paar vragen voor mensen met eigen paard/pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

paar vragen voor mensen met eigen paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-02 20:56

Party!! 1. Hoeveel jaar zaten jullie op les voordat jullie aan een eigen paard/pony begonnen?

Party!! 2.Waar moet je allemaal aan denken al je een paard/pony wilt kopen?

Party!! 3.Wat moet je er dan allemaal voor kopen?

Party!! 4.Welk ras is goed om voor het eerste paard?(ik dacht aan fjord)

Party!! 5.Hoeveel zijn jullie aan een jaar kwijt aan een paard/pony in de wei?

Party!! 6.Kan als gezelschapdiertje in de wei ook een geitje?

*LOL* *LOL* *LOL* annefloor *LOL* *LOL* *LOL*
Laatst bijgewerkt door annefloor op 09-02-02 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt


obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

paar vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 21:08

annefloor schreef:
Party!! 1. Hoeveel jaar zaten jullie op les voordat jullie aan een eigen paard/pony begonnen?
mmm ik denk 8 jaar!

Party!! 2.Waar moet je allemaal aan denken al je een paard/pony wilt kopen?
aan de kosten.... en de kosten die er later bij komen!
Party!! 3.Wat moet je er dan allemaal voor kopen?
zadel hoofdstel.... poetsspullen, zweetdeken,dat soort dingetjes!
Party!! 4.Welk ras is goed om voor het eerste paard?(ik dacht aan fjord)
ja fjord kan ook... tinker ook een sober en makkelijk te houden paard!
Party!! 5.Hoeveel zijn jullie aan een jaar kwijt aan een paard/pony in de wei?
die v mij loopt alleen in de zomer buiten,
maar als je het hele jaar buiten loopt is dit wel vrij goedkoop..
weet zelf de kosten daar niet van miss een andere bokker?
Party!! 6.Kan als gezelschapdiertje in de wei ook een geitje?
ja dat kan..

succes! gr sandra!!! Party!!


keep calm, I'm engaged!!! <3

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 21:13

hier een paar antwoorden

1. ik heb mijn paard gekocht toen ik ging werken ik reed toen 6 jaar en had een paar verzorg pony's gehad.

3.je moet als start een zadel,hoofdstel,dekje,halster en touw,en poetsspullen hebben en de rest komt later.

4. gewoon een lieve pony

6.een geitje kan er wel bij alleen kan je dan de pony z'n staart kaal worden want een geit knabbelt graag aan paardenstaarten.


groetjes

Ethelate

Berichten: 21118
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 21:15

hey

1. Ik zat maar een jaartje op les... maar heb in dat jaar veeeel les gehad en kijk, je moet zelf je niveau inschatten en denken of je het aankunt!

2. bedenken:
- of je er 7 dagen per week, 52 weken per jaar en dat jaren *lijkt me niet dat je voor 1 jaar een pony aanschaft* volhoudt!
- of je de verantwoording aan kan! Dus weten wanneer de Da nodig is en wanneer niet *is moeilijk* wanneer de smid moet komen, ... verantwoord voeren en hoe regel je het met vakanties?
- waar ga ik lessen? *zou ik in het begin zeker doen! maar slimste is gewoon blijven lessen*
- hoeveel tijd heb ik per dag? *je moet toch 7 dagen per week naar je pony!
- is het me al die tijd en moeite waard? *je hebt mensen die dat allemaal niet zoeken! Verward *
Van dat soort dingen... *kan nog uren door gaan!*

3.
ten eerste voer
ten 2e spullen voor de verzorging, dus wat borstels, hoevenkrabber...
als je wilt rijden is een zadel, hoofdstel enzo ook makkelijk!
Wil je hem uit de winter haren houden, is ene goede winter deken ook slim, en een zweetdek voor na het rijden
Staat je pony dag en nacht op de wei, dan zou ik zorgen voor een goede schuilstal,...

4.
Ik zou niet perse op ras zoeken, je kunt beter zeggen wat voor karacter je zoekt, en in welke maat en wat je voorkeur is!
Let wel op: fjorden zijn zeer eigenwijs en echte doordrammers! Niet geschikt als je een pony niet snel de baas bent! Wel een vriendelijk en lief karacter!

