Hoe eerlijk zijn jullie bij de verkoop van paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Hoe eerlijk zijn jullie bij de verkoop van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 08:08

Daar ben ik erg benieuwd naar eigenlijk. Ik heb wel eens poging tot zaken gedaan met een bokker en weet zodoende dat hier ook niet iedereen heilig is, maar in hoeverre is dat aan te rekenen? Ik vond dat toen zeker niet leuk, maar toen ik zelf een niet zo prettig paard moest verkopen heb ik ook niet gezegd dat hij weg ging omdat het een rotknol was. Je vervalt al snel in algemene redenen als niet passende combinatie, zwangerschap, einde hobby, te druk met werk, wegens studie, overgang jong paard enzovoort. Ik heb over niets gelogen en de kopers alle gelegenheid gegeven tot uitproberen (geen proeftijd, daar doe ik niet aan) maar heb ze ook niet álles verteld als ze er niet naar vroegen...Ik vind het dan ook absoluut niet leuk om paarden te verkopen en vroeg me af hoe jullie hier over denken...

Culemborg here I come!!


Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 08:13

Ik heb nog nooit een rotknol verkocht, maar als dan zou ik dat er wel bij zeggen, voor het paarde denk ik..
Want die mensen komen er toch wel achter en dan verkopen ze hem wel weer en dat zou ik zelf niets vinden.
Maar misschien als ik zelf echt een rotknol zou hebben dat ik er dan anders over denk Verward

Dag lieve mama...

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 08:27

Ik geloof al bij voorbaat niks meer van wat verkopers mij vertellen omdat ik al zo vaak voorgelogen ben. En ook kopers van mijn pony's vertrouw ik nog moeilijk. Al een paar keer een afspraak gemaak met mensen die komen kijken en nooit zijn komen opdagen en zelfs mensen waar ik hem zou gaan brengen hoorde ik opeens een dag van te voren dat het niet door kon gaan. Sorry maar ik heb mijn vertrouwen in de mensheid verloren.
Zelf ben ik wel altijd eerlijk geweest bij de verkoop van mijn twee pony's waarvan er één een bijter was met zomerecxeem.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 08:39

Ik heb pas mijn 3jarige merrie verkocht en ben heel eerlijk geeest met het verkopen.Ik vindt dit ook erg belangrijk.

tranen duizende tranen, slaap zacht mijn meisje,voor altijd in mijn hart.


dylectie.

LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 08:51

Ik denk dat als je wil dat je paard op het juiste adres terecht komt je ook eerlijke informatie moet geven. Men ontdekt het probleem vroeg of laat toch wel en de kans is groot dat een paard zo van hand tot hand gaat uiteindelijk.
Heb er zelf wel ervaring voldoende mee dat als je een paard gaat kopen je vaak geen juiste informatie krijgt.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 08:52

Ik weet hoe het is om afgezet te worden, en wens het dus ook niemand toe. Ik ben gewoon eerlijk, als ik niet vertel dat ze niet de allerliefste op stal is komen ze er wel achter als ze komen kijken.
Ik denk dat ik té eerlijk ben wat we krijgen haar dus niet verkocht. We doen haar binnenkort dus naar de handelaar.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 08:55

Ik geloof dat ik het in jouw geval ook niet zou melden, hoogstens dat het idd niet klikt; paardje met karakter; niet voor beginners; enz. (zegt imo vaak al voldoende). Wat bij jou finaal fout gaat kan bij iemand anders perfect gaan. Stalgebreken, medische dingen ed, daar vind ik dat je wel eerlijk over moet zijn als je het weet...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:04

lichaamelijke fouten zou ik wel melden, maar karaktertrekken niet denk ik, ieder mens is anders, dus het kan zijn dat de volgende eigenaar er heel goed mee om kan gaan.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:09

Ik vertel ook zo'n beetje alles wat er te vertellen valt en dat is zeker bij de merrie die ik nu moet verkopen nogal een verhaal. Ze is helemaal in orde, maar heeft toch een aardig verleden dat voor de sport niet relevant is maar als mensen ooit met haar willen fokken moeten ze dit weten. Vertel er ook netjes bij dat ze wegmoet omdat ik haar zelf niet kan rijden.

