Wat is voor jullie de reden een veulen te willen fokken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Wat is voor jullie de reden een veulen te willen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-02 00:50

Ik ben gewoon eens nieuwsgierig wat voor jullie de reden is of zou kunnen zijn om met jullie westernmerries een veulen te willen fokken. En hoe je de toekomst voor het veulen ziet, bijvoorbeeld zou je fokken om het veulen zelf te houden of juist voor de verkoop en hoe zie je het opgroeien en verdere leven van het door jouw gefokte veulen? En zou je de moeder van het veulen verkopen om verder te gaan met haar nakomeling?
Werkt fokken "verslavend"? Graag hoor ik wat jullie beweegt en wat jullie toekomstvisie is. Ik heb de indruk dat fokken steeds populairder wordt en er komen natuurlijk ook steeds meer hengsten.


Pigino
Berichten: 603
Geregistreerd: 06-11-01

fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 08:11

wij fokken met paints en we hebben nu ook een quarter merrie dit jaar krijgen we geen veulens maar dit jaar gaan alle merries mnaar de hengst. we hebben zelf ook 2 hengsten en die willen we ook in de toekomst gaan gebruiken.wij fokken zowiezo om een beter product te produceren.we kijken ook naar een bepaald type wat wij graag zien. (groot veel body maar toch ook mooie bewegers) ik val echt op halter en pleasure types.vorig jaar hebben we 2 veulens gefokt om te verkopen . devolgende veulens gaan we opfokken en uitbrengen op shows. onze hengsten gaan we dit seizoen volop showen en dan willen we straks alleen nog fokken met ons eigen koppeltje.en inderdaad het werkt verslavend!!!!!!!!!!!die veulens zijn geweldig vooral om er mee bezig te zijn!!!!!het is zeker de moeite om eens een veulentje te fokken

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 08:41

Ik ga mijn merrie dit jaar laten dekken, het veulen wil ik houden (indien tegen die tijd nog financieel mogelijk) om zelf groot te brengen en te beleren. Ik wil graag zien hoe ze doorfokt. Tzt wil ik ze samen in een 2-span gaan zetten voor de kar en het veulen ook western beleren.
De merrie zal ik nooit wegdoen, gewoon omdat het een scheet van een dier is en nog jong.
Mocht het veulen ooit verkocht moeten worden, dan stel ik wel als eis dat de nieuwe eigenaren er mee naar keuringen gaan om mijn merrie preferent/keur te krijgen, maar daarvoor moet ze minimaal 3 veulens hebben gehad die het model-predicaat voeren.
Of ik verkoop het veulen pas als het model is (4 a 5 jaar oud).
Eerst maar eens drachtig zien te krijgen en houden Haha! .
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 14:12

Ik heb vorig jaar een veulen gekregen van mijn merrie. Toen ik besloot te gaan fokken met mijn merrie was dat omdat ik een beter westrijdpaard wilde hebben dan mijn merrie was. Mijn merrie wilde ik houden, dat was m'n eerste paard, m'n vriendin, die zou nooit weg gaan. M'n man zou daar buitenritten op gaan maken en ik zou nog wat veulens bij haar fokken om te verkopen. Mocht ik het financieel niet kunnen bolwerken dan zou ik het veulen verkopen en proberen uit m'n merrie te halen wat er in zat en verder gewoon plezier met haar hebben.
Dat was dus de bedoeling...

Toen werd m'n veulen geboren... Ik kreeg echt meer dan waar ik op gehoopt had. M'n veulen is dus écht heel mooi, ook 'echte kenners' uit Amerika vinden dat. En met het talent van haar vader kan ze niet anders dan beter worden dan ma.
En toen moest ik er één verkopen...
Door allerlei omstandigheden die ik hier niet uit wil leggen werd ik gedwongen een paard weg te doen...wát een dilemma!!! Ik wilde m'n merrie niet verkopen want dat was immers m'n vriendin, maar m'n veulen was zó mooi en zó lief, ik was in een paar maanden tijd al minstens net zo gek op haar als op m'n merrie, ook al omdat m'n merrie niet zo open en toegankelijk was, en dit veulen wel. Zodra ik bij haar kwam kreeg ik kusjes en ze kwam direct naar me toe als ik haar uit de paddock wilde halen, kortom: ze had m'n hart al binnen een paar maanden gestolen!

