achteruit gaan lukt voor geen meter!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FrontC

Berichten: 4969
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Utrecht

achteruit gaan lukt voor geen meter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 13:44



de lol van het ene paard dat niet vooruit wil en het andere paard dat niet achteruit wil...

Sinds kort rijd ik in een groepje met nog drie andere mensen carrousel. Ik rijd op Quicky. Er is een oefening waarbij we (twee aan twee) in formeert gelid moeten afwenden op de lange zijde en twee mensen aan elke kant van de e-b lijn. Daarna moeten we een voor een een paardlengte achterwaarts en twee paardlengte voorwaarts. Het achteruit gaan lukt bij mij&quicky voor geen meter!!!! Hij begint dan heel raar te dribbelen, hoe laag ik mijn handen ook heb of hoe rustig ik blijf. Niets lukt! Mijn instructriece moet dan met de zweep komen en dan gaat hij wel achteruit. Iedere les laat ze diegene die op quicky zit hem even achteruit gaan, maar ook dat helpt bijna niet. Dus, met de zweep lukt het wel, maar in het echt zal het toch echt zonder instructriece die hem met de zweep achteruit jaagt!

Dan, mijn vader krijgt zijn paard na het achteruit gaan niet meer vóóruit Haha! drijven lukt niet, ontspannen zitten wil ook niet helpen, rustig drijven, langere/kortere teugels helpt niet...

wie heeft tips? Vraag 1 is het belangrijkste Haha!

doei!

p.s. bedankt voor het lezen van dit verhaal Lachen

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 13:46

Ik verplaats het even naar RT Lachen.

FrontC

Berichten: 4969
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 13:47

oeps, op het verkeerde forum gezet Bloos

Alline
Berichten: 454
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Ferwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 18:18

Welke hulpen geef je hem als hij achteruit moet. Het kan zijn dat je verkeerde hulpen geeft zodat hij je niet snapt. Met de zweep erbij lijkt me niet slim, omdat hij daardoor een hekel kan krijgen aan het achteruit, helemaal als jij verkeerde hulpen geeft.
Het is ook heel goed om je paard eerst op de grond ook te leren om achteruit te gaan, met een commando, zodat hij het idee tenminste snapt.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:00

inderdaad, vanaf de grond leren en dan hetzelfde commando gebruiken als je er op zit, heeft bij mij bij de meeste paarden wel gewerkt

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:16

gewoon eerst goed halt zetten (vanzelfsprekend) en dan heeel rustig wat kneepjes geven,.. zelf naar achteren leunen.. meestal gaan ze dan naa een hele lange tijd (kan best lang duren) toch een paar pasjes achteruit..
mijn pony was een hittepetit, en kon niet eens normaal halthouden (ja voor 1 sec en dan vloog ze weer weg:P) .. en gewoon echt de rust zelfe blijven.
en inderdaad wat alline en ellebel zeggen,, werken op commando's.. slim

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:32

muisaje zegt het al.
zo doen en je zal zien dat er iets gaat veranderen

Alline
Berichten: 454
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Ferwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:54

huh maar wat bedoel je met "naar achteren leunen" Als je licht gaat zitten en met een beetje druk op de teugels achteruit leert te lopen, natuurlijk wel druk van de teugels halen als ie achteruit gaat, komt ie op t laatst alleen op je zit. ( tenminste zo heb ik t geleerd en t werkt super )

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 23:11

zwaar maken, echt op je zitbeen knobbel zitten, net zoals je doet om bv stil te laten staan. benen iets achter de singel aandrukken, teugels erbij, en dan hopen dat hij het doet Haha! je kunt het beste oefenen met iemand erbij die voor je paard kan staan en hem achteruit kan duwen tegen de boeg, terwijl jij overduidelijk de hulpen geeft. Na elke pas als een idioot belonen. Na een paar keer snapt hij het waarschijnlijk wel.

FrontC

Berichten: 4969
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 08:06

idd, vanaf de grond probeer ik ook heel vaak en dan erop lukt het nog steeds niet Verdrietig

en welke hulpen ik geef? Zoiets als Lowara zegt ongeveer. Ik zal het idioot belonen' eens proberen Lachen

dankjullie allemaal!

Alline
Berichten: 454
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Ferwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 17:42

lowara schreef:
zwaar maken, echt op je zitbeen knobbel zitten, net zoals je doet om bv stil te laten staan. benen iets achter de singel aandrukken, teugels erbij, en dan hopen dat hij het doet Haha! .


Als jet idd zo doet zou mijn paard nooit achteruit gaan. Waarom bijv. diep zitten? En waarom been geven, want dan geef je hulpen om vooruit te gaan, en dat is niet echt logisch als je achteruit wilt, toch?

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 18:10

Zonder been kun je niet achteruit. Je moet wel been geven, benen mogen zelfs ietje pietsje meer naar achteren. Je handen staan een voorwaartse beweging niet toe. Theoretisch gaat het paard dan zonder aarzelen naar achteren.
In de praktijk blijft dat het paard eerst moet leren wat je bedoelt.

Dit doe je door steeds weer te proberen, evt. met hulp, niet kwaadworden en elke goede pas belonen. Het kan een paar dagen duren voordat je paard het doorheeft. De bakrand kan ook een handig hulpmiddel zijn. Sommige paarden gaan zodra ze het doorhebben bij elke keer halthouden direct naar actheren. Niet meteen dit weer straffen, maar rustig blijven, het paard belonen als het doet wat het moet doen, dus halt, voorwaarts of achterwaarts. Niet te lang doorzeuren in de training, het is een lastige oefening voor een groen paard, 2-3 keer is genoeg, dan eerst weer lekker voorwaarts.
Verder: als je achterwaarts nog nooit gedaan hebt, of niet weet hoe je het aan moet leren, doe dit dan alleen samen met een instructeur. Achterwaarts is best lastig, heb wel paarden gezien die omhoog kwamen. Daarom niet zelf gaan proberen als je niet precies weet hoe je bezig moet gaan.
Laatst bijgewerkt door germie op 22-06-04 18:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 18:16

Citaat:
Zonder been kun je niet achteruit. Je moet wel been geven, benen mogen zelfs ietje pietsje meer naar achteren. Je handen staan een voorwaartse beweging niet toe. Theoretisch gaat het paard dan zonder aarzelen naar achteren.
In de praktijk blijft dat het paard eerst moet leren wat je bedoelt.
juist!

Alline
Berichten: 454
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Ferwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 18:32

WAAROM moet je been geven om achterwaarts te gaan? Alle paarden bij ons gaan zonder problemen achteruit. Zonder been. Het doel is om alleen op de zit achteruit te gaan.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 18:45

had je mijn trucje al geprobeerd?

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 00:31

wat ook nog eens wil helpen is twee balkjes als een sluis op de grond te leggen vervolgens leg je er 1 bovenop.. dan met je paard halthouden tussen de balkjes en als jij de hulp voor achter waarts geeft rolt iemand anders de balk die erop ligt langzaam achteruit..dit werkt vaak beter dan gepruts met zwepen..je moet natuurlijk niet de balk met een noodgang tegen zijn hoeven aanknallen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:58

Zorg eerst dat je paard helemaal los en ontspannen is. Zorg dat je paard vierkant halt kan houden en goed nageefelijk blijft hierbij. Oefen dan de ene halt-draf overgang naar de ander zodat hij goed voor het been is en attent op jou hulpen.
Vervolgens kun je het achterwaarts gaan oefenen door enkele seconden stil te staan (vierkant en nageefelijk), diep en ontspannen gaan zitten! Kleine ophoudingkjes maken met lichte beendruk. Eventueel je instructrice erbij om hem paar passen achteruit te laten gaan. Daarna weer een paar passen naar voren. En nog eens opnieuw. Weer even halt-draf oefenen en opnieuw. Ondertussen ook voldoende overgangen maken naar het halthouden zonder achteruit te gaan. Zodat je paard niet uitzichzelf naar achter wilt of onrustig wordt tijdens het halthouden. Daarna nog een paar keer achterwaarts oefenen en weer halthouden zonder achterwaarts te gaan. Sluit het rijden af met een andere oefening zodat je niet teveel gaat focussen op dat achterwaarts. Als je dat maar regelmatig herhaalt komt het vanzelf goed. Übung macht der Meister Knipoog

