Iemand ervaring met lijnzaad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Iemand ervaring met lijnzaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 11:06

Mijn paardje heeft gisteren voor de tweede keer in zes weken koliek gehad. gelukkig minder dan de vorige keer. Maar de dierenarts heeft nu gezegt dat ik lijnzaad moet voeren. Heeft iemand hier ervaring mee en helpt het ook? En weet iemand hoe je het klaar moet maken.

Toch handig zo'n gratis smart!!!

L1+2


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:13

In het geval van je koliekgevoelige paard zou ik de lijnzaad zelf koken.

Je pakt een grote pan en doet er ruim water in (1Liter of zo), daar doe je een flinke mok van de lijnzaad in en laat het koken. Blijf erbij staan, want als het overkookt krijg je het fornuis erg moeilijk schoon. Blijf roeren, de lijnzaad wordt slijmerig. Minstens 20 Minuten laten koken, daarna laten afkoelen. Je kunt er wat slobber doorheen doen of zemelen...

Er zijn mensen die zeggen dat je lijnzaad niet hoeft te koken en dat het voldoende is er kokend water overheen te gieten en gewoon te laten staan. Ik kook het altijd....

Met de dosering van de lijnzaad moet je even proberen, als je teveel geeft raken ze aan de diarrhee.

Heeft de DA nog gezegd hoe vaak je dat moet geven?

Je suis Charlie.

Dende
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Moelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:14

Lijnzaad kun je kopen in dierenwinkels waar ze ook paardenspullen verkopen, zij kunnen het bestellen voor je. Lijnzaad kun je droogvoeren, mengen met het gewone voer en er water bij doen. Ik raad je aan om er een beetje water bij te doen en het dan te mengen met het gewone voer. Doe er niet te veel gewoon voer bij. Paarden vinden lijnzaad niet zo super gweldig smaken, maar doordat je gewoon voer erbij zit eten ze het wel op. Lijnzaad voorkomt dat er gassen kunnen onstaan in de darm n maagstreek, waardoor koliek heel vaak ontstaat, vandaar dat je dierenarts dit ook aanraad. Veel Succes ermee.

Dende
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Moelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:15

ik bedoel dus ook dat je het moet koken.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:56

Ik heb mijn lijnzaad gewoon bij de Welkoop gehaald, tussen het vogelzaad Lachen
Ik kook 1 kopje lijnzaad met 2 kopjes water. Het is binnen 5 minuten klaar, zodra er een wit slijmerig laagje op komt. Dan een paar uur laten staan om het goed af te laten koelen, dan kun je het geven. Mijn paard vind het wel lekker, maar die eet ook alles Haha!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:04

koken is al uitgelegd. maar ik zou het niet dagelijks geven, want dat remt de slijmproductie in de spijsverteringsorganen. om de dag geven is goed.
je kan ook lijnzaadolie of korrels kopen, geeft niet zo'n zooi, want die kun je gewoon kant-en-klaar door het voer doen.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:06

Dende schreef:
Lijnzaad voorkomt dat er gassen kunnen onstaan in de darm n maagstreek, waardoor koliek heel vaak ontstaat, vandaar dat je dierenarts dit ook aanraad. Veel Succes ermee.


Kleine toevoeging: Lijnzaad zorgt voor een slijmlaag in de darmen. Helpt ook tegen verstoppingskolieken omdat de ontlasting wat smeuiger wordt.

Je suis Charlie.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:51

je kan trouwens ook zonnebloem-olie gebruiken.
Zelfde effect, iets goedkoper.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:06

klopt, dierenarts was kortgeleden bij ons op stal voor een merrie die koliek had, en volgens hem ook zonnebloem-olie bijvoeren..

Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:22

Mocht je toch zaadjes kiezen en de optie opgieten met kokend water: tenminste 6 uur laten zodat het giftige blauwzuur niets meer doet! Ik geeft Lizzy elke dag 5 eetlepels lijnzaad, opgegoten in een mok.

Een mens raakt nooit uitgekerstmutst... [o]
**** http://www.finesse4dieren.nl ****

Koppig

Berichten: 345
Geregistreerd: 24-05-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:57

hallo! Mijn paardje is dol op lijnzaad, maar gebruikte het gewoon voor de glans ed. Ik deed altijd 3 eetlepels in een potje, water apart koken, erop gieten totdat het net onder water staat, officieel moet je dan 8 uren wachten. Hmmm, en dan wordt het lekker slijmerig.
Tip: nooit geven als het langer dan uren heeft gestaan want dan gaat het gisten en voer je je paard dronken!

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan...

Koppig

Berichten: 345
Geregistreerd: 24-05-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:57

oh ja ik gaf het 2 a 3 x in de week.

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan...

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:52

Ik giet er gewoon heet water over en laat het een paar uur staan, dan met kruiden muesli er door, ze is er dol op..

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

paars

Berichten: 5545
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:58

wij doen het in een speciaal daarvoor gereserveerd steelpannetje. Scheut water erover, aan de kook brengen, weer een scheut water erover, doorroeren en dan nog weer aan de kook brengen. Dan de vlam laag en paar minuten doorkoken. We geven een half kopje per paard per dag in de winter voor de vacht.

linda_lekuri

Berichten: 937
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: In 't Oosten van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:17

Ik voerde het mijn pony altijd in de tijd dat ze moest verharen!
Ze kwam dan beter van haar vacht af en zag er in de zomer mooi glad en glimmend uit!

Mijn moeder kocht dan gewoon een zakje lijnzaad bij de supermarkt (bij de zonnatura producten)
Ook ik kookte het dan zo'n 20 minuten in ruim water, even iets af laten koelen en over/ door de brokken...hhmmmm, smullen! OK dan!

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 19:25

er zijn ook lijnzaad zaadjes te koop die al gespleten zijn, kun je ind e supermarkt kopen, deze werken nog beter. wel eerst kokend water erop gieten en een paar uur laten staan.

boomer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:23

Max krijgt in de winter (als hij dus niet meer dag/nacht in de wei staat) altijd wat lijnzaad door zn slobber heen. Het werkt goed en hoe je met de lijnzaad om moet gaan staat hierboven vermeldt...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 01:47

Kokend water opgieten is echt niet voldoende... Het lijnzaad moet minimaal 5 minuten koken om de celwanden kapot te koken zodat de blauwzuur die in de cellen zit vrij kan komen. Als je alleen kokend water op giet gaan de celwanden niet kapot (hoogstens alleen die van de bovenste zaadjes).
Blauwzuur is niet zo gifig dat je paard er direct ziek van wordt, maar gezond is het zeker ook niet, dus vooral als je't regelmatig wilt voeren is koken echt beter.
Olie i.p.v. lijnzaad kan alleen als je't vanwege de vacht geeft. De extra werking die lijnzaad heeft doordat het slijm produceert is dat het achter gebleven zand in maag en darmen mee neemt. Dat zand is vaak de oorzaak van koliek. Olie doet dit niet, dus als het om koliek preventie gaat kun je het beste gekookt lijnzaad voeren, een paar keer per week (elke dag zou weer negatief werken omdat de slijmlaag van het lijnzaad de werking van de darmen zou remmen.)

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 07:50

ellepel schreef:
er zijn ook lijnzaad zaadjes te koop die al gespleten zijn, kun je ind e supermarkt kopen, deze werken nog beter. wel eerst kokend water erop gieten en een paar uur laten staan.


Als je lijnzaad gaat halen in de supermarkt: Weet je wat dat gaat kosten als je de hoeveelheden moet voeren die een paard nodig heeft?

