drijf probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

drijf probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-02 10:23

Ik heb wat lessen genomen op een manege om mijn zit te verbeteren, en ik voel nu duidelijk het verschil, er is alleen nog 1 probleempje.
Mijn vriendin kan in draf blijven drijven bij het lichrijden, maar als ik in mijn beugels ga staan, kan ik dat dus niet, hoe doe je zoiets??
Zij zegt dat ik dan moet doorzitten en dat ik het mezelf zo moet aanleren.
Als ik ga doorzitten lukt het me ook wel, maar niet tijdens het lichtrijden.
Bij haar gaat het automatisch, dus zij kan het niet echt uitleggen hoe het moet.
Wie kan mij helpen?

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 11:14

Ja, het is echt een automatisme. Je moet gewoon je benen sluiten tijdens het rechtkomen, zo doe ik het toch. *LOL*
Idd erg moeilijk uit te leggen.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 12:06

in principe moet je eigenlijk ook niet steeds drijven. Die benen moeten gewoon rustig blijven hangen. alleen als het paard ongevraagd vertraagt in tempo, impuls verliest of je wilt meer tempo, dan moet je even drijven.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 13:42

Desiree schreef:
in principe moet je eigenlijk ook niet steeds drijven. Die benen moeten gewoon rustig blijven hangen.


Nou, ik weet niet hoe jij het geleerd heb, maar hoe kan je dan een paard via de motor van achter naar voren rijden als jij stopt met drijven?

Ik heb geleerd dat je zowieso altijd een wakend been moet hebben, altijd lichte kuitdruk zodat het paard onder impuls loopt.
Het makkelijkste is als je gaat staan je benen net iets meer sluiten.

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 13:44

Ik heb vroeger inderdaad geleerd dat je continu moest "drijven in de tact van de beweging" maar daar is men helemaal van af gestapt. En zodoende moest ik het dus afleren. Drijven moet je alleen doen als het nodig is, in principe moet het paard vanzelf lopen. De hulpen die uitgevoerd moeten worden, moeten gering zijn in aantal en ook nog eens klein, om de balans van het paard en de harmonie niet te verstoren.

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 14:01

Als je toch persé wilt blijven drijven in draf tijdens lichtrijden: Drijf tijdens het neerkomen! Als je gaat 'staan' kun je nauwelijks drijven, want dan druk je jezelf uit het zadel of je spant veel te veel spieren, terwijl een goede onafhankelijke zit toch een kwestie is van zo ontspannen mogelijk blijven. Zo heb ik het geleerd, en dat werkt goed. Maar idd, als je wat verder komt moet je het weer afleren, omdat het paard dan echt op zijn eigen benen en met minimale hulpen moet leren lopen.

Einzelgängers unite!!
Think outside the box...

carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 14:44

Het probleem bij jou zit volgens mij veel dieper, als ik het zo lees. Het lichtrijden bij jou, word (denk ik) gestimuleerd vanuit je knieën en bovenbenen. Dat is fout. Lichtrijden moet je doen vanuit je heupen.
Klinkt een beetje vreemd, maar met je heupen moet je je bovenbeen omhoog tillen, en niet met je bovenbeen je heup omhoog duwen.

Als je dat laatste doet, is het namelijk heel moeilijk om je onderbenen stil te houden. Ik hoop dat je het zo snapt, tis namelijk wel een beetje vaag...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 15:05

Imke, ik wil toch even reageren hoor: Dus als ik jou rijstijl zou hanteren krijg ik paarden die dood voor het been worden. Als jij continu blijft drijven als je paard uit zichzelf al loopt, doe je echt iets niet goed.
Is de achterhand er niet onder, want volgens mij bedoel je dat....
Dan doe je dat niet door continu te drijven.....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 15:14

klopt sando. Want hieronder staat ook een topic over een lui paard. Veel mensen drijven voortdurend en als ze ophouden met drijven dan stopt het paard met lopen. Maar zo moet het niet gaan, het moet andersom: niet drijven, gewoon lopen, totdat ruiter signaal geeft dat het anders moet.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 15:21

Sando schreef:
Imke, ik wil toch even reageren hoor: Dus als ik jou rijstijl zou hanteren krijg ik paarden die dood voor het been worden. Als jij continu blijft drijven als je paard uit zichzelf al loopt, doe je echt iets niet goed.
Is de achterhand er niet onder, want volgens mij bedoel je dat....
Dan doe je dat niet door continu te drijven.....


