snorharen afknippen of er aan latten zitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
nijntjepluis
Berichten: 311
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: kampen

snorharen afknippen of er aan latten zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 18:14

Wie kan me vertellen wat de functie van de snorharen zijn. Ik heb gehoort dat ze de voelsprieten van de pony zijn in het donker ofzo klopt dit? En knip je ze wel of niet af en waarom?

Sterker dan de dood is de liefde


Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:18

Het zijn inderdaad voelharen, zo weten ze de afstand van iets en stoten ze niet snel hun hoofd tegen bijvb de voerbak.
Veel mensen halen ze weg, ik knip het een stukje af. Haal niet alles weg een paar cm mag blijven zitten Lachen

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:18

het zijn een soort voelsprieten ja ,
ik laat ze bij mijn pony zitten.
maar het is natuurlijk net wat je mooi vind *LOL* .

Mi_Amore

Berichten: 14819
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:28

Ik zou ze laten zitten als je niet vaak op wedstrijd gaat, want het is natuurlijk mooi en verzorgd als je ze wegknipt op wedstrijd of om te showen, maar als je geen van de twee doet zou ik ze laten zitten.

groeties saskia en chipie

https://www.equinection.be/webshop

Dé webshop voor hoefverzorgingsproducten.

www.clickeracademie.be

De énige, echte, onvergelijkbaar paardvriendelijke opleiding!

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:32

Ik rij ook wedstrijden , maar ik laat ze gewoon zitten. Als ze erg lang worden halveer ik ze

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:32

Ik zou ze sowieso laten zitten, wat maakt het nu uit of het er op wedstrijd iets minder netjes uitziet. Het is bewezen dat paarden zonder snorharen hun neus vaker stoten. Om nog niet te spreken van het leegknippen van de oren, mooier, maar het paard hoor nu alle ruis, die anders door de haren tegen gehouden worden. Zouden daarom sommige ruiters zo moeten schreeuwen?

Sjel

Berichten: 3542
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:35

Ik knip ze altijd.. Op 2 cm lang, net kort genoeg om er netjes uit te zien, en net lang genoeg om nog te kunnen voelen. Lachen


Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:36

Gewoon laten zitten; ze hebben die haren niet voor niets!

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:38

Inderdaad laten zitten, die dingen zitten er met een reden Lachen

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:47

Maar dat geld eigenlijk voor alle haren op een paard.
Alle beharing heeft namelijk en functie.

snorharen voor de tast
vetlokken(wel normale geen fries ofzo) voor de water afvoer
staartharen ter bescherming van de gelachtsorganen
oor haren tegen vliegen , andere beestjes, guur weer.

Ik knip daarom helemaal niet aan mijn paarden.
Snorharen vind ik helemaal uit den boze, ik heb paarden gezien die flink hun neus aan het stoten waren.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 19:13

Ik laat ze zitten en zeker nadat men vriendin z emet een scheermesje had weggehaald net voor de wedstrijd en dat paard had keiveel jeuk, ze kreeg het hoofdstel bijna niet meer aan en ze was zelf al zo zenuwachtig, gewoon laten zitten zou ik zeggen!
Als je ze wegdoet moet er 1cm of zits overblijven.

0

Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 19:21

Met een scheermesje? Jee, hoe dom kan je zijn.

Verder zie ik het nut er ook niet van, van haren weghalen.
Net alsof de jury ziet over een paard 4 haren op z'n neus heeft Rolleyes

And he said:
"If all is grounded you should go make a mountain out of it"

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 19:45

Sommige mensen denken dat jury's ogen op stokken van een meter of 40 hebben, die ze tijdens de proef voor de neus van je paard hangen, en acht, je neus stoten is zeker minder erg dan lange snorharen die de jury ziet...

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 20:34

Duncan schreef:
Sommige mensen denken dat jury's ogen op stokken van een meter of 40 hebben, die ze tijdens de proef voor de neus van je paard hangen, en acht, je neus stoten is zeker minder erg dan lange snorharen die de jury ziet...


Wou ik nou ook net zeggen Scheve mond Knappe jury die van zo'n afstand ziet of je met of zonder snorharen rijd. Laat ze lekker zitten

[o]

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:28

Ieder heeft daar zijn eigen mening over... Voor me wedstrijd knip ik het ook eigenlijk helemaal kort... Normaal gesproken hou ik ze bij tot ongeveer 1 cm lang.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:39

Duncan schreef:
Sommige mensen denken dat jury's ogen op stokken van een meter of 40 hebben, die ze tijdens de proef voor de neus van je paard hangen, en acht, je neus stoten is zeker minder erg dan lange snorharen die de jury ziet...

Het is op een wedstrijd belangrijk dat je paard er verzorgd uitziet, dat betekent dus, netjes oren uitknippen (in ieder geval geen plukken en de snorharen kortwieken.
Zelf doe ik het ook altijd in de zomer, ik vind het gewoon lelijk taan. Ook die paar haren bij de ogen knip ik weg.

Sharlyn
Berichten: 434
Geregistreerd: 29-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:41

Amethyst schreef:
Inderdaad laten zitten, die dingen zitten er met een reden Lachen



Nou dat vind mijn Arabiertje vast ook, hij heeft er nl een handig truckje mee ontdekt.
T is dat ik hem op heterdaadt betrapt hebt, ander was ik er nu nog niet achter. Knipoog Maar als hij in het land of de paddock staat, gaat hij heel dicht met zn koppie bij het draad, houd zn snor haren er tegen aan en voelt zo of er stroom op het draad staat of niet! Haha!
Omdat hij naar de keiring moest, hebben we zn snorharen wel verwijdert. Maar al snel had meneer een andere oplossing. Hij houd nu zn oren dicht bij het dreed en luisterd zo of hij de stroomtik hoort en dan dus weet dat er wel of geen stroom op staat.


Hij heeft wel vaker ondeugende actie's en als ik m dan betrap en zn naam roep zie je vanonder zijn (lange)voorpluk 2 glinter/pret oogjes met de uitdrukking van: Oeps betrapt Schijnheilig Of hij kijkt je zo aan van: ik doe toch niks?? Tong uitsteken

Jaja, ik heb een slim, ondeugent maar super euk en lief paardje OK dan!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 00:04

Bij onze fokmerrie en de jonge paarden laat ik het zitten, maar Romanoff gaat netjes geschoren mee op oncours!

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 07:31

laten zitten in iedergeval, zijn inderdaad nuttig zoals je al typt !

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 07:41

marina schreef:
Het is op een wedstrijd belangrijk dat je paard er verzorgd uitziet, dat betekent dus, netjes oren uitknippen (in ieder geval geen plukken en de snorharen kortwieken.
Zelf doe ik het ook altijd in de zomer, ik vind het gewoon lelijk taan. Ook die paar haren bij de ogen knip ik weg.


Ik snap best dat het nodig is op een wedstrijd dat iets netjes is, maar er is bewezen dat een paard zonder snorharen zijn neus vaker stoot. Belachelijk als je ze dan afknip omdat het netjes staat. Het gaat om het paard, niet om jou en de mensen om je heen die naar jou paard moeten kijken. Dat is misschien 3 uur per dag, maar een paard moet er 24 uur mee rond lopen, ik vind het echt niet kunnen, als ze nutteloos waren geweest hadden ze er nieteens aan gezeten.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 08:00

Mijn paarden behouden gewoon hun voelharen, hooguit knip ik ze een beetje bij om het wat netter te houden, maar ze zijn zeker een centimeter of 4 lang.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 08:04

ik knip ze wel maar niet helemaal af

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 08:25

Oren knip ik trouwens niet uit...alleen de lange pluimpjes die uit de oren steken, maar verder niet...het vuil moet niet in de oren kunnen komen

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 08:30

Ik laat ze gewoon zitten. Op wedstrijden maakt het niets uit, ik krijg gewoon een 8 voor de verzorging meestal.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 08:33

Duncan schreef:
Ik snap best dat het nodig is op een wedstrijd dat iets netjes is, maar er is bewezen dat een paard zonder snorharen zijn neus vaker stoot. Belachelijk als je ze dan afknip omdat het netjes staat. Het gaat om het paard, niet om jou en de mensen om je heen die naar jou paard moeten kijken. Dat is misschien 3 uur per dag, maar een paard moet er 24 uur mee rond lopen, ik vind het echt niet kunnen, als ze nutteloos waren geweest hadden ze er nieteens aan gezeten.

Ik heb hem nog nooit zijn neus zien stoten. Als ik ze knip zijn ze meestal nog een paar cm lang, maar soms scheer ik ze er ook af. Ik heb echt niet het idee dat hij het erg vind ofzo hoor Ach gut


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tess1 en 41 bezoekers