Zemelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Zemelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-02 10:47

Hoi!

Ik zie vaak dat jullie zemelen geven door de slobber, maar wat zijn zemelen nou eigenlijk en waar is dat goed voor?

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 14:10

Zemelen zijn goed voor de spijsvertering, ze worden er niet dik van en vinden het echt lekker... de meeste dan...

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-02 16:53

Hoeveel en hoevaak geef je dat dan eigenlijk? Verward

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 18:04

je kunt het elke dag geven hoor. en dan pak je zo`n kiloschep en dan pak je dus zoveel zemelen. water erbij, roeren en dan pak je bijvoorbeeld een appel en die snijd je in stukjes en die doe je erdoor.
je mag best elke dag zo`n schep geven hoor. Ik zou alleen niet elke dag slobber geven. met alles erin. maar daarover zijn de meningen ook verdeeld...

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 18:38

Wat sando zegt is volgens mij wel volledig *LOL*
Het is trouwens ook heel handig als je paardje medicijnen moet hebben. De mijne krijgt nu een poedertje tegen het hoesten en met de slobber eet ze het mooi op Haha! Party!!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 18:47

Buikvulling, voor het actief houden of maken van de darmen.
Bij mij krijgen ze kilo's zemelen Lachen

Renske 8, youri 7 wjerdo 6.

Doe de zemelen in een emmer, dus wel perportie van +- 4 scheppen, daar doe ik dan water bij tot dat het een lekker papje is, moet goed nat zijn.

Groetjes lara

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 23:53

Jamaica krijgt elke dag na het rijden zemelen en een kwart slobber dit om haar darmen lekker door te spoelen! Werkt goed bij paarden met koliekproblemen!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 01:33

Het klopt idd dat zemelen goed voor de vertering zijn, ik geef het ook elke dag aan onze paarden. Maar ik ga jullie toch even tegen spreken: zemelen zijn behoorlijk eiwitrijk en daar moet je juist voorzichtig mee zijn. Zeker met een paard dat eiwit gevoelig is. Ook kunnen paarden er goed door aankomen, ik voer het vooral bij de paarden die wat sneller hun gewicht verliezen. Verder krijgen de andere paarden het ook maar in mindere mate.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 12:37

ja, zoals ik al zei. ik zou het niet elke dag geven.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 14:39

slobber word tog van zemelen gemaakt of ben ik nou gek???
ik heb een zak tarwe zemelen, daar haal ik meestal een schep uit en meng het met water, tada => slobber.

Ik gebruik slobber als beloning! ze is er dol op en doet er alles voor.
Je kunt het ook gebruiken om je paardje wat dikker te maken zonder dat hij veel meer energie krijgt!

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 15:13

Ik geef * ook elke dag zemelen, maar dat doe ik omdat ze biotine krijgt (poeder om dr hoever sneller de laten groeien) Ik mix het en doe er ook nog een klein beetje krachtvoer door.
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 06-02-22 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 16:03

zemelen is geen slobber.
van zemelen worden ze ook niet echt dik hoor.
Maar als jou paard het lekker vind, kun je het gerust geven als beloning.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 16:29

nou ik heb anders altijd gehoord dat je er paarden ook dikker mee kan krijgen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 21:44

Volgens mij worden paarden er ook dikker van. Ik geef het ook aan de paarden, Cres krijgt lekker veel, de merries niet teveel want die zijn vet zat! Haha!

Ik doe er trouwens wel van alles door, want ze lusten het niet zo graag zo. Ik doe er nog slobber, en ook muesli en brokken door.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 00:36

nou ga ik het effe opzoeken hoor, naar mijn weten worden ze van pulp wel dikker en van zemelen niet.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 10:24

Dit zegt het boekje van de Belgische Boerenbond over zemelen.

"Tarwezemelen zijn een nevenproduct van de bloem- en zetmeelindustrie.
Ze zijn smakelijk maar ook laxerend. Hebben een zeer slechte calcium/fosforverhouding (1/5). Een correctie met voederkalk of krijt is dan ook aangewezen.
Zemelen zijn rijk aan ruwe celstof en vormen een ideale aanvulling op voedermiddelen die zeer rijk zijn aan suikers en zetmeel. Zij zijn een echt ballastrijk voeder en bevorderen de goede werking van het spijsverteringsstelse.
Normaal wordt niet meer dan 1kg zemelen in het dagelijks rantsoen opgenomen. Zieke paarden krijgen soms iets meer."

Anja

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 10:55

en dus.. geen dikmaker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 11:12

Teigetje schreef:
Hebben een zeer slechte calcium/fosforverhouding (1/5). Een correctie met voederkalk of krijt is dan ook aangewezen.

Moet je dan een voedingssuplement bijgeven om de slechte verhouding te corrigeren?

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 11:26

Ik denk het niet. In het boekje staat bij de uitleg over calcium/fosfor verhouding nog het volgende:

"Granen hebben een zeer ongunstige calcium/fosfor-verhouding. Ze bevatten heel weinig calcium en vrij veel fosfor. Van zodra meer dan de helft van het krachtvoeder uit granen of graanafval bestaat, moet er een correctie met voederkalk of met een gepast mineraalsupplement gebeuren."

Nu denk ik dat de meesten onder ons hun voeders kant en klaar kopen en dat de fabricant die aanpassingen doet?

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 22:24

ÁLs je muesli of brok geeft (zeg maar "compleet voer") en je voert wat zemelen bij, dan hoef je niet ook nog eens die calcium/fosfor verhouding te gaan corrigeren, omdat in brok een goede verhouding (vaak iets van 3:1) zit en je dus voldoende calcium geeft ten opzichte van het fosfor, waardoor alle calcium die je geeft ook benut kan worden.
Als je alleen zemelen, of graan in het algemeen zou voeren, krijg je wel problemen, omdat de paarden dan te weinig calcium binnen krijgen en daarvoor hun calcium uit bot gaan mobiliseren, dit verschijnsel heen ook wel molenaarsziekte. Komt in principe in Nederland niet meer voor, omdat bijna iedereen toch wel brok oid voert.