Een kouwe is geen springpaard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Een kouwe is geen springpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 20:58

Van Barneveld:
Een kouwe is geen springpaard.

Nu begrijp ik waarom een grote groep in de dressuursport
hun vertier zoeken
.

Citaat:
Van Barneveld:
De beoordeling van een springpaard is niet zo moeilijk.
Een goedvoorbeen dwz. Z'n onderarm omhoog brengt dankzij een goed buigende elleboog,z'n achterhand naar achteren en een beetje omhoog brengt en daarnaast economisch over het hout gaat ( dus geen energie verspilt aan te hoge sprongen), dan heb je al een goed springpaard.

Zeker als het paard een goed leervermogen heeft en een tikkeltje vluchtgevoelig is . Knipoog


Wat me opvalt dat met zo'n uitspraak hiermee de parabool hebben achtergelaten.


.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik



Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 23:38

dit komt uit de strengen of niet?de resultaten van JUMPEX
ik ben het hier wel mee eens, als ik zo rond kijk en als ik dan echt kijk naar beroepsruiters op hoog niveau, die springpaarden zijn meestal van die schijterds!
ik loop stage op een eventing stal en moet vaak naar het bos met die eventingpaarden, enn hoe hoog ze internationaal ook lopen ze blijven omdraajen en schrikken!als ze die pit niet hadden zouden ze ook geen crosje rond lopen denk ik, paarden moeten attent blijven!!en liever te attent dan totaal niet!

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 00:09

Grappig, Ceasario! Ik dacht precies hetzelfde toen ik dat las. Dat wordt het roer weer omgooien.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 11:22

Wat me opvalt dat met zo'n uitspraak hiermee de parabool hebben achtergelaten.


.[/quote]

Na het lezen van dit artikel vroeg ik me dit dus ook gelijk af...

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 11:58

Voor de conclusie van v. Barneveld had je dat onderzoek niet hoeven doen, dat wist toch iedereen wel. Overigens mag je de conclusies van jumpex niet in een adem noemen met het fokbeleid van het KWPN. Dus het idee van: daarmee hebben ze de parabool verlaten, is veel te kort door de bocht.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:27

kan iemand me uitleggen wat we precies met de uitspraak over het parabool bedoelen, wil graag mee praten maar snap er niet zoveel van....

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:29

Als het goed is staan daar wel topics van op bokt, je komt al heel ver met de berichten van ceasario.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:35

Princess schreef:
kan iemand me uitleggen wat we precies met de uitspraak over het parabool bedoelen, wil graag mee praten maar snap er niet zoveel van....


Een paard dat in een parabool springt brengt de hals naar beneden richting voorbenen, je krijgt dan een ronding te zien in de bovenlijn. Een paard dat niet in een parabool springt, houdt de hals wat vertikaler en brengt de voorbenen omhoog richting hals.

Volgens mij valt het met die tweedeling nog wel mee. Paarden zie je in de B en L nog wel vaak in een parabool springen, later als het hoger wordt passen ze hun techniek aan, anders kost het veel te veel vermogen.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:40

Ik heb gisteren 2 paarden gezien in de Z en ZZ en die waren exterieurmatig niet om aan te zien. En lieten de voorbenen ook behoorlijk hangen.
Die zouden in het parabool plaatje passen.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:55

adriana schreef:
Ik heb gisteren 2 paarden gezien in de Z en ZZ en die waren exterieurmatig niet om aan te zien. En lieten de voorbenen ook behoorlijk hangen.
Die zouden in het parabool plaatje passen.


Ehh....ze waren exterieurmatig niet aansprekend (en/of incorrect?) en niet fijn in het voorbeen, dús het zijn paraboolspringers? Bijzonder logische conclusie >;)

harryvdz
Berichten: 195
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 14:10

adriana schreef:
Ik heb gisteren 2 paarden gezien in de Z en ZZ en die waren exterieurmatig niet om aan te zien. En lieten de voorbenen ook behoorlijk hangen.
Die zouden in het parabool plaatje passen.


Ja kan er niet veel aan vast knopen.

1. Hoe bedoel je exerieurmatig niet om aan te zien? Heb je ze zonder zadel en optoming gezien en beoordeeld? En wat is de samenhang tussen exterieur matig zwakkere paarden en springen in z/zz of parabool springen?
2. Het lijkt me dat je met een storende springtechniek, het teveel laten hangen van de voorbenen niet makkelijk in het ZZ rondloopt? (Ook ik heb Tomboy, of hoe heet ie ook alweer van Pessoa gezien maar dat lijkt me een uitzondering die de regel etc verhaal)
3. En is het hangen van voorbenen en het paraboolspingen een oorzaak gevolg in dit stuk tekst? Dan graag meer uitleg.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 14:47

Excuseme schreef:
Voor de conclusie van v. Barneveld had je dat onderzoek niet hoeven doen, dat wist toch iedereen wel. Overigens mag je de conclusies van jumpex niet in een adem noemen met het fokbeleid van het KWPN. Dus het idee van: daarmee hebben ze de parabool verlaten, is veel te kort door de bocht.


Bukken, uit de schoft springen, korte voorbenen en belabberde bewegingen hoort ook niet meer tot de springeigenschappen. En dat wist iedereen en zeker het KWPN zelf nu net niet.
Dat hele parapluverhaal raakt kant noch wal en heeft niets maar dan ook niets met springen of springkaraktereigenschappen te maken.

Overigens is de springtechniek van het paard voor het eerst (2-2-2003) en volledig beschreven in:
'De natuurlijke mechanica van het lendenmechanisme bij sportpaarden'.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 15:02

Dacht dat dit topic over het interieur van een springpaard ging ....
Waarom wordt dat exterieur dan weer de kast uitgehaald? ????

On topic: Een springpaard moet imo wakker zijn en bewust van zijn omgeving. Hij hoeft er niet als een dolle op te reageren maar hij moet wel alles zien. Letterlijk en figuurlijk geen oogkleppen op dus.... Knipoog

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 15:13

ceasario schreef:
Wat me opvalt dat met zo'n uitspraak hiermee de parabool hebben achtergelaten.


.


Staat er ook bij, die paarden die ik gisteren heb gezien lieten hun voorbenen enigzins hangen en brachten de hals ook naar beneden.
De achterhand bij deze paarden was ook zeer matig, dat kon zowat iedereen zien.
Wat deze 2 paarden betreft stond het zeker met elkaar in verband.
Verder heb ik nog niet genoeg springwedstrijden in het echt gezien om daar een goed oordeel over te geven.
Dat van gisteren viel me op.

Met hangen met de voorbenen bedoel ik dus dat ze de benen niet optrekken naar de hals.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 15:26

nu begrijp ik het wel, thx, ik weet wel wat ze bedoelen met een parabool bedoelen met springen maar begreep even die hele context niet meer, maar nu snap ik het.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 16:00

annegti schreef:
Dacht dat dit topic over het interieur van een springpaard ging ....
Waarom wordt dat exterieur dan weer de kast uitgehaald? ????

On topic: Een springpaard moet imo wakker zijn en bewust van zijn omgeving. Hij hoeft er niet als een dolle op te reageren maar hij moet wel alles zien. Letterlijk en figuurlijk geen oogkleppen op dus.... Knipoog


Een spring-en dressuurpaard horen uitermate koel (is niet sloom of dom) te zijn en alleen te reageren als er actie gevraagd wordt. Koel zijn houdt in: alles zien, alles in zich opnemen, allert zijn, nieuwsgierig zijn en razendsnel (reflexen) reageren als er werkelijk gevaar dreigt. En zeker niet in paniek te raken van een onnozele paraplu.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 16:14

Anna42 schreef:
Een spring-en dressuurpaard horen uitermate koel (is niet sloom of dom) te zijn en alleen te reageren als er actie gevraagd wordt. Koel zijn houdt in: alles zien, alles in zich opnemen, allert zijn, nieuwsgierig zijn en razendsnel (reflexen) reageren als er werkelijk gevaar dreigt. En zeker niet in paniek te raken van een onnozele paraplu.



Klopt! Ik was ook zeer verbaasd van die uitspraak: die kouwe wordt nooit geen springpaard. Als je nu als klein onderzoeksteam met kleine aanhang nog de verkeerde dingen roept en ziet, dat is nog daar aan toe. In dat geval is er een zeer grote groep fokkers die hier achteraan loopt en zich niet verdiept. En met de uitspraak; die kouwe wordt nooit geen springpaard, bijv. teveel volbloed willen en gaan gebruiken.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-04 16:37

Excuseme schreef:
Klopt! Ik was ook zeer verbaasd van die uitspraak: die kouwe wordt nooit geen springpaard. Als je nu als klein onderzoeksteam met kleine aanhang nog de verkeerde dingen roept en ziet, dat is nog daar aan toe. In dat geval is er een zeer grote groep fokkers die hier achteraan loopt en zich niet verdiept. En met de uitspraak; die kouwe wordt nooit geen springpaard, bijv. teveel volbloed willen en gaan gebruiken.



Dat stond er niet. Dat er volbloed gebruikt moet worden.

We hebben tegenwoordig nog genoeg paarden die in het juiste type staan en over voldoende bloed (dus geen kouwe) beschikken.

Het rapport weerlegt o.a. de parabool filisofie van b.v. Loefen.

Verder wordt er direkt naar de volbloed verwezen. >>>onzin<<<.
Jikke zo ook Joel is "bloed" en geen kouwe en waar het merendeel de dressuurmensen de schijt van hebben, maar springt met de juiste ruiter in de juiste balans ,foutloos. Haha!



.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 16:58

ceasario schreef:
Dat stond er niet. Dat er volbloed gebruikt moet worden.


.


Klopt wederom, maar is wel de conclusie die argeloze fokkers kunnen trekken.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-04 17:10

Excuseme schreef:
Klopt wederom, maar is wel de conclusie die argeloze fokkers kunnen trekken.


Dat is toch geen ramp, blijft er een markt over voor die anderen. Haha! Knipoog

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:15

Excuseme schreef:
Klopt! Ik was ook zeer verbaasd van die uitspraak: die kouwe wordt nooit geen springpaard. Als je nu als klein onderzoeksteam met kleine aanhang nog de verkeerde dingen roept en ziet, dat is nog daar aan toe. In dat geval is er een zeer grote groep fokkers die hier achteraan loopt en zich niet verdiept. En met de uitspraak; die kouwe wordt nooit geen springpaard, bijv. teveel volbloed willen en gaan gebruiken.



Ligt er geheel aan wat hij precies bedoeld met het woord "kouwe". Maar zoals altijd worden er weer fantastisch veel aannames gedaan in dit topic Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-04 17:19

Pipo schreef:
Ligt er geheel aan wat hij precies bedoeld met het woord "kouwe". Maar zoals altijd worden er weer fantastisch veel aannames gedaan in dit topic Haha!



Maar zoals altijd worden er weer fantastisch veel aannames gedaan in dit topic

Zo ook bij het begin van de Jumpex -proef.
Die niet uitkwamen,vandaar. Knipoog

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 17:33

De aannames van Van Barneveld zijn ook uit de lucht gegrepen en laten zelfs zien dat Van Barneveld zich maar bar weinig heeft verdiept in de psyche en het fysieke functioneren van het paard. Volgens hem zouden de paniekpaarden met een hartslag (zonder lichamelijke inspanning) van 240 betere springpaarden zijn dan de paarden die koel naar de paraplu toelopen met een hartslag van 50 of 60. Die kouwe, volgens Appie, kan nooit een goed springpaard zijn.
Welnee je moet paarden hebben die zich om niets uitermate opwinden en wegvliegen met een hartslag van 240. Gek tegen elke vreemde hinderenis, omgeving en terrein aankijken met een hartslag van 240. Kijk eens wat dat aan verspilde energie kost en hoe geconcentreerd deze paarden samen met de ruiter als een team door de spring-of dressuurpiste gaan!!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-04 17:46

Gewoon bij deze houden Anna. Knipoog



Afbeelding

Einer der berühmtesten Reiter war Fritz Thiedemann, der mit seinem Wallach Meteor (Foto) 1965 bei den Olympischen Spielen in Stockholm eine Goldmedaille im Mannschaftsspringen gewann.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:30

En die was uitermate koel in het hoofd.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers