[LO] Met bijzet longeren :S

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Roxylover
Berichten: 7
Geregistreerd: 07-04-04

[LO] Met bijzet longeren :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-04 14:39

Ik weet het niet meer..
Mijn pony is moeilijk aan de teugel te rijden.
Dus iedereen zei tegen me..je moet hem longeren met bijzet.
Dus ik dat doen.
Maar ik heb het gevoel of die alleen maar stugger wordt Verward
Doe ik iets verkeerd met longeren (volgens mij niet) of ligt het gewoon aan de pony dat het niet helpt?



Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:52

Mijn mening: Als ze tijdens het rijden problemen heeft met aan de teugel komen kan je haar niet tijdens het longeren in die houding dwingen en verwachten dat ze dan opeens wel na gaat geven.

Ga eerst eens na waarom ze niet aan de teugel komt, bedenk hierbij dat nageven het resultaat is van een lekker los, soepel en ontspannen paard wat van achteruit loopt.
Aan de teugel lopen ziet er vaak geinig uit....maar is neit het belangrijkste, en als jij haar met behulp van hulpteugels gaat dwingen in een houding die ze eigenlijk niet kan wordt ze ipv los en ontspannen alleen maar gespannen en vast.

Een bijzet gebruiken moet ook nog eens goed gebeuren.

Het beste wat jij *ook weer naar mijn mening* kan doen is les volgen van iemand die hier ervaring mee heeft en niet alleen maar naar het krulletje aan de voorkant kijkt.

Rij jij namelijk je paard van achter naar voren, ontspannen, lekker los, aan het been, goed reagerend, zou ze *als ze medisch in orde is* met een simpel kneepje *zelfs in sommige gevallen niet eens nodig* naar beneden komen en nageven.

Rij jij de achterkant er niet onder, en concentreer je je alleen op de voorkant heeft dit niets met nageefelijkheid te maken, dan trek je hem bot gezegt gewoon de krul in.

Bijzetteugels gebruik ik zelf alleen bij een paard wat onder het zadel goed loopt als soort van extra werk tijdens het longeren.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:01

Ik vind longeren een uitstekend hulpmiddel en een super fijne afwisseling in het rijden. Mijn ervarin is echter wel dat als ik hem in het rijden niet fijn nageeflijk kan rijden en de aanleuning is niet goed, wordt dit met longeren niet beter.
Wat ik vaak deed was als het rijden niet wou een keer gaan longeren, maar vaak was er dan niks veranderd, behalve dat ie nog stugger werd op zijn moeilijke kant doordat hij aan de longe toch net zo kan lopen als hij wil!

Dan vind ik ook nog dat de bijzet niks helpt. Je pony kan juist lekker in die bijzetteugel gaan hangen en trekken en die bijzet wint het dan echt niet van hem hoor.

probeer dan eens te longeren met de pessoateugel of met de touwtjes. hierbij "dwing" je hem meer om na te geven en actief te blijven!

Succes ermee!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:03

Je kan ook eigelijk niet verwachten dat je paard zomaar 1-2-3 super gaat lopen. Alle spieren moeten er ook aan wennen. Misschien zit er iets vast, heeft ze last van d'r tanden, etc.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

germie

Berichten: 25919
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:15

Met even lange bijzetteugels longeren werkt ook niet. Je paard kan dan niet goed inbuigen. Ik longeer of met touwtjes, of met gogue. Soms de longeerlijn van een oog op de singel door het bit naar de hand.
Met de dubbellonge kun je nog veel meer, maar het is aan te raden om daar dan wat lessen in te nemen als je niet weet hoe het moet.
Resultaat zie je niet in 1 keer. Ook jij moet het longeren leren, misschien jaag je je paard te veel op. Of hou je de longeerlijn te strak of te los.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:55

Op bijzet teugels kan je pony wel erg gaan hangen als je hem niet voldoende voorwaarts houd. Ben zelf niet zo'n voorstander van met bijzets te longeren.

