Pony helemaal over de rooie op de trailer...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Pony helemaal over de rooie op de trailer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-04 18:24

Hey bokkers!

Mijn Welsh-pony, Kwieny gaat helemaal over de rooie als ze op de trailer staat. Dan valt 't buik helemaal in en ze 'shaked' als een gek. Scheve mond Ik heb gewoon hooi in de trailer, en ik stel 'r gerust, maar niets helpt. Vandaag weer op concours geweest en het zweet droop eraf toen ze van de trailer kwam... Ze is ook nog pas gedekt en dus drachtig, dus het is niet zo gezond vrees ik. Iemand nog ideeën of tips? Of heeft iemand ervaring met zoiets? Ik vind het echt heel zielig voor d'r... Scheve mond

Liefs Marielle


ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 22:16

een middeltje proberen waardoor ze wat suf wordt, maar vraag me af of dat wel kan omdat ze drachtig is..
moet ze echt perse opde trailer?
die stress lijkt me ook slecht als ze drachtig is..

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 22:22

ik zou het rustig opbouwen, gewoon regelmatig even de trailer in, klep dicht paar minuten laten staan, en er weer uit. ook een keer kijken of het uitmaakt of de trailer stilstaat, of dat ie rijd, dus gewoon een keer 5 minuutjes met haar rondrijden.
Heeft ze het ook als ie stilstaat: misschien is er een keer wat gebeurt, veel geruststellen en laten wennen, evt (liever niet) een verdovend goedje.
heeft ze het alleen als ie gereden heeft: misschien is ze wagenziek, kun je medicijnen tegen halen, of misschien doet ze heel erg haar best om haar evenwicht te houden, en kost het haar veel energie in balans te blijven.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Bornn
Berichten: 532
Geregistreerd: 14-04-04
Woonplaats: Maldegem (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 22:28

Misschien dat ze in een veewagen wel stil staat.
Mijn moeder haar paard die vind het in een trailer ook niet leuk en als we op concours zijn en we halen haar eruit dan is ze ook zeiknat.
Maar met de veewagen gaat alles goed OK dan!
we hebben wel een zijlader.
Misschien dat dat helpt ?

Nou veel succes Knipoog

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 08:50

ik neem aan dat je een 1 paards trailer hebt? Kijk even of de vloer niet glad is en of ze zelf goed stevig kan staan.
Blijf even bij haar in de trailer en kijk wat ze aan het doen is. Probeer dat even op eigen terrrein met goede communicatie met de autorijder(zodat jij geen gevaar loopt) en ook heel belangrijk.... trailerrijden is ook een kunst. Zeker de bochten, die moeten heel langzaam worden genomen.succes Knipoog

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 09:07

wat vreemd zeg!!
ging ze ook wild doen?

Teamspirit... Je bent een toppertje!


Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 09:48

Zenuwen voor wat er gaat komen? Ik zou geen middeltjes geven om haar rustig te houden als dat betekent dat er de zgn dopingsmiddelen in zitten. Misschien kun je haar af en toe voeren in de trailer, een klein rondje rijden en weer gewoon terug naar stal, zodat een trailerrit niet betekent dat er weer "gewerkt" moet worden. En een pony er naast zetten in een 2-paards trailer.
Succes!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 10:53

ga zelf een keer in de trailer staan (zonder paard) en vraag of iemand een stukje wil rijden, je mag je niet vasthouden. Wedden dat je bij de eerste bocht omvalt? zo leer je hoeveel moeite het voor je pony moet kosten om rechtop te blijven staan, zeker bij een ritje van langer dan een kwartier. En idd moet je heel rustig rijden vooral in de bochten, ook rustig optrekken en afremmen.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 12:33

Probeer Marijke de Jong eventueel die helpt ook met laden van paarden maar ook als ze angstig zijn op trailer. Kijk op haar site www.paardenbegrijpen.nl succes.

Cezanne

Berichten: 49
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:29

Dat is echt wel heel vervelend! Zeker omdat ze drachtig is, die stress lijkt me inderdaad niet echt bevorderlijk! Veel oefenen en veel geduld lijken me op lange terlijn de oplossing. Als ze nou toch echt in de traieler moet en je wilt een verdovend middel gebruiken, kun je Sedalin proberen. Dat is in ieder geval dopingvrij, dus mag je ook op wedstrijden gebruiken. Ik weet alleen niet of dat ook bij drachtige merries kwaad kan! Ze kan er wel wat suf van worden! Maar goed, dat was uiteindelijk ook de bedoeling toch?

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 21:47

Bedankt voor de tips! Ik ga even uitzoeken of die middeltjes etc. kunnen! Lachen

ponyjongen
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:23

Oefenen oefenen oefenen!
Heel veel korte stukjes met je pony in de trailer en niet alleen naar wedstrijden. Zorg ervoor dat ze trailerritjes met iets leuks gaat associeren. Dus 10 minuutjes met de trailer, uitladen, kwartiertje gras eten, inladen, naar huis, bak voer. Of ipv. wedstrijd een keer ergens anders een leuk buitenritje gaan maken.
Bouw het rustig op.
Wat ook kan helpen is om haar voorlopig alleen in een tweepaardstrailer te vervoeren, samen met een rustig ander paard.

Middeltjes enzo vind ik maar een tijdelijke oplossing. Daarmee haal je het probleem voor het paard niet weg. Voor een keer kan dat wel, maar niet voor altijd, zeker niet als ze drachtig is.

Sterkte ermee!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:48

Verplaatst van MD naar VMR.

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-04 16:25

Bedankt voor de tips, weer. Middeltjes lijken mij idd ook geen goed idee, omdat ze drachtig is..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: just_kiki, Majestic-12, nsh, Ubermetrics en 89 bezoekers