Opvoeden? *zucht*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Opvoeden? *zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-02 11:00

Pompidou is vrij ongehoorzaam vanaf dag eén al.
Opvoeding gaat op zich erg goed, en ze is al behoorlijk aan t luisteren, alleen erger ik me groen en geel aan eén ding:

Als ik haar binnenhaal, om haar naar stal te brengen, is ze echt superirritant: dan gaat ze heel erg snuiven dribbelen en veélst te hard lopen, meestal hou ik dr geeneens en loopt ze rondjes om me heen te dartelen... Frusty Echt ik wordt hier doodmoe van, en heb wel behoefte aan wat tips!! Knipoog

Ik straf haar altijd gelijk, korte harde ruk aan t touw, of laat haar even stilstaan. Maar ze blijft zo nerveus.

Ze staat samen met Chester (wel gescheiden dmv schrikdraad) buiten, maar ik kan ze natuurlijk niet gelijk meenemen (ze is een merrie, Chester een vers gecastreerde ruin) want dan wordt het bonje.
Ik heb al meerdere dingen geprobeerd, bijvoorbeeld eerst Chester halen, en dan pas Pompidou, of eerst Pompidou en dan Chester. Of als ik iemand meeheb, tegelijk.
Maar t helpt allemaal niet.

Argh, en het is echt zeer irritant. Volgens een vrouw hier in de buurt, is dat een typische Junior-eigenschap. Ze zegt, dat bloed is nou eenmaal erg moeilijk.
Maar daar heb ik toch niet smee te maken? Ze moet gewoon luisteren! Maar ik wil het wel op een eerlijke manier doen...

Iemand anders zei al, neem gewoon een kort zweepje mee, en geef dr op dr flikker als ze t weer doet. Doet ze t nooit meer...
Lijkt me niet fair.

Help me out!! Haha!

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 11:05

Een corrigeer halster wil wel eens helpen. Een halster dat aan de neus druk geeft en achter de horen als je het aantrekt. Ik had hetzelfde probleem met mijn merrie toen ze een jaarling was en toen ben ik gaan oefenen met dat halster te wandelen en dat ging perfect alleen nooit het paard er aan vast zetten. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 11:06

Ik geloof niet zo in zweepjes....

Ik denk dat je op de goede weg bent als je haar steeds stilzet, maar mogelijk ga je weer te snel verder. Als ze je voorbij wil of gaat dribbelen, dat zijn twee verschillende dingen.
Als ze je voorbij gaat, dan zou ik haar haltzetten "Whoa", en een pasje achteruit laten lopen (maak je groot voor haar, schouders recht, evt. met je vinger richting de borst. Neem druk op het halstertouw naar achteren, maar neem die druk onmiddellijk weg als ze achteruit stapt. Zo leert ze meteen te wijken voor druk)
Als ze gaat dribbelen, dan "Whoa", en..... wachten is het toverwoord. Wacht tot je paard een diepe zucht geslaakt heeft. Klinkt heel raar, maar pas dan is ze weer ontspannen. Weet je dat ene lekkere plekje op haar hals al te vinden? Elk paard heeft op de hals een plekje, als je 'm daar kriebelt, daar komt 'ie voor naar huis (hij heeft er ook eentje, verder richting schoft, waar je 'm vreselijk mee kunt straffen). Dus als ze zo gespannen is, masseer dan die plek stevig. Wedden dat die zucht zo komt? Pas dan weer rustig verder, en let daarbij op je eigen lichaamshouding. Jij loopt voorop, met het touw in een boogje, en je kijkt NIET naar je paard maar een beetje naar de grond en laat je schouders afhangen. Alleen op die manier geef je met je eigen lichaam aan dat het veilig is, dus niks om voor te gaan dribbelen.

