hoe voeren jullie paarden die 24 uur per dag buiten lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

hoe voeren jullie paarden die 24 uur per dag buiten lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 16:23

Naar aanleiding van dit topic.
[VMR] Wanneer en hoevaak voeren jullie op een dag?

Hoe en wat voeren jullie je paarden die de hele dag en nacht op het land verblijven.
Ik heb Sandor nu sinds 4 weken 24 uur per dag op het land staan maar voer nu dus maar 1 x krachtvoer..1.5 kg basisbrok
Hij krijgt wel 'smorgens hooi bijgevoerd. En 's avonds na het rijden geef ik hem zijn biks en hooi..
Eigenlijk vind ik dit te weinig waardoor ik nu de Subli EM aan het toevoegen ben .. Ik train 1 a 1.5 uur per dag..
Ben benieuwd naar de reacties Lachen

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...


Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:32

Bij Licor staat er nog voldoende gras op de wei, dus hooi bijvoeren is niet nodig. Dat zal ik wschlk wel gaan doen als het gras op is.

Als hij niet gewerkt heeft, krijgt hij 2 x 1 kilo onderhoudsmengeling op een dag, al shij wel gewerkt heeft, afhankelijk van hoe zwaar, krijgt hij 1.5 à 2 kilo onderhoudsvoer op een dag.
Ik voer hem dus naargelang het werk dat hij geleverd heeft.

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:34


* Little Joy * : Ik mis je kleine meid :+:
* Anne Reseda * : B + 18 // L1 + 10 // L2 + 13 // M1 + 2 :list: *\o/* Kampioen B dressuur Haflingerdag Ermelo 2011 *\o/*

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:35

Mijn E-pony staat ook 24/7 op het land.
hij krijgt per dag een half kilootje pavo stibro.
dit geef ik meestal smiddags.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 16:41

Ja maar Idra jij hebt hem dus bij huis staan. En hebt dus de gelegenheid om hem 's morgens ook kracht te voeren. Daar zit ik dus mee.. Hij staat in pension en ik heb niet de gelegenheid om hem 'smorgens te voeren..
Een optie voor hem om wel zijn krachtvoer binnen te krijgen is hem dus 's nachts binnen te zetten.......
Maar ik heb ook weer zoiets van laat hem lekker paard zijn die paar maanden per jaar dat het kan.. Hij voelt zich kiplekker zo dag en nacht op het land...

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

MeSilvester
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:41

hoi hoi,
een vriendin van mij voert 3x op een dag als ze op het land staan.
tussen 09.00 en 10.00 tussen 15.00 en 16.00 en tussen 22.00 en 23.00 we zorgen dat er altijd hooi ligt en die 3x dat we komen voeren krijgt hij 1 kilo sportbrok en 0.5 kilo havermix.....!!!!
groetjes

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:50

Tjah ik voer ook maar 1 keer per dag. Ken wel mensen die in de zomer speciaal 2 keer per dag naar het land gaan om te voeren, maar daar heb ik geen tijd voor.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:13

Alleen als ze gewerkt hebben krijgt ze een half schepje brok of meusli.
En 1 keer in de week slobber omdat ze dat zo lekker vinden.

And then she realized nothing would change...

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:15

1.5 kilo biks voer ik per dag, als ze gewerkt heeft krijgt ze er een kilo muesli bij,

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:18

1.5 schep musli

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:21

Ik heb 2 paarden (paard met peesblessure en een jaarling) dag en nacht in de wei lopen.

Deze paarden krijgen alleen 's avonds allebei een halfje basisbrok gevoerd verder hebben ze voldoende aan het gras.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:32

ik zie dat er veel zijn die hun paarden voeren na het werk
als ze iedere dag hetzelfde krijgen kan dat nog
maar als je bv maandag 1 uur werkt, en 1 schep geeft
dinsdag maar 20 minuten werkt, en een halve schep geeft
zou het toch logischer zijn om het voor het rijden te geven, waar moeten ze anders hun energie vandaan halen?
dan is het paard de dag dat die een uur moet werken heel sloom, en het 20 mi,n. dagje heel fit

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:37

dutske schreef:
ik zie dat er veel zijn die hun paarden voeren na het werk
als ze iedere dag hetzelfde krijgen kan dat nog
maar als je bv maandag 1 uur werkt, en 1 schep geeft
dinsdag maar 20 minuten werkt, en een halve schep geeft
zou het toch logischer zijn om het voor het rijden te geven, waar moeten ze anders hun energie vandaan halen?
dan is het paard de dag dat die een uur moet werken heel sloom, en het 20 mi,n. dagje heel fit

Als ik wat meer van mijn paard verwacht doe ik dat inderdaad ook, dan kijgt ze de dag ervoor genoeg extra.
Maar op dit moment is het iedere dag ongeveer hetzelfde en krijgt ze dus iedere dag een halve kilo extra.
Maar er zijn bij ons op stal ook mensen die niet bijvoeren omdat in principe in gras alles al moet zitten.

And then she realized nothing would change...

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:38

Helemaal niets er staat voldoende gras op het land,ze krijgt een emmer peen als we een buitenrit hebben gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:44

als [paard] "gewerkt" heeft (lees: glongeerd of gewandeld Haha!) krijgt ze een handje brok met iets lekkers. Soms peen, soms wortelchips, soms een appel. net wat ik bij me heb.

voor de rest voer ik niet bij

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:55

Ligt aan het gras. Staat er genoeg krijgen ze niks. Is de wei schraal krijgen ze 'n halve of 1 kilo brok 's morgens en 's avonds.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:04

dutske schreef:
ik zie dat er veel zijn die hun paarden voeren na het werk
als ze iedere dag hetzelfde krijgen kan dat nog
maar als je bv maandag 1 uur werkt, en 1 schep geeft
dinsdag maar 20 minuten werkt, en een halve schep geeft
zou het toch logischer zijn om het voor het rijden te geven, waar moeten ze anders hun energie vandaan halen?
dan is het paard de dag dat die een uur moet werken heel sloom, en het 20 mi,n. dagje heel fit


Ik heb altijd geleerd van je paard te voeren naar het werk dat hij gedaan heeft...

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:10

Is het echt nodig, dat bijvoeren?? Onze paarden staan ook altijd in het land en hebben voldoende gras.. Ze krijgen helemaal niks! En als het gras op is hebben ze even wat minder te eten, tot ze weer overgezet worden op een ander perceel.. Als ik heb gereden en hij heeft dus hard gewerkt, krijgt hij van mij wel een een bodempje brok.

Het paard van mijn vriendin loopt m2 en wordt echt zwaar getraind, hij staat ook dag en nacht buiten en krijgt helemaal niks! Zo zie dat het vaak niet eens nodig is!!

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:18

Mijn haflingers:
De jaarling eet alleen in de zomer gras en als ze op stal gaat (bij slecht weer) krijgt ze hooi...
De andere 2 volwassen haflingers: gras, hooi als ze op stal gaan (bij slecht weer) en als ze gewerkt hebben een halve kilo biks en als ze heel hard gewerkt hebben misschien iet smeer

Er zitten zoveel konijntjes in de opvang te wachten --> http://www.konijnenparadijs.nl

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:22

Mijn pony krijgt als beloning (en zeker niet omdat ze het nodig heeft Knipoog ) na het rijden een klein beetje meusli 'n paar boterhammen (gedroogd) 'n appel en 'n wortel.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:32

we voeren ze niet, gras zat Haha! (en ze zijn al zo VOLslank...*zucht*)

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:42

Idra schreef:
Ik heb altijd geleerd van je paard te voeren naar het werk dat hij gedaan heeft...

dan snap ik de logica neit
je gaat zelf smorgens toch niet zwaar trainen op een potje choco pops, om dan daarna je energie naar binnen te kappen
toch omgekeerd? eerst energie, laten verteren, en dan gaan trainen, ...
dus ik denk dat dat voor paarden ook geldt
of bedoel je dat je ze niet direct na de maaltijd mag doen werken?


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:46

ik voer peen en een beetje brood omdat er biotine poeder in moet iedere dag.
Als ik van tevoren weet dat ik les heb, krijgt ie de dag ervoor een half kilootje müsli.

Ik heb op een stoeterij gewerkt waar de paarden huifkarwerk deden en wij voerden inderdaad van te voren, als er veel ritten of zware ritten aankwamen, begonnen we 3 dagen van tevoren het krachtvoer wat op te voeren. Achteraf voeren heeft geen zin voor de energiebehoefte.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 19:14

Andrew staat samen met Cindy zijn vriendinnetje dag en nacht in "bruikleenlandjes" in de buurt van onze stal. Ik voer afhankelijk van hoeveel gras er staat een kwart tot een halve kilo basisbrok met een half bekertje pavo vital als ik hem verzorg, en als ik rijd, na het rijden. (dus meestal tussen 14:00 en 22:00 Schijnheilig )Hij wordt hoogstens 3/4 keer per week gereden, laatste weken minder. Als er te weinig gras staat wordt hij bijgevoerd met een baal kuil in het land. Hij ziet er prima uit. Cindy krijgt niets bijgevoerd... die wordt dik van lucht... Schijnheilig

Moenira staat dag en nacht in het land. ze heeft geen veulen en wordt dan ook niet echt bijgevoerd. Alleen een handje brok na het rijden als beloning. Ze loopt zo'n 5/6 keer per week met mij en/of met andere lessers, een half tot anderhalf uur per dag. Ik start wedstrijden met haar.
Ze heeft energie genoeg en ziet er beter uit dan van de winter.
Er is genoeg land met genoeg gras.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 23:44

Als ze 24-7 op de wei staan krijgt hij niets bijgevoerd, hooguit een handje na het rijden. Hij is al vet zat Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: divided en 100 bezoekers