5. Je kunt het beste berekenen voor wat je per maand aan stalling kwijt bent, en aan voer, dan per maand de helft van de hoefsmid erbij *van uit gaan, om de 8 weken* en de helft van een wormenspuit *ook om de 8 weken* en dat maal 12
Verder kun je nog uit rekenen wat je aan enten kwijt bent
Dat tel je allemaal op dan heb je het MINIMALE!
Want reken dan maar dat er eens wat kapot gaat, de smid een keer extra moet komen, .... een ongelukje waar de Da bij moet komen...

6. Als je gezeldschap voor je pony wilt, kun je bv iemand anders in de buurt zoeken met een pony, en bv hem daar bij stallen *samen de kosten delen* Is gezellig voor je pony, en ze kan jouw in het begin ook vast helpen!
Lukt dat niet, dan kun je bv een geitje als gezeldschap nemen, maar dan met er wel gaas om de wei *zo'n geit is zo onder een draad door* en de geit moet ook eens door de smid geholpen worden, ook een keer enten... zo geeft de geit je ook onkosten!
En hij eet natuurlijk ook je gras op!

Succes met beslissen!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

paar vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 21:23

Party!! 1. Hoeveel jaar zaten jullie op les voordat jullie aan een eigen paard/pony begonnen?

ongeveer 6 jaar ik ben op mijn 7e jaar begonnen, op mijn 12e had ik een huurpony en daarna kreeg ik Flair.

Party!! 2.Waar moet je allemaal aan denken al je een paard/pony wilt kopen?

Dat het een heleboel geld kost, het niet altijd over rozen gaat, en dat je er de tijd voor moet hebben

Party!! 3.Wat moet je er dan allemaal voor kopen?

ligt eraan, iig een zadel, hoofdstel, bit, (deken), shabrakjes, (beenbescherming), wormenkuren, borstels, halster, halstertouw, wondverzorgingsprodukten. en nog meer

Party!! 4.Welk ras is goed om voor het eerste paard?(ik dacht aan fjord)

Fjorden zijn over het algemeen rustig maar wel heel eigenwijs (ze zijn niet allemaal rustig) dus volgens mij goed geschikt als eerste eigen pony, mits je recreatie wilt rijden.

Party!! 5.Hoeveel zijn jullie aan een jaar kwijt aan een paard/pony in de wei?

ik ben voor de stalling, voer, weidegang, stro gebruik van binnenbak, buitenbak, solarium, spuitplaats 170 euro per maand kwijt. Daar komen nog 1 keer in de 6 tot 8 weken wormenspuiten bij ongeveer 10 euro per spuit, 1 keer in de 2-3 maanden de hoefsmid 20 euro per keer.

een pony in de wei is goedkoper, maar heeft wel een hoefsmid, wormenspuiten nodig. En zorg er voor dat deze dan wel een plek heeft om te schuilen bij guur weer.

Party!! 6.Kan als gezelschapdiertje in de wei ook een geitje?

zou kunnen maar is niet aan te raden, ze kunnen gaan knabbelen aan je pony`s manen, staart enz. Een shetje lijkt me beter

NELLY
Berichten: 27
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 21:51

toen ik een eigen pony kreeg zat ik 2 jaar op paardrijles en maar ik kreeg toen een veulentje dus bleef gewoon doorgaan met manege lessen totdat mijn pony 3 en een half was toen ben ik ermee gestopt en ben ik gewoon met me eigen pony gaan lessen.
Verder zou ik gewoon lekker verder informeren, want als je een eigen pony koopt moet je ervoor 101% voor kunnen zorgen en er ook echt elke dag voor zijn. En bij de koop niet te snel beslissen en je overal goed over laten informeren en je pony altijd laten keuren dat kan een hoop teleurstellingen voorkomen.
Verder is de ras fjord echt super, want die heb ik namelijk zelf ook en die zijn echt super cool alleen verkijk je er alleen niet op, want ze kunnen echt super eigenwijs zijn, maar dat trekt mij persoonlijk juist heel erg hun eigen wil en karakter en dat hebben hun echt voor 100%.


xxxxxxxxxxxxx

PAIN IS LOVE

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 23:07

1 Ik kreeg mijn eerste pony toen ik ongeveer drie jaar les had gehad. ik had hem eerste 2 maanden gehuurd van de manege waar ik hem later van kocht.

