De hengst Droomwals

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

De hengst Droomwals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-02 10:14

Ik ben af en toe nog steeds op zoek naar een leuke hengst om mijn merrie eens te laten dekken. Het hoef niet perse een volbloed te zijn, want ik vind kruisingen ook heel erg leuk.
Zwart met 4 witte benen vind ik altijd heel erg mooi, dus laatst vel toevallig mijn oog op droomwals. Maar dat is een tuiger en mijn merrie is een volbloed. Ik weet niet of zo'n kruising wat wordt. Ik heb in iedere geval de eigenaar van droomwals advies gevraagd, maar ik wil jullie mening ook graag horen.
En voor degeen die wat meer informatie over droomwals heeft, alles is welkom.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 10:28

Wat dacht je van Walser, hij staat ingeschreven bij het KWPN Gelders, je krijgt dan ook gewoon een rijpaardpapier bij je veulen.
Afbeelding

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-02 15:50

Ook een heel leuk paard! Alles is welkom, ik heb toch nog een jaar (of langer)de tijd om te kiezen.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 17:25

Droomwals staat ter dekking bij de Gebroeders van Manen in Ede ik heb hem in een folder staan, ik zal kijken of ik eerdaags ff kan scannen!

....


Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 17:40

Afbeelding

Droomwals: zwart, blesje, 4 witte benen, stokmaat 1,63 m., Dekgeld HFL 800,-

Vader: Waterman, keur, pref. (Noran x Brook Acres Silversul)
Moeder: M. Liebestraum, ster, pref. (Graaf Oregon x Zagreb)

Droomwals komt uit de stal van A. Haarman, zijn vader is de keurhengst Waterman.

Droomwals is git-zwart met bles en 4 witte benen en geeft deze kleur door aan zijn kinderen.

Droomwals leverde al vele keuringskampioenen, ook op de U.T.V.

Droomwals heeft een index van 135, meerdere nakomelingen van hem waren in '98/'99 in tuig in de kopgroep te vinden.

Droomwals is tuigtypisch gebouwd met een lange hals, mooi sprekend hoofd en actievolle bewegingen en veel kwaliteit.

Droomwals heeft een zeer goed karakter, wat hij ook doorgeeft aan zijn kinderen.

Van Droomwals zijn al verschillende dubbelspannen duur verkocht naar het buitenland. Zwarte blessen met 4 witte benen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 20:05

Is Droomwals niet pas afgekeurd?

Ik zou niet specifiek op een kleur fokken maar meer op een goed sportpaard, Stel je voor dat et een olympic geit wordt en je moet hem verkopen, zo'n bok is onverkoopbaar. Ik zou eerder voor een leuke rijpaardhengst gaan.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 20:11

Ik meende ook dat droomwals afgekeurd was. Maar zit toch te twijvelen

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 20:15

Steef schreef:
Stel je voor dat et een olympic geit wordt en je moet hem verkopen, zo'n bok is onverkoopbaar.


Verward Olympic geit? Verward Wa's da?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 20:46

Ja inderdaad het doek is gevallen voor DROOMWALS 85.4176 STB. Hij is afgekeurd. Zie IDS d.d. 24 januari 2002.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 21:10

Jeps, ik dacht al zoiets gelezen hebben in de bladen die ik van het hengstenboek kreeg toegestuurd dat het doek voor droomwals gevallen was. Hoezo is tie eigenlijk afgekeurd? vond et altijd wel een mooie hengst.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 21:24

Beoordelingsmoment elfjarige nakomelingen. De sportindex bedraagt 120 met een betrouwbaarheid van 69%. Tot en met 2001 zijn 35 nakomelingen (4.5%) in de sport uitgebracht. De hengstenkeuringscommissie is van mening dat de sportvererving van Droomwals sterker zou moeten zijn en dat er in de exterieurvererving onvoldoende compensatie te vinden is om de hengst defintief goed te keuren.