En dan moet je dus een beslissing met je verstand gaan nemen. Je hart uitschakelen en doen wat het slimste is. Ik had het veulen gefokt om een beter wedstrijdpaard te krijgen en dat had ik duidelijk ook gekregen (hoewel je dat natuurlijk nooit met zekerheid kunt zeggen, het moet allemaal wél goed gaan met zo'n veulen!)
Om een lang verhaal nog iets langer te maken... m'n merrie heb ik met veel pijn in m'n hart verkocht en ik twijfel nog elke dag of ik het juiste heb gedaan, maar als ik m'n veulen zie weet ik dat dit de goede beslissing was.

Moraal: soms lopen dingen niet zoals je wilt, en dan zul je een beslissing moeten nemen die je bij voorbaat nooit had willen nemen.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

riderwhoknows
Berichten: 10
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: niet af

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 17:47

ik fok een veulen om er geld mee te verdienen.
dat bedoeld iedereeeeeeeeeeen , maar durven dat niet te zeggen.

ik weet het al,en beter

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-02 18:01

Ja, het is moeilijk als je ondanks je plannen beide paarden te houden toch voor het dilemma wordt gesteld je merrie of het veulen te moeten verkopen.
Hebben jullie fokkers ook een fokfilosofie, verdiepen jullie je in bloedlijnen? Hebben jullie je verdiept in hoe bepaalde eigenschappen tot stand komen en hoe je voor de gewenste eigenschappen of uitsluiting van bepaalde eigenschappen moet selecteren? Hoe zien jullie de opfok van de veulens, hebben jullie daarvoor een geschikte plaats (geregeld)?
En hoe zien jullie de toekomst voor je veulen(s), welke dromen hebben jullie met/voor ze? Hebben jullie het idee dat er misschien meer paarden worden gefokt dan dat er nodig zijn in Nederland, overtreft de vraag niet het aanbod? En hebben jullie andere dan bovengenoemde teleurstellende ervaringen met fokken en verkopen van jullie veulens?
Hoe vinden jullie het fokbeleid, voorlichting en praktijk van het fokken in Nederland geregeld? En hebben jullie het idee dat iedereen wel weet waar hij/zij mee bezig is? Als jullie de veulens zelf houden, hoe willen jullie ze dan opleiden, zelf doen of uit handen geven? Hebben jullie voor jezelf een kostenplaatje gemaakt en een toekomstplanning, zodat je niet voor allerleid onverwachtse (financiele) problemen komt te staan? Hebben jullie je goed verdiept in de verzorging van merrie en veulen en het opleiding van jonge paarden? Als jullie een veulen willen gaan verkopen, denken jullie daar dan winst op te kunnen maken? Veel vragen, maar toch belangrijke punten voor Nederlandse fokkers. Naar mijn mening zou het best goed zijn als er op fokkerijgebied meer informatie verkrijgbaar zou zijn en er meer voorlichting zou worden gegeven. En zouden sommige fokkers zich ook intensiever moeten verdiepen in de fokkerij en alles wat daarbij komt. Wat is jullie mening? *LOL* Verward

DubbelFun

Berichten: 88469
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 18:07

Himyar:
Je vraagt nogal wat zeg Haha! Vindt je het goed dat ik hier een jaartje over na denk... Knipoog

Riderwhoknows:
Zou je ook geen naam aanmaken voor dit item: bijv. Breederwhoknows. Verdrietig