Wat je vader betreft zou ik het achterwaarts gaan even laten voor wat het is. Veel overgangen van halt-draf (geen reactie op de eerste hulp = tik met de zweep) maken zodat het paard beter voor de hulpen wordt. Als dat in orde is en hij bij de minste hulp naar voren gaat kan hij het achterwaarts nog eens oppakken. Ontspannen gaan zitten (dus ook de hand ontspannen, teugels niet losgooien maar gewoon ontspannen houden en niks meer doen), benen eraan, geen reactie = tik met de zweep en een paar passen naar voren rijden. Weer wat overgangen maken en opnieuw. Zodat het paard weet dat hij naar voren moet als hij een beetje been eraan houdt, zoniet dan krijgt hij een tik. Ook hier opletten dat je niet teveel erop gaat focussen. Zorg voor afwisseling!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 17:22

Citaat:
WAAROM moet je been geven om achterwaarts te gaan
Om dezelfde reden dat jij been geeft om haar voorwaarts te rijden. Je wilt dat je paard een bepaalde kant opgaat, dus als je je benen achter de singel doet, dan snapt hij dat je iets van hem wil qua lopen. Hoe doe jij het in godsnaam dan? gewoon hard aan de teugels trekken? lijkt mij niet zo fijn voor je paard.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:56

supersambo schreef:
wat ook nog eens wil helpen is twee balkjes als een sluis op de grond te leggen vervolgens leg je er 1 bovenop.. dan met je paard halthouden tussen de balkjes en als jij de hulp voor achter waarts geeft rolt iemand anders de balk die erop ligt langzaam achteruit..dit werkt vaak beter dan gepruts met zwepen..je moet natuurlijk niet de balk met een noodgang tegen zijn hoeven aanknallen

dat trucje bedoelde ik, maar dan als oxer neerzetten, dus balken ong een meter hoog.

essie23

Berichten: 236
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Klein dorpje in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 00:03

lowara schreef:
Om dezelfde reden dat jij been geeft om haar voorwaarts te rijden. Je wilt dat je paard een bepaalde kant opgaat, dus als je je benen achter de singel doet, dan snapt hij dat je iets van hem wil qua lopen. Hoe doe jij het in godsnaam dan? gewoon hard aan de teugels trekken? lijkt mij niet zo fijn voor je paard.

he hallo ik sta op de zelfde stal als alline ,en nee hoor we trekken niet hard aan de teugel ,we vragen gewoon.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 01:11

welk paard rijd je vader gunufje?

bij quicky kan je een keer proberen dat Lutgarde voor m gaat staan en een tikje met de zweep tegen zijn borstkas geeft. als hij achteruit gaat heel erg belonen!! in die manege gaat geen elk paard makkelijk achteruit alleen aruba.
probeer maar een keer Lachen

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 09:54

Citaat:
he hallo ik sta op de zelfde stal als alline ,en nee hoor we trekken niet hard aan de teugel ,we vragen gewoon

Dus dan doen jullie het verschillend Lachen Maarre ben geven is ook een vorm van vragen Lachen zwaar maken (zo heb ik het geleerd hoor) is voor mijn paard het teken om langzamer te gaan, niet achteruit. Hoe laat je je paard dan bv tijdens het stilstaan ook echt stilstaan als je zwaar zitten als hulp hebt voor het achterwaarts? dan gaat hij toch naar achteren ipv blijven stilstaan? (lijkt mij hoor)

Alline
Berichten: 454
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Ferwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 13:00

lowara schreef:
Dus dan doen jullie het verschillend Lachen Maarre ben geven is ook een vorm van vragen Lachen zwaar maken (zo heb ik het geleerd hoor) is voor mijn paard het teken om langzamer te gaan, niet achteruit. Hoe laat je je paard dan bv tijdens het stilstaan ook echt stilstaan als je zwaar zitten als hulp hebt voor het achterwaarts? dan gaat hij toch naar achteren ipv blijven stilstaan? (lijkt mij hoor)


Nee hoor wij doen het precies hetzelfde Haha! Zwaar maken is idd het teken om langzamer te gaan. Als je stil staat en dan LICHT gaan zitten + lichte druk op de teugels, alsie niet reageert op je zit, is voor onze paarden het teken om achteruit te gaan

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 13:20

zo heb ik het ook geleerd, en ik gebruik pas mijn benen als ie niet luisteren wil.
en als ie goed reageert heb ik ook geen teugels nodig.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 16:04

santerra schreef:
zo heb ik het ook geleerd, en ik gebruik pas mijn benen als ie niet luisteren wil.
en als ie goed reageert heb ik ook geen teugels nodig.


Dan zou je paard bij een ophouding al achteruit gaan Verward