:51

Omdat nu ieder veulen een paspoort moet hebben en gechipt moet worden denk ik (hoop ik) dat door de hogere kosten minder gefokt gaat worden. Mensen zullen niet zo snel een veulen op de wereld schoppen wat eigenlijk geen kansen heeft en dus niet te verkopen.
Is dat ook werkelijk zo?

Cobs kijken? De hengsten doen het ook weer !!


ikke

Berichten: 37524
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 17:39

Om te beginnen denk ik niet dat chippen er uiteindelijk als wet komt, het is dat het door de NHS erdoor geramd is richting de wedstrijdsport, maar verder dan dat zal het niet komen, denk ik.
Verder betwijfel ik of fokkers zich door die kosten laten tegenhoyden. In het totale plaatje van de kosten van een veulen op de weeld zetten, is het ten slotte peanuts. Ik verwacht eerder dat de prijzen erdoor zullen stijgen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 09:57

eens

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 10:24

ikke schreef:
Verder betwijfel ik of fokkers zich door die kosten laten tegenhoyden. In het totale plaatje van de kosten van een veulen op de weeld zetten, is het ten slotte peanuts.


Idd, heb vorige week het KWPN gebeld om te vragen wat nu de extra kosten zijn voor het chippen tijdens het schetsen, 25,- euro. Samen met de registratiekosten van 48,- euro is dat echt niets vergeleken met wat de rest gekost heeft. Al weet ik natuurlijk wel leukere dingen die je met 73,- euro kan doen Schijnheilig .


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 11:32

Tiffy schreef:
Idd, heb vorige week het KWPN gebeld om te vragen wat nu de extra kosten zijn voor het chippen tijdens het schetsen, 25,- euro. Samen met de registratiekosten van 48,- euro is dat echt niets vergeleken met wat de rest gekost heeft. Al weet ik natuurlijk wel leukere dingen die je met 73,- euro kan doen Schijnheilig .

Zet die kosten maar eens tegenover de opbrengst van een (van de vele) shetlandhengstje in oktober op de markt.
Die gaan voor 25 euro de frikandellen in...
Dus óf een hoop fokkers zullen minder snackpony's gaan fokken óf er gaan er nog meer illegaal de grens over...

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 11:36

Ik heb een EASP veulen gefokt, of eigenlijk, de fokker van mijn merrie heeft haar drachtig aan mij verkocht.
Omdat ze beide Russische ouders hebben, was het krijgen van papieren een heel gedoe. Toch ben ik nu heel blij dat ze nu beide papieren hebben.
Hoewel het EASP graag zou willen dat ik mijn merrie weer laat dekken, omdat zij precies in hun fok beleid past vind ik het zelf allemaal veel geregel en zijn de kosten mij te hoog en het risico te groot.
Nu heb ik een mooi veulen, maar wie weet volgende keer een minder mooi veulen en heel veel geld lichter.
Daarbij is het ook een boel werk en geregel (papierwerk)

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 11:39

MarijeR schreef:
Zet die kosten maar eens tegenover de opbrengst van een (van de vele) shetlandhengstje in oktober op de markt.
Die gaan voor 25 euro de frikandellen in...
Dus óf een hoop fokkers zullen minder snackpony's gaan fokken óf er gaan er nog meer illegaal de grens over...


Tjah, het klinkt hard, maar de hele paarden markt is toch ingestort omdat de slachtprijs is gedaald. En dat is een gevolg van dat paarden vlees niet meer wordt gesubsideerd door fokkers... Dus eigenlijk moet de slachtprijs weer omhoog en dan pas wordt fokken weer interessant. Tot die tijd is alleen het fokken van toppers winstgevend en dat is alleen een enkeling gegeven.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-04 23:53

joelledsr schreef:
Tot die tijd is alleen het fokken van toppers winstgevend en dat is alleen een enkeling gegeven.


Dat is wat ik bedoel, zouden de mensen beter gaan nadenken over hun keuze om te fokken. En als ze dan gaan fokken, de hengstenkeuze.
Natuurlijk weet ik wel dat het op de prijs van een KWPN-ner geen invloed heeft, maar ik bedoel de ponyrassen waarvan de fokkers hun hengstveulens soms nog niet weggegeven krijgen.

Cobs kijken? De hengsten doen het ook weer !!

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 11:39

Vel hobby fokkers fokken om het lieve veulentje en niet omdat ze daar een winst of een doel mee willen bereiken. Het nadeel is dat dat de gehele paarden markt naar beneden haalt, maar daar staan deze mensen niet bij stil.
Ik denk dus niet dat je kunt verwachten dat er minder gefokt gaat worden, want zelfs nu de dekkosten exhorbitant hoog zijn weerhoud dat de mensne niet van fokken, en dat is niet alleen bij het KWPN, maar ook bij het AVS en neem aan ook andere rassen.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:47

joeledsr, hoe bedoel je dat paardenvlees niet meer wordt gesubsidieerd door fokkers kun je dat uitleggen ?

Ik denk dat al die paardenmelkerijen met hun bijproducten de markt trouwens ook niet helpen.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:58

Nee, vroeger werd de prijs van paarden vlees deels kunstmatig hoog gehouden door subsidies van de overheid. Dat is nu niet meer zo en daardoor zakt de paarden markt in. Het was enkele jaren geleden winstgevend om paarden uit Rusland hierheen te transporteren om ze hier als vlees paarden te verkopen (Robbie den Hartog)
Nu is een paard voor de slager niets meer waard, dat is het begin van het probleem.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 17:53

Tiffy schreef:
Idd, heb vorige week het KWPN gebeld om te vragen wat nu de extra kosten zijn voor het chippen tijdens het schetsen, 25,- euro. Samen met de registratiekosten van 48,- euro is dat echt niets vergeleken met wat de rest gekost heeft. Al weet ik natuurlijk wel leukere dingen die je met 73,- euro kan doen Schijnheilig .


Maar ik denk niet dat je voor die prijs ook het paspoort hebt of wel?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 18:02

Ik denk niet dat alleen de kosten van het registreren/chippen de fokkers gaan tegenhouden. Het is zo leuk in Mei, een veulentje in de wei. Met de verbeterde medische zorg, ontwormen enz worden paarden steeds ouder, en ook de oudere paarden moeten ergens worden ondergebracht.

De economische recessie, en tegenvallende verkoop zorgen in mijn omgeving al dat er minder wordt gefokt. Maar dat ligt NIET aan het chippen (dat toch nooit verplicht ingevoerd kan gaan worden)

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB, Diortje_vds, Groetje, nafkedemi, Tango1979, Vagabondo en 99 bezoekers