Tot welke leeftijd van het paard blijven rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marisca
Berichten: 11
Geregistreerd: 15-08-03

Tot welke leeftijd van het paard blijven rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 14:48

De titel zegt het al. Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken. Als het paard in goede gezondheid en goede conditie verkeerd tot welke leeftijd van het paard dus zou je dan door kunnen rijden? Daarbij bedoel ik lichte dressuur / spring-training en buitenritjes. Uitgaande van een KWPN-er. Ben benieuwd! Lachen


Khartoum

Berichten: 1598
Geregistreerd: 30-04-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 14:53

dat ligt helemaal aan het paard lijkt mij.....sommige kunnen nog gezond zijn enzo maar niet meer geschikt zijn voor te rijden...

Seventje

Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: ergens in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 14:53

Hoi, als je paard in een zeer goede conditie is. Kan je je paard recreatief blijven rijden tot bijna het einde van zijn haar leven. Een vrouw bij mij op stal had een paard van 28 jaar en ze reed er nog lekker mee. Het paard werd zelfs boos als ze dat niet deed. Vervolgens zijn ze van stal gegaan en op een andere stal gaan staan en daar is de merrie overleden op 30 jarige leeftijd. Dus heel goed voor je beesie zorgen en hem/haar in goede condite houden is de beste remedie om er lang plezier van te houden.

Paarden geven mij vleugels op aarde!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 14:54

er staat bij ons een paard van 24 dat nog gezellig meedoet. ze heeft maar 1 ruiter en doet alles nog, sprongetje, dressuurdingen, buitenritjes. ze is wel merkbaar stijver, maar je kunt aan Wilma zien dat ze het nog leuk vindt. Maar het kan niet te gek meer, dat is logisch.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 15:54

Ik heb een verzorgpony gehad (waarschijnlijk welsh) die 35 is geworden. Ik heb haar tot het laatst gereden; voornamelijk buitenritten maar af en toe ook een sprongetje over een boomstam.
Ze werd toen overigens nog 1 of 2 keer per week bereden, niet langer dan 1,5 uur.
(ze kon wel langer maar dan was ze bekaf)

Het ligt natuurlijk ook aan het paard zelf, maar ze geven het zelf erg goed aan.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 15:57

Ik ken een kwpner van 24 en die gaat 2x per week naar buiten en 1x per week wat dresuurwerk en die heeft nog energie voor 10 Knipoog
En we hadden eerst een 23 jarige op stal, die gewoon echt op was, en die nu lekker op de wei staat te genieten.
Het verschilt heel erg per paard

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 16:00

Ik ken een pony die reed tot haar 30e mee in een vierspan op samengestelde wedstrijden. Vroeger klasse 3. Nu loopt ze niet meer voor het span, maar ze is nog zo fit als een hoentje. Ze wordt nog ongeveer 3 keer per week gereden door kleine kinderen. En die mensen laten iedere avond perongelijk haar staldeur op een kiertje zodat ze kan ontsnappen. Dan heeft zij ook haar pleziertje Knipoog

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 16:02

een pony op de manege is boven de 20, mss wel tegen de dertig
loopt nog meerdere keren per week, soms nog 2 uur na elkaar, lmanegelessen, dus stap, draf, galop, balkjes, sprongetje
een ander paard (privepaard) was pas 20, en hij was al op, die is helaas ook overleden...
verschilt van paard tot paard, maar het is beter iedere dag een 30 tal min., dan 2 maal per week 1.5 uur (geen aanval hoor...)

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 16:13

wij hebben een pony van 29, is 1 of 2 jaar geleden kreupel geweest en voelde zich daarna weer herboren. het is idd maar net hoe het met de gezondheid van het paard staat


Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 16:13

Hangt van het paard af.
Als je paard er nog plezier in heeft en geen lichamelijke problemen, dan kan je gerust doorgaan Lachen

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 16:16

Zoals als eerder gezegt dat hangt heel erg van het paard af... Crispy is nu bijna 20 geloof ik maar wordt nog gewoon 4/6 keer in de week bereden... Ze ziet er daardoor ook nog goed uit...

Let love shine so bright

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 16:30

Mijn pony is ook al 24 maar daar ga ik toch nog zon 2x p week mee naar buiten. Wel veel stappen. Ik merk nu echt aan hem dat ie (snel?) achteruit gaat. Maar de buitenritjes doen hem nog goed.
Af en toe wil ik nog wel eens wat dressuren in de bak maar dat vind ie niet zo leuk. }>

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 16:48

Ik heb op een kwpn-er(stamboek is niet belangrijk hierin volgens mij Verward ) gereden tot zijn dood en dat was op 26 jarige leeftijd........
We deden rustig aan maar het was zeker geen luie trapzak op die leeftijd.......

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 17:21

Trammelant is gereden tot zijn 25e, toen de artrose hem te veel parten ging spelen. Dat was op ca M niveau, op zijn 22e heeft hij nog een Z proef gelopen met succes.

beautyfan

Berichten: 301
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Vinkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:03

Dat verschilt volgens mij heel erg. Ligt ook aan het paard. Ik heb op mijn ''oude'' manege een paard gezien dat 32 was en nog steeds werd gereden maar ook wel is een paar dat toen hij 19 was niet meer wilde...

Be yourself, there are plenty of Others...

verootjoo
Berichten: 35637
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:54

Het verschilt idd heel erg. Mijn pony van 23 is nu met pensioen, maar ik ken iemand die met een 25 jarig paard nog endurance reed

[o]

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:58

De meeste paarden die altijd gereden zijn kun je gewoon rustig doorrijden. Van stilzetten worden de meeste niet gelukkiger. Zolang ze het lichamelijk aankunnen kan het geen kwaad.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Careano

Berichten: 5414
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Wales

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:13

Marliesje schreef:
De meeste paarden die altijd gereden zijn kun je gewoon rustig doorrijden. Van stilzetten worden de meeste niet gelukkiger. Zolang ze het lichamelijk aankunnen kan het geen kwaad.

k ben het helemaal met je eens

    Emily Nevita L2 + 2 <3
      Lief, jij blijft jouw leven lang bij mij!

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 20:05

Marliesje schreef:
De meeste paarden die altijd gereden zijn kun je gewoon rustig doorrijden. Van stilzetten worden de meeste niet gelukkiger. Zolang ze het lichamelijk aankunnen kan het geen kwaad.

Idd! Is dus bij ieder paard verschillend... Lachen

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 20:18

Zolang er geen ernstige lichamelijke bezwaren zijn, blijf ik mn pony rijden, desnoods op een aangepaste manier.

Rust roest, en daarbij kan een paard met een goede conditie volgens mij veel meer hebben.

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 20:52

"Mijn" paard is nu 24, westfaler. Hij heeft vroeger hoge dresuur gereden hij kent(als hij in topconditie is) ook alles op passage en piaffe na). Ik rijd hem 4 keer in de week in de vakanties 5 of 6 keer per week. overige dagen loopt hij een halfuur in de stapmolen.
Als we rijden trainen we flink, van rondjes sjokken word hij niet blij. Pas na hard trainen loopt hij te proesten en dat soort dingen). Dit paard is gewoon gek Knipoog Het gebeurd nog geregeld dat ik er op een haartje na af lig(Ben die "rot"manage ponys(ik reed altijd die pony´s die op de manege stonden omdat ze "stout" waren Verward ) altijd weer enorm dankbaar op zo´n moment). Ik moet ook eens per week voluit gaan om zijn energie eruit te rijden Scheve mond . Hij is werkelijk waar nog in topconditie ook qua vacht enzo.
Ik snap ook niet hoe dit paard ooit met pensioen moet hij kan namelijk niet op de wei staan omdat hij niet snapt dat hij gras kan eten hij gaat dan keihard rondjes rennen, (vers gemaaid gras vind ie wel super lekker) longeren is ook risicovol omdat hij dan ook knettergek wordt, en je kan hem ook niet 7 dagen per week in de molen gooien dus dan maar lekker rijden(hij blij, ik blij(zo´n fantastisch leerpaard Lovers )) Oja hij vind ook absoluut niet dat hij te oud is voor moeilijke oefeningen hij houdt van changementen dat moet op zijn tijd dus ook gebeuren(het is zelfs zo erg dat toen hij me er af had gegooid(jaar terug) hij galopeerd weg doet op de langezijde paar wissels galopeerd de diagonaal op en doet een serie om de pas (stuk of 8/10) en topt dan voor je neus, nou zou knap zijn als je dan nog boos kunt worden op een paard, kon ik niet ik heb hem uitgelachen en ben verder gaan rijden maar vergeten zal ik het nooit)

ikke

Berichten: 37520
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 20:59

Ik heb Patricia gereden tot ze 29 was, vorige zomer. Het was toen duidelijk te merken dat het eind in zicht kwam, ik heb haar in de herfst in laten slapen, toen kon het echt niet meer, haar lijf had het opgegeven.
Tot dat voorjaar ging ze echter als de brandweer, ondanks rammelende hartkleppen, klapperende gewrichten en meer van dat soort oude-paarden-beperkingen, ze liet zich er niet door tegenhouden en ik deed het ook niet. Ze had er lol in, dus zolang ze het niet onverantwoord hard deed, liet ik haar haar gang gaan.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 21:11

Ik denk dat het bij Ravissant net zo zal gaan als bij jouw Patricia ikke, die stopt ook pas als hij echt niet meer kan, maar ook als ik samen rijd met me instructrice( zit zij op een jong paard) dan is het Rav die lol gaat trappen en ineens allerlei spoken ziet, maar dat vind ik mooi, als hij dat niet meer zou doen zouden we weten dat het fout is.
Zelfde als dat ik weer in de buitenbak ga rijden waar hij ehh 10 jaar lang voordat de binnenbak gebouwd werd door weer en wind heeft getraind, komt er meteen een hals op, oren erop, en gaan met die banaan...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 21:15

Bij ons op stal staat er eentje van 32 die nog 2 x per week een rustig buitenritje maakt. Ik heb mijn eigen pony ook tot zijn 28e op die manier gereden (tot zijn 23e werd hij nog elke dag gereden - daarna langzaam afgebouwd). Vanaf z'n 28e werd-ie echt snel oud en op zijn 30e overleed hij.

Wat het antwoord op je vraag betreft: dat verschilt per paard. Het ene paard is op zijn 20e al oud, het andere paard kan op zijn 30e nog leuk meekomen in de wedstrijdring. Je merkt vanzelf wel wanneer ze moeite krijgen met lopen, pijnlijke spieren en gewrichten krijgen etc. En dan lijkt het mij tijd om het rustiger aan te gaan doen. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 21:18

ik ken een pony van 36 die nog vrolijk meerdere keren per week gereden wordt, en ook nog hindernissen springt tot toch wel minstens 60 cm Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 bezoekers