uitkering 22 jarige

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:08

Opeliding tot beveiliger kun je ook gewoon in je avonduren doen. Dan kun je overdag/door de week gewoon 40 uur werken. Kun je van je salaris je rijbewijs gaan halen. De kans is heel klein dat een werkgever het halen van je rijbewijs gaat bekostigen. Voor de meeste functies waar je een rijbewijs voor nodig hebt, moet je die gewoon zelf halen. Behalve als je busschauffeur wil worden of zo.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:18

Dat was dan ook een vraag van mij en niet van de TS en ik weet er echt niks vanaf :D

Jasmijn niet iedereen red het om een opleiding naast een fulltime baan mét opleiding te doen ;)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:43

juline schreef:
Ik begrijp het niet; toen ik 21 was, studeerde ik, haalde ik mijn rijbewijs, werkte ik en kwam ik nog rond ook??? Ik heb wel wat moeten lenen van de IBG groep (voor collegegeld), maar die schuld kan ik nu makkelijk betalen omdat ik nu een goed salaris heb. Waarom kun jij dat niet?

Ik zit op het moment in precies hetzelfde schuitje, met als enige verschil dat ik wel rond kom en niet hoef bij te lenen, maar je hebt net zo goed als iedere student stufi gehad, dus ik vraag me af wat je in die tijd dan hebt gedaan. Vraag me ook af waar je vriend is in dit verhaal.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:24

Een aantal jaren geleden heb ik ook een uitkering gehad. Mijn contract werd niet verlengd, dit kreeg ik een paar dagen van te voren te horen. Die tijd was het enorm moeilijk om een baan te vinden en ik heb in totaal zo'n 5 maanden in de ww gezeten.
Nou, dat is echt geen lolletje hoor. Je moet elke week solliciteren en als er geen geschikte vacatures zijn dan moet je dus maar reageren op baantjes waar je van te voren al weet dat je niet aangenomen wordt. Dit is erg frustrerend. Ook moet je met allerlei cursussen meedoen van de CWI.
Op een gegeven moment kon ik bij een vis bedrijf gaan werken, niet echt het boeiendste baantje en ik stonk steeds naar vis haha. Maar ik heb het aangenomen en van daaruit ben ik verder gaan zoeken en uiteindelijk een opleiding gaan doen met werken en leren. Wat ik wil zeggen is dat je niet te kieskeurig moet zijn, zorg dat je eerst wat hebt. Dan kun je van daaruit naar wat beters gaan zoeken. Een laag salaris is beter als geen salaris!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:21

Alwiene schreef:
Wat grappig zo'n droombaan dat hoor je niet vaak!

Leef jij dan onder een steen ofzo? :o
In mijn omgeving echt bijna alleen maar mensen die onwijs blij zijn met hun job die echt niets anders zouden willen...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:23

Alwiene schreef:
Jasmijn ze gaf eerder al aan nog schuld te hebben, waarvan lijkt me niet direct onze zaak, maar het kan nou eenmaal gebeuren dat dingen bij de een wat soepeler lopen dan bij de ander. Dat jij toen geen probleem had wil niet zeggen dat een ander in andere omstandigheden dat ook niet hoeft te hebben. ;)

Daarom dat ik mij afvraag, heeft de TS al geprobeerd om van buitenaf hulp te zoeken voor het helpen oplossen van deze schulden? In België kan je bv van advies gaat, waar ze samen met je je uitgaven bekijken en advies geven zodat je meer over hebt om af te betalen(want soms heb je zelf niet goed door waar je op kan sparen) tot als je echt hoge schulden hebt zelfs een volledig budgetbeheer. Dan kunnen ze ook met je schuldeisers gaan praten en in sommige gevallen het zo ver krijgen dat je (een deel van) schulden kwijtspeelt.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:38

Toevallig vandaag m'n jaaropgaaf gehad. Ben net zo oud, werk bij een winkel en zat in de buurt van het max. wat je mag verdienen als stufi ontvangend student. Dus snap je niet helemaal. Ik huur een huis, lease een paard, betaal mijn eigen opleiding en kon op vakantie naar New York het is dus zeker wel mogelijk, ook met een minimum loon! Ik heb hier keihard voor moeten werken maar kan doen en laten wat ik wil en ben daar trots op! Ik zou zeggen kom van de bank en onderneem wat. Je wilt op deze leeftijd toch geen uitkering dan liever een onderbetaald kassa baantje. Je moet toch ergens beginnen en elk beetje werkervaring is mooi meegenomen of het nou in de richting is die je studeert of niet.

