Extraatje voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Extraatje voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-02 14:05

Omdat Fleur drachtig en iets te mager is wil ik haar wat extra's geven.

Heb een soort mix van granen, brood, appeltjes en wortels in gedachten, maar ik vroeg me af of ik dat gewoon bij haar normale portie voer kan doen, of dat ze dan te veel in een keer binnen krijgt.
Hoe doen jullie dat als je een keer een extraatje geeft?

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 18:09

Ligt eraan hoeveel je haar normaal voert en hoe vaak per dag.
Ik geef meestal wat extra's na het rijden.

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-02 18:18

Helaas kan ik dat niet doen omdat ze niet gereden wordt Lachen

Ik heb gister haar rantsoen al omhoog gedaan.. van 1 naar 1.5kg (weet btw iemand of dat niet een te grote verhoging ineens is?)
Ikzelf voer niet, maar ik geloof dat het 3 keer per dag gebeurd. Kan je dan tussendoor wat extra geven, of is dat, helemaal ivm de verhoging van gister te veel van het goede?

Lijkt me duidelijk dat ik weinig verstand van voeren heb.. Maar al doende leert men Tong uitsteken

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 18:46

je kan dr slobber voeren, is erg lekker *voor paarden* en je akn dr vanalles doorgooien, wortels/appels/brood/enz.
je kan gewoon een zak tarwezemelen kopen en dat mengen met wat lauw water of je kan slobber (van pavo) kopen, daar zit ook nog lijnzaad doorheen en daar kan je ook vanalles doorheen gooien.
Ik heb zelf voor bonanza tarwe-zemelen en je wilt neit weten hoe dol ze erop is Haha!

ze worden er wat dikker van en krijgen geen xtra energie, PERFECT.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-02 19:01

Te gek! Ik heb namelijk vanmiddag toevallig tarwezemelen gekocht Lachen
Nou hopen dat Fleur en Bonanza dezelfde smaak hebben..

Geef jij in plaats van het gewone voer, of bovenop dat voer?

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 23:00

Anna-Jelly schreef:
je kan dr slobber voeren, is erg lekker *voor paarden* en je akn dr vanalles doorgooien, wortels/appels/brood/enz.
je kan gewoon een zak tarwezemelen kopen en dat mengen met wat lauw water of je kan slobber (van pavo) kopen, daar zit ook nog lijnzaad doorheen en daar kan je ook vanalles doorheen gooien.


Ik zou oppassen met extra's voeren zoals slobber: zit toch behoorlijk wat energie in! En daar zit je niet op te wachten of wel?
Ik begrijp dat je graag wilt dat je paard dikker wordt.
Het is natuurlijk wel zo dat dragende paarden meer moeten eten want ze eten immers voor 2. Knipoog

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 01:22

Voor een paardje wat niet gereden word, zou ik het houden bij zemelen en worteltjes en appeltjes. Het paard vind het heerlijk, en word niet te dik op deze manier, krijgt ook geen extra energie. Let wel op dat je het niet overdrijft, het blijft tenslotte maar een tussendoortje....

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-02 01:41

Silvia"]
Ik zou oppassen met extra's voeren zoals slobber: zit toch behoorlijk wat energie in! En daar zit je niet op te wachten of wel?
Ik begrijp dat je graag wilt dat je paard dikker wordt.
Het is natuurlijk wel zo dat dragende paarden meer moeten eten want ze eten immers voor 2. Knipoog
[/quote]
Er hoeft inderdaad niet noodzakelijk meer energie in, maar als ze daardoor dikker wordt neem ik dat voor lief.. Ze moet echt wat steviger worden, dus zoeken we wel een manier om van die energie af te komen Lachen


[quote="Sando schreef:
Voor een paardje wat niet gereden word, zou ik het houden bij zemelen en worteltjes en appeltjes. Het paard vind het heerlijk, en word niet te dik op deze manier, krijgt ook geen extra energie. Let wel op dat je het niet overdrijft, het blijft tenslotte maar een tussendoortje....

Die tussendoortjes zijn juist om haar dikker te maken Lachen Ik ben van mezelf al heel erg bang dat mijn huisdieren te veel te eten krijgen, dus bij mij zullen ze eerder te weinig dan te veel krijgen.. En dat zie je nu een beetje aan Fleur Tong uitsteken

Allemaal bedankt voor jullie tips Lachen
Ik heb Fleur vandaag Tarwezemelen met appeltjes en worteltjes gegeven. Ze is aardig lang bezig geweest de lekkere stukjes eruit te halen en om de zemelen heen te eten, maar na wat gezeur at ze ook dat braaf op. Haha!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 01:53

o, sorry dan heb ik het denk ik niet zo goed begrepen.... dan beginnen we even opnieuw:

Nou, ik zou haar dan bietenpulp geven (moet je laten weken) en dan wat extra`s er doorheen doen. Van zemelen word ze niet dik. pulp daarentegen vult aardig de buik. dus zoiets als pulp met worteltjes, appeltjes. ben nu zelf bezig met kruidenmuesli met pulp en gekookt lijnzaad. mjammie....

