piephak of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
beautyke

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Lanaken

piephak of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-04 11:04

Huilen mijn veulen (beauty) nu bijna acht maanden heeft een maand geleden een stamp gehad. nu is al een tijdje zijn hak dik en hebben we de dierenars laten komen en hij heeft er bloed uit laten lopen met een naald en er een cortisone spuit in gezet!!! (ai ai Huilen )
hij zei dat dit waarschijnlijk binnen twee weken weg moest zijn. we zijn nu al een week verder en nu is mijn vraag is dit een piephak of niet? en zal hij er ooit vanaf geraken? en zoja wat kan ik er dan het beste tegen doen?


pinotjuh

Berichten: 165
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 13:40

Kun je der misschien een foto van maken,Mijn paard heeft dus wel een piephak dus misschien dat ik het kan vergelijken.Wat ik wel weet is dat asl het een piephak is het nooit meer weg gaat want dat is blijvend xxjaninne

DOE EENS GEK JE LEEFT MAAR EEN KEER!!!!!

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 13:41

volgens mij als je idd hier een foto neer zet kan je het wat makkelijker zien

ze zeggen liefde kent geen haat..maar ze zullen zich vergissen....want als je er niet bent haat ik het om je te missen

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 13:51

Effe eengoed voorbeeld van een piephak..

Afbeelding

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 12:06

dat lijkt wel op een piephak! Mijn paard had ook zo'n hak en dat was ook een piephak!

Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij! My Precious by Cash Go jij! Go jij! Party!! Go jij! Go jij!

beautyke

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Lanaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 14:44

ik zal straks eens een foto maken zodat jullie dit wat duidelijker kunnen zien
ik heb de laatste paar dagen met groene leem geprobeerd en tis al heel wat minder maar ja misschien is dat gewoon tijdelijk
o ja alvast bedankt voor al jullie reacties


groetjes wendy&beauty Lovers [/img]

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 17:09

Heb een keer een piephak bij een paard gehad door dezelfde reden. Moest er toen direct antiphlogestine (schrijf je anders geloof ik) op doen en daardoor trok het vocht er wel uit. Leegzuigen heeft alleen vrij kort erna zin heb ik begrepen. Er zat vocht in en het was zacht als je eraan kwam.

beautyke

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Lanaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-04 18:40

ik heb het ook al met groene leem geprobeerd
dat trekt ook het vocht eruit en nu gaat het ook al wat beter de zwellling is toch al een stukje beter
groetjes wendy&beauty

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 07:56

Door de leem wordt het een stukje zachter en iets meer beweegbaarder maar meer niet Als je paard een piephak heeft gaat het niet meer weg.. Weghalen kan best kenis van mij heeft de piephak bij haar paard twee maal laten weghalen en nu is het niet meer terug gekomen..

beautyke

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Lanaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-04 08:20

oh maar dan is het duidelijik toch beter geworden en niet door de leem
zelfs volgens mijn moeder lijkt het minder (en die was er in het begin ook heel erg pessimistich over)
dus nu maar hopen dat het weg gaat

Ook wij hebben de endurancemicrobe te pakken

merixx
Berichten: 53
Geregistreerd: 05-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:03

wie weet er iets wat ik kan doen aan piephak?
om het te verminderen?alle tips zijn welkom!
groetjes

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 23:47

Wij hebben een zalfje van de paardendrogist. Misschien kan je die ook eens bellen voor informatie, ze hebben vaak wel goede ideeën.
Een van onze merries heeft 2 piephakken Scheve mond

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 07:40

Een piephak, met een bloeduistorting is iets anders als een met alleen vocht erin. Het kan zijn dat het bloed nog een keer weggezogen moet worden, al ben ik persoonlijk niet zo gecharmeerd van die cortisonenspuit.
Als je er al iets op wilt smeren, zul je dit heel voorzichtig moeten doen, om de bloedende haarvaten de kans te geven zich te sluiten, anders blijft de bloeding doorgaan. Regelmatig met een zachte straal koud afspuiten heeft meer zin. Een flinke bloeduitstorting, want daar praat je hier over, vraagt veel tijd om weg te trekken, maar verdwijnt op den duur wel helemaal, zeker omdat jouw veulen nog in de groei zit. Probeer wel te voorkomen dat hij gaat lopen rennen en vliegen, want ook dit kan de bloeding in stand houden.
Een piephak met vocht bij oudere paarden, is vaak chronisch. Het kan wel weg gezogen worden, maar vaak vult het lichaam het vocht weer aan. Op zich is dit een heel onschuldig iets en kan absoluut geen kwaad, al is het geen fraai gezicht.
Extreem grote piepkakken worden wel eens operatief verwijderd, maar dit is alleen zinvol, als de oorzaak eenmalig is(bv een ongeluk). Bij paarden die constant tegen schotten of boxwanden staan te schoppen, heeft dit absoluut geen zin en kan zelf schadelijk zijn.
Overleg met je DA, of de bloeduitstorting een 2e keer leeg gezogen moet worden, maar kijk uit met die cortisonen. Sterkte.

beautyke

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Lanaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 08:09

hey jongens

bedankt allemaal voor jullie reacties!!
de piephak is nu bijna zo goed als helemaal weggetrokken Lovers

Ook wij hebben de endurancemicrobe te pakken


patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:56

Conclusie, het was dus geen piephak, want die trekken NIET weg.

beautyke

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Lanaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 12:47

yep conclusie geen piephak Bloos

maar de dierenarts zei dus dat het een piephak is en blijkbaar klopt de reactie van kitten nog het beste zij legt precies uit wat het is maar ja dat rennen bij een veulen kun je toch niet bedwingen want een veulen hoort juist te rennen als ie gezond is *LOL* maar ondanks alles is ie zo goed als weg waar ik ook heel blij om ben

Ook wij hebben de endurancemicrobe te pakken

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 13:08

Wel een piephak dus, maar zoals ik hierboven heb al beschreven is dit (waarschijnlijk) een eenmalige, opgelopen door een ongelukje.
Een piephak zoals jij hem bedoelt, onstaat door steeds terugkerend trauma en wordt idd chronisch.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 13:36

Voor zover ik weet en wat in veel medische boeken staat, geeft een eenmalig opgelopen piephak een blijvende ontsiering in meer of mindere mate.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 14:07

Hoeft gelukkig niet alijd, zeker niet als een bloeduitstorting weggezogen wordt. Bovendien een veulen is nog in de groei, dus alleen daar al door trekt het vrijwel altijd volledig weg.

blackheart

Berichten: 3116
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 14:11

Ik heb nog nooit van een piephak gehoord.
Wil iemand hier een goeie foto van plaatsen? Want die van Pearl_tje doet het niet. Ben nu erg benieuwd hoe een piephak er dan uitziet

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 14:11

Maar een piephak is gevuld met vloeistoffen uit het gewricht en naar mijn weten hoort bloed daar niet bij. Is het dan niet gewoon een fikse bloeduitstorting met zwelling?

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:30

Hallo,
Ik zocht informatie over piephakken en de oplossing daarvan, en dit was het eerste topic dat ik kon vinden. Ik heb namelijk een probleem. Mijn pony heb ik met een kleine piephak gekocht, hier zat vocht in volgens de eigenaar en zijn DA en door rijden zou het eruit gaan. Dit was ook het geval, je ziet er nu (bijna) niks meer van. De pony is verkocht naar Belgie 3 weken geleden en zodoende kreeg ik weer een nieuw paard. Dit is een 1,5 jarige. Ik heb thuis ook nog een 6 jarige merrie die ik net dubbel L zou starten, maar ze heeft een klap gehad van een ander paard(peesblessure) en moet nu 3 maand op rust. Hierdoor staat ze veel op stal, de twenter komt elke dag van 13.00 tot 19.00 buiten.
Maar nu komt het probleem: we zijn uit de boxen gegooid. Ze stonden in ruime boxen(van hout en daarboven tralies) van 4 bij 3 en soms in de iets kleinere van 3 bij 3. De boxen stonden bij mijn neef in de schuur, maar nu moesten ze daarweg omdat ze ''overlast'' in gehoor en geur veroorzaakten en ze kregen net een baby.. opzich begrijpelijk en we hadden het ook wel zien aankomen(maar niet zo snel..). Maar nu had mijn oom direct een alternatief> containerboxen. Ik was er absoluut niet weg van, om mijn paarden(de 6jarige is 1,67 en de 1,5 jarige al bijna 1,60) in boxen van 2,40 bij 3meter te zetten. Maar het was tijdelijk eerst, dus heb ik het maar gedaan.
Nu staan ze ongeveer 2 weken in de boxen en vandaag viel het me op dat beide paarden aan beide voeten piephakken hebben!! Verdrietig Ze hebben (genoeg) zaagsel in hun boxen, maar de grond eronder is erg hard en ook de zijkant. Misschien schoppen ze tegen de zijkant of liggen ze op de harde ondergrond..maar ze hebben het dus beide. Je kunt echt zien en voelen dat het vocht is , en je kunt er bijna in knijpen en 'het' heen en weer bewegen, maar hoe kon ik dit weer goed krijgen?
Moet ik meer zaagsel in de boxen doen? Of rubberen matten erin? Of moeten ze (de 1,5 jarige dan) de hele dag binnen staan en zo weinig mogelijk bewegen? Of moeten ze gewoon zsm uit de boxen en in ruimere boxen? Wie o wie kan me helpen want ik baal hier enorm van!! Verdrietig

- Edelweiss (Cicero vd Paemel x Sydney) L&M springen, L SGW
- Karolina (Arezzo x Matterhorn) > fokadvies gevraagd! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=159&t=1943770

Amantje
Berichten: 353
Geregistreerd: 03-07-06
Woonplaats: Den-Haag

piephak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:23

Haai ik heb ook een paard met een piephak ze loopt er gewoon goed op de dierenarst is er bij geweest en heb een cremetje gekregen welke precies weet ik even niet....2 keer per dag insmeeren dat doe ik nu een week en het word al minder....ook al zou het blijven wat kunnen dan de gevolgen zijn? bij mij op stal word al gezecht dat je zon paard beter af kan maken!!!! Belachelijk!!! ze loopt er tog niet kreupel op!!
Wat kunnen de gevolgen later zijn van die piephak en kan je er bepaalde dingen niet door doen?
Groetjes Amanda


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981 en 23 bezoekers