Nee, dat heb je mij niet horen zeggen. Ik heb niet gezegd dat je continu moet drijven, Maar een wakend been moet hebben , dat is toch iets heeel anders!

ik heet b.t.w Ymke (toch moeilijk om andersmans naam goed te schrijven)
Laatst bijgewerkt door #Ymke# op 11-02-02 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 15:35

en ik heb niet gezegd dat er niet een wakend been moet zijn. Maar een wakend been ligt stil en drijft niet.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 15:39

Nee Imke: Jij schreef: maar hoe kan je dan een paard via de motor van achter naar voren rijden als jij stopt met drijven?

en daarna zet je er neer dat je geleerd hebt zowiezo een wakend been moet hebben.

je zegt 2 dingen en die betekenen allebei iets anders hoor.

Om even terug te komen op het probleem van Alice.
Het heeft nog steeds met je zit te maken. Probeer je benen stil te houden. en werk aan de ontspanning in je zit. als je dat lukt, en je draaft en hij valt terug in zijn tempo, druk je kuit eraan. je hebt immers een wakend been, dus die druk eraan moet kunnen. probeer het anders eerst eens tijdens het doorzitten.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 15:48

je moet druk houden vanuit je kuiten naar voren. dat betekent niet de hele tijd drijven. wat kan je dan als je paard vertraagd? alleen maar en tik geven! als je druk houdt vanuit je kuiten en hem voor opvangt, rijdt je hem van achter naar voren.

ontopic: ik zou me niet zo druk maken. probeer je benen gewoon helemaal stil te houden. ik denk dat je vriendin dat ook moet doen, anders doet zij het denk ik fout.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 15:50

Verward je moet druk houden vanuit je kuiten naar voren. Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 15:50

ik zit altijd alleen maar op mijn kont in het zadel. De rest hangt en ligt rustig tegen de zweetbladen (bovenbenen) en tegen de buik van het paard. je moet mee bewegen vanuit je bekken. HOe stiller je zit, hoe stiller je benen gaan hangen. Of je dit kunt hangt af van 2 dingen:
Oefenen in het doorzitten;
goed rug en achterhand gebruik van het paard. dan gaat het paard vloeiender door zijn lijf bewegen. Dit is ook een goede graadmeter om te voelen dat je je paard wel of niet voor elkaar hebt.
maar je snapt, ik klem niet, zit alleen op balans. Ik zit verder helemaal los.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 17:15

Ha Desiree,

Zo te lezen hebben die les op Dusty en het kijken naar ons westernruiters je toch nog iets geleerd (hi hi hi hi) Knipoog Sorrie ik kon het niet laten, ik ben al zo lang niet meer op bokt geweest!!

Continu drijven stompt een paard af, daar hoort ook continu beendruk bij. Dus.... niets doen tot het nodig is, dat is DE manier.
Adrienne

"We can't actually drop it off at an orphanage, they might get upset when it turns Asian." Dean Winchester.

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 07:11

Ze moet op dezelfde manier blijven lopen totdat ik zeg dat het anders moet. Al ga ik bij wijze van spreken op m'n kop in het zadel zitten! Nou heb ik niet het probleem dat m'n paard steed langzamer gaat, inkakt, zij gaat het liefst steeds harder, lekker op de voorhand racen, mag niet!
En als ik zeg dat het anders moet verwacht ik een reactie, en wel onmiddelijk! Overigens betekent 'anders' niet gelijk een overgang, dat kan net zo goed het vragen van meer impuls van achteruit zijn, maar dan moet ze daar wel mee door blijven gaan! Het is echt niet zo dat je dan nooit aan je paard zit en dus niet met je benen rijdt, wat sommigen suggeren, je rijdt alleen een stuk efficienter!

