Holte in straalbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Holte in straalbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 22:06

Wat wordt hiermee bedoeld, waardoor komt het en hoe kom je er van af?

Ben sinds een tijdje op zoek naar een leuk recreatiepaardje en zag een paard die me heel erg aansprak. Dit paard heeft dus een holte in het straalbeen. Ze kan er goed mee lopen mits ze met de voorbenen op ijzers staat.
Weet niet of het verstandig is om zo'n paard te kopen, vandaar dat ik eerst wil weten wat het is en dergelijke.

Wie kan mij hier meer over vertellen? Of heeft hier ervaring mee?

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 09:04

Wat bedoel je met holte in straalbeen? Betekent dat dat er op foto's is geconstateerd dat er voedingskanaaltjes in het straalbeen zijn ontdekt?
Als dat zo is, dan heeft de DA er waarschijnlijk ook wel bijverteld in welke fase. Mijn paard heeft namelijk ook een aangetast straalbeen fase 2+. Ik dacht in eerste instantie dat het einde verhaal voor mijn paard was, maar sinds hij op egg-bars staat, loopt hij als een tierelier. Ik ga zelfs weer wedstrijden starten binnenkort! Hij heeft nog geen dag weer onregelmatig gelopen. Dus als jij helemaal valt voor dit paard en je wilt puur recreatief rijden EN je hebt er geld voor om speciaal beslag aan te laten meten en goede zorg te bieden, dan hoef je het er niet om te laten.
Succes met je beslissing! OK dan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 09:07

Een verandering in het straalbeen hoeft niet te betekenen dat ze er last van kunnen krijgen. Je kunt het paard gewoon kopen, maar ik zou er persoonlijk bijvoorbeeld niet mee gaan springen.
Mocht je het paard in de verzekering willen hebben, kunnen ze moeilijk doen met dat been.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 10:15

Ik zou zo'n paard niet kopen. Dadelijk gaat het niet goed en dan zit je ermee... Dan kun je hem ook niet meer kwijt. Er is vast nog wel een ander paard dat goed bij je past...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 10:26

@ Annemieke: Dat is wel heel negatief gedacht. Er is altijd wel iets mis met een paard. Een stalondeugd, of gedragsprobleem. Of het klikt gewoon niet. Als je een paard ziet dat je aanspreekt met dit probleem (ligt natuurlijk aan de prijs) dan zou ik het doen. Als er regelmatig foto's worden gemaakt van het straalbeen en er treed geen verandering op, dan staat het gewoon stil. En over dat kwijtraken....misschien wil ze hem straks wel helemaal niet kwijt?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 10:31

schaapjuh schreef:
hoe kom je er van af?


Je komt er helaas niet meer vanaf. Het zijn veranderingen in een botje in de hoef, en daar kan een paard kreupel van gaan lopen. De veranderingen in het botje kunnen niet beter worden, maar het kan wel worden gestopt.

Kijk anders even op www.hoefkatrol.com
En op www.hoofcare.nl onder hoefproblemen en hoefkatrolontsteking.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:13

Hoe kom je aan deze info, want zoals je het nu beschrijft, lijkt het op een cyste in het straalbeen. Als het dit idd is, dan raad ik het je af. Want bij langere belasting, dagelijks berijden etc. zal het paard vrijwel zeker kreupel worden. Een bot cyste in de voet schijnt niet te behandelen te zijn en speciale ijzers is dan slechts een tijdelijk lapmiddel.
Er is onlangs nog een topic geweest over een cyste in de voet, probeer maar even via de zoekmachine, ook daar heeft veel info over gestaan.

Cezanne

Berichten: 49
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:24

Neem van mij aan dat je je een hoop problemen en verdriet op je hals kan halen als je zo'n paard koopt. Het is inderdaad zo dat geen enkel paard een perfect glad straalbeentje heeft, maar als er al bij verteld wordt dat er iets aan de hand is zou ik er zeker niet aan beginnen. Natuurlijk hoeft er niks naar buiten te komen en loopt zo'n paard nog 10 jaar zonder problemen! Maar als het wel misgaat, en dat kan zo van de ene op de andere dag, dan staan je echt geen leuke dingen te wachten! Ik kon die van mij na 4 jaar bij de slager afleveren en dat blijft je de rest van je leven bij!!! Dus koop alsjeblieft een gezond paardje!

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:35

Tuurlijk, er is altijd wel íets mis met een paard. Maar een holte in het straalbeen is niet een gemiddeld 'foutje' aan een paard. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van een holte in het straalbeen gehoord, maar ik bedoel met mijn reactie te zeggen: IK zou zo'n paard nooit kopen. Er zijn zat gezonde (nou ja, gezondere) paarden. En ik zou als eigenaar niet zitten te wachten op DA-kosten, en bij een paard dat al iets heeft is de kans daarop wel wat groter, lijkt mij.
En er staat dat ie met ijzers wel vooruit kan: voor hoelang nog (weet niet oe oud ie is)??? En tot welke belasting??? En niet iedere verkoper is even eerlijk: misschien is ie na een buitenrit wel stokkreupel. Dat merk je tijdens je proefritje niet!!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 19:26

Doet me net als Kitten aan een cyste denken. Helaas hoor je daar minder goede ervaringen over. Het is niet behandelbaar en de kans is toch redelijk aanwezig dat ze er kreupel op gaan lopen. Als je een paardje zoekt om lekker mee te rijden zou ik toch even verder zoeken naar een betaalbaar alternatief. Zou zonde zijn als je net aan haar gehecht bent en dan voor een moeilijke keuze komt te staan.