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-02 18:15

Riderwhoknows, op zich is er natuurlijk niets op tegen als mensen erop hopen geld te kunnen verdienen met fokken. Alleen wegen de dekgelden, onderhoud van de merrie, dierenartskosten, transportkosten, verzorging en verzekering van het veulen, advertentiekosten en alle risico's die de fokkers nemen (verlies van de vrucht, tweelingen, veulen met afwijkingen, dood van de merrie bij de geboorte, verwonding van het veulen, allerlei ziektes waar jonge dieren gevoeliger voor zijn, veulen dat anders uitpakt dan op gehoopt, omdat de merrie een hengst werd, de paint een solid of wat dan ook, meer tijd en emoties die je erin investeert, dan vooraf gedacht etc., etc.) veelal niet op tegen de verkoopprijs. Voor veel mensen blijkt het vaak toch heel moeilijk om een veulen waarvoor je nachtenlang bij je merrie hebt gewaakt, dat je uit je eigen merrie geboren hebt zien worden, wat je zelf hebt "samengesteld" en wat je op ziet groeien, te verkopen. En probeer maar eens een tehuis te vinden waarvan je verwacht dat het een goed tehuis zal zijn voor je veulen, want de meesten willen toch dat het veulen goed terecht komt.

Himyar

Berichten: 4526
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-02 18:20

Ja, hoor Sugarmiss, denk er rustig een jaar over na Haha! !
Overigens geldt voor rijden en fokken, dat je nooit bent uitgeleerd. Dus niemand kan zich whoknows noemen.
Zelf heb ik nu vijftien jaar paarden, waarvan ik de eerste elf alleen maar heb gereden en de gedachte aan fokken nooit een seconde bij me op is gekomen. Een kleine drie jaar behoorlijk fanatiek reining gereden, onder begeleiding van Henk van Amstel, met een Quarterhorsemerrie die ik toen in mijn bezit had. Al die tijd had ik nooit kunnen denken dat fokken even fascinerend is als rijden en dat er ook veel bij komt kijken.
Maar nu we toch tegen de tijd aanzitten dat de veulens weer geboren worden en de merries worden gedekt, is dit toch een onderwerp om eens over van gedachten te wisselen. Ik moet toegeven dat fokken gewoon supergaaf en superverslavend is en je helemaal verliefd raakt op de veulens die je fokt! Zo'n klein veulentje is zoiets prachtigs en om het op te zien groeien is fantastisch. *LOL*
Laatst bijgewerkt door Himyar op 09-02-02 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

TJ
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 20:18

Net als Francis had ik ook de hoop om moeder en zoon (in dit geval) te kunnen houden. Ik heb mijn veulen ook gefokt in de hoop een beter wedstrijd paard te fokken. De merrie heb ik uiteindelijk toch moeten verkopen. Ik ben er van overtuigt dat ik een goede keuze heb gemaakt, de merrie wordt nu 'engels' gereden en ik denk dat ze daar gelukkiger mee zal zijn. Voor het western was ze te voorwaarts en daar frustreerden we elkaar mee, ik wilde langzaam/rustig en zij wilde hard.


Dus eigenlijk had het een hele korte reactie kunnen zijn Ik heb een veulen gefokt om zelf te houden.

