[NH] Is dit Nh??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

[NH] Is dit Nh??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 16:10

heey, ik heb een goeie/sterke band met mijn pony, hij volgt me overal waar ik ga of sta...

als ik hem losgooi in de bak, en opjaag, en ik ga op mijn hurken zitten, dan draaid hij zich meteen om, en komt naar me toe gelopen en staat voor me stil.

Ik heb hem dit zelf geleerd, maar is dit nou NH? want ik heb er niet veel verstand van, ik heb alleen verstand van VD.

Als ik ga lopen (in de losgooibak enz. dan loopt hij achter me aan, als ik stop staat hij meteen stil, als ik mijn arm omhoog doe, doet hij zijn hoofd eronder, en dan zijn zijn oren nog op mij gericht, en dan doe ik mijn arm om zijn nek heen en gaan zijn oren recht naar voren.... tot welke klassen hoort dit Tong uitsteken?



Ik heb hem dit zo maar zeggen zelf geleerd, niet echt geleerd natuurlijk maar als ik het deed, deed hij het ook.... dus actie reactie.

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)



cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 16:17

Ik weet niet of dit nu echt met NH te maken heeft Verward , mijn paard/pony's volgene mij ook waar ik ga of sta, lekker spelen in de bak achter elkaar aan rennen, ze betrekken me bij hun spel, ik vind dat wel lachen, ze zien mij als leider van de kudde (dat moet ook Tong uitsteken )

Dit is al jaren zo, en heeft volgens mij meer met de band die je met je paarden/pony's heb te maken dan met NH.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 17:37

Je kunt een zeer goede band met je paard hebben zonder aan NH te doen.
Wat je doet het hurken enz dat is voor jouw onbewuste communicatie met je paard. Een paard hoef je dat niet te leren als hij jowu vertrouwd. Dus die hulpen kun je NH noemen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 12:36

Ik denk dat dit wel en vorm van NH is. Wat is NH? Voor mij is het een manier van communiceren met je paard en dan op een manier die je paard natuurlijker wijs snapt. Of je dit nou bewust of onbewust doet maakt denk ik niet uit.
Je bent dus denk net als ik en nog veel meer mensen bezig met een eigen vorm van NH.
Aangezien jij zelf zegt dat je iets doet en dat je paard daar natuurlijkerwijs op reageert zoals jij wil dat hij/zij reageert. Jij hebt dus iets gedaan wat je paard snapt, dan heb je dus op een natuurlijke manier gecomuniceert met je paard en dat is naar mijn idee NH.

Je bent dus ook bezig met VD? kijk eens op mijn site , ik heb daar een stuk over het verschil tussen NH en VD. Het verschil lijkt groot maar vaak is dat dus niet zo. Veel mensen die Vd beoefenen zijn onbewust met NH bezig omdat ze spelletjes met hun paard spelen die vaak heel erg lijken op spelletjes die bij NH gedaan worden.

Groetjes lconline

Naturologic
Praktijk voor dier-natuurgeneeskunde
Western-horsemanship
www.naturologic.nl

joyce85
Berichten: 158
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:09

Hi

Natuurlijk is het NH. NH betekent eigenlijk niet meer dan communiceren met je paard via lichaamstaal. Je kunt hem op een grote volte (afgezet)
proberen te longeren zonder lijn. Op die manier kun je goed zien of hij je snapt.

Als je meer wilt weten, kun je beter even een pb sturen dan zal ik je uitleggen wat ik precies bedoel. Hoe aan te draven en galopperen en hoe terug te nemen.

Groetjes

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:15

lconline schreef:
Ik denk dat dit wel en vorm van NH is. Wat is NH? Voor mij is het een manier van communiceren met je paard en dan op een manier die je paard natuurlijker wijs snapt. Of je dit nou bewust of onbewust doet maakt denk ik niet uit.
Je bent dus denk net als ik en nog veel meer mensen bezig met een eigen vorm van NH.
Aangezien jij zelf zegt dat je iets doet en dat je paard daar natuurlijkerwijs op reageert zoals jij wil dat hij/zij reageert. Jij hebt dus iets gedaan wat je paard snapt, dan heb je dus op een natuurlijke manier gecomuniceert met je paard en dat is naar mijn idee NH.



dit vind ik ook.

Ik vind dit zelf de echte NH !
Zomaar onbewust dit hebben met je paardje, zonder erbij na te denken.

joyce85
Berichten: 158
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:18

Ja idd, Als de communicatie met je paard echte NH is, hoef je alleen nog maar te denken en hij doet het !

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 17:34

joyce85 schreef:
Hi

Natuurlijk is het NH. NH betekent eigenlijk niet meer dan communiceren met je paard via lichaamstaal. Je kunt hem op een grote volte (afgezet)
proberen te longeren zonder lijn. Op die manier kun je goed zien of hij je snapt.

Als je meer wilt weten, kun je beter even een pb sturen dan zal ik je uitleggen wat ik precies bedoel. Hoe aan te draven en galopperen en hoe terug te nemen.

Groetjes


Ik longeer hem meestal zonder touw enz. daarom reageerd hij ook heel goed op mijn stem, en omdat het buiten is, schrikt hij wel eens, dan kom ik bij hem staan, en word hij helemaal rustig en legt hij zijn hoofd op mijn schouder enz. Ik denk dat dat ook een stukje van onbewuste NH is...!!

en als hij dan op hol slaat, wat hij toch ook wel eens doet, hurk ik op de grond en komt hij meteen naar binnen gelopen. Hoe erg hij ook geschrokken was, dan 'luisterd' hij naar mij, en voelt hij zich bij mij op zijn gemak.

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)



cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:01

Dat is toch fijn als je paard op die manier op jou gericht is, dan vertrouwd ie toch lijkt mij

Zoals jij het noemt 'onbewuste NH', daar vind ik het ook op lijken, als je goed met je paard omgaat en je verdiept je in de band die je met hem hebt en gaat daar dieper op in dan de gemiddelde ruiter doe je blijkbaar al NH, terwijl ik het meer bij een simpele basis vind horen voor het houden van een paard, maar goed Haha!

Nh of niet, leuk is het wel OK dan!

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 13:01

je kunt NH volgens mij ook, "je paard willen begrijpen en er ook naar handelen" noemen

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 17:44

santerra schreef:
je kunt NH volgens mij ook, "je paard willen begrijpen en er ook naar handelen" noemen


Ja, maar het toch triest dat men daar speciaal DE naam NH aan moet geven, omdat het iets is wat iedere eig./ruiter gewoon als basis dient te weten en te doen.

Ik zie dit meer als een plicht naar mij paarden toe dan als een roeping of intresante theorie.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 23:47

Ja maarja wees nou eens eerlijk, alles valt wel onder een naam toch Knipoog?

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 23:55

Vind ik niet, wel als je bezig bent met specieke dingen zoals the seven games van parelli of andere spelletjes, maar je houding ten op zichte van je paard moet naar mijn mening altijd open zijn dus: zoals Santerra omschrijft je paard willen begrijpen en daar naar handelen.

Of je nu dressuurmuts bent, springruiter of nh-er dat maakt imo dan niet uit.

Dat bij lange na niet iedereen dat doet is een andere verhaal en dat dit een belangrijk onderdeel is van Nh ook.
Het zou een onderdeel moeten zijn van iedere tak vd paardensport profensioneel of hobbymatig maakt niet uit.

Iedereen mag het van een naam geven, alleen ik geef er geen naam aan.




Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers