paard gewond door in wei, wie verantwoordelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

paard gewond door in wei, wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 16:45

hallo

vorige donderdag kregen we zo een telefoontje van de stal dat mijn paard ernstig gewond was en dat de dierenarts had moeten gaan. wij zijn dan nog die avond rap naar de stal gereden. en daar deden ze het verhaal: van 's morgens hadden ze mijn paard samen met een ander paard in een kleine wie vooraan gestoken (houten omheining). ze zeggen dat ze niets hebben zien gebeuren maar iets na de middag zagen ze dat mijn paard gewond was. der hele been lag op en moest genaaid worden en in verband gedaan. daarna had ze een hele snee op haar bil die ook genaaid moest worden, een hele snee op haar rug en talloze wondjes en scribels in haar nek.
wij natuurlijk uitleg vragen van hoe in godsnaam dat kon gebeurd zijn, echt het was niet meer normaal!!! maar ze wisten van niets en het kon zeker de afsltuiting niet zijn zeiden ze.
volgende optie: dat ander paard. en persoonlijk denk ik dat het dat ander paard is want mijn paard heeft al verscheidene keren wondjes gehad van dat paard, maar niet erg dan. maar dat kon niet zeiden ze, ze zouden het wel gezien hebben.
goed ja, we hebben niet veel doorgedramd omdat we na het zien van mijn arme paardje daar niet veel zin meer in hadden. ook wil ik er wel bijzeggen dat er op de wei niets van gras stond, alleen zand bijna.

wij hebben de dierenarts helemaal zelf betaald. nu is mijn vraag. zijn er nog mensen die dit tegengekomen hebben of iets dergelijks. en hoe zit het wettelijk, wie is verantwoordelijk??

bedankt
groetjes
Tlove
xxxxx

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!


Katja
Blogger

Berichten: 42171
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:47

Als jullie gewoon toestemming hebben gegeven om de paarden bij elkar buiten te zetten ben je in ieder geval verantwoordelijk.

Anders wordt het ingewikkelder.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:48

Natuurlijk zijn dit verwondingen van dat andere paard. Zoals jij de wei en het hekwerk omschrijft kan hij dat echt niet zelf hebben gedaan. Anders heb je een heel knap paard! Heeft dat paard hoefijzers achter?

Wat aansprakelijkheid betreft. Denk dat je zelf aansprakelijk bent als je ermee akkoord bent gegaan dat paard samen te zetten met jou paard.

Zou hem in vervolg niet meer met een andere samen zetten iig.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:49

De DA rekening zijn voor jouw rekening. Ik zou mijn paard nooit bij een ander paard zetten met achterijzers onder....

Je suis Charlie.

Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:50

Ik heb dat verleden jaar gehad met mijn paard die had ook flinke sneeen maar ook daar moest ik zelf voor opdraaien

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:51

Tsja, als de afspraak is dat jullie paard 's ochtends wordt buiten gezet met dat andere paard dan is het helaas eigen risico vrees is.

Als jullie er geen toestemming voor hebben gegeven is het een ander verhaal. Ook veranderd het als jullie bijvoorbeeld hebben aangegeven dat het paard niet met een ander paard mag (of niet met dat desbetreffende paard) of als jullie hebben gezegd dat jullie paard niet in desbetreffende wei mag staan.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:54

Ik denk dat je vette pech hebt.


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:55

Paard op de wei is eigen risico. Er hangt ook nooit een briefje bij wie of de verwondingen veroorzaakt heeft als ze in een groep staan, dus het blijft gissen.
Ik heb 'm ook al 2 keer met serieuze verwondingen uit de groep gehaald, wel een vermoeden welk paard het geweest is, maar het is nooit ook maar in me opgekomen om de eigenaar aansprakelijk te stellen. Ze staan met toestemming van allemaal bij elkaar en ik ben bekend met de risico's. Dan is het dus gewoon pech hebben en betalen!
Op het moment dat iemand er zonder mijn toestemming een vreemd paard bij gooit en er vallen klappen wordt het een ander verhaal.

Wel vervelend dat er blijkbaar zo weinig toezicht is en dat niemand ze uit elkaar gehaald heeft.

Nulla tenaci invia est via

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:58

Margreet schreef:
Wel vervelend dat er blijkbaar zo weinig toezicht is en dat niemand ze uit elkaar gehaald heeft.


