Eerste keer trailer, tweede les, zere handen......

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Eerste keer trailer, tweede les, zere handen......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-02 23:50

Vanavond had ik dan eindelijk mijn tweede les met Isolda. Mijn eigen instructrice is nog steeds geblesseer, maar er is een nieuw iemand gevonden. Ze is net van deuren afgestudeerd ofzo en vond het leuk om hier les te geven.
Ik wilde met alle geweld heen, dus een trailer geregeld.
Isolda dacht er anders over. Lessen is prima, maar dan niet met de trailer! Ze ging er niet in. Absoluut niet! En aangezien ik Isolda al jaren ken, begreep ik wel na een kwartiertje dat ze er met lieve woordjes, geduld en veel lekkere hapjes er zeker niet in ging.
Ze was ook niet bang of gestressed, maar vastbesloten. En als ze vastbesloten is........
Met vriend, vader en nog een andere paardeman Isolda met iets meer overtuiging in de trailer "gepropt". Snel deur dicht en wegwezen.
Het rijden ging heel goed, Isolda heeft een paar keer gestommeld, maar verder stond ze stil.
Toen ik haar eruit haalde bleek waarom ze zo stil had gestaan. Stijf van ellende. Ze was helemaal bezweet op haar hals en om haar oren, echt angstzweet.

Ik voelde me zo naar. Omdat ik zonodig lessen moest, moest zij in dat kleine rijdende hokje.... Verdrietig
Maar goed, ik was er toch dus heb maar opgezadeld en ben gaan rijden.
Het ging goed. Isolda liep al veel beter in galop en er ik kon zelfs twee keer de volle bak door zonder de hoeken al te veel af te snijden.
Jammergenoeg maakte ze zich erg sterk en doordat mijn handjes aangetast waren door schoonmaakmiddelen, had ik na een half uur een dikke vette blaar..... Balen dus, want op die zelfde plek had ik al een zeer plek, waar dus nu die open blaar zit. *auwauw*
Maar eindelijk na een uur overgangen rijden, proberen, proberen en nog eens proberen, kwam ze en liet ze een aantal stukken haar hals los en werd ze lichter. Ze was daarvoor echt loodzwaar, de overgang van stap naar draf ging heel mooi, vloeiend, keurig netjes in de houding blijvend om na een vijftal stappen ging ze zich verzetten. Duwen tegen mijn hand aan zodat ze haar hoofd omhoog kon doen.

Heel irritant, want als ik ttoe zou geven, krijgt ze dat in de gaten. Ik mocht niet trekken, dat zeer zeker niet, maar ik mocht niet toestaan. Ja lekker om te zeggen ja, rijd jij even?? Lachen Na nog eens tien passen kon ik haar niet meer houden, dus dat schoot niet op. Dus dan maar weer aan de overgangen. Trekken? In stap, hoofd ontspannen, achter bijrijden en aandraven. Weer op de volte en weer proberen, proberen en proberen.
Was blij dat het uur voorbij was *LOL*
Ze vertelde me ook dat ik mijn teugels korter moest nemen, ik rijd eigelijk veel te lang. Leer je eigen aangeleerde dingetjes maar af, is moeilijk, sjonge! Maar ik was zeer voldaan.
Mijn vader zei dat er hele mooie stukken in zaten, mooi rond met de benen er goed onder. Die stukken moeten we nu dus uit zien te breiden *LOL*

En toen weer terug in de trailer Boos! Voorbeentjes krijg ik er met geduld en lieve woordjes in, maar verder niet.
Nog een sterke meneer gevraagd, touw achter de billen langs en trekken.
Nee hoor, geen effect. Ze zat bijna op haar kont, vergat de trailer, maar ging tegen het touw in werken.... Mijn arme meisje. Wat voelde ik me gemeen.
Maar goed, ze moest mee naar huis, dus een paar flinke tikken op haar achterste en ja hoor. Oortjes naar voren en daar stond ze.
"Krijg ik nou wat lekkers Jantina?" Kijk eens hoe lief ik ben Schijnheilig

Thuisgekomen nog een rondje door het dorp gestapt aan de hand. Ik was een beetje bang dat ze stijvig zou worden door die stress op de trailer.
Het leek stoer. Mijn meisje met een mooie deken op, haar oortjes lekker naar voren, naast mijn zij. Gelukkig was ze niet boos op me en vertrouwde me nog steeds.
Ik ben intens gelukkig! Lovers


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 08:22

Oei, drama is dat zeg, als je paard niet de trailer in wil en ze komt er zo verstijfd weer uit. Kan me voorstellen dat jij je daar ook niet prettig onder voelde. Mooi dat je toch zo tevreden bent en blij dat je bent gegaan. Nu lekker verder oefenen, het komt wel goed met jou en Isol hoor! Haha!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-02 20:24

Zou het Jurga? Na zo'n les heb ik soms een beetje een wanhopig gevoel...
Krijg ik haar ooit zover?
Maar ach, we oefenen vrolijk verder. En niet getreurd, Jantina en Isolda kunnen altijd nog over het strand blijven scheuren, als alles mislukt *LOL*


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 20:31

Misschien dat je een keertje een klein stukje met de trailer kunt gaan, als een soort oefening?
En een paar keer alleen maar inlopen, ff vastzetten met klep dicht, wat te eten geven, en daarna weer uitladen?
Het is altijd wennen zo'n trailer, kan soms wat langer duren, maar na een aantal keer zal het vast wel wat beter gaan!
Heel veel succes met het trainen, ik moet nog beginnen met mijn eigenwijze bruine varkentje... *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-02 21:15

He Jantina, niet wanhopen hoor.
Geldersen kunnen gewoon ontzettend eigenwijs zijn en de merrieĀ“s in het bijzonder.
Wij noemen onze merrie thuis vaak drakenkind en haar moeder stond vroeger bekend als draak Extreme duivel }> Extreme duivel }>
Zeker niet de gemakkelijkste dus.
Ik vraag me wel eens af als ik de beschrijving lees van het gelderse paard, zouden die van mij als veulen verwisseld zijn??????????

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-02 23:54

Hahaha, dat denk ik ook weleens! Mijn vader noemde Isolda in haar jongere jaren vaak Satan.
Zegt wel weer genoeg denk ik *LOL*
Als zij iets in haar koppie heeft (of juist niet Haha! ) dan kan ik het wel vergeten. Dan lukt het zelfs niet met lekkere hapjes, dan heb ik hardere overredingskracht nodig.

Maar denk erom! Als ik haar nodig heb is ze er. Hoe dwars ze ook is, ze zal mij nooit schoppen of ander kwaad aan doen. En ze is heel koel in haar hoofd. Ze is wel een stresskip, maar ehm... nee anders zeggen:
Zij maakt van MIJ een stresskip. Ze blijft gewoon de vastberaden Isolda (positief en negatief kan dat zijn). Soms is dat een groot voordeel. En soms..... Extreme duivel

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 08:27

jantina schreef:

Zou het Jurga? Na zo'n les heb ik soms een beetje een wanhopig gevoel...
Krijg ik haar ooit zover?





Ooh joh, natuurlijk krijg je haar zover!!! Wat denk jij nou. Het kost bij sommige paarden wat tijd hoor! En dat wanhopige gevoel? Niet doen! Het komt echt wel goed. Gewoon veel oefenen met de trailer. Paard erin, rondje over het erf, belonen, paard eruit. Twee uur later herhaal je dit gewoon. Eerste dag twee keer, tweede dag drie keer, derde dag vier keer. En dan steeds twee rondjes meer rijden. Het kost je een fortuin aan appels en benzine. Maar het werkt gegarandeert!!

Veel succes ermee joh. En niet piekeren hoor! Dan zijn er altijd nog de-vaste-wal-mensen met hun raadt en daad!



Grtjs!

We hadden de Lente, we hadden de Zomer, we hadden de Herfst.
Helaas, de Winter nam je mee..

[EA-CO] Diverse stoere, zomerse setjes te koop!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, AVdB96, cariena1, Evilou, Hanjan, ImkeTarek, inge_romeo, Lukasje, MeesMo, Padoertje, stefanie33, Thincla en 186 bezoekers