Liever met een pessoateugel, omdat ze daar niet op kunnen gaan hangen en de achterhand ook meegenomen word en niet enkelt maar het koppie...
Ook hier geld weer goed voorwaarts houden, niet te gehaast, maar zorg dat het achterbeen er goed onder komt

Verder moet je het longeren opbouwen, net als met rijden kun je niet opeens vól aan het werk als je (ik noem maar wat) 2 weken niks gedaan hebt. Dat betekend spierpijn...dat geld ook voor het longeren

Succes...zoek het liefst iemand met ervaring die je kan helpen de eerste keren (bijvb je instructrice) want ook longeren moet je leren, dat is echt niet zo gemakkelijk als het soms lijkt.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

germie

Berichten: 25919
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 19:22

Ineke2 schreef:
Succes...zoek het liefst iemand met ervaring die je kan helpen de eerste keren (bijvb je instructrice) want ook longeren moet je leren, dat is echt niet zo gemakkelijk als het soms lijkt.


Klopt, maar let ook hier op dat je een goede instructeur uitzoekt, lang niet iedereen kan goed longeren. Wil je serieus leren longeren, neem dan hierin een paar privelessen. Je leert hoe te kijken, waar op te letten, hoe bij te zetten, variatiemogelijkheden, enz.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Roxylover
Berichten: 7
Geregistreerd: 07-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 13:54

Bedankt voor jullie tips..ik zal mijn instructrice vragen om me ermee te helpen..Maarre ff een vraagje wat is een pessoateugel Bloos

XGekkeIlseX
Berichten: 23
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 14:17

Ik zal je de bijzetteugels afraden... ze kan zichzelf niet meer opvangen als ze valt. Dit heb ik ook gehad en ze liggen nu weg te rotten.

Ik ben nieuw, dus geef mij dus schuld niet Tong uitsteken

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 15:14

Ik zou eerst op zoek gaan naar de oorzaak. Alleen met longeren (met bijzet) los je waarschijnlijk het probleem niet op. Ligt het probleem wel bij hem? Zo ja, heeft hij misschien ergens last van?
Ik zou hier eerst achter zien te komen voordat ik zou gaan longeren met bijzet.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 19:43

Roxylover schreef:
Bedankt voor jullie tips..ik zal mijn instructrice vragen om me ermee te helpen..Maarre ff een vraagje wat is een pessoateugel Bloos

Dat is een hulpteugel, gebruik de zoekfunctie van bokt is. Staat al veel geschreven over die hulpteugel en er zijn ook veel foto's van

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Renaat1337
Berichten: 10
Geregistreerd: 27-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:22

Ik ben echt aan longeren verslaafd. Maar de meeste hebben het geduld er niet voor. Mijn ervaring met slof longeren afgewisseld zonder bijzet is het beste. Het belangrijkste van longeren is de kijk op het paard. Hij moet ontspannen maar vooral de achterhand actief!! houden. Houd tact en regelmaat daarbij in de gaten. Zelf longeer ik met veel aanleuning waardoor ik m'n ophoudingen kan geven. Hij geeft nu zelfs zonder bijzet na , aan de longe. Hij mag best met z'n neus over de grond, als hij maar z'n achterhand blijft gebruiken en daardoor dus voorwaarts blijft. De lengtebuiging moet je inderdaad onder de man aan werken, maar er is geen betere manier naar mijn mening om een paard goed over de rug te laten lopen. Zelf longeer ik vaak 20 min voor ik ga rijden, hij is dan helemaal los in z'n lijf en heb dan ook bijna nooit een stug paard wat niet voorwaarts is. Dus vraag maar raak over longeren

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 12:19

Denk dat jij misschien een paar lessen longeren nodg hebt, en dat je pony aan zijn 'nieuwe' houding met wennen. Werk hem lekker los door geen hulpteugels eraan te hangen en laat hem lekker met zijn neus over de grond lopen, zo kan hij zijn rug lekker loswerken. Beloon hem met woordjes als braaf ofzo. Laat je pony stappen, draven en een klein galopje op allebei de kanten. Zet hem dan bij. Ik ben meer voorstander van touwtjes, zo kan hij gewoon naar beneden met zijn neus op dezelfde lijn. Bijzetteugels zet je vast op 1 punt en als het paard dan naar beneden wil moet hij met zijn neus meer richting borst. Touwtjes aan de singel vast, bij zijn buik. Maak ze gelijk en dan door de bitring naar de singel. Doe ze na het loswerken eerst nog laag en een beetje los, zodat e wat speling hebt en je pony kan eraan wennen. Laat hem ook stappen, draven en galopperen op allebei de kanten. Zet de touwtjes iets strakker, maar laat hem niet achter de loodlijn lopen. eventueel de longe door de bitring vastmaken aan een ring van de longeersingel, maar die niet hoger dan dat de touwtjes zijn. laat hem weer stappen, draven en galopperen op allebei de kanten. Je kan je pony dat eventueel nog wat hoger bijzetten, maar dat hangt een beetje van je pony af. Als hij goed gelopen heeft, beloon hem dan en haal de touwtjes eraf. Laat hem uitdraven met de longe aan een bitring vast of zo iets dergelijks.

NB: Wees niet boos als je pony net meteen goed aan de teugel loopt! het kan aan jou liggen! zorg er dus voor dat je les neemt in et longeren van iemand die weet waar die het over heeft en die zelf ervaring heeft met longeren! Let goed op of het binnenachterbeen wel actief genoeg is! daar bedoel ik dus mee dat hij een constacte kracht moet zetten met het binnenachterbeen, dat hij wat 'zakt' in de achterhand en dat het binnenachterbeen over de afdruk van het binnenvoorbeen komt.

SUCCES

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 12:25

Een paard zal het "aan de teugel lopen" je als een kado geven omdat je zo goed op hem rijd. Als jij met zachte handen en een goed zit op hem rijd zal hij zicht ontspannen en jou die mooie houding kado geven. Het "aan de teugel" is dus een gevolg van op de juiste manier rijden.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 19:38

bubbels, dat is nou precies iets waar ik het mee eens ben!! Haha!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 00:45

ik vind altijd maar dat het aan de teugel rijden niet zo belangrijk is. Op een gegeven moment gaan jullie elkaar toch wel steeds beter kennen... en gaat ze zich vanzelf overgeven.

In het begin toen ik mijn pony kreeg dacht ik daar ook anders over hoor, ik wou ook laten zien op de manege dat ik een te gek gave pony had. (heb ik trouwens ook Haha!)Later ben ik steeds meer naar de ontspanning toe gaan rijden, longeren zonder hoofdstel/halster en touw, neit eens een zweep en gewoon met je stem alles oplossen.

Geduld is een magisch woord, mijn pony loopt nu super...!!

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:46

Ik verplaats het even naar UZ.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 11:26

bubbels schreef:
Een paard zal het "aan de teugel lopen" je als een kado geven omdat je zo goed op hem rijd. Als jij met zachte handen en een goed zit op hem rijd zal hij zicht ontspannen en jou die mooie houding kado geven. Het "aan de teugel" is dus een gevolg van op de juiste manier rijden.

Een paard gaat aan de teugel lopen als jij hem goed rijdt, dus over de achtehand en de rug.
Dan gaat de rug buigen en buigt de hals mee. Dus als jij van de voorkant af blijft, je paard goed over de achterhand laat lopen en niet te ver naar voren gaat zitten, krijg je dit 'kado' zoals bubbels het noemt.

Als je het aan de longe op wil lossen kan je beter les nemen in dubbele longe. Dan moet je hetzelfde te werk gaan als ohz. alleen kan je zit niet tegenwerken, want die heb je niet.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 16:58

ben ik helemaal met je eens sjonniej !! goed gezegt

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


123468086
Berichten: 6612
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 18:39

heey,

ik had ook heel veel moeilijkheden met mu'n pony met aan teugel lopen.
je moet niet in haar mond gaan treken, maar veel overgangen en wendingen maken, ju kunt ook proberen of ju haar in halt naar beide kanten kan laten kijken daar wordt de pony soupeler van.

xxies romy


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, SemrushBot en 51 bezoekers