Herhaling basisenting??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Herhaling basisenting??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-02 21:08

Onlangs hebben wij Fleur gekocht, een 6-jarige shetmerrie. Volgens de oude eigenaar was de enting nog geldig, echter nu bekijk ik haar boekje eens serieus en Fleur blijkt op 28-11-2000 voor het laatst te zijn inge-ent.

Bij mijn weten is een enting max. 12 maanden geldig en had ze dus in november ge-ent moeten worden. (Ik laat ze 2x per jaar enten vanwege de wedstrijden, maar dat staat hier verder buiten...)

Nu vraag ik me af of Fleur opnieuw de basisenting moet krijgen omdat de enting verlopen is, of kan ik de VA haar gewoon een herhaling laten geven? Fleur heeft haar basisenting nl wel gehad.

Wie o wie kan mij daar wat meer over vertellen?

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 21:13

Hoi,

Voor zover ik weet, kun je gewoon je shet laten enten en zal je DA het in je boekje zetten. Hij heeft dan een jaar prikjes gemist, maar ik dacht niet dat je dan helemaal overnieuw moet beginnen met herhalingsprikken enzo....
Een DA zal alleen over een geheel 'nieuwe inenting" gaan spreken, als je, bijv. je boekje kwijt bent.
Hij moet dan officieel beginnen met een 1e enting en een datum met vermelding "over 6 wkn. herhalinsprik"
Zo hoort elke inentingsboekje te beginnen...

Groetjes Knipoog

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 23:46

Voor de wedstrijden voldoet deze enting dan niet meer aan de eisen, er mag niet meer dan 12 maanden tussen zitten.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-02 23:48

fabienne schreef:
Voor de wedstrijden voldoet deze enting dan niet meer aan de eisen, er mag niet meer dan 12 maanden tussen zitten.


Dat is dus juist het probleem, moet ze daarom vanwege de geldigheid opnieuw de basis krijgen, of kan ik haar gewoon laten enten en de datum op vandaag (of morgen) laten zetten?

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 23:49

Bij Oliva was ik afgelopen jaar ook een klein beetje te laat met enten Bloos , ik dacht dat de shets tegelijk met Oliva moesten........niet dus........
Dus ik moest de basisenting ook weer laten geven volgens de DA.....en dat heb ik dus maar gedaan...........

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 23:52

Als je het officieel weer helemaal correct wilt doen moet je inderdaad opnieuw beginnen met je basisenting.

seapy

Berichten: 369
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 23:58

Yep, je moet je basis enting weer geven, dus herhalen na 4 weken.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 00:55

Ja, je moet een nieuwe basisenting halen. Maar waarom laat je ze 2 x per jaar enten? Omdat je wedstrijden rijdt? Dat hoeft niet hoor... Ik zie het verband even niet... (lees: uitleg! Knipoog )

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 01:28

In verband met het wedstrijd rijden laat ik ookmijn paarden tweemaal per jaar enten. Dat is niet verplicht. De immuniteit na de enting wordt echter geschat op 9 maanden, dus met 1 keer per jaar enten is dat m.i. niet veilig genoeg.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 08:47

Over dat enten heb ik nog wel een opmerking.

Hoevaak hoor je nu echt dat er influenza heerst? Ik heb het bij mijn weten in al die jaren nog nooit meegemaakt.
Ik laat die van mij dan ook zo weinig mogelijk inenten omdat juist na een enting de paarden vaak ziek worden.
En daar heb ik dus weinig behoefte aan.
Fitz wordt echt op het allerlaatste moment geent, en maar 1 x per jaar.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 12:00

Juist Fitzroy! Dát bedoelde ik nou ook te zeggen.
Het is waar dat de enting maar 9 maanden 'werkt', maar die 3 maanden dat het niet 'werkt' hebben alle andere paarden zowat nog wel een 'werkende' enting. Een virus kan zich dan niet verspreiden.

En ent je dan ook je paarden in tegen droes, en al die andere niet verplichte entingen?
Een enting is, net zoals alle andere medische ingrepen, niet zonder gevaar. Ik heb al een aantal paarden gezien die spierproblemen kregen. Een nare bijwerking hoor! Eén paard is na de enting zelfs overleden, door een hartstilstand (het hart is ook een spier...).

Kortom: pas na 365 dagen krijgen mijn paarden de volgende enting.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 12:11

Ja, je moet dat dan geloof ik net zo doen als bij een veulen die voor de eerste x ge-ent wordt, je moet ze laten enten en binnen 6 weken nog een x laten enten.
Maar ik rij zelf ook wedstrijden en mijn pony wordt volgens mij maar 2x per jaar ge-ent!!

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 12:17

Sorry, ik bedoel dat mijn pony maar 1x per jaar geënt wordt!!
*typfoutje*!!!!
Mijn pony wordt ook pas in de laatste week voordat de enting niet meer werkt ingeënt.
De dierenarts heeft ook nog nooit gezegt dat het nodig is om 2x per jaar te laten enten, duzz Verward

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-02 13:37

Allemaal bedankt voor het meedenken, maar de vraag is hier niet of ik 1 of 2x per jaar moet enten! Haha!
Ik laat mijn paardjes gewoon 2x per jaar enten en daar zullen mensen het wel of niet mee eens zijn, dat is voor een ieder persoonlijk...

De vraag was of de basisenting nu herhaald moet worden omdat de enting zijn geldigheid is verloren!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 16:34

Ja dus. Basis enting is inderdaad verlopen en moet overnieuw. Duur grapje als je wedstrijden rijdt (en dus aan de regels moet voldoen) om een enting te laat te geven.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-02 19:23

Jasmijn schreef:
Ja dus. Basis enting is inderdaad verlopen en moet overnieuw. Duur grapje als je wedstrijden rijdt (en dus aan de regels moet voldoen) om een enting te laat te geven.


Tja, als de vorige eigenaar zegt dat de entingen in orde zijn en dat blijkt achteraf niet het geval is het idd balen! ben ik maar weer blij dat er nog wat van de prijs van de pony is afgegaan! Haha!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 20:01

Dennis moest zijn bassis entingen weer over nieuw hebben. Ben ik nu braaf mee bezig(hij moet deze of volgende week weer).

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 21:40

Bij Cres is dit precies hetzelfde, ook hij moet een nieuwe basisenting. Vrijdag heeft hij de eerste gehad, over 4 weken de tweede en dan na een paar maanden dacht ik.

Dus jij zal ook een nieuwe basisenting moeten geven!

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 10:33

Gister is de DA geweest voor de enting. Op de vorige stal waar ik stond was Nikita in november 2000 geent. Nu ik met de entingsronde waar ik nu sta meeloop, ben ik dus een paar maanden te laat. Over 3,5 week krijgt ze een nieuwe basisenting. Als je laatste enting 28 november 2000 is geweest zal er dus ook een nieuwe basisenting gegeven moeten worden.