Voeren en rijden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
monkey

Berichten: 302
Geregistreerd: 02-07-02
Woonplaats: westerlee GN

Voeren en rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 21:38

Ik moet vanwege mijn werk nu 's morgens rijden. Maar ik voer normaal om een uur of 8 en wacht minstens één uur als al het ruwvoer en krachtvoer op is met rijden. Maar dan wordt het eigenlijk al te laat om nog even te rijden voordat ik weg moet.
Nu heb ik ergens ongeveer gehoord dat je eerst de helft van het krachtvoer voor het rijden moet gaan voeren en dan direct kunt rijden en dan na het rijden de rest van het krachtvoer en het ruwvoer.

Maar hoe zit het nu precies?????

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 23:57

Kun je niet eerst rijden en dan voeren?

Dus het voeren een uurtje opschuiven?

monkey

Berichten: 302
Geregistreerd: 02-07-02
Woonplaats: westerlee GN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 00:23

Ja hoor dat kan wel, maar kan dat ook voor mijn paard? Ik heb eigenlijk nog nooit iemand horen zeggen die eerst gaat rijden en dan pas voeren.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 07:22

Citaat:
Ik heb eigenlijk nog nooit iemand horen zeggen die eerst gaat rijden en dan pas voeren.


dat doe ik altijd! Bij het opzadelen krijgt ie een par wortels en het echte voer krijgt ie pas na het rijden.
Anders zou het geen doen zijn: mijn paard staat ver in de polder op de wei, dan zou ik eerst moeten voeren, een paar uur gaan zitten wachten, dan rijden..... dat gaat niet lukken, ik heb ook nog een akelige baan die veel tijd kost Haha! en een huishouding Scheve mond

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 07:52

je kunt gerust eerst de helft voeren, doe ik ook altijd, volgens mij heeft een paard last van veel drinken voor het rijden, maar niet zo van eten.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 08:46

monkey schreef:
Ja hoor dat kan wel, maar kan dat ook voor mijn paard? Ik heb eigenlijk nog nooit iemand horen zeggen die eerst gaat rijden en dan pas voeren.


Doe ik ook altijd!
Kan hoor is beter dan 1st voeren en dan rijden! Knipoog

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 09:45

Normaal gesproken voer ik pas na het werken (s'avonds), maar als ik bijvoorbeeld laat op de avond nog les heb, voer ik Patos de helft van haar normale portie, dan krijgt ze een uur rust, en dan na de les krijgt ze de rest.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 12:41

Voerschema voor rijpaarden: 1/4 van het voer in de ochtend (dus voor het rijden een deel) , 1/4 in de middag (de lunch zeg maar ) en aan het eind van de dag het restant van het voer en voldoende hooi/ kuil voor de avond en nacht.
Heeft je paard toch nog buikvulling van het hooi o.i.d. en een beetje krachtvoer en de "grote" maaltijd komt later op de dag.

XGekkeIlseX
Berichten: 23
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 12:52

ik geef ook altijd voer na het eten, gaat eel goed hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 12:55

Ik voer zelf ook na het rijden.Een handje voer voor het opzadellen en de rest als ik terug kom.Maar ik had zelf ook wel de bedenking gemaakt dat als ik mijn paard van de wei haalt heeft ze ook de hele dag al gegeten?.Mij is altijd wijs gemaakt dat je een paard niet voert voor het rijden i.v.m. kolieken.Bij ren paarden wordt het niet gedaan omdat het de prestatie beinvloed.Dat is het enige wat ik wel zeker weet.Maar of dat van die kolieken waar is weet ik dus niet.Wie weet het wel??

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 12:59

Dat schemaatje dat ik gaf komt uit een boekje over voeren.
Meestal is het zo dat je een uur of anderhalf uur na het voeren pas gaat rijden of werken met het paard.
Het is natuurlijk voor mensen ook niet lekker om direkt na de warme maaltijd te gaan sporten of weet ik veel wat. Met zo'n volle buik is dat niet echt fijn en kun je best buikpijn krijgen. Neem aan dat dat bij paarden ook zo wat werkt.
(hoewel ze in het wild de hele dag eten en ook van het ene op het andere moment in actie moeten kunnen komen..hoe zou dat dan gaan met koliek?)

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:07

In het 'echt' kunnen paarden heel goed rennen na, of zelfs tijdens het eten.
Als prooidier is het spijsverteringsstelsel er op ingericht. Ze kunnen met vluchten niet even wachten tot het eten is gezakt.

Maar in het 'echt' eten paarden ook anders. De bik die wij geven is een veel massievere prop dan het grazen van gras.

Ik geef voor het rijden een handje biks om hem rustig te houden en als we buitenrijden laat ik hem onderweg nog 10 min. grazen.
De rest krijgt hij als we terugkomen.

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 13:35

XGekkeIlseX schreef:
ik geef ook altijd voer na het eten, gaat eel goed hoor


Hahah voer na het ete Knipoog hahaha!
We begrijpen hem Lachen

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 14:23

Ik zou je paard wel wat bix geven voor dat je gaat rijden, een 1/4 bijvoorbeeld. Ik kan ook niet een uur hardlopen op een lege maag en met een volle maag lukt t ook niet.
Als ik rond voerdtijd op stal ben en ik ga rijden geef ik mijn paard altijd een kwart, als ie t op heeft ga ik m poetsen zodat t eten wat zakt, ik ga rijden en daarna krijgt ie de rest.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 14:27

Ik merk dat mijn paard na het eten erg sloom is als ik direct na het eten ga rijden. Dus als ik de keus zou hebben: eerst rijden, dan eten.
Ook als je een warm paard op stal zet en hem direct laat eten is dat vooral bij koliekgevoelige paarden niet aan te raden. Ik zet mijn paard altijd vast na het rijden, ook al ligt er eten in de bak, en laat hem een half uur zo staan. Is ook goed voor zijn geduld, leert ze van dat ze wachten moet.

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 14:31

ik zet m na t rijden ook eerst gewoon buiten zijn box en mag pas eten als ik al mijn spullen heb schoongemaakt en opgeruimd, dat is dan ook al snel weer een kwartier verder.

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 14:40

Ik geef haar vaak voor het rijden een beetje te eten en dan verdeeld over de rest van de dag de rest. Mijn voerschema komt overeen met het schema wat eerder gegeven is, dus een 1/4 kwart in de ochtend ( voor het rijden), een 1/4 als lunch en de rest 's avonds....

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 14:42

En als ik 's avonds rijd, voordat zij naar binnen gaat,voer ik niet direct na het rijden. Eerst staat ze dan nog even buiten de box als ik alles opruim en schoonmaak, en vaak moet ik ook nog even uitmesten dus dan zijn we al gauw een half uur verder.

Roxy20

Berichten: 578
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:21

Ik geef mijn pony's altijd hun eten na het rijden en dat gaat prima. Ze doen daardoor juist super hun best want ze weten dat ze daarna eten krijgen. En ze staan al de hele dag te eten op het land.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:27

Eh...een paard kan die link niet maken hoor...goed je best doen, en over een uurtje eten ....

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:32

Vaak geef ik mijn paard tijdens het poetsen en zadelen vast wat hooi en na het rijden de rest van het voer.

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:48

silvana schreef:
Ik voer zelf ook na het rijden.Een handje voer voor het opzadellen en de rest als ik terug kom.Maar ik had zelf ook wel de bedenking gemaakt dat als ik mijn paard van de wei haalt heeft ze ook de hele dag al gegeten?.Mij is altijd wijs gemaakt dat je een paard niet voert voor het rijden i.v.m. kolieken.Bij ren paarden wordt het niet gedaan omdat het de prestatie beinvloed.Dat is het enige wat ik wel zeker weet.Maar of dat van die kolieken waar is weet ik dus niet.Wie weet het wel??


Naar 't schijnt vergt de vertering veel energie.
Ook rijden vergt veel energie.
Bijgevolg kan de energie die bij het rijden gebruikt wordt, niet naar de vertering gaan, wat dus zou kunnen leiden tot koliek.
Je zou de redenering ook kunnen omdraaien: de vertering vergt veel energie, wat leidt tot minder energie voor de arbeid, en dus een tammer paard (zoals Cassidy opmerkte).

Heb ook al eens een andere versie gehoord: dat verteren gebeurt doordat er bloed naar de maag gaat.
Bij het rijden zijn het de spieren die sterk doorbloed moeten worden,
en dat de doorbloeding van de maag en het verteren dus belemmerd wordt.

Eigenlijk komen beide theorieën op hetzelfde neer.
Wat er van aan is, weet ik niet. Het klinkt alleszins logisch.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:27

XGekkeIlseX schreef:
ik geef ook altijd voer na het eten, gaat eel goed hoor


*LOL* .. sorry moest ff lachen vast een typ foutje Bloos
Voer na het rijden??

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:33

SarahJ schreef:

Heb ook al eens een andere versie gehoord: dat verteren gebeurt doordat er bloed naar de maag gaat.
Bij het rijden zijn het de spieren die sterk doorbloed moeten worden,
en dat de doorbloeding van de maag en het verteren dus belemmerd wordt.



Deze klopt, zo werkt het bij mensen ook nl.