Succes!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 11:28

Denk dat Sonja's tip een goede is. Zodra madam gaat dribbelen, maak dat ze moet wachten op jouw signaal. Dus halthouden en net zo lang stilstaan als jij wilt. En jij wilt pas gaan lopen wanneer zij dus echt heeft stilgestaan.
Ze moet leren wachten op jouw.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-02 11:50

Bedankt voor de reacties!
Sonja, jouw advies zal ik meteen gaan opvolgen, het klinkt in ieder geval heel vriendelijk.
Ik ben benieuwd, want het is een lastige tante. Lips are sealed Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 11:55

Anneke schreef:
het klinkt in ieder geval heel vriendelijk.
Ik ben benieuwd, want het is een lastige tante. Lips are sealed Haha!


Je zult zien dat je bijna nooit onvriendelijk tegen dat dier hoeft te zijn. Als je maar consequent bent, daar maak of breek je de opvoeding mee. Zo te horen heeft jouw paard gewoon nog niet genoeg vertrouwen in jou; je bent nog niet bewezen de leider, dus daarom niet betrouwbaar genoeg. Als je haar duidelijk kunt maken dat wat jij zegt altijd het beste idee is, dan gaat ze je blind vertrouwen.
Heb je al wel eens wat NH oefeningen met haar gedaan? Dat kan het effect van je opvoeding namelijk enorm versterken!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-02 12:04

NH oefeningen?
Leg eens uit? Lachen

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 13:52

Wat Sonja doet dat doe ik ook met mijn tinker. Ik ga af en toe met hem wandelen (in en uit de wei heb ik geen probleem) en dan wordt hij zo enthousiast dat hij alle kanten opschiet.
Bij een NHS-dag heb ik geleerd dat je in het begin wel naar je paard moet blijven kijken, desnoods zelf achteruit lopend het paard leiden. Ik neem altijd een lange lijn mee als ik ga wandelen. Wanneer hij heel erg om me heen gaat springen laat ik hem om me heen lopen aan die lange lijn. Door het uiteinde rond te draaien laat ik hem het tempo verhogen. Daarna gaan we weer aan de hand verder, altijd met het touwtje in een boog, na een tijdje kan ik hem dan zelfs met het touw op de grond los laten staan en weglopen (dat laatste doe ik natuurlijk wel alleen op onze eigen weg voor het geval dat Lachen )
Hoe regelmatiger ik met hem wandel, hoe gemakkelijker het gaat. Als ik een tijdje niet gewandeld heb moet ik weer van voren af aan beginnen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 14:14

Volgens mij heeft het niet iets te maken met Junior-eigenschappen hoor *LOL*
Paard is gewoon zenuwachtig of wil heeeel graag naar huis. Daar ligt tenslotte voer op haar te wachten.
Isolda doet het ook. Ik doe net als Sonja, halthouden en wachten.
Maar echt werken doet het bij Isolda niet, die houd gewoon vol, de stijfkop. (of ik ben te snel, kan ook)

Maar goed, ik heb dus geen zin in iedere keer een drie kwartier met haar onderweg te zijn (ik moet zowiezo al een klein kwartier lopen naar/van de wei)
Ik zet haar een steek op de neus (touw over neus heen) en als ze irriteerd, dan geef ik een ruk. Is niet geheel vriendelijk, maar wel effectief.

Misschien een idee om samen met iemand ze eruit te halen? Een met Pompidou en een met chester? Misschien is ze dan iets minder zenuwachtig en gaat het ook beter om haar dat dribbelen af te leren.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-02 15:39

Jantina: Samen met Chester uit de wei halen (tegelijkertijd dus) had ik ook al eens geprobeerd, maar had totaal geen effect.
Ze fokt zich gewoon vreselijk op...
Stomme merrie *LOL*

Naar de wei toe (minuutje lopen) gaat altijd erg goed en braaf, en ik beloon haar dan ook met mijn stem. Dat vind ze altijd heel fijn te horen.
Maar op de terugweg slaat de knop om en wordt ze echt debiel.
Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 15:44

Anneke schreef:
NH oefeningen?
Leg eens uit? Lachen


NH = Natural Horsemanship. Gaat er van uit dat jij je beter aan je paard aan kunt passen dan je paard aan jou, stomweg omdat hij niet intelligent genoeg is om mensentaal en -gedrag te leren, maar jij wel om paardentaal en -gedrag te leren. Je moest eens weten wat een mens met zijn lichaamstaal vertelt, en met z'n mond weer tegenspreekt.

Ik heb wel een leestipje voor je: "Het paard als partner", zes visies op natural horsemanship. Gewoon lekker van iedereen pikken wat in jouw straatje past.
Persoonlijk gebruik ik het meeste van Monty Roberts en Pat Parelli, nl. met Join-up (waarmee ik de rol van leider van mijn 'kudde' op me neem, en daardoor dus de baas word) en de Seven Games, waardoor de band met het paard versterkt wordt.

Je mag anders gerust eens komen kijken hoor Anneke, zo ver is het niet bij jou vandaan. Wij zijn er best enthousiast mee bezig, zowel in het grondwerk als doorvoerend in het rijden. Is niks zweverigs aan, en wij kweken ook geen 'caviapaarden'. Ik hecht alleen heel veel waarde aan een eerlijke, maar ook heel duidelijke relatie met m'n paard.
Ik wil je dus best eens wat grondwerk ed. laten zien met Milena, wat je thuis meteen op Pompidoepiedoepie toe kunt passen!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-02 15:58

Nou dat lijkt me heel leuk!!
Ik wil niets liever dan zo'n eerlijke, maar toch duidelijke band met Pompidoepidoepidoe Clown opbouwen!
Ik heb wel al een boek erover gekocht, alleen alweer uitgeleend voordat ik t zelf gelezen had... Lachen

Chester is in tegenstelling tot Pompidou, veel makkelijker. Volgt me echt onvoorwaardelijk, en heeft echt ontzettend veel respect voor me. Dat is echt zo'n maatje voor het leven.
Toch wil ik dit ook heel graag met Pompidou opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 16:03

Je laat maar weten wanneer je een keertje tijd en zin hebt hoor, kun je meteen meeten met Miran, die heeft haar Haffie in dezelfde tijd gekocht als jij Pompidou. Zij gaat zich ook wat meer verdiepen in NH, haar paardje heeft ook bepaald nog geen respect voor het baasje...

Dus als je een dag in gedachten hebt, laat het maar weten! Gezellie miniBoktmeeten! Onze paarden staan in Alphen aan den Rijn, dus je kunt zelfs met de boemel dan pik ik je wel op vanaf het station!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-02 16:06

Ow leuk zeg!
Ik zal binnenkort eens kijken wanneer ik kan.
Ik laat t dan wel via pb weten okey?
Lachen

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 16:54

Ik heb dus inderdaad ook wat 'probleempjes' met Sheril, voornamelijk omdat ze me gigantisch aan het uitproberen is en liever lui dan moe is. Onder het zadel gaat het al wat beter, ze loopt niet meer ineens van de hoefslag af en blijft ook wat meer bij me, maar ze maakt het me ook niet makkelijk. Als ik wil aangalopperen moet ik echt boos worden, ik rijd momenteel niet zonder zweep.
Verder baal ik ervan dat de longeerbak heel nat is, wil ook grondwerk doen, maar dat lukt daar nu niet. De binnenbak is te groot voor ons, daar ben ik eerder moe in dan Sheril.
Ik heb nu het boek over de 6 visies op NH van Sonja thuis liggen, zodra ik het boek uit heb dat ik nu aan het lezen ben begin ik erin. Ik ben geen complete leek op dit gebied, met mijn verzorg Hackneys ben ik enkele keren op de manier van Emiel Voest bezig geweest en die reageerden volgens het boekje. Sheril lijkt het allemaal niet te interesseren, al wordt het wel steeds beter.
Je bent inderdaad welkom, wel afspreken wanneer ik ook kan he? (anders neem ik wel een middag vrij ofzo)