Edit: Ik vind het een walgelijk idee dat ik belasting betaal voor luie figuren als jij, dit is ook mijn droombaan niet kan ook wel wat leukers bedenken hoor!

KiWiKo

Re: uitkering 22 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:47

TS kan met onmiddelijke ingang 36 upw bij mij aan het werk, in de thuiszorg......... ze kan nog een opleiding volgen ook en zich zo hogerop werken....... geen probleem.

wat reizen betreft komen we wel uit

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:21

Nouks schreef:
Alwiene schreef:

In mijn omgeving echt bijna alleen maar mensen die onwijs blij zijn met hun job die echt niets anders zouden willen...

Volgens mij bedoelde ze meer de baan zelf, dan dat mensen een droombaan hebben.

In mijn omgeving voornamelijk mensen die in het werk gerold zijn wat ze nu doen, geen droombaan (maar goed wie droomt er dan ook van een baan in de pensioenwereld :+ ) Maar nu ik erover nadenk valt het wel mee, het geklaag zal meer opvallen dan het enthousiasme bij sommige mensen.

TS als je werkelijk omhoog zit, hierboven een aanbod. Lijkt me toch iets om met beide handen aan te pakken..

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:34

Ze heeft nu nog een sollicitatie lopen, mensen...

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:38

Dus als je in hoge nood zin ivm schulden ed gok je op 1 sollicitatie??

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 22:17

Nee, maar je gaat ook geen aanbod aannemen van iemand anders als je nog wacht op de uitkomst van een gesprek bij een werkgever waar je graag wilt werken.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 00:04

Waarom niet? Zijn genoeg mensen die meerdere sollicitaties hebben lopen hoor. Vooral als je zo omhoog zit zou ik alles aannemen wat maar het eerst op m'n pad komt desnoods zoek je tijdens het werken verder naar iets wat je echt graag wilt doen. Ik denk dat je het vooral van je houding moet hebben. Elke baan kan een topbaan worden als je er zelf maar zelf iets van maakt.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:24

idd. Toen ik moest werken nam ik aan waar ik het eerste kon beginnen, diezelfde dag nog dus. Geld is op dat moment belangrijker, je kan altijd nog die switch maken. Daarbij is graag werken volgens mij hier niet van toepassing. ;)

Zolang je geen contract hebt getekend ben je niet aangenomen, komt er geen geld binnen. Imo dus voldoende redenen nom nog door te blijven solliciteren.

Daarbij kan je dan tenminste bedanken voor het aanbod, en even aangeven dat je graag die andere even afwacht. Instelling is alles bij het vinden van een baan :)

juline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 12:46

bedankt voor de nieuwe reacties
kiwiko een super aanbod die ik graag aan neem maar ik wacht graag eerst het antwoord van mijn huidige sollicitaie af, deze krijg ik morgen.

ik pb je later vandaag nog even met wat vragen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:56

nixx schreef:
Waarom niet? Zijn genoeg mensen die meerdere sollicitaties hebben lopen hoor. Vooral als je zo omhoog zit zou ik alles aannemen wat maar het eerst op m'n pad komt desnoods zoek je tijdens het werken verder naar iets wat je echt graag wilt doen. Ik denk dat je het vooral van je houding moet hebben. Elke baan kan een topbaan worden als je er zelf maar zelf iets van maakt.

Als je wacht op de uitkomst van één sollicitatie, zou ik gerust verder kijken. Ik zou alleen nog geen aanbod aannemen als dat andere je leuker lijkt. En als je dat puur doet met de gedachte dat je het altijd weer af kunt ketsen als je toch bij het eerste bedrijf terecht kunt, vind ik dat oneerlijk naar de tweede werkgever toe.

Ik zou dus even afwachten wat er uit het eerste gesprek kwam, en ondertussen het aanbod in mijn achterhoofd houden maar er nog niet op in gaan.

Daarnaast vind ik het ook een beetje overdreven om hier op zo'n toontje het aanbod nog eens te gaan noemen. Daarmee kom je op mij over alsof je denkt dat de TS het aanbod wel gezien heeft, maar te beroerd was er op te reageren en alsof je het nog eens fijntjes onder haar neus wilde wrijven - terwijl ze het waarschijnlijk gewoon nog niet gezien had. Misschien was dat niet je bedoeling, maar het was dus wel het gevoel dat ik erbij kreeg.

