blijven zitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

blijven zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 00:03

Gister heb ik weer een wedstrijd gereden... Geen winstpunten maar een protocol waar ik denk ik erg veel aan heb.

Nu staat er op mijn protocol dat ik moet blijven zitten in de overgangen van draf naar galop. Nu probeer ik dat altijd, maar als Flo aangaloppeerd, wordt hij eerst heel lang en trekt mij dus uit het zadel waardoor ik niet goed kan blijven zitten. Maar vandaag merkte ik dat ik zijn galop helemaal niet zo goed kan uitzitten.
Waar kan dit aan liggen? Ik heb wel het idee dat ik een zadel van een inch groter nodig heb, kan het hierdoor komen?

Les heb ik al, maar mijn instructrice let meer op de houding van Flo dan op die van mij, zou ik ook een paar keer les moeten hebben van een andere instructrice, ik zit namelijk ook best voorover...

groetjes OK dan!


ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 10:02

Neem goed les. Je eigen houding is niet goed, je pony staat niet aan de hulpen (want hij trekt de uit het zadel). Ik weet ook bijna zeker dat hij eerst harder gaat draven voordat ie gaat galopperen. (of heb ik dat mis??) Dat het aan het zadel ligt lijkt mij niet, je moet denk ik gewoon je zit verbeteren door veel te oefenen en je pony rustig te laten galopperen (want ik denk namelijk ook dat ie niet rustig galoppeert, klopt dat ???)

Neem goede les van een goede instructeur.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 10:11

Ga eens wat vaker zonder beugels rijden. Daar ga je pas goed van zitten.

Je suis Charlie.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 10:20

Ik ben begonnen op een shetlander zonder zadel,daar leer je goed van zitten en pas na 3 jaar gaan lessen op de manege.En nu uit eindelijk met me eigenpaard!En neem dan idd les bij een andere instructeur!
Maar zonder beugels is idd ook een oplossing!

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken


ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:28

Ik zou niet te snel zonder beugels gaan rijden. Uit jouw verhaal maak ik op dat je pony nogal een lompe buffel is, die je gewoon uit het zadel trekt. Ik denk dat je hem het beste eerst beter aan de hulpen moet maken, en dan pas kun je goed op je eigen zit gaan letten.
Als je zonder zadel gaat rijden, maar je kunt hem niet eens fatsoenlijk terugnemen als hij te hard gaat (wat niet goed uit te zitten is), dan heeft dat zonder beugels rijden ook geen zin en ga je alleen maar klemmen.
Dus als je pony beter aan de hulpen staat en luistert, dan is een keertje zonder zadel rijden heel goed voor je zit.
Maar voorover zitten kun je ook heel makkelijk mét zadel oplossen: je vraagt aan iemand op de grond wanneer je goed rechtop zit, en dat gevoel houd je vast. Wees streng voor jezelf, want jezelf voor de gek houden, daar heb je helemaal niks aan.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 17:04

een andere instructie lijkt mij ook de oplossing. zo te horen moet je pony aan geapkt worden en kan je wel wat uurtjes zitles gebruiken. vooral niet toestaan dat je pony je uit het zadel trekt.... wat denkt ie wel niet!

soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 18:05

tja, dat zonder zadel en beugels rijden is niet zo'n goed idee. Flo legt de link doorzitten --> galopperen... dus gaat hij heel hard draven. Met beugels is dit wel te doen maar zonder echt niet. Maar ik ga het eens proberen, mijn moeder let ook al veel op mijn houding. Maar als Flo harder gaat, ga ik voorover hangen...
annemiekie:
Hij gaat zeker eerst hard draven voordat hij in de galop 'rent'...

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:25

ik ben het met annemiekie eens..

NIET DOOR GEWELD EN KRACHT MAAR MET GEDULD EN ZACHT WORD RESULTAAT VERKREGEN......!!!!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:41

Een andere instructrice is misschien niet direct een oplossing. De instructrice die je nu hebt kent jou en je paardje waarschijnlijk wel een beetje; vraag haar gewoon eens een paar lesjes wat meer op je houding te letten.
Zonder beugels rijden is altijd goed, maar als je zadel te klein is of als je pony je uit het zadel trekt is dit geen aanrader. Lachen

O ja, waar heb je je handen? Erg laag of juist hoger ? Je moet je handen namelijk ter hoogte van de schoft houden, en dan ietsje druk op je teugels. Wanneer je pony nu trekt, trekt hij alleen je handen naar beneden en niet je hele lichaam. ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel ? Lachen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:10

Als je instructrice meer op je paard lette dan op jou dan had ze gezien dat hij uit elkaar valt. Dan weer de oorzaak kunnen nagaan en dat oplossen. Probeer hem voor je aanspringt in de galop meer verzameld te rijden, maak een lichte ophouding tijdens de hulp en hou goed je been erbij. Probeer er ook zelf consequent op te letten dat je naar achter en in het zadel blijft zitten. Dan komen de hulpen beter door en wordt de overgang ook makkelijker en het probleem is makkelijker op te lossen. Succes!

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 20:17

Je paard maakt zich lang met aanspringen, omdat die er moeite mee heeft en daarom zit je niet lekker
Kan wel meer zeggen, maar denk dat jij meer aan andere lesgeefster heb
Jou lesgeefster is een best een leuke meid, maar echt goed lesgeven kan ze niet (sorry niet bot bedoelt)

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:32

Juist niet voorover hangen!!!!
Ik zit eigenlijk ook altijd een beetje voorover (wordt beter...) en ik rijd redelijk sterke paarden. Maar laatst ging ik echt op een echte tank, en die leerde me wel om niet meer voorover te zitten!!!
Je moet er goed op letten dat je rechtop zit, zodat je, als ie gaat trekken, jezelf meer schrap kan zetten. Dan hoef je niet alleen je pony met je handen / armen tegen te houden, maar kun je iets meer van je gewicht erin leggen.
Het is dus niet de bedoeling om helemaal achterover te gaan hangen om hem terug te houden (dan kun je ook niet op het goede moment loslaten) maar als je rechtop zit, zit je meteen iets dieper EN OOK STEVIGER in het zadel: hij trekt je er moeilijker uit en jij kunt hem beter terugnemen door iets van je eigen gewicht erin te leggen (ietsiepietsie achterover leunen, niet te ver want dan ben je helemaal uit balans en kun je niet op tijd ontspannen).
Vooral bij een haflinger houd je hem niet als je voorover zit en dus alleen de kracht van je ieniemienie-armpjes kunt gebruiken tegenvoer zijn haflinger-speknek...
Dus, op je HOUDING letten (rechtop zitten) loont zich nu wel degelijk, maar op je ZIT letten (zonder beugels) is nog wat vroeg omdat je pony je dan, inderdaad, heel makkelijk uit het zadel trekt.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:33

Dus, eventueel een andere instructeur zoeken als je eigen instructrice nooit op je houding let en het haar nog nooit is opgevallen dat je pony niet bepaald 100% aan de hulpen staat...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers