Western en engels... gaat dat samen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Gaat engels en western samen? graag uitleg van je mening in t topic :D

ja
14 (82%)
nee
3 (17%)

Totaal aantal stemmen: 17


DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

Western en engels... gaat dat samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 22:04

Hallo,
ik zit een beetje met een dillema....
Ik rijd jambo nu zown anderhalf jaar. Ik rijd dressuur met m en ik spring ongeveer 1x in de week. De eigenaresse is begonnen met westernles. Ik ben nu gewoon Jambo aan t trainen op de basis, voorwaarts neerwaarts, reageren op t been achterhand eronder. Ik ben best fanatiek ik kan namelijk bijna elke dag rijden en de eigenaresse is er minder als ik, maar die heeft zowiezo 1x in de 2 weken westernles...
Ik heb zelf nix met western, ben echt een englse muts.
Ik longeer jambo 1x in de week/2weken, spring 1x in de week en de rest dressuur of een buitenritje. Genoeg afwisseling lijkt mij en Jambo lijkt er veel plezier in te hebben. Ik heb mijn eigen tuig voor jambo, want de eigenaresse heeft alles western ik engels.
Maar laatst begon de eigenaresse erover dat ik mischien niet meer moest gaan springen en eigenlijk mischien maar over moest gaan naar western, omdat ze bang is dat dat haar western rijden beinvloed...
Ze is zelf nu afentoe aan t oefenen met western in de bak sinds ze les heeft. Ik ben hier natuurlijk niet zo blij mee, western moet je liggen en dat doet t bij mij helemaal niet. Ik vind dat engels en western makkelijk samen gaat (of je moet echt op wedstrijd nivo gaan rijden met western)
Ik denk dat t voor jambo alleen maar fijne afwisseling is zolang je t maar duidelijk houd. T enigste verschil is dat ik met een bustrensje rijd en zij met een western d trens. Voor de rest oefenen we allebij nog op de basis en dat is bijna t zelfde als met western.
Maar na deze lange uitleg is mijn vraag:
wat is jullie mening...
Gaat engels en western samen??? Wat zijn jullie ervaringen???

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:21

Ik doe het al jaren, alhoewel fanatieker western, rij ik ook af en toe nog steeds een dressuurwedstrijd.

Het bewijs: derde prijs amateurklasse pleasure (begin 2004)
Afbeelding

en 5e prijs L1 (met ruim winstpunt) vorige week...
Afbeelding

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:55

Ik doe het ook! en het gaat perfect!

DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 00:10

anya: mooie fotos, zou ik die mogen uitprinten om te laten zien aan de eigenaresse?? Haha! Is namelijk een mooi voorbeeld

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 00:24

ja het moet kunnen zolang je niet met één onderdeel topniveau wilt bereiken.. want er zijn toch aardig wat verschillen western heeft natuurlijk losse teugel en als ze aan de teugel lopen hebben ze vaak het hoofd op een andere hoogte dan een dressuurpaard.
als je het laat maar zeggen voor recreatie rijd dan moet het kunnen en af en toe een wedstrijdje moet ook kunnen hoor.

ik zelf ben trouwens overgestapt van engels naar western.. maar ik toen ik engels reed leek het wel dat ik western reed maar dan met een dressuurzadel Haha! ik rij nl altijd met losse teugel bijna..

en afwisseling is juist goed en af en toe een sprongetje moet gewoon kunnen dat doe ik ook gewoon

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 00:37

DEESenJAMBO schreef:
anya: mooie fotos, zou ik die mogen uitprinten om te laten zien aan de eigenaresse?? Haha! Is namelijk een mooi voorbeeld


Tuurlijk Dees... Je mag alle foto's van profiel ook uitprinten, van alles door elkaar western, engels, freestyle (alleen geen springen, nooit een foto van gemaakt Lachen ).

