Angst- of dominantieprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dende
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Moelingen

Angst- of dominantieprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 09:48

Ik heb een probleem met mijn pony Huilen .

Vorige week toen ik bij haar in de wei kwam toen was alles nog goed, ik had gezien dat ze een paar wonden heeft en die heb ik toen verzorgt.
Maar toen ik zaterdag naar haar toe wilde komen om haar te verzorgen, toen deed ze heel raar tegen me.

Normaal gesproken komt ze naar me toe of kan ik haar gewoon pakken.
Maar sinds zaterdag lukt dat niet eens meer.
Ze staat continue aan dezelfde kant van de wei (aan de kant waar in een ander weiland de paarden van mijn nicht staan), als ik dan bij haar ben (en heb ik no g wel een snoepje in mijn hand) dan doet ze de oren in de nek, loopt ze een rondje om me heen en dan draait ze haar kont naar mij toe. ALs ik dan langer blijf staan, dan begint ze op een gegeven moment te twijfelen, ze wilt dan wel komen maar als ik een beweging maak dan draait ze zich heel snel om. Ik snap er zelf helemaal niks meer van Verward

In eerste instantie dacht ik dat het door het weer kwam (veel wisselvallig weer en ook onweer), maar dat lijkt me stug. Ook dacht ik dat het misschien komt omdat ze hengstig is, maar de vorige keer toen ze dat was was ze heel erg aanhankelijk, dus daarom snap ik het niet meer.

Ik heb mijn nicht laten proberen, doet ze precies hetzelfde en zelfs mijn vriend (niet het niet zo op paarden heeft) en deed ze ook hetzelfde.
Veel mensen waarbij ik nagevraagd heb zeggen dat het een angstprobleem of een dominantieprobleem kan zijn.

Kan iemand van jullie mij misschien vertellen wat het zou kunnen zijn.
Ik ben helemaal radeloos Huilen en wil dat het opgelost wordt.


Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:52

Dominantieprobleem lijkt me sterk, dan hadden er vooraf al tekenen moeten zijn, of aanleidingen. Een paard denkt niet van de ene op de andere dag 'goh, zal ik eens rot gaan doen tegen de baas'? Lijkt me voor de hand liggender dat er iets voorgevallen is in het weiland, wat ook op te maken is uit de wonden... Persoonlijk zou ik haar een tijdje binnenhouden, 's nachts iig... Bij ons heeft dat iig geholpen.

Zijn de wonden verder in orde? Wellicht dat daar ook een reden ligt voor haar gedrag...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:54

Wat voor wonden heeft ze... Weet je hoe die zijn ontstaan?
Heeft ze dat zelf gedaan of kan dat door iemand zijn gedaan. Dat zou verklaren dat ze niemand meer in de buurt wil hebben namelijk.

Dende
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Moelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 10:01

Dat is het hem nou juist. Ik weet helmaal niet hoe ze aan die wonden is gekomen. Ze heeft een wond op haar borst, net striemen, het kan zijn dat ze tegen de draad is gelopen of daar is geslagen. Dat weet ik dus niet en deze wond is goed aan het genezen. De andere wond heeft ze op haar linkerachterbeen. Zoals een wond eruit ziet dat ze ergens tegenop gelopen heeft, deze wond is ook genezende. Er zit helemaal geen etter op ook niet op de andere wond. Maar wat ik niet snap is, dat als de wonden aanleiding geven tot dit gedrag, ik de wonden vorige week wel heb kunnen verzorgen, maar nu ineens niet meer. Ik zou haar idd binnen kunnen zetten, maar dan moet ik haar eerst te pakken zien te krijgen, de stal is namelijk aan de andere kant van de wei van waar ze nu de hele tijd staat.

capriool
Berichten: 12
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:25

het kan zijn dat ze de vorige keer nog onder de indruk was van wat er gebeurt is. De wonden waren toen waarschijnlijk nog vers.
Staat ze alleen in het weiland of staan er nog meer paarden bij en hoe voer je haar bij (of doe je dat niet).
Wat je zou kunnen doen is een (klein) deel van het weiland afzetten, haar daar injagen en haar daar door middel van een emmer voer proberen te vangen. Gaat dat niet dan laat je haar staan in dat kleine stukje en probeer je het later nogmaals. Als ze honger krijgt geeft zewel op en komt ze naar je toe. Wel uitgebreid belonen. Je kan haar dan op stal zetten of weer in het grotere weiland doen.
Ze moet iig weer vertrouwen in jou krijgen, want dat is volgens mij het probleem.
bij mijn paard werkte dit prima, het heeft me wel 3 weken iedere dag oefenen gekost, maar uiteindelijk komt ze weer naar me toe en vertrouwd ze me weer

onze zanka is geboren

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:34

Ik ga volledig met Capriool's techniek mee Lachen Als je bijvoert zou ik gewoon het voer in de stal leggen en de deur sluiten zodra het binnen is.

Overigens is het wellicht toch een optie om de da er naar te laten kijken. Je weet dan zo wie zo zeker dat het goed gaat, en hij kan wellicht ook vertellen waardoor dergelijke wonden ontstaan...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

capriool
Berichten: 12
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:36

moet je hem wel eerst te pakken krijgen voordat de DA ernaar kan kijken.
succes ermee

onze zanka is geboren

Dende
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Moelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 10:38

Ze staat in een weiland van 1 hectare. Helaas staat ze wel alleen, gezien ik weinig geld heb, daarom heeft mijn nicht haar twee paarden in dat andere weiland gezet. Ik voer haar dus ook niet bij, want ze heeft 1 hectare aan gras en dan nog voer erbij, dat is helemaal niet goed.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:44

Wat kost een shetlander(veulen) vandaag de dag??? Daardoor kom je echt niet in de schulden hoor! En een shetlander eet niet zoveel dat je pony niks meer heeft. Een paard heeft behoefte aan contact met andere paarden, ook lichamelijk. Ik vind het behoorlijk gemeen om een paard alleen in een wei te planten.

capriool
Berichten: 12
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:45

dan zou ik toch proberen haar in een kleiner stukje te zetten en haar met voer te lokken, met bijvoorbeeld een emmer wortelen of appels of zo.
het gaat je iig wel veel geduld en tijd kosten. Je moet dat namelijk iedere dag proberen,maar daar heb je later weer heel veel aan.
iig veel succes ermee en ik hoop dat het je lukt om haar te pakken op een manier zodat ze ook blijft komen. Het is moeilijk maar het lukt je wel!

onze zanka is geboren

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:46

@ capriool

Ik heb zo'n vermoeden dat er ander mensen bij je paardje komen...wil je niet bang maken, maar is er toezicht?

Je suis Charlie.

Dende
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Moelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 11:04

De boer is nooit weg en zijn vrouw ook niet. Die zien wie komt en wie niet komt. Alleen mijn nicht komt, maar zij komt voor haar eigen paarden.
Het is ook een beetje gemeen om haar alleen te zetten, maar ik kan er het beste een schaap bij zetten, gezien ik geprobeerd heb om een ander paard erbij te plaatsen, was het niet anders dan alleen maar ruzie.
Maar de omheining is er niet op gemaakt om er een schaap of geit bij te zetten en ik mag de omheining ook niet veranderen.

Het zou idd kunnen dat er toch stiekem mensen naar haar toe sluipen, maar de kans is zeer klein dat ze niet gezien worden.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:11

@Dende: ik geloof niet dat de boer dat 's nachts ziet. Hetgeen mijn paarden overkomen is is ook 's nachts gebeurd, toen ik er om 10 uur kwam was er niets aan de hand, 's ochtends om 6 waren ze compleet over de rooie. Sluit dus niet uit dat er niemand aan je paard geweest is...

En Annemiekie: wat als die shet ziek wordt? Ik kan me gemakkelijk een paard veroorloven, maar niet als de da moet gaan komen buiten de normale entingen om. Dus neem ik geen paard, ik wil geen paard waarvoor ik de dierenarts niet kan bellen als het iets mankeerd. Zelfde geldt voor een shetlander... Als je dat beest niet fatsoenlijk kunt onderhouden, dan moet je het gewoon NIET doen.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Dende
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Moelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 11:19

Precies en dat is juist mijn probleem. Ik heb genoeg geld over om ontwormingsmiddel, etc te kopen, om de DA te laten komen en de hoefsmid te laten komen. Voor de rest heb ik geen geld, daarom verzorg ik haar altijd zo goed mogelijk, tenminste als je weet wat je moet doen. Ik hebzelf bij een DA gewerkt en stage gelopen, dus ik weet wat ik ongeveer allemaal moet doen en ik weet ook wat de kosten zijn. Vandaar dat ik niet begin aan een tweede paard of shet. Ik ben iedere dag bij haar, dus zo erg moet het niet zijn.

ellepel

Berichten: 47317
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:21

lijkt me dat ze je idd duidelijk wil maken dat er wat is gebeurt, het gedrag van haar( die rondjes draaien op een specifieke plek) wijzen daar ook erg duidelijk op.

er is heel duidelijk wat met je merrie gebeurt, zowiezo, vind ik dat je haar uit de weide moet halen als je de wonden gaat verzorgen, dus een emmer met biks meenemen.

anders is het zo dat je in haar eigen omgeving de wonden verzorgt, en dit kan bij sommige paarden reden zijn voor een soort aggresief gedrag.
ze bedoelt het niet echt gemeen, maar die rondjes om je heend raaien en dat bijna dreigen is meer bedoelt als: he meid dit is mijn terrein en ik wil niet"dat je mijn wonden verzorgt.

staat ze al lang in die weide?

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:21

Lijkt mij ook een vertrouwensprobleem. Je heb de 1ste keer de wonden verzorgd, toen kon je haar gewoon pakken. Dit zal wel niet helemaal fijn zijn geweest(logisch). Die ervaring heeft ze onthouden en heeft er niet weer zin in, vandaar dit gedrag.
Wonden op stal verzorgen en proberen paard te vangen met biks. Desnoods ander paard er bij en die wel aandacht/brok geven, vinden ze vaak ook niet leuk. Komen ze er vaak bijstaan. Achterhand naar je toe draaien absoluut niet toleren, hier komen op den duur ongelukken van!
Succes

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 13:01

het klinkt zelfs alsof je pony mishandeld is!!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 16:45

Het lijkt echt of haar wat overkomen is. Je zegt dat ze twijfelt om naar je toe te komen, maar bij de minste beweging van jouw kant, neemt ze het zekere voor het onzekere. Mijn vorige pony was er ook zo één. Je hebt er die in een hoekje gaan staan trillen en je hebt er die denken ik pak jou voor dat je mij wat kunt doen. Mijn pony viel je echt aan maar dat was pure onzekerheid. Dit gaat veel tijd en geduld kosten. Veel succes!

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 19:51

misschien zijn bach bloesem druppels geschikt voor haar? je zou De Silverlinde voor meer advies hierover kunnen bellen. Bachbloesem druppels werken helend op de psyche van mens en dier, en lijkt me iets wat zij nodig heeft.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 12:34


simba
Berichten: 103
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Dorpje vlak bij Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:27

Hoi Dende,
Lijkt wel of ik dit bericht geschreven heb, ik heb namelijk precies hetzelfde probleem met mijn ruin.
Opeens wou hij niet meer dat ik hem pakte, en hij kreeg ineens allemaal wondjes op zijn voorbenen.
Ik moet nu met een emmer biks op mijn hurken gaan zitten wil hij toenadering zoeken.
Hij is zo verschrikkelijk bang geworden, terwijl hij dat eerder nooit gehad heeft.
Ik denk dus dat hij door iemand ernstig geplaagd wordt, een andere verklaring kan ik niet verzinnen.
Ben nu al twee maanden bezig weer zijn vertrouwen te winnen en moet zeggen dat het beetje bij beetje weer beter gaat.
Hij wil wel komen maar als je naar hem toe loopt wordt hij nog steeds heel bang.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 20:14

Nu ik dit laatste bericht lees vraag ik me af of deze paarden wel goed zien. Dat zou wel het schrik gedrag kunnen verklaren en ook de wondjes aan de voorbenen. Maar ik wil toch ook niet uitsluiten dat er iemand bij is geweest met kwade bedoelingen.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Dende
Berichten: 23
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Moelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 22:33

Paarden kunnen niet recht vooruit of recht achteruit kijken. Daarvoor zijn het prooidieren, hun reuk- en gehoorzin is beter ontwikkeld. Bij roofdieren zitten de ogen aan de voorkant, vandaar. Maar daar heeft het helemaal niets mee te maken. Maar ik heb geprobeerd om haar op een klein stukje te zetten. En dat is gelukkig gelukt na een dikke week proberen. Uiteindelijk kon ik haar aaien en pakken, gezien ze het halster nog omhad. Ze staat nu een weekje ongeveer in het kleine stukje en ik moet eggen dat ze er goed op vooruit gaat. Ze komt op het moment zelfs weer naar me toe, mits dit nog een beetje onzeker gaat, maar als ik haar aai en knuffel en borstel, dan voelt ze zich na een tijdje op haar gemak. De buurman en de zoon van de boer gaan regelmatig met hun kinderen de wei in om haar te aaien en te knuffelen, dit heb ik ook gevraagd. Ze doet helemaal niks naar die kinderen, ze is zelfs heel braaf tegen de kinderen. Het is echt een heel goed teken. Ik ben er echt blij mee, maar ik blijf rustig aan doen. Ik heb hier een foto van haar samen met de vriend van mijn nicht, zij hebben zelf ook 4 paarden. Hij straalt heel veel rust uit en zoals je op de foto kunt zien borstel hij haar en vindt ze het ook nog eens lekker ook! Haha!

Afbeelding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angelo_J, Bibin, Corelli, Jasia, Monody, Trendiction en 90 bezoekers