Nulla tenaci invia est via

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 11:16

Hoi Adrienne, ik heb het van Sandra zo (af)geleerd. Ik moest afleren continu "te drijven in de tact van de beweging" wat ik nog lang geloofd heb dat ik moest doen. "stil laten hangen die benen" zei Sandra steeds. En van jullie hoorde ik hetzelfde, en ook van Bannish, waar ik veel mee mail, en die ook western rijdt. En dan praat ik er met Sandra over en dan zegt zij hetzelfde. Inderdaad maak je een paard dood voor het been door continu mee te drijven. Daarbij is het ook storend voor een paard, je kunt beter stil zitten. Een ruiter is alleen al goed als hij een paard tenminste niet in de weg zit. Dat is al heel wat.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

drijf probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 11:52

Alice schreef:
Mijn vriendin kan in draf blijven drijven bij het lichrijden, maar
als ik in mijn beugels ga staan
, kan ik dat dus niet, hoe doe je zoiets??


Mhh terug naar de basis lichtrijden doe je niet staan en dan weer zit ?? Je moet je laten opgooien door het paard en dan rustig het ritme zoeken. Als je idd contineu gaat staan en zitten kan je idd niet drijven.

Er is wel een behoorlijk verschil of je nu op een privepaard of een manegepaard lest? Een manegepaard zal in het algemeen niet zo fijn aan het been zijn als je eigen paard ? Dus zal je altijd blijven drijven. Ik rij tegenwooordig steeds meer met een wakend been ipv drijvend been behalve wanneer ik wijken of schouderbinnenwaarts enz doe. Dara heeft hij nog meer hulp bij nodig.

Succes

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 13:55

je moet alleen maar drijven als het nodig is en niet elke pas, ik denk dat je maar eens aan de longeerlijn zitlessen moet nemen zodat je een onafhankelijke zit krijgt met een stil been zowel met lichtrijden als doorzitten en dat iemand anders hem voorwaarts houdt met de longeerzweep als dat nodig is. pas als jij je been stil hebt zonder te knijpen enzo kun je aan drijven gaan denken. En drijven doe je niet constant alleen als het nodig is.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 13:57

Er is inderdaad geen enkele manier zo goed om aan je zit te werken als aan de longeerlijn. En dan ook beugels uit, en zonder handen. Dan krijg je een onafhankelijke zit. en daarbij zul je merken, hoe minder moeite je doet, hoe ontspannener je bent, hoe beter je zit. Het is puur een kwestie van loslaten en mee laten voeren door het paard, gewoon balans.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 15:29

ja, is idd een goed idee....
aan de longeerlijn, en dan beugels uit.
Als je het niet durft , moet je het niet doen, het vergt wel vertrouwen.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-02 19:24

Hee, dat is indd wel een goed idee!, bedankt ik ga het van de week even uit proberen.
En voor alle andere die advies hebben gegeven natuurlijk ook bedankt!

prisca schreef:
Mhh terug naar de basis lichtrijden doe je niet staan en dan weer zit ?? Je moet je laten opgooien door het paard en dan rustig het ritme zoeken. Als je idd contineu gaat staan en zitten kan je idd niet drijven.

Dit heb ik dus gisteravond ook geprobeert, en dat voelde al weer wat beter, maar ikzelf vindt dus eigelijk ook niet nodig om de hele tijd te blijven drijven, maar dat wordt bij ons op de manege van je verwacht, vandaar dat ik het wilde leren.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 20:33

Ik moet ook op de manege elke pas drijven, maar dat doe ik niet, want ik vind dat verkeerd. Als je moeder tegen je zegt 'lopen' ofzo, dan hoeft ze dat toch ook maar een keer te zeggen (tenzij je een puber bent, nee grapje) en toch ook niet de hele tijd 'lopen lopen lopen enz.? Want als ze dan stopt stop jij ook dat is logisch...
Ik vind het ook heel moeilijk om goed te drijven als ik licht rijd, dan drijf ik als ik omhoog kom (fout dus) en ik kan m'n onderbenen niet stil houden...

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers