Witte vlekken op lederen rijlazen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ludo

Berichten: 148
Geregistreerd: 13-04-06
Woonplaats: Heerenveen

Witte vlekken op lederen rijlazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-09 14:46

Ik heb sinds van 't zomer laderen rijlazen van Harry's horse gekocht.
Ze bevallen me zeer goed en ik had totaal geen moeite met inlopen van deze laarzen. En ze rijden echt heerlijk!

Toen ik ze kocht heb ik gehoord dat je ze goed schoon moet maken en houden, dit heb ik dus gedaan.
Iedere keer naar het rijden poetste ik mijn laarzen en liep niet met mijn laarzen door het water of door de mest.
Alleen tot mijn grote verbazing komen er witte vlekken aan de binnen kant van mij rijlaarzen, dit heb ik er geprobeerd uit te poetsen. Dit leek in het begin te lukken maar ze komen toch weer terug. Het vreemde is dat deze vlekken maar op één rijlaars zit.

Ik had al even op google gekenen, maar ik kon geen goede oplossing vinden.

Weet iemand wat ik hier tegen kan doen om deze lelijke witte vlekken weg te halen en het voorkomen dat ze ook op de andere laars komen? Of denken jullie dat het nu al slijtage kan zijn? [ik rijd niet belachelijk veel, 3 keer per week]

En nog een ander vraagje over mijn laarzen, als ik ze op heb gepoetst glimmen ze erg mooi, maar dit trek naar een paar minuten ook weer weg en dan worden ze erg [weer] dof. Weet iemand misschien ook nog een tipje hoe ik mijn laarzen meer glimmend kan houden?

Alvast bedankt..:)


lovey_ou

Berichten: 5532
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Witte vlekken op lederen rijlazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:40

Wat maakt het uit? Het zit toch aan de binnekant. Niemand die het ziet joh ;)

[ITP] Mijn eerste aanwinst! Amy haar bokt debuut
                    <3

What makes you different, makes you beautiful!

Bonechi_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 05-02-05

Re: Witte vlekken op lederen rijlazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:43

Is het geen huidvet van je paard? :D Dan is het namelijk ook niet zo vreemd dat het terug komt als je weer rijdt. Als je het maar op een laars hebt, heb je dan wel je ene been meer aan dan het andere :P

Mikk_

Berichten: 1429
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:44

Ik denk dat ze bedoelt aan de buitenkant van de laars, maar het stuk dat je aan je paard legt met rijden.

Ik heb dit trouwens ook

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:46

Bonechi_ schreef:
Is het geen huidvet van je paard? :D Dan is het namelijk ook niet zo vreemd dat het terug komt als je weer rijdt. Als je het maar op een laars hebt, heb je dan wel je ene been meer aan dan het andere :P


daar moest ik ook meteen aan denken. dat kan je er in ieder geval zo weer afpoetsen met een beetje zadelzeep.

voor het glimmen: potje kiwi schoenpoets kopen, in de fik steken, je laarzen er mee poetsen en dan uitwrijven met een panty :)

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Mikk_

Berichten: 1429
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:48

Volgens mij is het een beschadiging van de bovenste laag

Aukelizzy

Berichten: 12656
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:03

Zijn het echte leren laarzen of zit er een coating overheen, net als bij sommige Petries.
Als het idd. een coating is kan het zijn dat die gewoon los laat of eraf slijt.Dat zou ook verklaren waarom ze niet willen glimmen. ;)
Hopelijk heb je het bonnetje nog want ik heb het gehad bij mijn vorige laarzen(petrie) en die waren binnen de kortste keren niet meer om aan te zien.

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Biskwie
Berichten: 2310
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:03

LiSSy schreef:
Bonechi_ schreef:

voor het glimmen: potje kiwi schoenpoets kopen, in de fik steken, je laarzen er mee poetsen en dan uitwrijven met een panty :)


Wat is de functie om het in de fik te steken?

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Witte vlekken op lederen rijlazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:10

kiwi is normaal heel hard en bijna niet smeerbaar, door het in de fik te steken wordt het heel vloeibaar en kan je het super makkelijk smeren. en daardoor gaat het nog beter glimmen.
het stinkt wel!

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Biskwie
Berichten: 2310
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Witte vlekken op lederen rijlazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:22

hmm... dat ga ik ook eens proberen :D


_Dune_

Berichten: 2773
Geregistreerd: 27-10-07

Re: Witte vlekken op lederen rijlazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:11

Ik zou terug gaan naar de winkel om te vragen of dit normaal is. Lijkt me namelijk van niet, aangezien je het maar aan een laars hebt. Misschien dat zij iets voor je kunnen betekenen.

Ludo

Berichten: 148
Geregistreerd: 13-04-06
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-09 21:27

@ Lovey_ou: nou het maakt wel een kleine beetje uit dat het aan de binnenkant zit het is gewoon lelijk en zonder voor mijn laarzen.

@ Bonechi_: ik heb het idee dat het geen huidvet is, omdat het ook al direct terug komt nadat ik ze in heb gevet, en dan heb ik dus nog niet gereden. Daarom denk ik dat het geen huidvet is.

@ LiSSy: Bedankt voor de tip voor het gelimmen van de laarzen ik zal eens z'n potje kiwi schoenpoests kopen, hopen dat het dan weer gaat gelimmen. Ik zal het eens proberen :)

@ Aukelizzy: Ik zou het eerlijk gezegt niet weten of er een coating over heen zit, de naam van de laarzen heet "Harry`s Horse Lederen laars `Deluxe" en kan op internet niet vinden wat voor soort laars het precies is. Ik heb gelukkig het bonnetje nog wel, van zulk soort artiklen bewaar ik altijd de bonnetjes.