Mijn vorige paard was een luchtzuiger en dat heb ik ook gelijk in de advertentie gezet. Je hebt hem binnen een week toch weer op stal staan als je dat soort dingen verzwijgt.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:43

Ik rij bij iemand die handelt en hij is erg eerlijk. Ik heb ook ooit meegemaakt dat mensen een pony probeerden en hij zei "je kunt wel proberen maar deze pony verkoop ik niet aan jullie, dan verongelukt jullie zoon" Die pony was gewoon te hoog gegrepen voor die jongen. Ook gaat bij ons vrijwel alles op proef, of ze komen de pony een tijdje bij ons rijden.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:44

Ik ben heel eerlijk! Stan heeft een aantal keren te koop gestaan en ook gezegd dat het een rotknol is en daarbij verteld wat hij dan precies doet en dat ik daar gewoon niet mee overweg kan. Hij is nog steeds bij mij, ik krabbel steeds terug. Maar ik vind het belangrijk om eerlijk te zijn!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 09:48

Ja nee natuurlijk vertel ik medische dingen of stalgebreken. Maar ik vertrouwde hem niet en vond het vooral een paard dat absoluut niet voor me wilde werken. Ik vond t een dom beest, maar had inderdaad wel zoiets van als iemand niet zoveel van hem vraagt, krijgen ze ook geen problemen. Pas als je hem achter zijn vodden zat werd hij grrrom. Het was ook geen combi, de nieuwe eigenaresse had vele minder problemen. Toch vond ik het niet leuk om te doen...

Culemborg here I come!!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:55

[quote="santerra"]lichaamelijke fouten zou ik wel melden, maar karaktertrekken niet denk ik, ieder mens is anders, dus het kan zijn dat de volgende eigenaar er heel goed mee om kan gaan.[/quot

Het niet vermelden van karaktertrekken vind ik onjuist.Ik heb zelf een 2 jarige op stal te koop staan:Best een leuk paard,maar wat ik nu al weet is dat hij beslist niet voor beginners gaat worden.Ik heb dus al 2 mensen gehad waar ik hem niet aan wilde en kon verkopen vanwege zijn karaktertrekken en ik het niet op mijn geweten wil hebben dat er straks iets gebeurd waar ik mezelf verantwoordelijk voor voel.Voor mensen met ervaring en overwicht zal het juist een heel leuk paard worden.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:22

Karaktertrekken en 'niet zo prettig cq rotbok' vind ik een groot verschil... Het eerste is wel iets wat vermeld moet worden, het 2e vind ik minder belangrijk. Als ik lees dat het paard 'grrrom' werd als ie moet werken (dan ga ik er van uit dat ie gemeen werd en niet lui bleef) vind ik iets dat wel gemeld had moeten worden. Maar het niet overweg kunnen met een paard, niet vertrouwen en zo.. Dit kan bij de nieuwe eigenaar heel anders uitpakken.

Weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, en waar je de grens karaktertrek-geen karaktertrek legt...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:28

Sommige paarden kunnen heel gemeen uit de hoek komen als ze tegen hun grenzen aan komen...en dan vind ik wel dat je moet melden. Maar wat de een een probleem vindt, vindt de ander weer niet. Bijvoorbeeld een bokpartij kan de oorzaak zijn dat iemand er om de haverklap afligt, terwijl een ander dat met twee vingers in zijn neus uitzit. Alleen als ze gaan steigeren vind ik het een probleem.

Wat de één 'n niet klikkende combi vindt, vindt de ander een misdadig paard.

Ik heb nog nooit een paard verkocht, en als dan hoop ik dat het een andere reden heeft dan een niet klikkende combi.
Een ding weet ik wel: een ronduit misdadig paard breng ik hoogstpersoonlijk naar de slager....

Je suis Charlie.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:31

Ik denk dat je bij de verkoop best kan zeggen dat jullie karakters niet bij elkaar passen. Het liegen over een paard vind ik wat anders dan dingen gewoon niet zeggen. Als mensen er naar vragen moet je wel antwoorden vind ik, maar je hoeft niet alles te vertellen.
Indien je een paard verkoop wat jij echt een "rotknol" vind kan je best zeggen dat jullie qua karakter totaal niet bij elkaar passen. Wat jij een rotknol kan vinden kan een ander juist een leuk en uitdagend paard vinden


Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 12:13

Grrrom sloeg meer op wat ik dan dacht Knipoog

+ ik vind het ook nog afhangen van wie m koopt: bij iemand die voor eht eerst een eigen paard koopt krijg ik meer de neiging om te beschermen dan iemand die meer ervaring heeft. + hoe makkelijk kopen zij het paard: aan iemand een paar keer komt en goed test en vragen stelt, heb ik meer de neiging om meer te vertellen dan iemand die langs komt en na 2 blikken en tien minuten rijden zegt 'ik koop m' (en ja die mensen zijn er!)

