hoe rug sterker krijgen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

hoe rug sterker krijgen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-04 23:31

Hoi,

wat zijn goede oefeningen voor de paardenrug om straks mensen beter te kunnen dragen ?

En een vrij grof arabiertje met een beetje haflinger bloed (zie die bruine in m'n profiel), zou die een gewicht van 75 kilo kunnen dragen ?
Ik ben altijd bang dat ze daar te klein voor is, maar anderen zeggen dan weer dat het zat kan....

Groetjes


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:57

Het ene paard heeft meer voorbeiring op het ruitergewicht nodig dan de andere, maar allemaal hebben ze de voorberieding nodig om voldoende spieren te hebben om de ruitr zonder problemen te kunnen dragen.

Het los werken in een kleine ruimte en daar verschillende oefeningen doen vind ik de meest vriendelijke en meest langwerkende methode. Je maakt het paard daar niet enkel sterker, maar leert het ook zijn lichaam op de juist manier te gebruiken. Over het algemeen lopen arabieren snel hol. Dit is natuurlijk niet goed, maar het los werken kun je dit al vrijsnel oplossen. Tenminsten als je weet hoe het moet.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 14:19

bedankt, wat voor oefeningen zijn dat.

en wat vind je van m'n twede vraag ?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:39

Kijk maar is op mijn site bij grondwerken. Daar staan de meest bekende oefeningen. Kom je er niet uit dan hoor ik het wel.

Je tweede vraag of die pony iemand van 75 kg kan dragen. Een paadr si zeer sterk en instaat samen met die gene die op zijn rug zit te bewegen dat er zo min mogelijk kracht nodig is. Dit kan enkel als de ruiter ontspannen mee bewegend zit en het paadr niet stoort in zijn bewegingen. Dus losse teugels, benen lang enz. Zo kan en paard behoorlijk veel dragen. Ik weet niet hoe groot die pony is, maar in prenciepe moet het dus zeker kunnen met de juiste voorbereiding(grondwerk).

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 08:18

bedankt !

Ze is nu ongeveer 1.48 en 3 jaar.

Ik zal eens op je site gaan kijken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 08:21

josien schreef:
Het los werken in een kleine ruimte en daar verschillende oefeningen doen vind ik de meest vriendelijke en meest langwerkende methode.


Omdat het hier om een driejarige gaat zou ik de kleine ruimte nog maar even niet doen, omdat dit toch erg belastend is voor de gewrichten.

Ik zou het paard met twee longeerlijnen longeren, en daarbij bijzetten. Vaak achterwaarts meenemen.

En 75 kilo is in mijn ogen niet te veel voor een Haflinger xArab (moet natuurlijk eerst de foto's zien)

Je suis Charlie.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 08:44

(ik longeer niet met lijnen, maar probeer het los te doen.)

Foto staat in m'n profiel.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 09:47

Daar heb ik al gekeken, maar kan weinig over de bouw zeggen bij een foto van schuin van voren.

Los longeren is goed voor de conditie, maar helpt niet bij het sterker maken van de rug. Of je moet je paard los bijzetten?

Je suis Charlie.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 10:15

Cassidy los longeren zonder daarbij niks te vragen zoals over gangen wendingen enz dan helpt het inderdaad niet veel. Ga je echt aan het werk dan helpt dit zeker.

Ik ben niet voor bijzet, welke dan ook. Het paard beperken in zijn vrijheid en in een houding dwingen waardoor hij juist op de voorhand valt. Dubbele lijnen vind ik niet verkeerd mits goed toe gepast. De houding moet natuurlijk en ontspannen blijven wil je het paard van achteren kunnen laten dragen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 15:49

Ik heb dit topic verplaatst naar VMR.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 18:06

ik weet niet of ze onder zadel is maar ik zou nog wachten met zwaar gewicht. ik heb ook een haflo en vorige keer gingen er een zwaarder iemand op zitten en toen werd ze helemaal gek die heeft ze er ook afgegooid

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 20:37

ze is niet onder zadel, maar we zitten er afentoe wel op, m'n zusje probeert ze de helft van de tijd er wel of te steigerbokken (met voorbenen klein eindje van de grond en dan vaak achter elkaar) en die is lichter als mij, ik zit er heel soms op, de laatste tijd wat meer en bij mij heeft ze nog nooit gek gedaan, ik vraag ook weinig tot niks van haar,zit gewoon op haar en zij loopt wel een eind weg, soms gaat ze draven, of gaat ze met haar achterpoot aan haar hoofd zitten jeuken. (wat me wel erg moeilijk lijkt met iemand op je rug....)

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 11:30

hoe rijden jullie haar in gewoon iemand erop zetten en kijken wat er gebeurt. Zo krijg je die rug echt niet sterk. daar gaat veel werk inzitten al je je pony goed onder zadel wilt hebben en iemand van 75kilo kan dragen

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 11:50

Hmmm, eerlijk gezegd zou ik nu snel iemand met ervaring vragen om hulp... klinkt cliche, maar het lijkt erop dat je nog niet eerder een driejarige onder het zadel hebt gebracht en dan kun je nog veel verpesten. Voor je erop gaat zitten, is het handig om te weten of hij al ver genoeg is in ontwikkeling. Het longeren is goed, maar vraag of iemand je er bij helpt om oefeningetjes te gaan doen om hem sterker te maken. Pas als je zover bent (kan wel een paar maanden duren) kun je hem onder het zadel gaan brengen..
Natuurlijk is dit niet de enige methode, maar als je zijn rug belangrijk vindt, dan zul je dus eerst zijn rug sterk moeten maken.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 12:18

joelledsr schreef:
Hmmm, eerlijk gezegd zou ik nu snel iemand met ervaring vragen om hulp... klinkt cliche, maar het lijkt erop dat je nog niet eerder een driejarige onder het zadel hebt gebracht en dan kun je nog veel verpesten. Voor je erop gaat zitten, is het handig om te weten of hij al ver genoeg is in ontwikkeling. Het longeren is goed, maar vraag of iemand je er bij helpt om oefeningetjes te gaan doen om hem sterker te maken. Pas als je zover bent (kan wel een paar maanden duren) kun je hem onder het zadel gaan brengen..
Natuurlijk is dit niet de enige methode, maar als je zijn rug belangrijk vindt, dan zul je dus eerst zijn rug sterk moeten maken.


ben ik helemaal mee eens

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 08:49

hoi, vroeg om tips om haar rug sterk te krijgen, voor er op te kunnen rijden........
Ben niet gebaad bij meningen van mensen die mij en mijn paardje niet kennen, waar ik niks aan heb....

M'n paardje is mans genoeg om mij te vertellen wat ik wel of niet moet doen ! En dwing haar nergens toe, zoals zo velen !

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 11:13

hallo wij geven alleen maar tips hoor dat straks je pony niet naar de klote is. We waarschuwen je alleen maar dat je er rustig en voorzichtig mee om moet gaan om aan alles te wennen.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 12:15

Echt als je geen meningen en tips hoeft moet je er ook niet om vragen, je komt met een rare stelling en wil dat wij die weerleggen, dan doen we dat aan de hand van tips en dan ben je er niet tevreden mee. Dan ga je toch gewoon lekker zelf ermee klooien. Maar dan moet je het verder ook zelf maar uitzoeken.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 13:21

Och toch, was niet beledigend bedoel hoor !

Heb geen tips van jullie gehad waar ik wat mee kan, zoals van de anderen...

En inderdaad, hoe ik met m'n paardjes om ga moet ik zelf uitzoeken.
(Lijk wel gek om hier op in te gaan...)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, herous en 97 bezoekers