2 Of je er genoeg tijd voor hebt. Of je ook blijft komen als het slecht gaat met rijden of als het rot weer is. Of je de verantwoordelijkheid aan kan.

4 Ik zou een haflinger of een tinker kopen. Kruisingen zijn ook heel leuk ( bv mijn eerste pony en ik denk dat luna van lunatic ook een goed voorbeeld is) Kies vooral een pony die bij je past en ga niet alleen op ras en afstamming af.

5 Mijn pony staat op een pensionstal en daar kost dag en nacht buiten net zo veel als dag en nacht binnen (ik snap dat zelf ook niet helemaal)
Het is ong 425 euro per maand. Mijn shetje staat thuis en dat kost (stro, hooi en krachtvoer) ong 40 euro per maand.

6 mijn shetje krijg binnenkort ook een geitje als gezelschap, wel oppassen dat hij niet aan de manen en staart van je pony eet!

Veel suc6

17 mensen vinden dit leuk

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-02 16:27

ik ben 1.65 hoe groot moet ik de pony/paard zoeken?

Ineke2

Berichten: 33073
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

paar vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 19:53

annefloor schreef:
Party!! 1. Hoeveel jaar zaten jullie op les voordat jullie aan een eigen paard/pony begonnen?
Ik rijd nu 5 jaar en heb sinds een maand mijn eigen pony.

Party!! 2.Waar moet je allemaal aan denken al je een paard/pony wilt kopen?
Of je er wel genoeg tijd en geld voor hebt.

Party!! 3.Wat moet je er dan allemaal voor kopen?
Vanalles en nog wat, maar het belangrijkste is een halster +touw, poetsspullen en als je gaat rijden hoofdstel, shabrakje en zadel. Zweetdeken is ook handig.

Party!! 4.Welk ras is goed om voor het eerste paard?(ik dacht aan fjord)
Je moet niet persee kijken naar 1 bepaald ras, kijk naar het karakter of het pony'tje bij jouw past. Zelf heb een kruising Ijslander x Arabier/Welsh schat van een pony Lovers maar geen 'vol' ras.

Party!! 5.Hoeveel zijn jullie aan een jaar kwijt aan een paard/pony in de wei?
ehm dat ligt er ook weer aan in welk deel van Nederland je je pony zet. In Rotterdam is het bijvb best duur om je pony te stallen.
Ik ben in een jaar denk ik ongeveer 2400 euro kwijt met alles erbij maar dan moeten er geen hoge veearts kosten bijkomen en ook niet veel spullen kapot gaan dus...

Party!! 6.Kan als gezelschapdiertje in de wei ook een geitje?
Ja kan wel, ikzelf zou dat alleen niet doen, ze eten staart en manen op en ontsnappen ontiegelijk snel

*LOL* *LOL* *LOL* annefloor *LOL* *LOL* *LOL*

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 12:11

1 bijna 5 jaar
2 genoeg tijd, genoeg kennis, goede stal,
4 kijk niet naar rassen, maar ga gewoon ponys kijken die je een beetje aanspreken
6 nee, net zoiets als een eenzaam mens met een parkietje. Vind ik echt niet kunnen. Eerder geen pony dan een pony die het met een geitje moet doen., En ten tweede kan een geitje behoorlijk aan de manen vreten

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

paar vragen voor mensen met eigen paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 12:21

annefloor schreef:
Party!! 1. Hoeveel jaar zaten jullie op les voordat jullie aan een eigen paard/pony begonnen?

