wat te doen tegen zoozweren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
biewie

Berichten: 426
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Zuid-Holland

wat te doen tegen zoozweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 12:17

Mijn paard heeft regelmatig een hoefzweer in 1 van de voorhoeven.
Volgens hoefsmid en veearts komen ze van binnen uit.

Wie heeft hier ook ervaring mee en wat is er preventief aan te doen?

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:30

Hoeven schoonhouden!!
Waarschijnlijk staat je paard op krullen?!? Dan hebben ze er namelijk sneller last van.

Ik heb toen mn verzorgpaard een hoefzweer had, iedere dag gespoeld met water+biotex en jodium, en dan een watje in het gaatje. Ook toen de zweer aan de bovenkant uitgebroken was heb ik het nog een paar keer gespoeld, en toen het tot rust gekomen was (=niet meer warm) heb ik het gewoon gelaten. Het gat groeit er vanzelf ooit weer uit!

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:31

Ze zei, dat de da vertelde dat het van binnenuit komt (toch???)...
Heeft lijkt mij dan niets met uiterlijke hoefverzorging te maken. Misschien een dunne zool of zoolkneuzing.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:09

Een stukje vuil kan (door de witte laag) naar binnen dringen en daar een ontsteking veroorzaken. Die ontsteking wil naar buiten, dus die komt er of aan de onderkant of de ontsteking gaat de hele hoef door en komt er aan de bovenkant uit.
Dat stukje vuil kan dus komen door slechte hoefverzorging. Alhoewel slecht, sommige paarden zijn er ook gevoelig voor en als het een heel klein stukje is kun je het ook over het hoofd zien.
Soms kun je het niet voorkomen, maar een preventieve maatregel is dus het goed schoonhouden van de hoeven.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:10

Je kunt proberen knoflook te voeren, werkt bloedzuiverend...

Voor de rest sluit ik me bij de voorgangers aan: schone droge stal en droog schoon weiland is het eerste waar ik aan denk.

Staat je paard op ijzers? Dan zou je een zooltje in overweging kunnen nemen.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 23:35

Als het van binnenuit komt heeft het te maken met verkeerde voeding.
Raadpleeg een voedingsdeskundige.

biewie

Berichten: 426
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-04 14:43

Bedankt voor jullie reacties.

Het paard staat niet op krullen maar op stro. Hij heeft er in de zomer op het land ook wel eens last van (bodembedekking dus niet de oorzaak). Hij heeft geen ijzers en zeer goede, harde hoeven. De oorzaak zal dus niet een kneuzing oid zijn. Ik denk ook niet dat verkeerd voer de oorzaak is want hij krijgt goede kwaliteit brokken en hooi en elke dag ook al knoflook.

Ik ga toch proberen of het helpt wanneer ik hem regelmatig in de soda zet. Als iemand nog andere goede ideeen heeft hoor ik het graag!

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 15:08

Maar wel stoppen met soda (ik gebruikte altijd water met biotex en daarna druppelen met jodium, maar soda kan ook!) als de hoef niet meer warm aanvoelt, denk ik. Want als het eenmaal tot rust is gekomen, zou ik er niet meer te veel aan prutsen. Dan heeft de hoef weer de kans om bij te groeien. Ik denk dat als je er te lang soda in blijft gieten, dat dan de hoef zacht wordt en dan lijkt het mij dat de hoef ook niet lekker kan groeien...
Als het dan weer warm voelt, dan kun je altijd weer gaan spoelen.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 20:17

Je zegt het zelf al, hij krijgt goede kwaliteit brokken. Het kan zijn dat hij te veel eiwit krijgt doordat de brok zo goed is en daarvan die zoolzweren krijgt. (eiwitvergiftiging in een andere vorm)
Knoflook is niet altijd goed, je kan er nier en lever problemen mee krijgen.

nobility

Berichten: 1030
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Musselkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:16

Zijn hoef van onder interen. Kan ook helpen

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 09:49

nobility schreef:
Zijn hoef van onder interen. Kan ook helpen


Dat zou ik pas doen als de ontsteking tot rust is gekomen...
Mij lijkt het niet bevordelijk voor het dichten van het gaatje om er teer in te stoppen.
Teer is volgens mij ook tegen vocht, en vocht is niet de reden van een zweer. Teer sluit ook zuurstofdicht af, en ik weet niet hoe een ontsteking zich gaat gedragen in een zuurstofdichte holte...