Je suis Charlie.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 09:02

Na een koliek helpt 'dokter lijnzaad' ziekelijke paarden weer op de hoeven.
De olie houdende zaden hebben de dokterstitel verdiend,want ze helpen de spijsverteringsorganen als een echte arts.
De slijmstoffen uit het lijnzaad bekleden maag- en darmwand met een genezende laag.
Lijnzaad bevat blauwzuur en moet daarom 10 min. worden gekookt.
Ongekookt lijnzaad mag je alleen in zeer kleine hoeveelheden(max. 100 g per dag voor paarden) geven.
Om droog te geven komt alleen lijnzaad met de aanduiding 'gemalen' , 'geplet' of 'klaar om te voeren' in aanmerking.
Paarden die gevoelig zijn voor koliek krijgen preventief om de paar dagen kleine hoeveelheden.
Ook bij de verharing heeft lijnzaad een weldagige werking.
De vacht gaat er prachtig van glimmen.

bron:paardenvoeding van Margot Berger.(boek)

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 15:00

Hoi,

Wij gebruiken ook lijnzaad voor onze paarden.
Ik koop altijd een grote zak, dat kost dan ongeveer 14 euro , maar je doet er heel lang mee, en ik koop het gewoon bij de Havens of Pavo dealer.
Ik zet een grote pan met heet water op, dan kookt het sneller, en doe daar ongeveer een koffie mok lijnzaad in.
Er zit dan wel een paar liter water in de pan, maar ik kook het voor drie paarden tegelijk.
Ik blijf erbij staan totdat het goed kookt, af en toe even roeren.
Als het goed gekookt heeft, zet ik het op een lagere stand, maar wel dat het blijft doorpruttelen, minimaal een half uur.
Dan heb je een slijmerige, zoet ruikende massa Vingers aflikken
Blijft het dun na de kook, voeg dan op geveol meer zaad toe.
Het lijkt trouwens dat het lijnzaad aan de bodem blijft plakken, maar dat laat weer los als het afgekoeld is.
Als het handwarm is verdeel ik het in emmers, wat zemelen of slobber er door en voeren maar.
Ondanks dat het lekker zoet ruikt, zijn mijn paarden er ook niet weg van, maar omdat er zemelen of slobber in zit, eten ze het wel graag OK dan!
Hun lichaam wordt er goed door ontslakt en ze krijgen er een mooie glanzende vacht van *LOL*

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 12:36

Ik gebruik zonnebloemolie om koliek tegen te gaan. Elke dag een theelepeltje zonnebloemolie over de brok. Er schijnt namelijk soort van giftige stoffen in lijnzaad te zitten (ja moet je mij niet vragen, ik heb het ook maar gehoord) maar ik had deze tip van een grote handelsstal verkregen die ooit last had dat zijn paarden koliek kregen, in 1 jaar heel veel koliek aanvallen, DA had tegen hem gezegd: geef maar gewoon zonnebloemolie en het klopt ook sindsdien heeft hij ook geen gevallen meer gehad van koliekpaarden. Dus vandaar... Knipoog
Laatst bijgewerkt door Bets op 28-06-04 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt


Rytje
Berichten: 583
Geregistreerd: 30-06-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 12:48

5 min, 10 min, 20 min, half uur.... Verward
Hangt de tijd van het koken nu af van de hoeveelheid lijnzaad, of is er nu een bepaalde tijd dat het persee MOET koken.
Ik geef 1 kopje lijnzaad met lang geen liter water... Goed?

Life go's on

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:35

Ik geef meestal lijnmeel.Dat hoef je niet te koken.
Heet water er op en uurtje laten staan.Dan is het net zo slijmerig als lijnzaad.
Af en toe kook ik ook wel eens lijnzaad.
Kim krijgt dit ook preventief ivm koliek.
DA adviseerde mij ongeveer een 1/2 liter per keer te geven.

BJuwel

Berichten: 979
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 14:54

allemaal bedankt voor jullie reacties. het werkt, ik kook het ook gewoon. maar wat een vies prutje is het.

Toch handig zo'n gratis smart!!!

L1+2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gea99, greendragon, Jacquelinee_, janneke584, Kopmeeuw, Valentinotje en 96 bezoekers