5 jaar


Party!! 2.Waar moet je allemaal aan denken al je een paard/pony wilt kopen?
Alles wa hierboven al genoemd is.
Party!! 3.Wat moet je er dan allemaal voor kopen?
ook alles wat hierboven genoemd is, en het is slim om altijd wat geld achter te houden voor onverwachte ziektes e.d

Party!! 4.Welk ras is goed om voor het eerste paard?(ik dacht aan fjord)
Het is slimmer om op karakter te zoeken

Party!! 5.Hoeveel zijn jullie aan een jaar kwijt aan een paard/pony in de wei?
Niks, alleen een zak voer eens per maand (maar ik heb dan ook wel heel veel geluk met mijn pensionplaats).
Party!! 6.Kan als gezelschapdiertje in de wei ook een geitje?
Ik heb niet zoveel verstand van geiten, maar ik denk dat het voor een pony leuker is om een shetlander ofzo te hebben

*LOL* *LOL* *LOL* annefloor *LOL* *LOL* *LOL*

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-02 12:29

maar een shetlandertje ik heb al moeite met een pony ik denk dat een shetlandertje dan te duur is hebben jullie nog meer ideen voor een gezelschapdiertjes

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 12:33

Ppff euhm, schapen ?
Tja ik heb verder absoluut geen verstand van geiten, en ik weet dus ook niet wat paarden daar van vinden.
Ik weet alleen wel dat mijn pony er bang voor is }>

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 12:35

ik ben begonnen op m'n 8ste met paardrijden op een manege in totaal 3 maneges versleten in 7 jaar tijd. Op m'n 15de ben ik gestopt met rijden,omdat ik niets meer leerde in de manege lessen.Toen 2 jaar niet gereden en op m'n 17de prive les elke week op het paard van een vriendin van me.Daar heb ik echt heel veel van geleerd.Omdat dat paard verkocht werd ging ik opzoek naar een verzorgpaard en dat was een fjord(hier op bokt rivjenn) .Hem heb ik een half jaar gereden,want toen kon ik hem niet meer rijden ivm vroeg donker en ik moet altijd t/m 16 uur werken.door deze fjord heb ik het fjorden virus gekregen.Daarna reed ik nog wel eens op een fjord van een vriendin van me. En sinds een halfjaar heb ik zelf een fjord gekocht.Het is een hengstje van nu 9 maanden oud. De kosten verschillen best wel. voor een veulen ben je meer geld kwijt voor voer,omdat die extra nodig hebben voor de groei. Stalling verschilt ook zomers gaat er 100,- af en 'swinters en weer bij. Als je een pard kopt let dan vooral op uiterlijk hoe wordt hij gehouden stand v/d benen en hoe de hoeven er van binnen uitzien ,z'n gebit.Verder heb je heel veel nodig in aanschaf.Dit merk je snel genoeg. Vooral het geld is erg belangrijk.Denk aan 500,- aan aanschaf kosten van borstels,halster, hoofdstel, wormenkuur, voer enz. Denk er goed over na en je moet rekenen op zeker 300,- aan kosten p/m
succes met je aankoop wat het ook mag worden.

Wodan en ik onderweg in de M2

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23400
Geregistreerd: 09-04-01

paar vragen voor mensen met eigen paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 12:55

annefloor schreef:
Party!! 1. Hoeveel jaar zaten jullie op les voordat jullie aan een eigen paard/pony begonnen?
Ik heb 13 jaar les gehad, maar ik heb geen rijpony nu

Party!! 2.Waar moet je allemaal aan denken al je een paard/pony wilt kopen?
De kosten en heel belangrijk, of je er voldoende tijd voor hebt, ook met het oog op een eventuele opleiding


Party!! 3.Wat moet je er dan allemaal voor kopen?
In het begin had ik alleen borstels, een halster en een halstertouw en langzaamaan is daar meer bijgekomen, als je een rijpaard hebt komen daar natuurlijk een zadel en een hoofdstel bij, eventueel een dek.
En natuurlijk een plaats waar je hem/haar kan stallen



Party!! 4.Welk ras is goed om voor het eerste paard?(ik dacht aan fjord)
Ik heb een shettie maar een fjord, haflinger of tinker zijn ook vrij sober (als je daar naar op zoek bent)


Party!! 5.Hoeveel zijn jullie aan een jaar kwijt aan een paard/pony in de wei?
Mijn paardje staat van de zomer op een land en daar betaal ik 12.50 (gulden hoor) in de week voor, in de winter staat ze op stal.



Party!! 6.Kan als gezelschapdiertje in de wei ook een geitje?
Ja hoor dat kan prima, let er wel op dat ze de manen/staart van je pony niet aanvreten


*LOL* *LOL* *LOL* annefloor *LOL* *LOL* *LOL*

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 14:09

annefloor schreef:
ik ben 1.65 hoe groot moet ik de pony/paard zoeken?


Je moet je niet blind staren op je eigen grootte. Een fjord bijvoorbeeld wordt vaak niet groter dan ongeveer 1.45 ofzo, en die kan je makkelijk dragen. Ik ben zelf 1.88 en rijd ook op paarden van nog geen 1.50. Ik weeg in verhouding weinig, dat speelt ook een rol. Maar ook de gemiddelde brede haf kan je makkelijk dragen. Dus dat verschilt per paard/pony. Ik rijd nu al bijna 11 jaar en ga begin deze zomervakantie mijn eigen paard kopen, je moet er inderdaad rekening mee houden of je er veel tijd aan over hebt. Je zult een hoop dingen moeten laten. Je kunt niet zo vaak nieuwe dingen kopen, je kan minder vaak uit enz. Vind je een paard dat waard? Verder kost het inderdaad nogal wat, af en toe dacht ik: hield ik maar van basketbal ofzo...das een stuk goedkoper Lachen Verder zul je in het begin veel basisspullen moeten kopen. Een zadeltje, hoofdstel, poetspullen, dekentje enzovoorts. De rest van je spullen komen vanzelf...ja misschien nog beenbeschemers...maar dat ligt aan het paard. Ook naar het ras moet je niet teveel kijken. Je moet gewoon kijken naar een paard/pony die aan je eisen voldoet...naja...wensen dan, want een perfecte pony zal je hoogstwaarschijnlijk niet vinden. Gewoon kijken naar een goede hoogte, leuke leeftijd en natuurlijk speelt het feit wat je ermee wilt gaan doen een grote rol.
Een geit zou ik inderdaad niet nemen, die vreten je paard zijn staart kapot Lachen Zijn wel leuke paardjes, maar ik zou toch kijken of er niet nog iemand is die zijn paard of pony in de wei wilt zetten...zo heeft je pony een vriendje en jij hebt er geen kosten of omkijken naar.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

veel werk/tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 15:20

Uit jou vragen maak ik op dat jij je toekomstige pony op een weitje wilt gaan zetten en alles zelf wilt gaan doen.

Hartstikke leuk hoor, zo ben ik ook begonnen maar heeeel belangrijk is dat je dan moet bedenken dat dit super veel tijd kost en moeite en waarschijnlijk niet eens minder geld dan bij een pensionstal, daar ben ik wel achter gekomen. Je moet alles maar dan ook ALLES zelf doen/bedenken/kopen en dat is niet zo simpel. Stro, hooi, voer, spullen, stal, omheining kopen en maken... mest afvoeren of opslaan....een bak is die er? kan die er gemaakt worden? kan je ergens anders rijden? Wil daar een instructrice komen? Heb je een gezelfschapspony/dier dan moet die ook gevoerd en verzorgd worden...
En strax als je het druk krijgt op school en gaat studeren? als je op vakantie wilt?? Als je ziek bent....

Je moet minstens sochtends en savonds naartoe, waarschijnlijk ook nog om hert in de wei/uit de wei te halen, te rijden, te poetsen....

Tel maar op, echt als je er ergens bij een stalling al is het halfpension gaat staan scheelt dat je een heeeele hoop gedoe moeite tijd en geld...

succes!!!!

xx Elise

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 15:34

Citaat:
ik heb al moeite met een pony ik denk dat een shetlandertje dan te duur is


Geen pony kopen dan. Klinkt heel flauw, maar als je al met de gewone dagelijkse dingen moeite hebt qua geld, denk eens in wat en hoe als hij eens ziek wordt ofzo. Hier op bokt was ook iemand (Shanaia oid?) die een pony had gekocht en het later toch niet genoeg kon betalen, en zichzelf toen allemaal dingen moest ontzeggen (geen nieuwe kleren etc)

Je pony verdient het dat jij een basis hebt waar je op terug kan vallen als hij eens ziek wordt. Dat het niet zo is dat je bij een veerats bezoekje meteen krom ligt van de schulden en je hem daarom moet verkopen.

Dus nog maar eens heel goed nadenken over de financiele aspecten. Het klinkt allemaal zo leuk en aardig, maar neem maar van mij aan dat het heel wat leuker is om een pony te hebben als je wat ouder bent en werk hebt en er met volle teugen van kan genieten dan nu een pony en je dubbeltjes om moet draaien en onzekere toekeomst voor de pony hebt!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

paar vragen voor mensen met eigen paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 15:45

annefloor schreef:

:# 1. Hoeveel jaar zaten jullie op les voordat jullie aan een eigen paard/pony begonnen
?
Ik had 4 jaar les en op verzorgpony's gereden en verzorgd (met alles erop en eraan) en daarna 5 jaar mijn pony verzorgd voor de vorige eigenaren. (ook wormenkuren, entingen, voer, uitmesten etc.)

:# 2.Waar moet je allemaal aan denken al je een paard/pony wilt kopen?
Het belangrijkste is dat je voldoende geld moet hebben! Lijkt stom, maar met geld kun je al een heleboel dingen goed regelen. In boekjes kun je veel leren over de verzorging, en door op een goede pensionstal te staan wordt er ook door "paardenkenners"op jou en je paard gelet. Je kunt er snel een veearts bijhalen als je het even niet vertrouwd en op tijd de hoefsmid zonder dat je hoeft te denken "kan het niet een paar weken wachten?" Je kunt les houden van een goede instructeur die je kan helpen bij het rijden en de omgang en je hoeft niet een kneusje van een pony te kopen omdat een betere, bravere of gezondere nu eenmaal vaak wat duurder is.

:# 3.Wat moet je er dan allemaal voor kopen?
Halster, touw, tuig, borstels, ehbo-setje (schaar, wondontsmettingsmiddel, evt. drukverband, maar dat heb ik ook niet)

:# 4.Welk ras is goed om voor het eerste paard?(ik dacht aan fjord)Fjorden kunnen heel rustig zijn, maar zijn meestal ook heel sterk en soms erg eigenwijs. Rijd op veel verschillende pony's, vraag wat voor ras het is en dan ontdek je meestal zelf wat voor pony je wel of niet ligt.

Party!! 5.Hoeveel zijn jullie aan een jaar kwijt aan een paard/pony in de wei?

De huur van de wei, wormenkuren 6x per jaar, enting 1 of 2 x, hoefsmid 6x per jaar, hooi of biks bijvoeren bij schrale wei en in de winter.
Moeilijk voor je te berekenen want de prijzen van weidegang, hoefsmid en voer kunnen erg verschillen.

Party!! 6.Kan als gezelschapdiertje in de wei ook een geitje?

Een geitje moet je in de wei zien te houden, dat kan moeilijk zijn, ze zijn goede klimmers en springers en klein... Ander hekwerk nodig dan voor pony! Verder eten sommige geiten alles wat in hun bereik komt. Dus ook een staart van een pony! Niet leuk!!!



Ik heb je vragen zo goed mogelijk beantwoord. Ik hoop dat je er wat aan hebt! Maar onderschat alsjeblieft de kosten niet. Als het goed gaat en je hebt goedkope weidegang en weinig wensen dan kan het goedkoop (bijv. f150,- per maand als je een weide hebt van zo'n f50,- tot f75,-) maar als
je pech hebt en een duurdere stal, dan is het een veelvoud van dat bedrag. Reken ook altijd een bedrag voor onverwachtte vearts kosten. Soms heb je drie jaar niets, maar dan in eens honderden, zo niet duizenden guldens. Spaar daarvoor of neem een ziektekosten verzekering!