Sorry hoor, maar verwacht je dan dat er de hele dag iemand naast de wei zit? Die wonden kunnen binnen een paar minuutjes veroorzaakt zijn, dus ik vind het niet echt redelijk wat je zegt.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:05

Zoals hier boven al aangegeven, zolang jij toestemming hebt gegeven de paarden bij elkaar in de wei te zetten, dan is dat toch echt je eigen risico. De pony van m'n zusje heeft één keer een ander paard gigantisch in elkaar getrapt, gelukkig heeft het paard er geen ernstige dingen aan over gehouden, alleen de deken was kapot. Ze zou toen nog proberen dat op haar WA-verzekering te verhalen, maar weet eerlijk gezegd niet hoe dat afgelopen is.

Maar goed, dat is het risico van paarden bij elkaar in de wei zetten.
Even van de andere kant bekeken, stel jou paard had dat andere paard zo toegetakeld, had jij het dan reëel gevonden als de eigenaren verwachtten dat jij de DA-kosten voor je rekening nam?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:20

Ik denk dat t idd je eigen risico is. Wat ik wel raar vind, wat ik uit je verhaal begrijp is dat jij pas 's avonds bent gebeld terwijl de DA 'smiddags is geweest. Daar zou ik toch wel iets van zeggen als ik jou was!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:28

Tessebes, er hoeft natuurlijk niet de hele dag iemand naast de wei te zitten, dat lijkt me logisch , maar iemand die er af en toe een blik op werpt (sociale controle) en even wat beter kijkt als er onrust is, is toch wel heel prettig en ook zeker niet onredelijk, bij ons op stal gebeurt dat in ieder geval wel, als ik er ben werp ik regelmatig een blik op de weides en ik niet alleen, zo is er de hele dag wel iemand. Een aantal flinke wonden en een paard vol met beetwonden en andere plekken ontstaat niet in een paar minuten, daar gaat een hoop onrust aan voor- en achteraf en het is erg vervelend als niemand dat in de gaten heeft, maar soms kan het gewoon niet anders, dan moet je een beetje geluk hebben.

Nulla tenaci invia est via

craz
Berichten: 307
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:07

Hey

Weet niet hoe het in Nederland juist zit maar in België ben je wel verantwoordelijk voor de schade die je dier heeft toegebracht.
(denk dat dit in Nederland ook van toepassing is maar in praktijk kan het wel enigzins verschillen)
Ook de personen waar je je paard stalt zijn gedeeltelijk verantwoordelijk.
Je betaalt immers huur om je paard daar te stallen en hoewel er geen permanent toezicht wordt uitgeoefend kan je stellen dat zij in ruil voor de huurprijs 'zorgen' voor je paard.
Indien je echter 'weet' dat de paarden overdag samen buiten gaan heb je natuurlijk wel impliciet je toestemming gegeven.
Maar er kan wel sprake zijn van gedeelde aansprakelijkheid dus dat die andere toch voor de helft(of een deel) van de kosten moeten opdraaien.
Alleszins ik zou niet zomaar besluiten dat die andere perso(o)n(en) helemaal niet aansprakelijk zijn.
Indien het om een aanzienlijk bedrag gaat zou ik het hierbij toch niet laten als ik jou was.
Don't shoot me if I'm wrong Verward Probeer alleen wat te helpen maar ik zeg het dit is Belgisch. Knipoog

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 19:55

hallo

bedankt voor de vele reacties.
inderdaad zoals iedereen zegt 'weet' ik dat ze samen buiten zitten en geef ik zo toestemming.
wel ga ik eisen stellen dat ik ze nooit meer samen in de wei wil, vooral niet in de kleine wei vooraan, waar er minder 'vlucht' mogelijkheden zijn. de andere achteraan zijn groter, dus misschien beter voor haar.

bedankt
groetjes
Tlove

rust zacht Charlie.
if you loose yourself, your courage soon wil follow, so be strong tonight ... I'v got nothing left, just an empty heart.
nieuwe fotos in mn profiel!!!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 20:53

Ik hoop voor je dat ze naar je eisen willen luisteren, maar voor wat gebeurt is ben en blijf je zelf verantwoordelijk, dat is nu eenmaal het risico van paarden in de wei Scheve mond


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, Anike, DJZ, fnpetter1990, Lui_, Miekie74, RoRo44, ryukapple, xPabloBokt en 45 bezoekers