Van Droomwals zijn 630 veulens geregistreerd.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-02 14:12

Ik hoef niet perse een super sportpaard. Ik wil een mooi, lief paard en omdat ik zwart met 4 witte benen een een bles mooi vind, en ik tuigertypjes ook mooi vind om te zien. Zoek ik naar een hengst die een goed karakter doorvererft, en zijn kleur doorvererft. Veel eisen heb ik )nog) niet.

Mag een afgekeurde hengst niet meer dekken dan?? Papieren of geen papieren dat maakt mij niet uit.

evelien

Berichten: 360
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 14:47

Droomwals is ook afgekeurd omdat hij zijn zwarte kleur niet doorgeeft.

En ik kan het weten. Mijn paard is ook een nakomeling van droomwals en hij heeft een voskleur.

Wel mooi met vier witte benen maar toch een voskleur.

Baal der wel van dat Droomwals is afgekeurd, want ik vind het een hele mooie hengst met veel uitstraling, alleen jammer dat zijn nakomelingen het niet zo goed doen in de sport.

Ik bok, jij bokt, Ik heb geboktet.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-02 14:56

Geeft die andere hengst dan wel zijn kleur door??

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 18:23

Dat zal je nooit zo kunnen zeggen, of een bepaald hengst zijn kleur doorgeeft. Heeft namelijk met nog iemand te maken Haha!
Als jouw merrie een bepaald kleurgen (cromosoom Verward ) heeft, en dat niet klikt met die van de hengst, komt er gewoon een andere kleur uit.
Op kleur fokken is bijna niet mogelijk, je zult in ieder geval alle kleuren en factoren van je merrie en haar voorouders nodig hebben.
Ik ben helemaal niet thuis in kleurengenetica, maar weet wel dat het moeilijk is.

Ik geloof dat het vooral moeilijk is als er vos in de stamboom voorkomt. Vos is dominant heb ik altijd begrepen en kan altijd de kop weer opsteken, zelfs na generaties overgeslagen te hebben.

Maar de experts kunnen mij gerust verbeteren Lachen

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 20:07

Wat Jantina zegt klopt wel dat je het wel grotendeels kunt voorspellen, maar ja er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Zo heeft een kennis van mij uit een donkerbruine hengst met een zwarte merrie een vosveulen gevangen gisteren. Hij vondt het zelf ook wel een verassing. Voor foto's hiervan www.eibelhof.de en dan aktuelles. Je kunt er som wel grotendeels vanuit gaan dat je een bepaalde kleur krijgt als de ouders kleurvast zijn.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 21:13

Evelien, jij hebt toch een Ilmeo?

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 21:24

Ik heb een zwarte merrie, 4 generaties zwart gefokt.
Ze was gedekt door een zwarte hengst, ook 4 generaties zwart gefokt.
Wat komt eruit? Juist, een vos...
Het commentaar op de video van de geboorte is achteraf dan ook heel grappig om te horen Haha!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 10:36

evelien schreef:
Droomwals is ook afgekeurd omdat hij zijn zwarte kleur niet doorgeeft.

En ik kan het weten. Mijn paard is ook een nakomeling van droomwals en hij heeft een voskleur.


Bij de eindbeoordeling wordt niet over kleur geproken.Zie;

De HK-commissie is van mening dat de sportvererving van Droomwals sterker zou moeten zijn en dat er in de exterieurvererving onvoldoende compensatie te vinden is om de hengst definitief goed te keuren.

Dus over kleur wordt niet gesproken.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

santalyd
Berichten: 83
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:18

Ons paard is ook een dochter van Droomwals en is zwart met 2 witte achterbenen en een witte bles. De kleur is dus wel doorgegeven in ons geval.

Als je meer informatie wilt over Gelderse paarden, kijk hier:
http://www.gelderlanderhorse.com/
Hier vind je hengsten, merries en alle afstammingen enz.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:52


.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:48

Dit topic is al 2,5 jaar oud.
Droomwals is definitief afgekeurd bij de tuigers en ook bij het Gelders paard afgewezen tijdens de 1e bezichting in Zwollle in januari dit jaar.

Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:52

Erg oud dus een slotje.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Johnie, marjolein88, MDWStables, Umeo en 50 bezoekers