Culemborg here I come!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:37

Wat betreft die 2 blikken en 10 Minuten rijden: Zo heb ik inmiddels 6 jaar geleden ook mijn paard gekocht (en dat was ook de eerste) , en het bleek een match uit duizenden. Dus ook dat kan. Als het goed zit, dan zit het gewoon goed.

Je suis Charlie.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:50

Ik heb gewoon alles zelf laten doen. Poetsen, opzadelen, half uurtje rijden en een paar sprongetjes maken.

Zo konden ze voor mijn idee het beste beeld krijgen van de pony. Dit was een pony die helemaal gek was op aandacht en op kinderen, dus heb ik 'm ook te koop gezet als 'familie en kinder pony'. Dat zou ik absoluut niet in m'n hoofd halen als ik de pony niet voor de volle 100% zou vertrouwen op z'n karakter.

Ze is klinisch gekeurd, dus naar mijn weten heb ik ook eerlijk gehandeld.

Ik heb nog steeds contact met die mensen (leuk gezin met dochter en zoon die beiden rijden) en zij zijn echt super blij met haar.

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:55

Toen wij Hardy hebben verkocht hebben we ook niet verteld over zijn streken: omdraaien op buitenrit, problemen maken van rechtsom rijden, spoken zien.
Ook niet té veel gezegt, alleen netjes antwoord gegeven op wat de mensen vroegen. Beetje over zijn goede kanten gepraat Knipoog .

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:56

Als mensen een paard gezadeld enal klaar hebben staan als je komt kijken, dan weet je dat er iets mis is. Knipoog

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:03

Ik ben ook altijd eerlijk met de verkoop van een pony. Ik vind het helemaal niet leuk om een pony te verkopen en hoop altijd dat als hij/zij dan gaat wel op een plekje komt waar ze van hem/haar houden. Dat gaat niet lukken als er karaktertrekjes na een week boven komen drijven waar niets over gezegd is.

Cobs kijken? De hengsten doen het ook weer !!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:04

Ik vind een heel verschil tussen zeggen dat een paard niet de makkelijkste is en je uit kan gaan proberen, en zeggen "ik verkoop hem omdat het een rotbok is"

Ons vorige paard was zeker niet makkelijk en heel dominant, dus we wilden zeker weten dat die man wist waar 'ie aan begon - hij wist dat 'ie uitgeprobeerd zou worden (dat paard deed dat heel sterk) en hij zou gelijk beginnen met lessen. Overigens ging die weg omdat ik naar het buitenland ging verhuizen, heb er nog steeds spijt van Verdrietig

Je kan oorzaak vertellen - hij is dominant, nogal sterk, onze karakters botsen, ik kan hem niet goed aan, hij kan nog wel eens bijten etc etc. Maar details over de laatst keer dat 'ie je de hoek in geschopt heeft, kijk zo verkoop je nooit een paard... Als het echt gevaarlijk is moet je het natuurlijk wel vertellen. Ligt er ook maar net aan aan wie je verkoopt, en voor hetzelfde geld doet 'ie nooit meer zoiets bij de nieuwe eigenaar...

Pegasus19

Berichten: 173
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:06

Marliesje schreef:
Als mensen een paard gezadeld enal klaar hebben staan als je komt kijken, dan weet je dat er iets mis is. Knipoog


Das niet altijd waar hè... Heb het al voorgehad dat ik wou rijden en dat mensen dan iets later er nog naar kwamen kijken. Ma dan reed ik daar gewoon op omdat er geen andere staat. En niet omdat er iets mee scheelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:10

Ik heb wel eens verkoop praatje moeten doen ipv de eigenaar.
Ik vertel eerlijk wat er is, want wat heb je eraan als het niet past of niet voldoet aan de verwachting van die persoon.
Je krijgt een slechte naam, maar nog erger, het paard staat niet op zijn plek.
Maar helaas kun je niet alles insschatten en komt een paard terug omdat hij volgens mensen gemeen was en niet eerlijk of dat soort termen.
Er is bij verkoop verteld dat het om een wakker dier ging, wat je met respect en rust moet behandelen.
Als dat thuis niet gedaan word en het gaat mis, is dat niet de schuld van de verkoper.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, ingetje3012, StonedRomy en 45 bezoekers