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:15

Ik heb het hele topic gelezen en wil er graag ook wat over kwijt.
Tijdens mijn tweelingzwangerschap liep mijn contract af,stond ik met mijn dikke buik.
Gelukkig heb ik via het uwv mijn zwangerschapsverlof gehad,daarna een ziekteww en kon als ik wou erna een gewone ww aanvragen of bijstand.
Ik heb dit bewust niet gedaan!
Ik ben in staat om te werken,ik zal wel moeten heb 2 kinderen,een koophuis,2auto's en een tal van rekeningen die elke maand betaald moeten worden.
Zou ook best op de bank willen zitten en willen rusten en alle tijd aan me kinderen schenken,zou heel eerlijk zeggen dat ik er ook best aan toe ben!
Maar ik die moe is van een bevalling en wat er daarna allemaal is gebeurd is heel wat anders dan de mensen die om een uitkering springen bijv: ernstig zieke mensen,gedwongen ontslagen enzo.
Ik weet dat ik kan werken,ik mankeer niks,ben alleen een beetje moe.
Ben opzoek gegaan naar een baantje omdat wij van mijn vriend zijn salaris alleen niet kunnen rondkomen.
Werk nu bij een drogist en het is geen vetpot maar we redden het.
Ik gooi niet mijn oude schoenen weg voordat ik nieuwe heb,ben bezig met tal van andere sollicitaties.
Ook wil ik met de tijd een opleiding doen,zal toch echt voor gespaard moeten worden en daar moet je ook voor werken.

Wat ik je wil zeggen,vind het goed van je dat je nu werk heb en ga in op het aanbod wat je hierboven heb gekregen.
Je kan werken,dus doe het ook.
Een uitkering krijg je niet alleen omdat jij een tijd wil overbruggen en denk dat als je logisch na had gedacht je dat zelf ook wel had begrepen.
Je moet rekeningen betalen dan maak het toch niet uit wat voor werk je doet?

Weet zelf dat het niet aan je leeftijd ligt als je gaat solliciteren het ligt aan je zelf hoe graag je ietswil.
Als je iets graag wilt zal het je ook lukken!

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:20

Nimue schreef:
En als je dat puur doet met de gedachte dat je het altijd weer af kunt ketsen als je toch bij het eerste bedrijf terecht kunt, vind ik dat oneerlijk naar de tweede werkgever toe.

Is misschien oneerlijk maar wel de werkelijkheid,en denk dat een werkgever daar ook rekening mee houd.
Ik zelf werk nu 2,5 maand bij de drogist en als er iets anders/beters/mooiers op mijn pad komt ben ik weg.
Dat mag ook,weet dat ik aan een maand opzegtermijn zit maar er staat nergens dat ik daar mijn contractduur moet afmaken.
Weet ook dat het oneerlijk is,maar als je geld moet hebben zoals de ts dan pak je toch alles aan?
Kijk heb je meer sollicitaties lopen dan kan je gewoon bij een gesprek zeggen dat je eerst de ander wil afwachten,maarals er verder niks is en over een maand vind je een topbaan waarom niet overstappen dan?

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:40

Op zich weet ik dat er veel werkgevers zijn die rekening houden met dit soort zaken. Toch denk ik, dat er gelukkig ook heel veel werkgevers zijn die het begrijpen als je gewoon aangeeft dat je nog een andere sollicitatie hebt lopen en zo snel mogelijk zult laten horen hoe dat is afgelopen. Ik denk dat het merendeel dat liever heeft, dan dat je tegen ze liegt en zegt dat je snel kunt beginnen en langere tijd komt werken, terwijl je eigenlijk iets anders op het oog hebt.

Het gaat hier dus niet om ergens gaan werken en ondertussen verder zoeken; dat heb ik zelf ook wel eens gedaan (maar dat wel eerlijk aangegeven bij mijn werkgever). Het gaat hier om aanbod B al aannemen, terwijl je eigenlijk liever aanbod A hebt en over een dag of wat al te horen krijgt wat daar uit gaat komen, en dan aanbod B weer afketsen als A doorgaat.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:15

Nouks schreef:
Alwiene schreef:

rebeltje schreef:
Volgens mij bedoelde ze meer de baan zelf, dan dat mensen een droombaan hebben.

In mijn omgeving voornamelijk mensen die in het werk gerold zijn wat ze nu doen, geen droombaan (maar goed wie droomt er dan ook van een baan in de pensioenwereld :+ ) Maar nu ik erover nadenk valt het wel mee, het geklaag zal meer opvallen dan het enthousiasme bij sommige mensen.

TS als je werkelijk omhoog zit, hierboven een aanbod. Lijkt me toch iets om met beide handen aan te pakken..

Ik bedoelde inderdaad dat ik die specifieke baan als droombaan grappig vond, en dat ík dat hier niet vaak hoor. Niet dat mensen in het algemeen geen droombaan hebben :) Al heb je wel gelijk, ik leef inderdaad af en toe onder een steen :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:34

KiWiKo schreef:
TS kan met onmiddelijke ingang 36 upw bij mij aan het werk, in de thuiszorg......... ze kan nog een opleiding volgen ook en zich zo hogerop werken....... geen probleem.

niets in het noorden toevallig kiwiko? :D

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:35

KiWiKo schreef:

Omgeving Nijmegen? O:)

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:34

Nimue schreef:
Op zich weet ik dat er veel werkgevers zijn die rekening houden met dit soort zaken. Toch denk ik, dat er gelukkig ook heel veel werkgevers zijn die het begrijpen als je gewoon aangeeft dat je nog een andere sollicitatie hebt lopen en zo snel mogelijk zult laten horen hoe dat is afgelopen. Ik denk dat het merendeel dat liever heeft, dan dat je tegen ze liegt en zegt dat je snel kunt beginnen en langere tijd komt werken, terwijl je eigenlijk iets anders op het oog hebt.

Het gaat hier dus niet om ergens gaan werken en ondertussen verder zoeken; dat heb ik zelf ook wel eens gedaan (maar dat wel eerlijk aangegeven bij mijn werkgever). Het gaat hier om aanbod B al aannemen, terwijl je eigenlijk liever aanbod A hebt en over een dag of wat al te horen krijgt wat daar uit gaat komen, en dan aanbod B weer afketsen als A doorgaat.

Ik zou dat niet laten vallen in een sollicitatie of als je daar al aan de slag bent. Denk dat ze dan eerder een ander aannemen.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:56

Nou ja mijn schoonzusje houd ook veel liever haar handje op en der uitkering vrolijk op te vangen, ze werkt dus niet! Ze had werk totdat ze haar zwangerschap ontdekte heeft ze meteen ontslag genomen doordat ze zei van moet nu aan het kind denken. Pfoe ze was nog maar net zwanger en dan meteen al hup stoppen met werken en uitkering vangen, ze heeft ook nog nooit echt goed werk in handen gehad, en zit nu dus ook vrolijk altijd elke maand op haar uitkering te wachten, en ook krijgt ze haar studiefinanciering + prestatiebeurs nog gewoon. terwijl ze niet eens meer naar school gaat in sept 2006 begonnen met opleiding en nog niet eens een half jaar naar school gegaan, maar wel elke maand stufi vangen + prestatiebeurs!!!!!

Is toch van de zotte ?????

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:09

__Possie__ schreef:
Nou ja mijn schoonzusje houd ook veel liever haar handje op en der uitkering vrolijk op te vangen, ze werkt dus niet! Ze had werk totdat ze haar zwangerschap ontdekte heeft ze meteen ontslag genomen doordat ze zei van moet nu aan het kind denken. Pfoe ze was nog maar net zwanger en dan meteen al hup stoppen met werken en uitkering vangen, ze heeft ook nog nooit echt goed werk in handen gehad, en zit nu dus ook vrolijk altijd elke maand op haar uitkering te wachten, en ook krijgt ze haar studiefinanciering + prestatiebeurs nog gewoon. terwijl ze niet eens meer naar school gaat in sept 2006 begonnen met opleiding en nog niet eens een half jaar naar school gegaan, maar wel elke maand stufi vangen + prestatiebeurs!!!!!

Is toch van de zotte ?????

Kan die combinatie? Stufi en uitkering?
Over die stufi zou ik me weinig zorgen maken, die krijgt ze 4 of 5 jaar en als ze niet binnen 10 jaar een diploma heeft mag ze dat allemaaal terugbetalen :)