hijgt tijdens lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

hijgt tijdens lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 13:25

Hallo allemaal ik hoop dat de titel niet al te raar overkomt, maar ik ken een paard dat af en toe een soort hijgt alsof hij het benauwd heeft.
Gewoon aan de hand hoor je niets behalve de gewone ademhaling, maar als je gaat draven aan de hand of onder het zadel hoor je het soms wel.
Het paard heeft verder geen cornage of zoiets dergelijks en is gewoon kerngezond.
Iemand nog een tip of idee?????? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:33

Mijn paard briest altijd enorm tijdens het rijden, echt bij iedere stap die ze neemt!
Ik moet er altijd wel om lachen.
De DA vertelde mij dat het absoluut niks ernstigs is, het is een gewoonte van mijn paard!

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-04 13:35

Misschien is het inderdaad een gewoonte of hij maakt zich druk om niks.
In ieder geval bedankt voor je reactie. OK dan!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 13:59

weet je zeker dat je paard geen cornage heeft??

mijn pony maakte ook zo'n soort geluid met rijden, verder was er niks aan haar te merken ze hoestte niet, ze kneep niet met haar flanken enz.
dus de veearts dacht eerst aan cornage of een andere anatomische afwijking aan de luchtwegen.
op een gegeven moment kreeg Evita na het rijden ook altijd een snotneusje en toen ben ik met haar naar de kliniek geweest, daar hebben ze een scopie gedaan (met een cameratje en een slangetje in de luchtwegen kijken) en toen bleek dat ze helemaal geen cornage had maar wel een verdikking in de luchtwegen, bronchitis dus (waarschijnlijk chronisch, het komt namelijk steeds weer terug). het is niet heel ernstig bij haar, ze heeft er alleen last van bij zware inspanning.

maar niet elk paard met (chronische) bronchitis hoeft dus te hoesten, ik zou eventjes in de gaten houden of je verder iets aan hem merkt, dus of hij na het rijden snot uit zo'n neus heeft en of hij ook met zijn flanken aan het knijpen is als hij gewerkt heeft.

je kunt ook een keer goed opletten of hij het geluid maakt bij het inademen of bij het uitademen, als hij het bij uitademen doet dan is hij waarschijnlijk gewoon aan het briezen zeg maar, dat doen ook wel meer paarden.. dat kan geen kwaad.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:24

Mijn paard heeft een beschadiging aan haar strottenhoofd waardoor er wat littekenweefsel is ontstaan en de stemband aan de rechterkant iets vergroeid is (oorzaak is luchtzuigerband). Ik het begin hoorde je haar ook zo 'hijgen' tijdens stap. Naarmate ze meer conditie kreeg ging dit weg. Nu hoor ik haar eigenlijk alleen in galop als ze zichzelf in de stess werkt. Ze gaat dan hijgerig ademhalen...

Hiepschj

Berichten: 159
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 15:55

het kan verschillende redenen hebben, waarom het paard hijgt. Hij kan dampig zijn, hij kan te dik en te vet zijn, hij kan een allergie hebben enz enz, Laat het vaststellen door de veearts, dan weet je het zeker.

wizz
Berichten: 190
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:35

laat de da ff kijken naar een keelontsteking
er zijn nu 2 paarden bij mij op stal die de zelfde geluiden maken en daarbij is geconstateerd dat het gaat om keelontsteking.
hij zal het wel weten sucses

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:22

DA laten onderzoeken. Hopen dat het iets onschuldigs is. Is dit niet het geval, wordt het alleen maar erger als je er niks tegen doet.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:19

Tja... ik dacht toch gelijk aan cornage. Hoe weet je dat ie geen cornage heeft? Heeft de DA daar onderzoek naar gedaan?

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 22:21

nee da constateerde geen cornage.
waarschinlijk is het een kwestie van conditie aangezien dit paard pas 1 maand onder het zadel is

bedankt voor jullie reacties OK dan!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 15:16

Mijn paard maakt ook regelmatig een benauwd achtige indruk, vooral als hij gras of hooi staat te eten.
Het klinkt alsof zijn keel een beetje wordt dichtgeknepen.
Ik heb het na laten kijken door de dierenarts, omdat ik ook bang was voor cornage, en daarbij heeft mijn paard ook ernstige artrose in de halswervels, dus ik vroeg me af waar dat benauwde vandaan kwam.
Natuurlijk hoorde je toen de geluidjes weer niet, zo gaat het hier vaak als de dierenarts komt, dan lijkt er niks aan de hand.
Ze heeft hem onderzocht en goed naar zijn longen enzo geluisterd.
Het klonk allemaal volkomen normaal, en geen cornage.
Toch hoor ik dat geluid regelmatig, ook al toen hij twee jaar oud was, na dat hij gerent had in de bak.
Maar tijdens het trainen hoor ik het niet.
Als ik naar een kliniek ga dit jaar voor controle foto's van zijn hals, laat ik er toch nog eens naar kijken.
Ik geef hem wel nat hooi, mischien is hij wel overgevoelig voor stof.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 18:01

Anita_D, mijn pony heeft precies hetzelfde ook dat geluid dat de keel een beetje wordt dichtgeknepen tijdens het eten van gras/hooi. bij haar was er verder ook niks te zien aan haar ademhaling of te horen aan haar longen. ze heeft het ook wanneer ze dressuurmatig aan het werk is en dan vooral als ze te diep loopt/te kort in haar hals (dat gebeurt nogal snel, iets waar we nog hard aan moeten werken). Dit heeft ze jaren gehad en de veearts dacht altijd dat het cornage was, maar op een gegeven moment begon ze ook na het rijden wat te snotteren af en toe. toen bleek op de kliniek dat er toch wat irritatie zit en ze absoluut geen cornage heeft.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 01:13

Hmm dan wordt het hoog tijd dat ik de mijne ook laat nakijken in een kliniek.
Ik longeer hem alleen en stap er een beetje op, hij loopt niet aan de teugel omdat hij niet goed is in de hals, dus weet niet of hij dat ook zou doen tijdens diep inbuigen.