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-02 02:09

Sando schreef:
o, sorry dan heb ik het denk ik niet zo goed begrepen.... dan beginnen we even opnieuw:

Nou, ik zou haar dan bietenpulp geven (moet je laten weken) en dan wat extra`s er doorheen doen. Van zemelen word ze niet dik. pulp daarentegen vult aardig de buik. dus zoiets als pulp met worteltjes, appeltjes. ben nu zelf bezig met kruidenmuesli met pulp en gekookt lijnzaad. mjammie....

Haha, ik kreeg bij het geven van de zemelen vandaag ineens ontzettende trek! Mjum Lachen
Waar kan je bietenpulp halen? Ik heb namelijk geen auto, dus als dat bij een natuurwinkel oid kan.. Vult pulp voornamelijk, of krijgt ze er ook een steviger figuurtje van?
Zodra het voer binnen is gaat ze over op de merriebrok en muesli, dus dat zal ook wel helpen..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 14:14

Pulp vult en ze word er dikker van. je hebt geen auto... hmm.. lastig want pult zit vaak in 15 kilo zakken... zemelen draag je op 1 hand...lichtgewicht, maar pulp niet. Bietenpulp kun je halen bij bv: de Boerenbond.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 14:17

o, hebben ze wel een Boerenbond in amsterdam ? volgens mij kennen ze dat daar helemaal niet. Nou de Boerenbond is bij ons een soort tuincentrum, met diervoeders. Misschien hebben ze die bij jou in de buurt ook wel een. zoiets dan.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-02 19:33

Nee, helaas ben ik voor voer afhankelijk van anderen.. Ik wil ook heel graag merriebrok, maar goed, probeer dat maar eens met de bus te halen Lachen

Boerenbond kennen we ook al niet hier.. *zucht* zal ik maar verhuizen? Knipoog

In elk geval bedankt voor je tip.. als ik bij de voerwinkel ben zal ik er aan denken!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 20:52

Ik ben geen voorstander van het voeren van pulp aan paarden. Het risico van een slokdarmverstopping is mij te groot. Verder moet je het erg goed laten wellen, zodat het in het paard niet meer uitzet. ter illustratie. Een emmer pulp hgeeft een kruiwagen vol als je het goed geweekt hebt.
je moet het dan ook een nacht over laten staan.
Ik zou het gewoon houden bij zemelen met appels en peen erdoor, en als je haar wat dikker wilt hebben een slobber voor sobere rassen misschien.

Goedgekeurd onderschrift :)

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 21:33

Hoi,

Om even op je vraag in te gaan omtrent wánneer je merrie meer voer moet krijgen.
Ik geef onze drachtige merries altijd hun "normale" portie krachtvoer, en als vanaf de 8e maand in de dracht, ga ik het voer verhogen. (tot het dubbele van wat ik eerder gaf, gaf ik bijv. eerder maar 1 schep per keer, dan ga ik het verhogen tot 2 á 2,5 schep per keer).
De ongeboren veulens groeien nl. in de eerste periode niet ongelooflijk hard, maar zo'n 3 mnd. vóór de geboorte, gebeurt er héél veel daarbinnen !!!!
Dat verklaart vaak ook waarom je merries pas op het laatst zo dik ziet worden.
Als jouw merrie magerder wordt, vraag ik me dus eerst af : hoever is ze heen?
Als het nog vroeg in de dracht is (bijv. 6 mnd), en er is niks veranderd in haar voer en/of meer of minder beweging, kun je je afvragen :
wordt ze volgens een góed schema ontwormd?

Een merrie die té dik is tijdens de dracht, schijnt ook niet goed te zijn...
Logisch... als ze het voor de 8e maand nog niet nodig hebben....

v.a. de 8e maand wordt het voer dus wel heel belangrijk !!!
Evt. een merrie brok (hoog eiwit percentage).

Wat tevens door fokkers ook veel bijgevoerd wordt (let wel op de juiste dosering) en als je een zak brok te zwaar vindt met de bus Haha! ,
kun je ook kalk gaan bijvoeren.

Veel succes,
groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-02 14:09

Bedankt voor al jullie tips!

Ik ben inderdaad te laat begonnen met de merriebrok omdat ik niet wist dat Fleur al zo snel zou bevallen..
We hebben nu met de DA een voerschema gemaakt waarmee ze goed kan aansterken, hij denkt dat het allemaal wel goed komt. We hebben nu zakken slobber, merriebrok, muesli en wortelen Lachen

Heel erg bedankt voor jullie adviezen, ik ga snel terug naar mijn hoogzwangere meisje Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Team_Sublime en 129 bezoekers