Opleiding KNHS Kandidaat Instructeur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Opleiding KNHS Kandidaat Instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 10:51

Wie kent deze cursus of heeft eraan meegedaan?

Ik zou graag wat meer willen weten hierover, zoals hoevaak moet je zelf een paard meenemen. Moet je dan zelf rijden of moet je ook een ruiter meenemen?

Wat is jou idee hierover, was het moeilijk / makkelijk en wat verwachten ze ongeveer van jou?
Wat zijn de eisen wat je voor het examen moet kunnen?

Ik hoor zeer graag hierover,

Groetjes Tineke


HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:02

Ik heb hem vorig jaar gedaan. Ik het begin kregen we alleen theorie. Ik dacht dat het daarna 1 x per 2-3 weken je paard meenemen was. Op het examen moet je wel zorgen voor een ruiter met paard naast je eigen paard.

Hocuspocus Z2+2 -> 13-06-05, Lieve Hocus, rust zacht. Ik mis je ontzettend...
Tivoli (Olivi x Itens) ZZ-Licht+5
Warrego (Farrington x Jazz) M1+2

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 12:19

Dus op het examen moet je twee paarden meenemen + een ruiter?

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:33

Staat hierover geen informatie op de site van de KNHS. Ik heb het hele cursustraject gevolgd en uiteindelijk dus (jawel) intructeur geworden. Vond vooral het 3e jaar erg leuk omdat je dan pas het idee krijgt dat je er wat van opsteekt.
Bel anders gewoon ff met de KNHS, ik geloof dat mevrouw Polak de ORUN regelt, misschien heeft zij wel een cursusinformatiemap?

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 12:35

GeJe schreef:
Bel anders gewoon ff met de KNHS, ik geloof dat mevrouw Polak de ORUN regelt, misschien heeft zij wel een cursusinformatiemap?



Ik heb dus wel een informatie boekje thuis liggen hierover, maar daar staat niet alles in, zeker geen persoonlijke ervaringen Knipoog

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:12

Ja, klopt je moet twee paarden + een ruiter meenemen.
Ik vond het eerst jaar nou ook niet bepaald leuk. Ik heb haast geen ervaring met lesgeven en vond de begeleiding daarin gewoon te weinig. Het was op zich niet moeilijk ofzo. Het rijden moet op de klassieke manier, neus eruit en in één tempo. De "Anky" stijl wordt niet gewaardeerd. Ik twijfel nog of ik verder ga. Maarja, als het in het derde jaar leuk wordt!

Hocuspocus Z2+2 -> 13-06-05, Lieve Hocus, rust zacht. Ik mis je ontzettend...
Tivoli (Olivi x Itens) ZZ-Licht+5
Warrego (Farrington x Jazz) M1+2

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:11

Haha... klopt de "Anky-stijl"wordt niet gewaardeerd. Je moet vooral roepen (tijdens het lesgeven) en doen (als je zelf rijdt) van achter naar voren, naar je hand, en toverwoorden zijn "balans" en "verbinding". In het eerste jaar wordt je jammergenoeg een beetje aan je lot overgelaten. De mensen met een grote mond en een beetje lef/ervaring doen dat lesgeven wel even. In het laatste jaar had ik gewoon 2 erg goede instructeurs. Probeer in ieder geval wel altijd beter te zijn dan het minimum-niveau voor de cursus... anders fiets je het niet bij en ben je niet interressant genoeg

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:52

Dit najaar wil ik beginnen met de ORUN (vorig jaar ook al van plan, maar toen ging het niet door vanwege een blessure van mijn paard), maar ik zit dan wel met een drachtige merrie.
Tegen de tijd dat ik examen moet doen, moet ik dus al een ander paard mee hebben.

Volgens mijn instructrice schiet je er rijtechnisch niet echt veel mee op (ORUN 1) maar is het wel leuk om ervaring mee op te doen en toch ook om dat papiertje in handen te krijgen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 19:30

Ik ga ORUN ook doen. Niet komende cursus, maar die daar op volgt.

www.knhs.nl Dan bij Opleidingen. Daar vind je genoeg informatie en anders kun je nog eventueel die aanvragen. Er zijn ook zat topics over op bokt.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 19:41

ik heb ook zon boekje thuis, ik denk dat ik maar parcoursbouwer wordt, haha

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 20:37

Ik heb 1e fase dressuur gedaan.. Gezakt op rijden, doordat het examenpaard totaal niet geschikt was.. Meisje wat er zelf mee reed zat te huilen op haar paard, reed er helemaal niet aan en slaagde.. Nu heb ik rugklachten en kan ik de 1e fase niet meer afmaken.. Ga mennen doen.

Wat bij mij ook niet helemaal eerlijk was, was dat er 2 zusjes in dezelfde examengroep zaten.. Instructeur zette ze samen

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 20:49

Als ik dat zo lees gaat het nogal eens scheef eraan toe daar bij de KNHS, maar toch lijkt het me wel leuk om eens mee te maken.
Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen daar 2 paarden mee naartoe te nemen... eentje oke, ik heb zelf een paard en een trailer...maar 2 paarden... niet iedereen heeft zomaar een extra paard en vervoer voor 2 paarden Verward

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 21:22

Je hoeft ook niet 2 paarden van je eigen mee te nemen. Je hebt gewoon een gastruiter nodig die ook zijn/haar eigen paard meebrengt. Wel minstens op een fatsoenlijk b/l niveau. Het fijnste is het wel als die gastruiter tijdens de cursus al een keer daar gereden heeft, zodat je weet waar je op moet letten met lesgeven.


Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 07:43

Hebben jullie het nu over fase 1 of over basis-instructeur? Want bij de basis instructeur hoef je zelf niet te rijden heb ik begrepen?
Ik zou ook graag fase 1 gaan doen. Maar ik vraag me af of het goed te combineren is naast mijn studie. Gaat er veel tijd in de theorie zitten?

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 09:47

Basisinstructeur is wat vroeger heette: ponyclubleider. Je hoeft voor deze cursus niet zelf te rijden op het examen, maar daarvoor wel iemand of meerdere iemanden meenemen... tja,anders valt er weinig les te geven.
Theorie valt best wel mee, is vrij logisch (da's wel een + bij de ORUN) en als je een beetje gezond paardenverstand hebt, kom je ook al een heel eind. Is gewoon leuk om die cursus(en) toe doen, je krijgt meer inzicht en dat is gewoon handig voor je eigen rijden.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 14:09

Scum schreef:
Je hoeft ook niet 2 paarden van je eigen mee te nemen. Je hebt gewoon een gastruiter nodig die ook zijn/haar eigen paard meebrengt. Wel minstens op een fatsoenlijk b/l niveau. Het fijnste is het wel als die gastruiter tijdens de cursus al een keer daar gereden heeft, zodat je weet waar je op moet letten met lesgeven.



Nou dan nog zie ik daar een probleem.... niet iedereen heeft een trailer om zijn paard mee te vervoeren. (en een auto vinden die een 2 paards trailer mag trekken is ook niet makkelijk)
Maargoed, geloof dat die curus pas in november is, dus dan kan ik daar nog even over verzinnen Haha!

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:03

mijn tante geeft deze cursus ook.
dus als je nog wat wilt weten kan ik het zo voor je vragen Knipoog

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:15

Cinzano schreef:
Nou dan nog zie ik daar een probleem.... niet iedereen heeft een trailer om zijn paard mee te vervoeren. (en een auto vinden die een 2 paards trailer mag trekken is ook niet makkelijk)
Maargoed, geloof dat die curus pas in november is, dus dan kan ik daar nog even over verzinnen Haha!


Zet een berichtje op bokt tegen die tijd! Misschien is er iemand die het leuk vind om te komen.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 21:01

Als je de cursus nou gewoon in Wormerveer gaat doen kom ik wel een keer rijden Ga binnenkort mijn E halen en heb een paard, trailer en auto tot mijn beschikking Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-04 19:35

gomir schreef:
Als je de cursus nou gewoon in Wormerveer gaat doen kom ik wel een keer rijden Ga binnenkort mijn E halen en heb een paard, trailer en auto tot mijn beschikking Haha!


Kijk dat moeten we hebben Knipoog

Nou wie weet hoor je tzt nog wel van me Haha!

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 19:51

Ik wacht het rustig af hoor Knipoog
Ik heb iig geen balkenvrees dus ben zelfs wel voor een springles te strikken als het nodig is Clown

Geen idee waar die cursussen aankomend jaar zijn trouwens Verward Voorheen was het iig regelmatig bij de Zaanse ruiters in wormerveer, die hebben er gewoon een hele fijne accomodatie voor

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 20:41

Hey Tineke, ik heb ook 1e fase gedaan maar bij ons was het de bedoeling dat je gewoon iedere week je paard mee nam.
Gastruiters waar Scum het over heeft hebben we nooit gehad, volgens mij is dat meer iets van de basisinstructeuropleiding.

Ik vond het eerlijk gezegd geen goede opleiding. Lesgeven leer je er al helemaal niet en er is teveel afhankelijk van de cursusleider die je hebt.
Achteraf had ik mijn geld beter kunnen besteden aan prive-lessen. Knipoog

Het is alleen handig als je echt verder wilt in het lesgeven, maar dan moet je zeker ook 2e en 3e fase doen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Bitwise

Berichten: 754
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 20:53

Bij opleiding 1e fase, moesten we zowel voor de lessen zelf als voor het examen een gastruiter regelen. Mijn vriendin heeft kandidaat-instructeur gedaan en die moesten er nog veel meer meebrengen.

SGWay of Life's Online Spr:L, Sgw:M, Dr:Z1
SGWay of Life's Cabanta Spr:B, Sgw:B, Dr:L1

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 06:13

Ik wilde de cursus ook gaan doen, driftig mn wp in de L1 gehaald, krijg ik het boekje, moet je nu ineens een paard meenemen van 160 hoog minimaal. Vroeger was dat alleen met het examen en mocht je met de cursus ook gewoon je D pony meenemen als je daarmee L1 was.
Vrees voor mij dat dat diploma dus nooit zal komen want ik heb geen idee waar ik ff een L1 paard van 160 hoog vandaan moet toveren. Huilen
Vinnet echt discriminatie Boos!

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 08:07

Klopt het dat er ook andere op je paard moeten rijdeN Een kennis van mij doet ook een intructeursopleiding )volgens mij ORUN maar ik weet het niet zeker. Met het rijden moesten ze dus wisselen van paard. Een van de cursisten had zijn paard de hele nacht aan de slof vastgezet in de stal zodat hij mooi zou buigen met zijn hoofd op die dag . Die moest dus op haar paard...(die vrouw is overigens gewoon geslaagd...)

Ik ben al heel voorzichtig met wie ik op mijn paard wil hebben, dus dit is voor mij echt een reden dat ik er niet aan zou beginnen, ondanks dat het mij wel leuk lijkt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jadero, Trendiction en 24 bezoekers