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 00:40

Quarterh0rse schreef:
ja het moet kunnen zolang je niet met één onderdeel topniveau wilt bereiken.. want er zijn toch aardig wat verschillen western heeft natuurlijk losse teugel en als ze aan de teugel lopen hebben ze vaak het hoofd op een andere hoogte dan een dressuurpaard.
als je het laat maar zeggen voor recreatie rijd dan moet het kunnen en af en toe een wedstrijdje moet ook kunnen hoor.

ik zelf ben trouwens overgestapt van engels naar western.. maar ik toen ik engels reed leek het wel dat ik western reed maar dan met een dressuurzadel Haha! ik rij nl altijd met losse teugel bijna..

en afwisseling is juist goed en af en toe een sprongetje moet gewoon kunnen dat doe ik ook gewoon


een dressuurpaard kan goed aan een losste teugel lopen hoor (westernhouding = lang en laag). Voor dressuur neem je de teugels meer aan en rijdt de achterhand er constant bij. Dan krijg je vanzelf meer oprichting. Het enige dat ik anders doe is stoppen (benen eraf of benen erbij). En ik gebruik de westernhulp voor galop (buitenbeen drukt door), maar er zijn ook genoeg dressuurruiters die op het buitenbeen aangalopperen.

Ik denk dat je bij professioneel niveau de twee disciplines wellicht wat moeilijker kunt combineren, maar dat niveau halen de meesten toch niet. en mijn vriendin (rijdt western reining bij de professionals) reed haar quarter voor de grap zo eventjes naar de M2. Toen had ze geen zin meer Lachen

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 00:49

ja dat is ook wel zo, maar bij sommige dressuurruiter (absoluut niet allemaal hoor) zijn de teugels toch best strak en ziet het er lang niet zo ontspannen uit als western vind ik (er zijn ook westernruiters die het niet ontspannen doen) het ligt helemaal aan de ruiter hoe je paard erop reageert vind ik, ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen maar ik hoop dat je het snapt Haha!
de Quarter die ik rijd is een aantal keer Europees kampioen geweest (pleasure), maar kent inprecipe alles van het ZZ en zou daar eigenlijk zo naar toe gereden kunnen worden.. maar bij het paard zelf merk je gewoon dat het western leuker vind de vrijheid etc

DEESenJAMBO
Berichten: 1260
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 09:47

leuke reacties Haha!
Bij jambo merk je verder niet echt wat ie leuker vind... western of engels, maar ik en de eigenaresse hebben eigenlijk allebij geen wedstrijd ambities, denk dus niet dat dat een probleem moet zijn.

En over het springen... volgens haar zou dat niet handig wezen omdat jambo nogal blij wordt van een sprongetje en beetje opgefokt gaat doen... (proberen te scheuren naar de sprong toe) dat gaat nu al veel beter lijkt mij kwestie van consequent oefenen. Maar dat moet toch geen invloed hebben op het western rijden van de eigenaresse?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 09:55

Western en Engels gaan heel goed samen....tot op zekere hoogte. Maar als jullie allebei niet echte wedstrijdambities hebben, kan het hoor!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 14:23

springen af en toe is goed voor de rug, of het nu een western of een engels gereden paard is. Bovendien heb je ook bij western een discipline waarbij je moet springen: hunter under saddle Lachen

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 16:12

DEESenJAMBO schreef:
En over het springen... volgens haar zou dat niet handig wezen omdat jambo nogal blij wordt van een sprongetje en beetje opgefokt gaat doen... (proberen te scheuren naar de sprong toe) dat gaat nu al veel beter lijkt mij kwestie van consequent oefenen. Maar dat moet toch geen invloed hebben op het western rijden van de eigenaresse?



nee vind ik ook niet, hoe vaker je het doet hoe meer je het paard het rustiger kan leren om te springen.. dat moet wel een voordeel zijn lijkt me als hij rustig en netjes kan springen om een moment.. maar ook bv in het bos omdat er wel een iets over het ruiterpad kan liggen zoals een boomstammetje ofzo. ik vind dat het gewoon moet kunnen hoor

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 21:50

Als je het goed doet is toch bij alles de basis hetzelfde?
Paard aan het been, te sturen op lichte hulpen van been en zit?

Natuurlijk loopt het paard bij dressuur in een andere houding dan bij western, maar als je die houding bereikt op de "juiste" manier kan je het hoofd op welke manier dan ook laten dragen toch?

Ik rij alleen dressuur, mensen hebben weleens gezegt dat we over konden stappen op western omdat ze zo makkelijk op zit en been met lange teugel te rijden was.
Terwijl dat naar mijn mening bij dressuur toch even belangrijk is? Verward

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 07:10

Ik rij western (ca. 3x in de week) mijn verzorgster rijd haar 2x in de week engels