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-02 22:59

Laura schreef:
Citaat:
ik heb al moeite met een pony ik denk dat een shetlandertje dan te duur is


Geen pony kopen dan. Klinkt heel flauw, maar als je al met de gewone dagelijkse dingen moeite hebt qua geld, denk eens in wat en hoe als hij eens ziek wordt ofzo. Hier op bokt was ook iemand (Shanaia oid?) die een pony had gekocht en het later toch niet genoeg kon betalen, en zichzelf toen allemaal dingen moest ontzeggen (geen nieuwe kleren etc)

Je pony verdient het dat jij een basis hebt waar je op terug kan vallen als hij eens ziek wordt. Dat het niet zo is dat je bij een veerats bezoekje meteen krom ligt van de schulden en je hem daarom moet verkopen.

Dus nog maar eens heel goed nadenken over de financiele aspecten. Het klinkt allemaal zo leuk en aardig, maar neem maar van mij aan dat het heel wat leuker is om een pony te hebben als je wat ouder bent en werk hebt en er met volle teugen van kan genieten dan nu een pony en je dubbeltjes om moet draaien en onzekere toekeomst voor de pony hebt!


hier bedoel ik mee ik heb genoeg geld voor een pony hou ook nog geld over om b.v. als mijn paardje ziek wordt en ik heb ook al geinformeert vor een verzekering en dit valt ook wel mee maar dat red ik allemaal gewwon als ik dan ook nog een shetje moet onderhouden dat beesie krijgt dan geen aandacht en dat gaat dan fout met het shetje

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 23:08

Tsja het is jouw keuze. Ik vind het nogal wat hoor, een eigen pony op een eigen weilandje met dus 0,0 begeleiding. Hoeveel ervaring heb je? Waar komen je inkomsten vandaan en is dat een zekere bron?

Ik heb het idee namelijk (de vragen die je hier stelt bv) dat je er nog niet helemaal genoeg ervaring voor hebt...

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

paar vragen voor mensen met eigen paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 23:47

annefloor"]
[quote="annefloor schreef:
Party!! 1. Hoeveel jaar zaten jullie op les voordat jullie aan een eigen paard/pony begonnen?
- ik heb 12 jaar les gehad

Party!! 2.Waar moet je allemaal aan denken al je een paard/pony wilt kopen?
- belangrijkste vindt ik dat je moet letten of je het allemaal kan bekostigen, dat je genoeg tijd hebt en dat je let op het feit dat je een paard in princiepe voor het leven koopt, ze kunnen nl makkelijk 30jr worden! (dus ook je paard "liefhebt" als je er niet meer op kan rijden!)

Party!! 3.Wat moet je er dan allemaal voor kopen?
- basis spullen: dekens, poetsspullen, zadel, hoofdstel.

Party!! 4.Welk ras is goed om voor het eerste paard?(ik dacht aan fjord)
- kijk naar wat bij je past, ben jezelf een heethoofd koop dan geen heethoofd! Waar wil je je paard voor gaan gebruiken? Dressuur, springen, buitenrijden.........

Party!! 5.Hoeveel zijn jullie aan een jaar kwijt aan een paard/pony in de wei?
- bij ons zou dat 12x250 gulden zijn voor in de wei en 12x525 gulden voor stalling.

Party!! 6.Kan als gezelschapdiertje in de wei ook een geitje?
- kan wel, maar let er dan op dat de staart van je paard niet opgegeten wordt! Misschien is het leuker om er een shetlander bij te zetten.

*LOL* *LOL* *LOL* annefloor *LOL* *LOL* *LOL*


Tenslotte...... bedenk je wel dat een paard zo gekocht is maar dat er veel meer bij komt kijken. Het is een grote veranwoordelijkheid die je aangaat, en het is niet goedkoop! ( denk aan de hoefsmid, veearts en andere ongein!) Het paard is van jou afhankelijk, dus soms moet je dingen laten omdat je paard "voor" gaat! Een paard is ook niet een stuk speelgoed dat wanneer het kapot is, of je bent erop uitgekeken je het in de prullenbak gooit.

