Klappen op de KWPN hengstenkeuring

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 13:31

Hengsten moeten een hoge prijs betalen om hun balletjes te mogen houden. En dit is slechts het topje van de ijsberg, want vaak krijgen ze zelden of nooit weidegang, en ook geen contact met andere paarden, omdat je dan brokken krijgt. Maar paarden zijn sociale dieren zoals je weet.


Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 18:26

Hoi Dees, vraag me af of je ooit zelf de hengstekeuring hebt bezocht en eens hebt rondgekeken bij een erkend dekstation/hengstenhouder. Ik denk het niet, als ik je reactie zo lees.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 21:56

hahahahha Haha! , de site waar dit bericht kennelijk vanaf is gehaald (staat als bron hierboven) begint met 'Welkom bij de mening van
Han Coolen. Voor niet commerciële onafhankelijke info is
dit de juiste plek.' Onafhankelijk ammehoela. Hoe vind je deze dan "Zij (Havikerwaard) wilden de fokker verwennen en boden een keur van hengsten aan tegen redelijke dekgelden. Waar de Havikerwaard geen rekening mee gehouden heeft, is dat de gemiddelde fokker geen verstand heeft van paarden. Zij (de fokker) halen hun informatie bij de " leiding " van het KWPN. En als die niet volledig achter je hengsten gaan staan, heb je een lange adem nodig."

En bij "Cross-country, meer weten! Ga naar horses.nl" staat een foto van een crosspaard dat bijna zijn nek breekt...lekker sensatiezoekerig!

Daarna wordt er heeeel veel reclame gemaakt voor Painted Black van Gert Jan van Olst en túúrlijk het KWPN weer afgekraakt. "Hier de andere totaal uitslagen. Dit zijn KWPN uitslagen en te gebruiken voor KWPN-fokkers die niet verder in de internationale fokkerij willen kijken dan hun neus lang is.
Want wanneer je de AES paarden in de einduitslag had meegenomen, bij dressuur en springen, dan ondek je dat zuivere KWPN paarden aardig in de ranglijst zakken.
Verder zie je dat de nummers 1 van het M-dressuur( Rubels) en M-springen (Cantos) van het NRPS afkomstig zijn.
Dus wat is wijsheid met KWPN spelregels ??
En op naar de volgende toets nl. The Best Stallion in ZWOLLE zonder KWPN regels." En O ja het eindigt met "KWPN vergaarbak van véél buitenlands bloed.
Inmiddels zijn de voorselecties voor de tweede bezichting in Ermelo geweest. Wanneer je de bloeds opbouw bekijkt van al deze hengsten kun je er uit opmaken dat het KWPN na 1969 nog steeds geen eigen fokkerij heeft. En het meer een verzameling is van meestal Duits en Frans bloed
Na 35 jaar hervorming zou je haast denken dat dit stamboek een eigen lijn heeft opgezet maar niet dus.(ongeveer 25 % inclusief de halfbloeds is in de selectie kwpn)."

He? Eerst pissig doen omdat Painted Black niet meedoet in eindranking hengstencompetitie als buitenlander, en dan zeuren over dat er zoveel buitenlands bloed inzit? O nee, nou snap ik het! Verward Slapen Frusty

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 23:20

zie ook:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... highlight=

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=40671

dutchhorse schreef:

Maar toch was er een "hengst" (een van de betere bewegende paarden) die zij ik laat me niet afslaan en sloeg enkele keren dreigend terug, hij blij en werd de klas uitgestuurd.
( Dit paard "Montecristie x Flemmingh" had in het najaar in Ermelo al veel klappen gehad en daarom dacht hij
géén tweede keer")


En nogmaals mijn mening:

Ik heb de situatie niet gezien, maar heb er wel zo mijn gedachten over:

Wil je echt iedere keer met een paard in gevecht (en dan bedoel ik echt GEVECHT) alleen omdat je hem corrigeert? Als een hengst je aanvliegt omdat hij - terecht of onterecht - gecorrigeerd wordt, of zelfs alleen maar opgefokt, heeft dit dier geen plaats als goedgekeurd vaderdier verdiend...
Karakters zijn namelijk erfelijk. Snel aangebrande paarden zijn erg lastig en soms zelfs gevaarlijk. Geef mij dan inderdaad de aaibare cavia. De paardensport is al gevaarlijk genoeg...

Je suis Charlie.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 11:48

Zeer zeker ben ik op de hengstenkeuring geweest, vorig jaar. En ik sta met mijn merrie ook nog eens op een hengstenhouderij. Dus ik weet echt wel waar ik over praat. Daarbij ken ik mensen die op een stal werken waar ook hengsten gehouden worden en in de sport worden uitgebracht en die vertellen mij ook een en ander. VAndaar dat ik veel hengsten een niet zo fijn leven vind hebben.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 12:36

Ik heb ook op een aantal stallen gelopen waar ze dekhengsten hadden en voorbrachten en die hengsten waren gewoon goed opgevoedt en werden normaal behandeld. De jongere hengsten kregen af en toe wel klappen omdat ze te dominant waren en hun plek nog niet wisten, dachten dat ze meer waren dan de mensen en maaide geregeld met voorbenen maarja dat zit in de natuur van de hengst. Eigenlijk is het wel krom, een hengst is van nature een leider van een kudde en dan heb je een paar mensen en die gaan de baas spelen over hem...

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 13:08

Kijk, het is niet dat ik het afkeur: je moet de baas zijn over zo'n beest, of hij maakt de kachel met je aan, en dat kan fataal zijn. Maar het is jammer dat ze vaak weidegang en dat soort dingen wordt ontzegd. en de sociale contacten met andere paarden is vrijwel onmogelijk, hooguit beperking tot oogcontact.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 14:04

Ik ben ook van mening dat een hengst veel tekort schiet qua sociale levensbehoefte. Helaas voor de hengsten maar het kan vaak niet anders, Zoals Desiree al zegt:"Hengsten moeten een hoge prijs betalen om hun balletjes te mogen houden." Ik ben het daar helemaal mee eens... Er zijn natuurlijk hengsten bij die niet weten dat ze er ballen onder hebben hangen. maar er zijn er ontzettend veel bij waarmee je flink in de problemen kunt komen als je zo`n hengst niet aankunt. Ik keur het ook niet af. Maar weet wel waar je mee bezig bent. En ja. Ik ben vaker op een Hengstenkeuring geweest en weet wat daar allemaal gebeurd, ik zou, (als ik als paard geboren zou worden) smeken of ze mijn ballen eraf halen. hihihi....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 14:21

Yep, seks kan niet altijd alles goed maken he Sando, er zijn grenzen! grinnik. Vooral als het toch niet "naturel mag".

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 15:06

Desiree schreef:
Kijk, het is niet dat ik het afkeur: je moet de baas zijn over zo'n beest, of hij maakt de kachel met je aan, en dat kan fataal zijn. Maar het is jammer dat ze vaak weidegang en dat soort dingen wordt ontzegd. en de sociale contacten met andere paarden is vrijwel onmogelijk, hooguit beperking tot oogcontact.


op die stal waar ik kwam stonden de hengsten apart in een hengstenstal en konden met hun koppie naar buiten kijken en hadden dus gewoon contact met andere hengsten en ze kwamen ook alleen in het land hoor.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 15:08

Ja, oogcontact. maar geen "close contact" want dan kunnen ze gaan knokken.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 15:15

Desiree schreef:
Ja, oogcontact. maar geen "close contact" want dan kunnen ze gaan knokken.


nee hoor ze hadden in de stal een klein stukje in de zijmuur waardoor ze elkaar zagen, heb je ook bij de federatie in ermelo. Zeg maar een betonnenmuur met in het midden op hoogoogte een tegel erin waar ze doorheen kunnen kijken en ruiken.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 15:27

Aha, zouden ze dat overal hebben denk je? Bij die hengstenhouderij bij ons in de buurt niet. Het is zowiezo al op gewone stallen al veel dat paarden onderling geen contact kunnen hebben. Maar soms komen ze dan weer bij elkaar in de wei.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 16:53

Nou en daar is een paard erg blij mee, met een beetje oogcontact.
waarom vergeten veel mensen dat een paard een kuddedier is.
hahaha.. die opmerking van Seks.. das een goeie.... Dan ben ik liever ruin hoor..... Ik vind het ook niet eerlijk als mensen een hengst een hengst laten als ze er geen fokdoelen mee hebben.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 19:24

Ik heb al meerdere hengstenstations bezicht en die hengsten hebben eht naar mijn mening neit slechter dan een gemiddeld pensionpaard, sterker nog, ze worden als koningen behandeld! Het ontbreekt ze aan niets hoor!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 09:21

Het zal ze op vele vlakken aan niets ontbreken nee. Ze halen vaak een hoge leeftijd.

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 10:03

Ik kom meerdere keren per week op een grote Hengstenhouderij, de hengsten daar gaan ze allemaal iedere dag naar buiten in de paddock, ook komen alle hengsten van stal om gereden te worden of gelongeerd.
Verder lopen de jonge hengsten in koppels van ca. 10 tot hun 2,5 de jaar lekker buiten ('s winters in loopstallen met een stuk of 5) op grote weilanden, dat is belangrijk voor hun groei en sociale gedrag.

Gratis af te halen mooie jonge katten

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 17:26

en na de 2,5 word het solo werk.
gezellig ravotten met andere is er niet bij.
ontspanning noemen ze dat.....

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 10:21

Mijn paard (ruin) mag ook niet gezellig ravotten met vriendjes in de wei, dit na enkele ernstige ongelukken in de wei. Bij ons op stal staan ze nu dus allemaal in aan elkaar grenzende paddocks. En dan is mijn pensionpaard nog goed af, want het is behoorlijk moeilijk een goede stalling mét weidegang te vinden.

En laten we het maar niet over het gemiddelde manegepaard hebben!!

Dus persoonlijk heb ik niet zo'n meelij met die hengsten!! Die worden superdesuper verzorgd

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 14:45

Is de jouwe zo lomp dan ? Ja, als daar al ongelukken mee zijn gebeurd, moet je maatregelen treffen, mag ik vragen wat er is gebeurd dan ?


Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 11:10

Nee de mijne is helemaal niet lomp, maar een ander misschien wel en dan krijgt die van mij klappen. Mijn vorige was nogal dominant: die stond eens met een ander in de wei en die ander kwam met een slagaderlijke bloeding de wei uit en die van mij met een snee onder zijn kogel die godzijdank geen pezen heeft beschadigd, maar hij moest wel onder het mes en heeft lang nodig gehad weer te herstellen. Dat zijn geen geintjes meer...!!! We hebben ook 2 hengsten op stal en die staan 's ochtends of 's avonds in de wei. Die hebben niks te lijden hoor!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Natasja_, Mette, mirjamalvaro, Paardjes83, Rachral, rocky_1995, Selima, xbkbx en 28 bezoekers