@ _Dune_: Dit ben ik ook van plan denk ik, want ik vind het zonder voor mijn laars.

GirlyMelis
Berichten: 1586
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Kamerik

Re: Witte vlekken op lederen rijlazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:31

Zijn het wel echte leren laarzen? Anders zou ik gewoon even terug gaan als je het bonnetje nog hebt ;).

Ludo

Berichten: 148
Geregistreerd: 13-04-06
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-09 21:34


Bienotje

Berichten: 10860
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Witte vlekken op lederen rijlazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:38

Wat voor artikelen gebruik je voor je laarzen. En maak je ze ook iedere keer echt schoon, voordat je ze in de poets zet. Is het op een plek, waar je been normaal gesproken tegen het zadel aan ligt. an het slijtage daarvan zijn?

Zo uit het niets, valt er denk ik weinig over te zeggen ;)

The unicorn made me do it!

Ludo

Berichten: 148
Geregistreerd: 13-04-06
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-09 21:43

Bienotje schreef:
Wat voor artikelen gebruik je voor je laarzen. En maak je ze ook iedere keer echt schoon, voordat je ze in de poets zet. Is het op een plek, waar je been normaal gesproken tegen het zadel aan ligt. an het slijtage daarvan zijn?

Zo uit het niets, valt er denk ik weinig over te zeggen ;)



Jaa voordat ik ze ga poetsen zorg ik er voor dat ik ze eerst helemaal schoon maak met een droge doek, zodat het meeste zand er af is enz. En daarna gebruik ik schoenpoets voor echt leer die ik gekocht heb ik de schoenmaker, het merk weet ik niet. En de laarzen poets ik in met een oude onderbroek van mijn moeder.

Jaa het is op het plek waar ik mijn been leg tegen het zadel, ik zal als ik het niet vergeet morgen even een foto maken van de witte vlekken misschien is het dan iets duidelijker :)

__manon__

Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Vught

Re: Witte vlekken op lederen rijlazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:12

Ik heb het ook met mij leren laarzen, het is waarschijnlijk gewoon slijtage.

Anieke89

Berichten: 2138
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Hengelo

Re: Witte vlekken op lederen rijlazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:17

Als het op de plek is waar je been tegen het zadel aan zit is het vermoedelijk slijtage van de laars. Had dit bij mijn nieuwe laarzen ook vrij snel. De eigenaar van de winkel waar ik ze had gekocht zei dat dit te maken had met de manier waarop het leer gekleurd werd o.i.d. Dat is nu anders dan vroeger, en kwalitatief ook minder goed dus slijtage plekken zie je eerder.

......................................................................................................................................................................... Nobody said it was easy.............................................................................
................................................................................................................................................ No one ever said it would be this hard......................................................................
................................................................................................................................................................... Just take me back to the start .........................................................................................

Igorovic

Berichten: 33
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Witte vlekken op lederen rijlazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:01

Deluxe standaard is volgens die link van jou met een coating. Ik denk dat daar het probleem dan ook vandaan komt. Ik persoonlijk zou ook niet gaan voor een laars met een coating, omdat gecoate laarden snel kunnen bladderen en snel een soort van slijtageplekken kunnen laten zien.

Evydepevy
Berichten: 45
Geregistreerd: 09-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:27

Als je je laarzen ECHT wilt laten glimmen, zoals al die top ruiters moet je er flink wat schoenpoets op doen,
dat op laten drogen en flink uitpoetsen met panty's .... je weet niet wat je ziet!

Igorovic

Berichten: 33
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Witte vlekken op lederen rijlazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:50

Ja precies, je kunt het ook eens bij je laarzenmaker vragen. Hij kan speciale verf gebruiken wat langer blijft zitten.

Ludo

Berichten: 148
Geregistreerd: 13-04-06
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-09 10:23

Oké, dus jullie denken dat het slijtage gaat. Dat vind ik wel zonde en snel voor een laar, wat kan ik het beste doen? Het gewoon er bij laten zitten of met de laarzen terug gaan naar het verkoop adres?

En Evydepevy welke schoenpoets gebruikt je dan hier voor? Of maakt dat niet uit? Ik heb nog wel genoeg panty's in huis dan zal ik dit eens proberen. Bedankt!

Anieke89

Berichten: 2138
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Hengelo

Re: Witte vlekken op lederen rijlazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:28

Er bij laten zitten, kan de winkel ook niks aan doen. Ik moest toen een nieuwe rits in mijn laarzen laten zetten en toen had ik dat gelijk gevraagd. Kunnen zij verder ook niks aan veranderen, en ach.. het zit toch aan de binnenkant dus dat zie je toch niet :)

......................................................................................................................................................................... Nobody said it was easy.............................................................................
................................................................................................................................................ No one ever said it would be this hard......................................................................
................................................................................................................................................................... Just take me back to the start .........................................................................................

lovey_ou

Berichten: 5532
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Witte vlekken op lederen rijlazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:33

heb je al een foto gemaakt? :)

[ITP] Mijn eerste aanwinst! Amy haar bokt debuut
                    <3

What makes you different, makes you beautiful!

Ludo

Berichten: 148
Geregistreerd: 13-04-06
Woonplaats: Heerenveen

Re: Witte vlekken op lederen rijlazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-09 16:35

Nee ik heb nog geen foto gemaakt was het maandag helemaal vergeten. Ik zal zaterdagmiddag even een foto maken, want morgen rijd ik ook weer maar dat is s'avonds en dan zal de foto niet goed lukken denk ik.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eefje_Sammy, mabellean en 12 bezoekers