Veel succes ermee, en als je een pony/paard hebt laat het dan aan ons weten Knipoog

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

paar vragen voor mensen met eigen paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 08:23

Party!! 1. Hoeveel jaar zaten jullie op les voordat jullie aan een eigen paard/pony begonnen?
@15 jaar

Party!! 2.Waar moet je allemaal aan denken al je een paard/pony wilt kopen?
@Meer dan je denkt, veeartskosten, verzekeringen, zadel en toebehoren, dekens, wat voor stalling, voer enz enz.

Party!! 3.Wat moet je er dan allemaal voor kopen?
@Zo'n beetje alles wat een ruitersport zaak verkoopt, hahahaha

Party!! 4.Welk ras is goed om voor het eerste paard?(ik dacht aan fjord)
@GOEIE KEUS! Voor vragen over de fjord (afstammingen enz enz) kun je me PB-en en alle ins en outs over fjorden.

Party!! 5.Hoeveel zijn jullie aan een jaar kwijt aan een paard/pony in de wei?
@Geen idee, die van mij staat op een pensionstal en weidegang zit bij de prijs in. Denk dat je op 100 gulden per maand moet rekenen. (alleen stallingsgeld dan, dus niet de overige kosten).

Party!! 6.Kan als gezelschapdiertje in de wei ook een geitje?
@Tuurlijk, hoe meer zieltjes hoe meer vreugd!


Succes met zoeken en beslissen of je een eigen pony neemt.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 10:27

1. Hoeveel jaar zaten jullie op les voordat jullie aan een eigen paard/pony begonnen?
Ik reed toch al vet 10 jaar op de manege en pas toen ik 23 was kocht ik mijn eerste eigen paard. Eerst samen met iemand maar met het jaar stopte ze er al mee en ging ik alleen verder. Nooit spijt van gehad.

2.Waar moet je allemaal aan denken al je een paard/pony wilt kopen?
Aan de maandelijkse uitgaven in de toekomst, en evt. onvoorziene kosten

3.Wat moet je er dan allemaal voor kopen?
Zadel, hoofdstel, longeerlijn, borstels, bouw je geleidelijk aan op, dat koop je niet ineens tegelijk. Je koopt het eerst noodzakelijke.

4.Welk ras is goed om voor het eerste paard?(ik dacht aan fjord)
dat hangt er van af wat jij er mee wilt doen. Ik had gewoon een KWPN-er en ik wilde gewoon recreatief rijden. Toevallig rij ik nu ook wedstrijden.

5.Hoeveel zijn jullie aan een jaar kwijt aan een paard/pony in de wei?
mijn paarden staan in een pensionstal. Ik wil niet weten per jaar hoeveel ik er aan kwijt ben.....

6.Kan als gezelschapdiertje in de wei ook een geitje?
Zou kunnen, maar zijn die niet gevoelig iv.m. longworm? zou toch voor shettie gaan.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

paar vragen voor mensen met eigen paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 10:51

annefloor schreef:
Party!! 1. Hoeveel jaar zaten jullie op les voordat jullie aan een eigen paard/pony begonnen?
6 jaar
Party!! 2.Waar moet je allemaal aan denken al je een paard/pony wilt kopen?
kosten, als je op vakantie gaat, enz (heeeeel veeeeeeeeel)
Party!! 3.Wat moet je er dan allemaal voor kopen?
dekens zadel voer enz.
Party!! 4.Welk ras is goed om voor het eerste paard?(ik dacht aan fjord)
wat je leuk vind. hangt ook van je ervaring af.
Party!! 5.Hoeveel zijn jullie aan een jaar kwijt aan een paard/pony in de wei?
ik heb een pony en paard op stal. ongeveer 1100 gulden per paard.
Party!! 6.Kan als gezelschapdiertje in de wei ook een geitje?
ja, maar een soortgenoot vinden ze vaak leuker.
*LOL* *LOL* *LOL* annefloor *LOL* *LOL* *LOL*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belindaap88, Katyatje, Lara_, maaaikkee, Noor17, rocky_1995, Solmyrkvi, WendyKtH en 76 bezoekers