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 00:28

Vroeger met onze ponymerrie fokten we met grotere hengsten om zodoende een nieuwe pony voor mij te hebben met een grotere stokmaat om over te kunnen stappen als ik weer eens wat te hard gegroeid was. Dat werkte prima, en bekostigde zichzelf. Ponydekking was niet zo duur, zelf inrijden en wedstrijden mee rijden en als ik eraf gegroeid was dan verhuurden we ze aan kleinere dorpsgenootjes, of verkochten we ze. Later met de paarden (kwpn) fokten we eigenlijk voor de lol en het plezier om een veulen rond te hebben lopen (en met in het achterhoofd dat er dan wel weer eens wat geld van terug zou komen). Alleen blijven die veulens niet zo leuk klein, telkens als ze zo'n 3 jaar waren kwam het probleem van groen verkopen, of inrijden en dan alsnog verkopen. Want aan 1 om te rijden had ik genoeg. We hadden eigenlijk constant veel te veel paarden rondlopen.
Wie huur je in om in te rijden? En hoeveel geld moet je dan als vraagprijs vragen, en weegt het dan op tegen al die kosten die je 3 jaar lang voor zo'n beestje gemaakt hebt.
Ondanks dat we toch zorgvuldig te werk gingen met het uitzoeken van de dekhengsten, en de veulens stuk voor stuk verbeteringen van de merrie waren, hebben wij denk ik nog elke keer geld toe moeten leggen. Mijn vader dacht altijd de hoofdprijs te kunnen halen met zijn mooie merrie of ruin, maar de praktijk wees altijd anders uit. Je moet al heel aparte bloedlijnen en sportprestaties in de moeder- en vaderlijn hebben zitten, en echt als het beestje gespeend wordt al verkopen, wil je echt kunnen verdienen aan een veulen. Risico's hebben we eigenlijk nooit iets van gemerkt, merries altijd goed drachtig, niet verwerpen, geen misvormde gekke veulentjes. Alleen die jaarlingen en tweejarigen konden ooit gekke dingen uithalen waardoor ze een diernarts nodig hadden.
Je zorgt natuurlijk dat je van te voren weet dat je een goed gezonde merrie hebt.
Bij de quarters en paints weet ik het niet. Mijn quartermerrie is pas anderhalf, maar ik ben me al wel aan het orienteren op kleurvererving, bloedlijnen en prestaties van haar voorouders. Ik denk inderdaad dat fokken verslavend werkt, want ik denk wel dat er ooit een veulen komt, ook al kan ik nu nog niet bedenken of dat voor de verkoop of voor mezelf gaat worden.
Ik vindt wel dat als je wilt fokken dat je dan voor een verbetering van het ras moet gaan, voor raszuiverheid en niet moet beginnen met een paard dat op enig punt niet 100% in orde is. (Maar ja, dat vind ik eigenlijk van mensen ook). Dat je goed moet kijken naar de aanleg van je merrie (reining, halter, pleasure) en daar terdege rekening mee moet houden als je een hengst uitzoekt. Van mij mag er best een kwalificatiesysteem ingevoerd worden voor de AQHA-hengsten. Bijvoorbeeld eerst zoveel punten, een ROM of zoiets en een totale klinische keuring en foto's maken, dan pas mogen dekken. Ik vind wel dat er teveel aangemodderd wordt en dat er teveel gedekt wordt gewoon omdat men toevallig zelf een merrie en een hengst heeft staan.

DubbelFun

Berichten: 88469
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 12:33

Wat is een fokker?
Ondanks dat ik al een paar veulens op de wereld heb helpen zetten, zie ik mezelf niet als een fokker.
Gezien de prijzen die quarters hier kosten is het natuurlijk heel verleidelijk om door te fokken iets van je aankoopbedrag terug te zien. En daar is op zich niks mis mee, mits het toch wel met enig beleid gebeurt.

Of je ook daadwerkelijk van winst kunt spreken is afhankelijk van veel faktoren die hier ook al genoemd zijn, zoals dierenartskosten, en vooral dekgeld. De meeste privéfokkers (1 á 2 merries) komen er al snel achter dat een veulen verkopen toch niet zo snel ging als ze gehoopt hadden en als je ze dan ergens anders moet stallen omdat je thuis gewoon de ruimte er niet voor hebt, dan klinkt je 'winst' aardig in.

Laten staan tot ze 3 zijn en je ze beleerd kun verkopen levert vaak ook meer kosten op dan je denkt. En ook natuurlijk het risiko dat er iets mis gaat en het veulen zo goed als onverkoopbaar wordt.

Een goede fokker is in mijn gezichtspunt iemand die een aantal merries in kuddeverband houdt en daar jaarlijks een goed doordacht fokprogramma op los laat. Kijkend naar de kwaliteiten en verbeterpunten van de merries en daar een hengst bij zoekt. Iemand die dus ook het welzijn van de merrie in het oog houdt en haar niet alleen ziet als een broedmachine.
Iemand die ook beslist dat een merrie niet geschikt is om mee verder te fokken als haar veulens kwaliteiten erven die niet graag gezien zijn of omdat de merrie het lichamelijk niet (meer) aankan.

Verder vind ik dat ook aan hengsten strengere eisen gesteld mogen worden. Dus een soort van Ermelo-keuring. En dan bedoel ik nog geeneens dat een hengst gepresteerd moet hebben. Belangrijker vind ik bouw en karakter.

Verder vind ik dat men teveel gericht is op prestaties van het toekomstige paard. Natuurlijk als je erg wedstrijdgericht bent zul je een paard willen wat dat in zich zou kunnen hebben en zul je zoeken naar 2 ouders die daar allebei hun sporen al in verdiend hebben. Dat dit ook in de prijs tot uitdrukking komt mag logisch zijn. Let wel: je koopt een droom die vaak te duur blijkt te zijn.

