Afgevend zadel, wie weet hier iets tegen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Afgevend zadel, wie weet hier iets tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 11:51

Ik heb het probleem met mijn zadel (Euroriding Diamant), dat hij aan mijn dekjes afgeeft.
Op een witte rijbroek of ander lichtgekleurde broek geeft hij niet af, het is puur onderaan bij mijn zweetblad. Hier krijg je dan zo'n zwarte 'streep' die ik er met geen mogelijkheid meer vanaf kan halen.
Omdat ik nu pas een nieuw dekje heb gekocht waar ik erg trots op ben, wil ik die graag langer mooi houden.
Wie weet dé tip tegen een afgevend zadel?

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:03

Je rijlaarzen niet meer poetsen aan de binnenkant van je laarzen?

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:04

Heb je misschien de kussens van je zadel een keer "goed" in de (zwarte)leerolie gezet ofzo? Misschien kun je ze wat ontvetten met een doekje waarop je spiritus hebt gedaan. Goed wrijven, laten drogen en dan niet meer invetten, maar alleen goede zadelzeep gebruiken of lederdressing van Rapide.

Farjen

Berichten: 7988
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:04

Huh KarinvdM?
Het gaat over haar zadel Tong uitsteken

Heb ook niet echt een tip voor je..

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:06

Dookie schreef:
Huh KarinvdM?
Het gaat over haar zadel Tong uitsteken

Heb ook niet echt een tip voor je..


Ja, het gaat over haar zadel. Maar de binnenkant van je laarzen komt tegen de zweetbladen van het zadel aan en de zwarte schoensmeer komt zo ook op je zadel...

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 12:11

Ja, dat klopt... ik had het probleem ook niet goed gelezen trouwens... dacht dat het over de kussen van haar zadel gaat.
Maar goed... de onderkant van de zweetbladen. Ook hier eerst maar eens goed schoonmaken (zie vorige verhaal) en dat van Karin is ook wel handig. Zou idd wel eens van de laarzen kunnen komen, maar ook vuil e.d. wat tussen laars/zadel/dekje komt.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 22:07

GeJe schreef:
Heb je misschien de kussens van je zadel een keer "goed" in de (zwarte)leerolie gezet ofzo? Misschien kun je ze wat ontvetten met een doekje waarop je spiritus hebt gedaan. Goed wrijven, laten drogen en dan niet meer invetten, maar alleen goede zadelzeep gebruiken of lederdressing van Rapide.


Nee, ik smeer eigenlijk niks anders dan lederdressing van Rapide op. Ik moet hét perfecte ledervet nog ontdekken.
Ik vraag me alleen af of spiritus wel goed is voor het leer? het lijkt me nl. vrij agressief.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 00:23

Ik heb de tip van GeJe vanmiddag getest, mijn laarzen werden mooi schoon en er kwam ook veel zwarte troep van de zweetbladen. Omdat spiritus mij ook best agressief lijkt heb ik mijn zadel daarna weer schoongemaakt en ingevet. Het leer is niet verkleurd ofzo.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-04 12:03

Hmm, ik twijfel nog even. Ik ben best gehecht aan mijn zadel Knipoog .
Ik ga morgen naar de ruitersportzaak en ga maar meteen vet halen, bij van Rijs werd gezegt dat alleen lederdressing van Rapide genoeg was, maar daar krijg ik mijn twijfels bij.
Mag ik vragen welk vet jij gebruikt? Ik heb nl. altijd kunststof zadels gehad Lachen .

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 21:13

Ik heb dat ook met mn euroriding zadel (ook met andere zadels die ik heb gehad) en ik baal er echt van dat mn shabrakken niet meer schoon worden Boos! Ik heb spul van kieffer dat reinigt dus daarmee ga ik het morgen eens flinks schoonmaken, dan heb ik nog iets van olie voor erna of rapide. Vet zou ik niet gebruiken want er werd mij eerst verteld dat je vet op je zadel smeert en dat niet erin trekt, je smeert daarmee de porien dus dicht, olie zou er wel goed intrekken.