weidegang vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

weidegang vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-02 19:24

ik ga met mijn pony op pony kamp. hij is niet gewend aan weidegang. (manege). op dat ponykamp wil ik hem overdag op de weide. veel gras enz. niet als het regent ofzo, want dat is hij niet gewend. normaal krijgt hij 2x 1 schep biks. + 1 keer hooi. wat zal ik hem daar geven??????

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-02 11:23

niemand hier ervaring mee?????

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 11:29

Je kan het het beste daar ter plekke beslissen. Als het een weiland is met heel veel, hoog en vet gras, dan kun je hem beter maar niet langer als 1 uurtje per dag buiten zetten. Anders eet hij zichzelf helemaal vol en daar kan hij ziek van worden.

Als het een kaal weiland is, dan kan ie daar makkelijk de hele dag in staan.

Verder gewoon hetzelfde voeren als dat je thuis doet. Het beste is dat je je eigen brokken meeneemt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 18:19

Als je hooi voert voor hij in het land gaat, dan heeft hij al minder honger en zal hij minder gras eten. TE lang in te rijk/hoog gras is heel gevaarlijk i.v.m. hoefbevangenheid en koliek. Beter een korte periode.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-02 18:40

het is 1 weekje, dan wilde ik hem ong. van 12.00 tot 17.00 uur in het land zetten. het is wel met veel en hoog gras, maar wel droog. ik neem mijn eigen biks mee.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 19:55

Het lijkt me een slecht idee om hem zo lang op de wei te zetten, de tips die hier boven staan kan je beter opvolgen. Lijkt mij.

muurbloempje

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 20:29

ik zal hem zeker geen biks geven wel hooi natuurlijk je kan ook vragen of ze een stukje kunnen afzetten voor je paardje en ga is opzoek voor de zomer maanden je paardje op het weiland kan zodat die ook is lekker op het weiland kan

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 20:32

Als je elke dag wat met hem gaat doen zal je hem toch wel wat krachtvoer moeten geven.
Ineens je pony overdag in het weiland zetten de hele dag lijkt me niet echt goed. Maar 1 of 2 uurtjes zou makkelijk kunnen. En dan dus gewoon hetzelfde voeren, misschien wat minder hooi ofzo maar wel even veel krachtvoer. Tenminste, als je evenveel doet als dat je thuis met hem doet.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-02 22:29

muurbloempje schreef:
ik zal hem zeker geen biks geven wel hooi natuurlijk je kan ook vragen of ze een stukje kunnen afzetten voor je paardje en ga is opzoek voor de zomer maanden je paardje op het weiland kan zodat die ook is lekker op het weiland kan


op de manege kan het zomers wel, maar er is geen schuilplaats. dan heb ik hem er wel is een paar uurtjes in, maar meer niet. anders moet hij heel ver weg! ik wil wel zicht hebben.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-02 22:31

oke, ik zet hem als het kan 1 of 2 uurtjes in de weide. als dat niet kan zet ik hem in de bak of op stal.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 22:48

Als je bang bent dat je paard in één keer te veel gras eet kun je hem een zgn. Grazing-muzzle omdoen. Dat is een soor mandje wat aan het halster vastzit. Hierin zitten kleine gaatjes, waardoor hij wel gras kan eten maar niet met een mondvol tegelijk. Hij is dus lekker bezig en zal niet teveel binnenkrijgen.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-02 22:53

Sugarmiss schreef:
Als je bang bent dat je paard in één keer te veel gras eet kun je hem een zgn. Grazing-muzzle omdoen. Dat is een soor mandje wat aan het halster vastzit. Hierin zitten kleine gaatjes, waardoor hij wel gras kan eten maar niet met een mondvol tegelijk. Hij is dus lekker bezig en zal niet teveel binnenkrijgen.


goed idee! is dat niet zielig? hoe duur is dat ongeveer?

muurbloempje

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 23:05

maar je paard hoeft in de zomer maanden geen schuilstal hoor! maar als je bij kamp hem 3 uurtjes perdag op het weiland zet krijgt hij er niks van maae wel minder bixs geven maar zeker geen minder hooi hooi kan nooit kwaad je kan beter je paard veel hooi geven en een klein beetje bixs dan andersom wat de meeste mensen doen en vind je dat die iets tekort komt geef ze vitamine bij bixs is gewoon pulp met een beetje vitamine

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 23:18

Hooi = Gras
Biks = Krachtvoer

Blijf je hem dus gewoon aan het werk zetten, geef dan even veel biks. Komt 'ie op de wei kun je hem minder hooi geven. Omdat hij al gras binnenkrijgt van de wei en dat gras is vrij jong dus eiwitrijk geloof ik.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-02 23:36

muurbloempje schreef:
maar je paard hoeft in de zomer maanden geen schuilstal hoor! maar als je bij kamp hem 3 uurtjes perdag op het weiland zet krijgt hij er niks van maae wel minder bixs geven maar zeker geen minder hooi hooi kan nooit kwaad je kan beter je paard veel hooi geven en een klein beetje bixs dan andersom wat de meeste mensen doen en vind je dat die iets tekort komt geef ze vitamine bij bixs is gewoon pulp met een beetje vitamine


hij staat niet onder bomen ofzo. midden in een open veld. middenin de zon met een slechte omheining. ik moet er bij blijven op de manege

muurbloempje

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 23:36

Nathalie schreef:
Hooi = Gras
Biks = Krachtvoer

Blijf je hem dus gewoon aan het werk zetten, geef dan even veel biks. Komt 'ie op de wei kun je hem minder hooi geven. Omdat hij al gras binnenkrijgt van de wei en dat gras is vrij jong dus eiwitrijk geloof ik.
hooi zijn de eiwitten uit bijdehandje vraag maar na aan je veearts

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 23:39

Ik heb het over gras? DUH!

En BTW, zelfs hooi is nog eiwitrijk!
Laatst bijgewerkt door Nathalie op 09-02-02 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 23:40

Hey muurbloempje heb je nog niet genoeg op nathalei lopen zeiken? je moet je priver berichten eens even lezen of snap je dat niet bijdehandje!

Btw nath heeft wel gelijk hoor!

muurbloempje

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 23:40

ach hoe kan ik het weten hoef nog 1 jaar en ik ben veearts maarja zal wel nietgoed hebben opgelet tijdens mijn studie NATHALIE

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 23:41

Je zoekt haar berichten er gewoon uit om dr te zieken he!
OKe mij best ik doe mee! kijken wie het t langste volhoudt!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 23:42

Welke opleiding zit je dan?
'Mijn-eigen-veearts-wereld-opleiding?'

Als je echt voor vee arts leert, dan heb je als 1 van de eerste dingen écht wel geleerd dat jong gras erg eiwit rijk is!!! Frusty Lips are sealed

muurbloempje

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 23:51

Nathalie schreef:
Welke opleiding zit je dan?
'Mijn-eigen-veearts-wereld-opleiding?'

Als je echt voor vee arts leert, dan heb je als 1 van de eerste dingen écht wel geleerd dat jong gras erg eiwit rijk is!!! Frusty Lips are sealed
jong gras ja maar wehadden het over hooi in hooi zit geen eiwitten in kuil wel en jong gras dat weet iedereen wel meid ik heb me docteraal en studeer gewoon in utrecht maar je hoeft me niet te geloven hoor lig ik niet wakker van
Laatst bijgewerkt door muurbloempje op 09-02-02 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 23:53

Zie dan boven?
Ik had het over jong gras. Duh.. ja nu geef je me gelijk maar je wilde me wel tegen gas geven hè.. maar nu mn grote zus erbij komt ineens niet meer? Extreme duivel
In hooi zit ook eiwit, maar niet zo veel als in jong gras.

[qoute]
Omdat hij al gras binnenkrijgt van de wei en dat gras is vrij jong dus eiwitrijk
[/quote]

muurbloempje

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 23:55

Nathalie schreef:
Zie dan boven?
Ik had het over jong gras. Duh.. ja nu geef je me gelijk maar je wilde me wel tegen gas geven hè.. maar nu mn grote zus erbij komt ineens niet meer? Extreme duivel
In hooi zit ook eiwit, maar niet zo veel als in jong gras.

[qoute]
een paard mag de hele dag door hooi hebben jij vond dat ze maar moest minderen in hooi inplaats van krachtvoer terwijl je dat beter andersom kan doen
Omdat hij al gras binnenkrijgt van de wei en dat gras is vrij jong dus eiwitrijk

[/quote]

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 00:01

Dus jij vind dat hij IPV hooi minder krachtvoer moet hebben?
Terwijl hij gewoon evenveel werkt?
Neeh, dus niet.
Of het moest zijn dat gras uit de weide krachtvoer was maar dat is het zeker niet!!!