Maar ik vind dat er ook ruimte moet zijn voor een meer recreatie-gerichte fok. Dus hengsten en merries zonder AQHA-punten, maar gewoon goed gebouwde gezonde paarden. Deze zijn denk ik ook voor een groter publiek toegangkelijk. En mocht iemand hiermee toch leuk presteren, dan is dat mooi meegenomen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 13:51

Ik denk dat er op zich geen verschil in moet zitten of je voor sport of recreatie fokt. Ik ben van mening dat je alleen moet fokken om te verbeteren, niet om te vermeerderen. Elk paard dat je fokt moet goed gangwerk hebben, goede rechte, sterke benen, een goede rug, een prettig karakter enz. enz., of'ie nu een buitenritje loopt op de EK Reining.

Ik vind dat veel mensen te makkelijk een hengt uitkiezen. Er wordt te vaak alleen naar prestaties gekeken. Maar een paard dat veel blauwe lintjes heeft hoeft lang niet de beste dekhengt te zijn!! Soms winnen paarden omdat ze het minst slecht waren, en ookal zijn ze wél goed, dat zegt nog niks over vererving. En sommige paarden worden ver onder hun kunnen gereden. Dat een paard níet wint komt lang niet altijd door het paard.
Ik kijk liever naar het paard zelf, los in de bak of wei. Hoe is z'n natuurlijke gangwerk, hoe zet 'ie van nature z'n benen neer, waar draagt' ie van nature zijn hoofd. Wat zijn z'n talenten en goede eigenschappen.
En ik kijk zo mogelijk naar z'n kinderen, maar dan wél in m'n achterhoofd uit welke merries die kwamen! Wat geeft 'ie sterk door van z'n eigenschappen en wat minder of niet.
Ook voorouders worden bekeken, maar niet zozeer hun prestaties, maar meer de fokresultaten. Welke paarden hebben zich in de fokkerij bewezen...

Ik probeer een voor mij zo perfect mogelijk paard te vinden dat binnen mijn bereik valt. Ik geef liever iets meer geld uit aan een hele goede hengst die in zuid Duitsland staat bijv. dan dat ik naar de hengst 'van de buren' ga...
En in mijn geval, met een Paint, ik fok liever een heel goede solid, dan een matige Paint. Kleur is dan ondergeschikt; als ik geen goede Painthengst kan vinden die binnen mijn bereik (financieel of qua afstand of wat dan ook) valt, dan neem ik liever een goede Quarter die wel binnen m'n bereik valt dan een Paint die niet aan m'n eisen voldoet.

En om nog even terug te komen op riderwhoknows... iedereen die kleinschalig fokt voor het geld komt van een kouwe kermis thuis!
Je heb em vast wel eens gehoord:
What does it take to get a small fortune in horsebussiness.... A BIG fortune!!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Ilona-Sok

Berichten: 261
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Ermelo

veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 16:24

Ik heb mijn paint merrie vorig jaar laten dekken. Op koninginnedag hoop ik dat mijn veulen geboren gaat worden. En ik ga er zelf lekker mee rijden. Ik laat haar dit jaar ook nog een keer dekken ook voor mijn eigen stal. Ik vind het zeker leuk dat er dan weer 2 paints rondlopen!! Misschien wil mijn husband wel regelmatig mee ritje door het bos. Gezelliger ook.

groetjes van Ilona

NIEUW: kalender 2005!
www.westernkalender.nl

karin e
Berichten: 120
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 17:18

riderwhoknows schreef:
ik fok een veulen om er geld mee te verdienen.
dat bedoeld iedereeeeeeeeeeen , maar durven dat niet te zeggen.

Geef ik je effe een voorbeeld, dan spreek ik je nog wel. Ik heb nu 4 paarden op stal. 3 daarvan heb ik zelf geimporteer. Dan spreek je over paarden die min 25.000 gulden per stuk kosten, omdat ik vind dat je kwalitatief goede paarden moet kopen om verder mee te fokken. Dit is dus al een totaal van hfl 75.000.....
Daarbij komen de kosten van Verzekering, voedering, smid dierenarts, en de kosten van de vele promotionele dingen die wij doen om meer naamsbekendheid aan het ras te geven. Ik fok max 2 veulens per jaar, die verkocht worden tussen de 5000 en 8000 gulden, afhankelijk van sexe, kleur en kwaliteit. Mijn paarden kosten me ongeveer 7000 gulden per jaar, niet mee geteld het geld dat nog vast ligt in zadels, tuig, karren, en niet meegeteld het feit dat je een zwaardere auto moet hebben om met de trailer te rijden, trailer, verzekering, ect.ect.ect.ect.
Ook tel ik hier niet bij de afschrijving van de stal, kosten van het land ect.
Als ik het om het geld moet doen, dan kan ik beter alles verkopen en meer dan een ton op mijn rekening zetten. Krijg ik in ieder geval nog rente over.

Ride With Pride, on a Tennessee Walking Horse

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 19:53

ik ben met de verkeerde man getrouwd Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen


Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 23:00

ik ben met de verkeerde man getrouwd Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

Dat meen je niet Jos Schijnheilig }>

Niet iedereen heeft een zo goed gevulde portefeuille, maar door als je met je paardje wilt en kunt fokken de verbetering te zoeken, heb je daar ook plezier aan. Wij hebben nog 5 mooie eigen fokproducten van ons zelf en zijn daar superblij mee en ze gaan voor geen goud weg. Liever dan maar zelf wat minder luxe toestanden maar wel veel plezier. Als niet fokker als omschreven in voorgaande berichten, maar puur uit liefhebberij en om zelf voor een paar nakomelingen te zorgen i.p.v. ze weer te moeten importeren (wat inderdaad heel duur is) kosten ze ons alleen maar bakken geld, wat we graag er voor over hebben. Het is inderdaad erg verslavend de veulentjes te zien opgroeien. Maar we hebben het bij die vijf maar gelaten. Leek ons toch iets verstandiger.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 00:45

Ik heb mijn merrie vorig jaar laten dekken en verwacht het veulen eind April. Ik ben van plan om het veulen, als het enigzins kan, zelf te houden. Ik hoop heel erg op een merrieveulen, om daar t.z.t ook weer een veulen voor eigen gebruik uit te fokken. Mocht het veulen een hengst blijken te zijn, zal ik er serieus over nadenken om het veulen direct nadat het gespeend is te verkopen, omdat dit voor mij nog het minste financieel risico inhoudt. Ik wil heel erg graag een merrie om door te gaan.
Als het veulen een hengst blijkt te zijn, zal waarschijnlijk heel moeilijk worden dit veulen te verkopen, omdat dit toch het eerste veulen is dat ik ooit heb gefokt. Ik zal dan mijn merrie een jaar rust geven en door dezelfde hengst volgend voorjaar laten dekken. Weer in de hoop op een merrie. Mocht dit weer een hengst zijn stop ik ermee.

Dit zijn, grof omlijnd, mijn plannen. Mocht ik het veulen van dit jaar niet kunnen of willen verkopen, wordt mijn merrie niet opnieuw gedekt. Een eventueel hengstveulen wordt geruind, aangezien er genoeg hengsten in Nederland rondlopen en ik avbsoluut geen hengst kan en wil houden.

Plannen en grote toekomstdromen heb ik niet voor mij en het veulen. Aangezien ik geen wedstrijdruiter ben zoek ik dan ook geen sportcarriere voor het veulen. Als hij gezond en gelukkig zijn dagen kan slijten bij mij of een andere recratieruiter (mocht ik hem of haar moeten verkopen), die hem een plekje kan geven voor zijn leven en goed voor hem zorgt vind ik het best. Geld zou in dit geval niet zo'n rol spelen.

Mocht het om de een of andere manier niet mogelijk blijken om op de lange duur beide paarden te houden, kies ik in dit geval ervoor het veulen te verkopen en de merrie te houden. Haar ken ik intussen door en door. Ik weet precies wat ik aan haar heb. Het klikt tussen ons twee. Dat moet ik met het veulen ook nog maar zien. Misschien liggen we elkaar gewoon niet....Misschien is het een vreselijk heet paard, terwijl ik van een koel paardje hou. Misschien wordt hij wel 1.60m terwijl ik nou net een klein paard zoek (ben zelf niet zo groot) Nou ja, noem eens iets.

Een fokker noem ik mezelf niet. Niet eens een hobbyfokker. Mijn paard is mijn hobby, en hobbies kosten nu eenmaal geld, soms héél veel geld. Ik verwacht ook niet er veel geld mee te kunnen verdienen. Bovendien hebben officiele berekeningen uitgewezen dat het fokken van een veulen en de opfok ervan tot de leeftijd dat je het kunt berijden tegen de fl 15.000 a fl 20.000 kost, als je geen eigen land hebt. Ook als je eigen land hebt zijn de kosten erg hoog, en het bedrag wat je voor een jong dier kunt vragen en naar alle waarschijnlijkheid gaat krijgen, dekt niet het bedrag dat je kwijtbent aan zo'n dier. Het risico blijft in beide gevallen gegeven dat er iets met het veulen kan gebeuren waardoor hij de leeftijd van het inrijden niet haalt. Voorbeelden genoeg hier op bokt, en ook bij ons op stal. Zie ze maar heel te houden. En zelfs als het paard gezond en wel zijn derde levensjaar haalt, moet je of nog een keer geld gaan investeren om hem of haar professioneel te laten inrijden, of genoeg in huis hebben om het zelf te doen.

Ik ben het helemaal met Francis eens, bij de keuze van het vaderdier wordt er te zeer naar de prestaties van een hengst gekeken. De keuzes van de dekhengsten die aangeboden worden en de bloedlijnen erachter zijn te zeer aan modegrillen onderhevig. Een veulen dat je vandaag de dag fokt uit zeer in trek zijnde bloedlijnen raak je misschien over een jaar of drie (mits je echt beslist zo lang op het paard te passen) nooit meer kwijt. Op het moment dat de hengst uit het wedstrijdcircuit genomen wordt, is men hem vergeten. Uit het oog, uit het hart. Als je een veulen fokt moet je ook daaraan denken.

Ik heb voor de dekhengst gekozen waarvan ik dacht dat hij de zwakke punten van mijn merrie zou kunnen compenseren. In dit geval was deze hengst heel dichtbij. Ik geloof in deze combinatie, en daarom zou ik weer voor deze hengst kiezen in het geval dat dit jaar een hengstveulen geboren zou worden.

Je suis Charlie.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 07:52

riderwhoknows schreef:
ik fok een veulen om er geld mee te verdienen.
dat bedoeld iedereeeeeeeeeeen , maar durven dat niet te zeggen.


Als je het veulen houdt kost het alleen maar geld hoor, Haha!
En denk je echt dat je aan een fjordenveulen wat verdient? Die kosten het 1e half jaar meer dan ze opleveren hoor (stalling, inenten, veeartskosten bij bevalling, goed voer enz enz).
Dus ik denk niet dat je iedereeeeeeeeeeen over 1 kam kunt scheren.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 08:58

riderwhoknows schreef:
ik fok een veulen om er geld mee te verdienen.
dat bedoeld iedereeeeeeeeeeen , maar durven dat niet te zeggen.


Tsja...dan hoor ik vast niet bij iedereeeeeeeeeen...ik verkeer namelijk echt niet in de waan dat ik er geld aan ga verdienen, ik ben al blij als ik de kosten terug verdien, maar zelfs als dat niet zo zou zijn vind ik dat geen ramp. Ik heb namelijk een veulentje gefokt uit mijn meis omdat het mij een mooie ervaring leek om eens mee te maken, en bovendien ook een ervaring waar ik een hoop van kan leren. Trouwens...ik hoop dat ik in staat blijkt te zijn het veulen zelf te houden...dan kost het me alleen maar geld... Haha!

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 09:06

Mijn merrie is vorig jaar gedekt en verwacht in juni haar 3e veulen. Ik fok er niet mee om het veulen te houden, en ik fok er ook niet mee om veeeeeel geld te verdienen, maar ik heb haar laten dekken omdat er een hengsteneigenaar was die een nakomeling van zn hengst wilde. Aangezien mijn merrie niet meer geschikt is voor de sport vanwege een blessure, en ze voor de rest wel een mooie bloedlijn heeft, een geregistreerde foundation quarter is, de nodige prestaties op haar naam en de nodige prestaties van eerdere nakomelingen, vond deze persoon het wel een goeie match. Ik ook wel hoor Haha! Ik vind babypaardjes zowieso erg leuk, maar omdat ik niet zo gefortuneerd ben dat ik ze kan verzamelen, ben ik blij dat ik op deze manier toch een beetje kan genieten van een veulentje, met de zekerheid dat het veulen afgenomen wordt. De merrie wegdoen is geen optie, nooit geweest ook. Ik fok dus eigenlijk niet, maar heb een soort draagmoeder?? Knipoog Veulens op bestelling klinkt ook zo decadent }> Nou ja, ik vind het gewoon leuk...

karin e
Berichten: 120
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 09:27

Jos schreef:
ik ben met de verkeerde man getrouwd Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

Wie zegt dat je daar een man voor nodig hebt? Ik ben niet getrouwd, wel samenwonend, met jos, die heeft een agrarisch bedrijf, dat maakt het wel allemaal gemakkelijker. Verder werk ik 40 uur in de week, en waar een wil is, is een weg.
Zelfstandigheid is altijd een belangrijk ding voor me geweest.

Ride With Pride, on a Tennessee Walking Horse

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 11:48

Waarom ik met mijn merrie zou fokken? Daar heb ik eens heel goed over nagedacht. Hier een paar redenen op een rijtje:
1. onze merrie is al ietsje ouder (15), en zo hoop ik later een paardje te hebben waarmee ik lekker kan rijden als mijn merrie echt ouder wordt
2. wij hebben onze merrie met z'n tweeen, en zo hopen we tzt allebei een paardje te hebben zodat we bv lekker samen een buitenrit kunnen maken (als onze merrie dan nog net zo enthousiast is als nu, natuurlijk)
3. ons paard is gezond (altijd geweest ook), goed gebouwd en heeft een erg prettig karakter (meestal, dan, het blijft een merrie natuurlijk Haha! )
4. ze heeft nooit grote wedstrijden gelopen, maar beheerst alle onderdelen van de reining perfect en is naar wat ik mij heb laten vertellen ook heel geschikt voor trail
REALITY CHECK:
- veulen is niet wat je ervan verwacht (mn persoonlijkheid)
- eventuele medische complicaties
- en ja: $$$$$$ ... heb natuurlijk geen glazen bol vwb toekomstig financieel plaatje
BELANGRIJK:
- merrie + veulen moeten lekker de hele dag buiten kunnen staan
- veulen moet kunnen opgroeien in kuddeverband
- veulen liefst naar een stal met hulp vwb opvoeding (vind ik belangrijk, want zou ons eerste veulen zijn)
*heb al een plaats in de buurt op het oog waar dit mogelijk is*
- grondwerk zelf doen, inrijden absoluut niet: daarvoor gaat het paard in training en ik heb ook al een idee waar
Dat is nog een korte versie van wat er door mijn hoofd spookt Haha! Haha!

DubbelFun

Berichten: 88469
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 12:09

Mac:

Als je merrie nu al 15 is en je wilt nog een veulen, dan zou ik niet al te lang meer wachten. Zeker niet als dit haar eerste veulen wordt.

Ook als je samen met je partner op moeder en kind wilt rijden, zal je nog gauw 3 jaar moeten wachten + een jaar dracht. Dus over 4 jaar, dan is je merrie dus al 19.

In goede gezondheid hoeft de leeftijd geen probleem te zijn natuurlijk *LOL*

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-02 12:27

Dat bedoel ik dus met de "verkeerde man"

Die van mij was gymleraar, en in een gymzaal groeit niet veel gras Haha!
( wel handig voor de gymnastische oefeningen)
En daarna werdt hij vrachtwagen chauffeur Frusty
Nou dat schiet dus ook al niet op
Maar verder is hij wel super lief Lovers

Ben jij trouwens karin die wel bij Wout van Tellingen kwam?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers